Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
lazy
RedMentalCase
Redvictory
Sniperace
redalert
Secrist
PE Dal
RedCloud
12 posters

    Avreglering. Ett skräckexempel

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Länk

    Inlägg  Secrist 2011-08-23, 09:23

    Den länken finns om secrist hade bemödat sig att se efter och inte bara vomerat gallimatias.

    Gör den? Det enda jag hittade på den var saker man skulle betala för. Dessutom kan man ju ifrågasätta varför du inte länkar direkt till Lund istället för att gå via några obskyra hemsidor med märkliga påståenden. Klarar du inte av att själv tänka?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  RedCloud 2011-08-23, 09:24

    Klarar du inte av att själv tänka?

    Jo faktiskt till skillnad från blunda-blunda-sekten.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  RedCloud 2011-08-23, 09:25

    vad är det då som visar på att det inte skule vara de ökningar som ändå annars skulle kommit?

    En 70% ökning, bara så där ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Länkar

    Inlägg  Secrist 2011-08-23, 10:44

    Jo faktiskt till skillnad från blunda-blunda-sekten.

    Då kanske det vore på sin plats att visa det då. Dina "bevis" om att framtidens energi är hampa lämnar ju en del övrigt att önska.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  redalert 2011-08-23, 10:56

    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    Har du några belägg för det påståendet eller är det bara ett utslag av vänsterns vanliga skepsis så fort det är en förändring?

    "Tittar man till exempel på Finland som har privatiserat sin bilprovning, har kostnaden ökat med hela 70 procent (DS 2009:3). Översatt till svenska mått skulle besiktningspriset öka från dagens 300 till 520 kronor. Antalet underkända bilar har stigit från 19 procent till 28 procent. Det är en ökning på 50 procent! "

    "De internationella erfarenheterna är också avskräckande. Priserna för att besikta sin bil är 50-100 procent högre i de europeiska länder som valt att avreglera fordonsbesiktningen.
    "

    blunda-blunda-sekten inbjudes till verkligheten....

    Men klart vi ska avreglera för ideologins skull, skit i om det blir dyrare och fler ombesiktningar, viktigast är ju att den naivliberala politiken genomförs. Puke.

    är det då en ökniung som ligger UTÖVER den ökning som är den naturliga i samhället?
    har ex priset på bilreparationer legat kvar på samma nivå sedan denna avreglering?
    har andra priser inte ökat osv osv.

    jag minns när besiktningen kostade mindre än 100:- och det innan avregleringen, innebär det att det då ökade priset med tvåhundr procent pga att inga andra fick besiktriga och sbp var allenarådande och kunde wsätta priset hur de vill pga att de var tvingade dit?

    Är det så hemska tanke att bilbesiktningen i Sverige är/var subventionerad med skattemedel? Basketball
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  Sniperace 2011-08-23, 12:43

    RedCloud skrev:
    vad är det då som visar på att det inte skule vara de ökningar som ändå annars skulle kommit?

    En 70% ökning, bara så där ?

    200% ökning bara sådär på svensk bilprovning?
    den har under mnonopolet haft den ökningen, för jag minns mycket väl när jag besiktigade för 100:-
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  RedCloud 2011-08-23, 12:55

    . Dina "bevis" om att framtidens energi är hampa lämnar ju en del övrigt att önska.

    Det spelar ingen som helst roll vad jag skriver här secrist, du och den övriga blund-blunda-sekten har ju redan bestämt sig.Det som kommer från mitt håll förkastas, inte för att inte fakta stämmer utan för att det kommer just från mig.

    Orkar du kan du själv läsa på här: http://hampa.net/
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  RedMentalCase 2011-08-23, 14:49

    Secrist skrev:Jo faktiskt till skillnad från blunda-blunda-sekten.

    Då kanske det vore på sin plats att visa det då. Dina "bevis" om att framtidens energi är hampa lämnar ju en del övrigt att önska.

    Vad gör vi när kackerlackan rökt upp hela lagret av den energin vi skulle "använda" till uppvärming?Smile
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Kasta?

    Inlägg  Secrist 2011-08-23, 15:54

    Det spelar ingen som helst roll vad jag skriver här secrist, du och den övriga blund-blunda-sekten har ju redan bestämt sig.Det som kommer från mitt håll förkastas, inte för att inte fakta stämmer utan för att det kommer just från mig.

    Inte alls. Men jag kräver lite bättre underlag än ett påstående från en sönderrökt hampaguru och några luddiga referenser till Lunds Universitet. Länka istället direkt till universitetet eller till mer kända instutioner. Som en forskare sade, angående alla knäppiga påståenden i reklamen om "vitamininstitutet i Schweiz" eller reklam för fantastiska nyheter på antirynkkräm, att om det inte är publicerat i en av de kända tidskrifterna som "Science", "Nature" etc då räknas det inte eftersom granskningen där är skoningslös. Klarar man det, då vet man vad man snackar om.
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Privat är bäst

    Inlägg  PE Dal 2011-08-23, 22:16

    Bilar tillverkas och marknadsförs till försäljning av privata aktörer.
    Drivmedlen tillverkas och försäljes av privata aktörer.
    Service, underhåll och reservdelar tillhandahålles av privata aktörer.
    Bilförsäkringsavtalet är en överenskommelse med en privat aktör.
    För att överhuvudtaget kunna få köra bilen, är den privata körskolan vägen till gaspedalen.
    Parkeringsplatsen i bostadsområdet, åtminstone där jag bor, hyrs av privat aktör.

    Allt detta ovanstående helt och fullt accepterat tom av förstatlighetsivrarna i det extrema Vänsterhålet.

    Varför måste då bilens ev troliga "slutstation" vara en statlig kontrollinstitution??



    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  Corven 2011-08-23, 22:46

    PE Dal skrev:

    Oärlighet och korruption, ja herre j-r, du litar fullkomligt på egenmäktiga politiker, bara dom har intresse av att bedriva Vänsteråsikter, du litar därmed fullkomligt på maktfullkomliga myndigheter,,,men en privat bilverkstad blir däremot Ditt mål för oärlig korruption.
    Hur för bövelen törs du anlita en privat tandläkare, men det törs Du väl inte...Folktandvården är väl den enda tandvård som inte bäddar för oärlighet, hur törs du överhuvudtaget gå ut i vår privata värld, törs Du handla mat hos ICA? skojar Du?

    Cut the bull tack.

    Det har inget som helst med om man är vänster eller höger att göra.

    Att ha en fristående funktion för att kontrollera om fordon är trafiksäkra borde vara självklart. Sen om det är staten som bedriver detta, eller om det är en privat aktör skiter jag fullständigt i. Så länge den är fristående, och inte har något att tjäna på att underkänna funktionsdugliga fordon.

    Men när man tillåter företag som faktiskt tjänar på att underkänna fordonen, då protesterar jag. HÖGLJUTT!!!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Que?

    Inlägg  Secrist 2011-08-23, 23:03

    Men när man tillåter företag som faktiskt tjänar på att underkänna fordonen, då protesterar jag. HÖGLJUTT!!!

    Och varför skulle de göra det? Ett företag som medvetet underkänner bilar kommer snart att få ett dåligt rykte och tappa kunder. Låter inte som någon bra affär ur företagsekonomisk synvinkel.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  Sniperace 2011-08-23, 23:07

    jag skulle mer tro att företag som godkänner bilar som inte borde godkännas är det som skulle vara ruisken, för det kunde dra till sig kunder som heller ser till att få igenom den än säkerheten.

    men de som underkänner för att få reprer kommer snart tappa kunder, mdet är för många som faktiskt vet när någon går till överdrift.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Kasst

    Inlägg  Secrist 2011-08-23, 23:11

    men de som underkänner för att få reprer kommer snart tappa kunder, mdet är för många som faktiskt vet när någon går till överdrift

    Djungeltrumman färdas fort och en missnöjd kund berättar gärna om det för alla han träffar. Det flesta kan acceptera ett underkännande om det är rimligt. Men känner man att företaget aktivt jobbar för att underkänna lär man aldrig åka dit mer.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  ericTheDog 2011-08-23, 23:21

    RedCloud skrev:
    Då frågar sig vän av ordning vad den billigaste bilbesiktningen kostar i finland idag

    Tittar man till exempel på Finland som har privatiserat sin bilprovning, har kostnaden ökat med hela 70 procent

    I Sverige har kostnaden för ombesiktningar ökat 100% sett över ett antal år...

    Åter till frågan: Vad kostar det billigaste alternativet i Finland idag?

    En fråga till: Bryr du dig bara om pengar?
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Bästa bilen

    Inlägg  PE Dal 2011-08-24, 00:19

    """Men när man tillåter företag som faktiskt tjänar på att underkänna fordonen, då protesterar jag. HÖGLJUTT!!!"""

    Alla besiktningsresultat presenteras årligen i statistiska jämförelsediagram, privatfinansierade tekniktidskrifter har alltid sett till detta faktum. Inget som helst marknadsmedvetet bilföretag skulle drömma om att hamna längst nere i kön, i tävlingen om det bäst perfekta bilmärket. Den fantastiska marknadsekonomin ser till att kampen mellan biljättarna fortgår.
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Servicekostnad

    Inlägg  PE Dal 2011-08-24, 00:34

    """De internationella erfarenheterna är också avskräckande. Priserna för att besikta sin bil är 50-100 procent högre i de europeiska länder som valt att avreglera fordonsbesiktningen.!!!

    Numera väljer många att förbesikta sin bil hos märkesverkstaden, ung 150 kr kostar det, då slipper man besväret med ombesiktning,utifallatt, så kostnadhöjningen i samband med den årliga besiktningen är då självvald.

    Förövrigt har väl aldrig det kverulerande Vänsterfolket historiskt tidigare ojat sig över kostnadsökningar!
    Rösta på Vänsterpartiet och få ung 1500kr mindre att leva på för en riktig arbetare! VARJE MÅNAD!!!!

    Bilbesiktning sker vad jag vet endast EN GÅNG VARJE ÅR!!!

    Sponsored content


    Avreglering. Ett skräckexempel - Sida 5 Empty Sv: Avreglering. Ett skräckexempel

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 08:42