Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
redalert
Vercingetorix
lazy
Sniperace
RedCloud
9 posters

    Ännu en avreglering år h-te

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ännu en avreglering år h-te Empty Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  RedCloud 2011-06-30, 16:48

    Sämre stöd, dålig information och lång väntan på receptbelagda läkemedel. Förtroendet för apoteken har sjunkit, visar en ny undersökning från Konsumentverket.

    I rapporten granskas konsumenternas inställning till apoteken före och efter avregleringen 2009. För tre år sedan gav 95 procent av de intervjuade apoteksmarknaden ett positivt betyg. I år har siffran sjunkit till 77 procent.

    – Förtroendet för apoteksmarknaden har sjunkit dramatiskt. Det är allvarligt att det i konsumenternas perspektiv blivit en försämring framför allt inom de områden man upplever som viktiga, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13254950.ab

    Blir lätt så när tok-ideologi går före sunt förnuft....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 17:22

    RedCloud skrev:Sämre stöd, dålig information och lång väntan på receptbelagda läkemedel. Förtroendet för apoteken har sjunkit, visar en ny undersökning från Konsumentverket.

    I rapporten granskas konsumenternas inställning till apoteken före och efter avregleringen 2009. För tre år sedan gav 95 procent av de intervjuade apoteksmarknaden ett positivt betyg. I år har siffran sjunkit till 77 procent.

    – Förtroendet för apoteksmarknaden har sjunkit dramatiskt. Det är allvarligt att det i konsumenternas perspektiv blivit en försämring framför allt inom de områden man upplever som viktiga, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13254950.ab

    Blir lätt så när tok-ideologi går före sunt förnuft....

    själv har jag inte märkt någon skillnad att tala om, mer än att jag alltid blir rekommenderad det billigaste alternativet, och inte har det blivit dyrare än innan, snarare tvärtom efter vad jag kan se på den medicin jag hämtar ut. vänta på den har jag aldrig behövt

    och jag har även varit på ett helt nyöppnat sådant, i icabutiken, tycker dess personal är helt outstanding att kunna fråga om medicinen och dess olika sorter.

    en sak som slog mig, nu har det gått en tid sedan bilprovningen fick konkurens, och alla pratade om hur dyrt och dåligt det skulle bli, ännu har det inte höjts en krona, och servicen har varit kanon, både på de gamla jag brukar besöka, och det nya som startades i centralorten, ännu inget jag kan klaga på där inte
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  lazy 2011-06-30, 17:43

    Cura har blivit mitt favoritapotek också, vilken känsla att kunna åka dit och
    hämta medicin oavsett om det är sen kväll vardag eller helg, sist ringde jag
    och kollade om de hade den antibiotika jag skulle ha eftersom det är en speciell sort, kunde hämta den efter en timme färdigpackad och klar och utan att behöva
    stå i kö för att betala. Vilken service!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Vercingetorix 2011-06-30, 17:47

    Nu finns helt plötsligt en uppsjö av apotek där det tidigare inte fanns något alls... Har de inte det man behöver på ena apoteket går man bara över gatan, liksom... Exakt samma goda service som tidigare, men med skillnad i tillgänglighet och kortare köer..
    Att kunna köpa de vanligaste medikamenterna på stormarknaden t ex är kanooon!

    Att det sedan förekommer barnsjukdomar i början av ett systemskifte är bara naturligt. Allt annat vore väl märkligt?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  redalert 2011-06-30, 19:32

    RedCloud skrev:Sämre stöd, dålig information och lång väntan på receptbelagda läkemedel. Förtroendet för apoteken har sjunkit, visar en ny undersökning från Konsumentverket.

    I rapporten granskas konsumenternas inställning till apoteken före och efter avregleringen 2009. För tre år sedan gav 95 procent av de intervjuade apoteksmarknaden ett positivt betyg. I år har siffran sjunkit till 77 procent.

    – Förtroendet för apoteksmarknaden har sjunkit dramatiskt. Det är allvarligt att det i konsumenternas perspektiv blivit en försämring framför allt inom de områden man upplever som viktiga, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13254950.ab

    Blir lätt så när tok-ideologi går före sunt förnuft....

    Bullshit...tänk så tokigt det kan bli när man är förblindad av ideologi! Shocked
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 19:36

    Vercingetorix skrev:Nu finns helt plötsligt en uppsjö av apotek där det tidigare inte fanns något alls... Har de inte det man behöver på ena apoteket går man bara över gatan, liksom... Exakt samma goda service som tidigare, men med skillnad i tillgänglighet och kortare köer..
    Att kunna köpa de vanligaste medikamenterna på stormarknaden t ex är kanooon!

    Att det sedan förekommer barnsjukdomar i början av ett systemskifte är bara naturligt. Allt annat vore väl märkligt?

    Som sagt är jag mycket nöjd med att ha apotek på ICA Maxi där jag veckohandlar, bekvämare kan det inte bli, och det känns bra med den kunniga personalen som kan diskutera skillnaden mellan olika preparat som ska ge samma bot/verkan.

    Att de kunde redogöra för minimala skillnder mellan olika fabrikat av medicinen tramadol och tala om vilka de själva hade bäst förtroende för, liksom när jag behövde allergimedicin till min dotter kunde de genast plocka fram en lämpligare och billigare sort än den jag kände till, så lång kunde man sällan komma på det gamla apoteket.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  RedCloud 2011-06-30, 20:00

    Bullshit.

    Fast nu är det ju inte jag som kommer med kritiken utan Konsumentverket.
    Du får väl upplysa som om att de har fel Blueheaven.

    (lycka till)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 20:05

    RedCloud skrev:
    Bullshit.

    Fast nu är det ju inte jag som kommer med kritiken utan Konsumentverket.
    Du får väl upplysa som om att de har fel Blueheaven.

    (lycka till)

    men konsumentverket är väl inte allas sanning, det finns ju som bekant olika åsikter och upplevelser av samma sak eller?

    så den enes sanning blir den andres lögn, och som jag skrev, själv har jag inte upplevt något negativt med dessa förändringar utan tvärtom, men det är ju just jag, och många tycker nog samma, liksom at andra upplever det negativt, kanske har jag haft tur med dem jag anlitat
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Vercingetorix 2011-06-30, 20:09

    Kan man misstänka att det kan vara som så att de som säger sig uppleva avregleringen negativt, är samma personer som av ideologiska skäl motsatte sig densamma?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 20:25

    Vercingetorix skrev:Kan man misstänka att det kan vara som så att de som säger sig uppleva avregleringen negativt, är samma personer som av ideologiska skäl motsatte sig densamma?

    SAkulle inte förvåna mig ett dugg, då ligger det bara politiska skäl bakom missnöjet, inte reella.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  RedCloud 2011-06-30, 20:39

    men konsumentverket är väl inte allas sanning

    Jag tror att de har mer överblick än någon av oss här.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 20:53

    RedCloud skrev:
    men konsumentverket är väl inte allas sanning

    Jag tror att de har mer överblick än någon av oss här.

    så de skulle bestämma vad jag fått för upplevelse av situationen?
    De vet alltså mer hur JAG upplever det än jag själv, liksom många andra?

    så frågan är har de överhöghet mot dem som upplever det annorlunda?

    Eller KAN det möjligen vara så att de talat med fel personer?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  redalert 2011-06-30, 21:07

    Vercingetorix skrev:Kan man misstänka att det kan vara som så att de som säger sig uppleva avregleringen negativt, är samma personer som av ideologiska skäl motsatte sig densamma?

    Spot on! lol!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  RedCloud 2011-06-30, 22:03

    så de skulle bestämma vad jag fått för upplevelse av situationen?

    absolut inte

    De vet alltså mer hur JAG upplever det än jag själv, liksom många andra?

    jag tror ingen har påstått ngt sådant

    så frågan är har de överhöghet mot dem som upplever det annorlunda?

    du får naturligtvis ha vilken åsikt du vill i frågan, konsumentverket redovisar resultatet av en stor undersökning, thats it

    Eller KAN det möjligen vara så att de talat med fel personer?

    det tror jag inte


    Dock:

    "Konsumentverket har givit uppdrag till ARS Research AB, Pilen AB, Markör
    AB och Ipsos AB att göra undersökningar av konsumenters förhållanden och
    ställning på apoteksmarknaden samt vad de anser är mer och mindre viktiga
    konsumentaspekter på denna marknad. I förekommande fall har uppdragstagarna
    gjort bearbetningar och analyserat insamlat datamaterial. Respektive
    uppdragstagare svarar för databearbetningar och övrigt innehåll i sina
    underlagsrapporter."

    Som sagt de har nog lite mer översikt över läget än någon av oss här inne....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sniperace 2011-06-30, 22:14

    RedCloud skrev:
    så de skulle bestämma vad jag fått för upplevelse av situationen?

    absolut inte

    De vet alltså mer hur JAG upplever det än jag själv, liksom många andra?

    jag tror ingen har påstått ngt sådant

    så frågan är har de överhöghet mot dem som upplever det annorlunda?

    du får naturligtvis ha vilken åsikt du vill i frågan, konsumentverket redovisar resultatet av en stor undersökning, thats it

    Eller KAN det möjligen vara så att de talat med fel personer?

    det tror jag inte


    Dock:

    "Konsumentverket har givit uppdrag till ARS Research AB, Pilen AB, Markör
    AB och Ipsos AB att göra undersökningar av konsumenters förhållanden och
    ställning på apoteksmarknaden samt vad de anser är mer och mindre viktiga
    konsumentaspekter på denna marknad. I förekommande fall har uppdragstagarna
    gjort bearbetningar och analyserat insamlat datamaterial. Respektive
    uppdragstagare svarar för databearbetningar och övrigt innehåll i sina
    underlagsrapporter."

    Som sagt de har nog lite mer översikt över läget än någon av oss här inne....

    Men tydligen inte hur jag upplevt det, eller hur ex verc upplet det.

    underar tex hur det skulle utfallit om det var människor i min kommun som tillfrågades.

    Som jag själv ser det så förefaller resultatet konstigt om man ser till hur det är just HÄR, kanske har vi fått det bästa av det bästa i vår kommun?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  lazy 2011-06-30, 22:45

    Som sagt de har nog lite mer översikt över läget än någon av oss här inne....

    Har de intervjuat ngn av de människor, inklusive mig själv som var jätteförbannad över att det inte ens gick att få tag på Alvedon till
    sjuka barn när staten bestämde det? Alla bodde inte nära Scheele apotek
    vid den tiden.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  redalert 2011-06-30, 23:02

    lazy skrev:
    Som sagt de har nog lite mer översikt över läget än någon av oss här inne....

    Har de intervjuat ngn av de människor, inklusive mig själv som var jätteförbannad över att det inte ens gick att få tag på Alvedon till
    sjuka barn när staten bestämde det? Alla bodde inte nära Scheele apotek
    vid den tiden.

    Sorry killen (rc) är fastlåst i sina doktriner. Sad
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  RedCloud 2011-06-30, 23:10

    Sorry killen (rc) är fastlåst i sina doktriner.

    Väx upp lelle BlueHeaven, jag redovisar bara en undersökning gjord av Konusmentverket.
    Med ett resultat som visar att avregleringen av Apoteken inte var någon höjdare....

    Gilla läget....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  lazy 2011-06-30, 23:13

    Yepp, RC verkar vara en person som tycker att det är bättre att barn mår riktigt dåligt tills "Apoteket" behagar öppna igen framför att det går att få tag på medicin utanför Apotekets kontorstid.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Vercingetorix 2011-06-30, 23:21

    RedCloud skrev:
    Sorry killen (rc) är fastlåst i sina doktriner.

    Väx upp lelle BlueHeaven, jag redovisar bara en undersökning gjord av Konusmentverket.
    Med ett resultat som visar att avregleringen av Apoteken inte var någon höjdare....

    Gilla läget....

    Länken du bifogade är kass, tyvärr.. Stod det ngt om på vilka punkter missnöjet visade sig?
    För egen del vore det intressant att läsa, eftersom jag för egen del inte kan komma på något negativt med avregleringen alls...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ännu en avreglering år h-te Empty Medicin

    Inlägg  Secrist 2011-06-30, 23:28

    Själv har det öppnat ett apotek i samma lokal som affären jag brukar handla i. Väldigt smidigt. Har inget att klaga på.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-01, 00:00

    RedCloud skrev:
    men konsumentverket är väl inte allas sanning

    Jag tror att de har mer överblick än någon av oss här.


    Ja det tror jag med...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-01, 00:02

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Kan man misstänka att det kan vara som så att de som säger sig uppleva avregleringen negativt, är samma personer som av ideologiska skäl motsatte sig densamma?

    SAkulle inte förvåna mig ett dugg, då ligger det bara politiska skäl bakom missnöjet, inte reella.


    Jaha men är det bra när inte patienter får sin medicin i tid, när en del apotek inte fungerar som de ska, när de inte kan ge ut tillräckligt med information idag etc etc??? Det skulle väl vem som helst oavsett politik reagera på?


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2011-07-01, 00:06, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-01, 00:05

    lazy skrev:Yepp, RC verkar vara en person som tycker att det är bättre att barn mår riktigt dåligt tills "Apoteket" behagar öppna igen framför att det går att få tag på medicin utanför Apotekets kontorstid.


    Jag såg på tv idag om detta. Det var en dam som brättade att hon inte fick tag i sin blodtrycksmedicin när hon behövde den... Det skedde nu efter avregleringen... kanon bra va?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-01, 00:06

    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Kan man misstänka att det kan vara som så att de som säger sig uppleva avregleringen negativt, är samma personer som av ideologiska skäl motsatte sig densamma?

    SAkulle inte förvåna mig ett dugg, då ligger det bara politiska skäl bakom missnöjet, inte reella.


    Jaha men är det bra när inte patienter får sin medicin i tid, när en del apotek inte fungerar som de ska, när de inte kan ge ut tillräckligt med information etc etc???

    Har det varit så då, i högre utsträckning än tidigare, alltså?
    Inget jag har märkt iaf... Skulle något av de både nya och gamla apotek i min närhet inte ha den receptbelagda medicin min son går på hemma, så beställer det hem den. Tar högst 1-2 dagar. Likadant som tidigare..

    Sponsored content


    Ännu en avreglering år h-te Empty Sv: Ännu en avreglering år h-te

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 07:29