Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
Thetaxpayer
Secrist
RedMentalCase
redalert
DirtyDog
Sniperace
Vercingetorix
lazy
F.I.S.T
13 posters

    FP - levererar sprit

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-20, 14:10


    Ja ha ... osså blev han tvungen att skifta fokus till utomlands för 70 år sedan .... tycker du inte själv att det är våldsamt off fokus ?... ni kan inte föra en debatt utan att dra in vad ett HELT ANNAT LAND , gjorde för 70 ÅR SEDAN !!
    Det avslöjar otvivelaktigt brist på relevans och sanningsgrund från er sida, men franförallt brist på argument

    nej Fisten, det var inte 70 år sedan, det förekom ända fram till berlinmurens fall och en del efterårt, jag själv var i olika hamnar i sovjetunionen i mitten/slutet på sjuttiotalen, och det är fanimej inte några 70 år, utabn närmare trettio år.

    Att det är vänstern som varit för förbud och övervakarmentalitet är fakta och inget som ligger väldigt långt tillbaka i tiden.
    det var också på det sättet tt systremblaget HaR haft lista på persdoner so INTE fick köpa alkohol, och gissa under vilken regering detta förekom, precisw som motboken och förslaget om att förbjuda PARAOLER för de utarmade den svenska kulturen *asg*

    Och du .... du skiftade fokus nu från vilka som införde FRA och övervakning av medborgarna ... tänk vilken överaskning

    och tänk då på att detta var något jag starkt fördömde, alltså gick emot högern i denna fråga, något som du ch dina gelikar inte vgör när det gäler era menibgsfränder, då ärt det tyst eller bortförklaras *asg*


    Jag är av annan åsikt !

    det vet vi, men ännu har du inte kunnatv underbugga detta mer än qtt det underlättar för alkisar i oråfen där det är svårt att få tag på alkohol, men du hqar inte kunnat visa ett enda sådant omnråde, du har heller inte kunnat visa på hur det skulle öka drickandet heller eftersom allt detta existerar lagigt med andra leverantörer, och att det vär aldrg leverans samma dag osv.

    skillnaden är inte stor att jag kan gå in på blomsteraffären i byn jag bor och beställa så har de den där dagen efter, som ombud för bolaget, men när jag sjule beställ av bolaget enlig förslaget tar det flera arbetsdagar, och leverantören är skyldig att kolla nykterheten, och att det är rätt person som tar emot osv, nej, detv är nog inget bra alktewrnativ för alkisen som skicka någon annan att hämmta, hur full han än är så får han sitt brännvin på andra väger
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-20, 15:11

    Thetaxpayer skrev:
    Eller. Det går int att förklara något när man själv int förstår.

    Ja det är möjligt att det är så det är för dig
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-20, 15:14

    Corven skrev:Det kanske vore en bra ide att man läser igenom förslagen, och funderar lite över konsekvenserna innan man skriker nej....

    Det här förslaget kommer inte göra alkoholen mer tillgänglig för alkoholister. Alkoholen är redan lättillgänglig för dom, och dom har inga som helst problem med att skaffa sig den dricka dom behöver. En alkoholist är inte intresserad av Systembolagets hemleveranser. För det första så skulle dom registreras, och det lär ju synas väldigt snart om någon väldigt ofta köper in via hemleverans. Och alkoholister vill inte bli registrerade... Sen tar det alldeles för lång tid att få alkoholen. Enligt förslaget så ska det ju vara 2-4 dagars leveranstid. Vilken alkoholist vill vänta så länge?

    Däremot så skulle hemleveranser kunna försämra möjligheterna för dom som åker till Tyskland och köper hem en massa som dom sen säljer vidare här hemma. För det är egentligen inte särskilt billigt att handla av dom, då dom lägger på ganska så rejält mot vad dom ger för ölen. Jag vet flera som säljer importöl, men jag vägrar betala 3-4 ggr mer än dom gett för ölen, då går jag hellre på bolaget.

    Vi som bor i städer, med närhet till systembolag kommer knappast att utnyttja hemleveranser. Men för dom som bor ute på landet, och som bara har ombud att förlita sig på, för dom vore detta en bra service. Alkoholen ska hur som helst transporteras till ett ombud i närheten, då kan dom lika gärna få leverera det ända hem till dörren.

    Jag köper inte dina argument här, men om vi för sakens skull skulle säga att det är som du säger med alkoholister och hemleveranser, så känns det fortfarande som ett förslag i klass med bartenders i tunnelbanan
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-20, 15:57

    F.I.S.T skrev:
    Corven skrev:Det kanske vore en bra ide att man läser igenom förslagen, och funderar lite över konsekvenserna innan man skriker nej....

    Det här förslaget kommer inte göra alkoholen mer tillgänglig för alkoholister. Alkoholen är redan lättillgänglig för dom, och dom har inga som helst problem med att skaffa sig den dricka dom behöver. En alkoholist är inte intresserad av Systembolagets hemleveranser. För det första så skulle dom registreras, och det lär ju synas väldigt snart om någon väldigt ofta köper in via hemleverans. Och alkoholister vill inte bli registrerade... Sen tar det alldeles för lång tid att få alkoholen. Enligt förslaget så ska det ju vara 2-4 dagars leveranstid. Vilken alkoholist vill vänta så länge?

    Däremot så skulle hemleveranser kunna försämra möjligheterna för dom som åker till Tyskland och köper hem en massa som dom sen säljer vidare här hemma. För det är egentligen inte särskilt billigt att handla av dom, då dom lägger på ganska så rejält mot vad dom ger för ölen. Jag vet flera som säljer importöl, men jag vägrar betala 3-4 ggr mer än dom gett för ölen, då går jag hellre på bolaget.

    Vi som bor i städer, med närhet till systembolag kommer knappast att utnyttja hemleveranser. Men för dom som bor ute på landet, och som bara har ombud att förlita sig på, för dom vore detta en bra service. Alkoholen ska hur som helst transporteras till ett ombud i närheten, då kan dom lika gärna få leverera det ända hem till dörren.

    Jag köper inte dina argument här, men om vi för sakens skull skulle säga att det är som du säger med alkoholister och hemleveranser, så känns det fortfarande som ett förslag i klass med bartenders i tunnelbanan

    Ett företag som underlättar för sina kunder och ökar valfriheten... Skitbra för de som bor i obygden. Såklart att många av de rödgröna emot ett förslag som gör livet lite lättare...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-20, 16:11

    Vercingetorix skrev:
    Ett företag som underlättar för sina kunder och ökar valfriheten... Skitbra för de som bor i obygden. Såklart att många av de rödgröna emot ett förslag som gör livet lite lättare...

    butlers i tunnelbanan underlättar väl oxå för folk, men är inte min prio på vad politiker ska syssla med, ej heller fylla hemlevererad, samtidigt som människor bklir utförsäkrade fast de är sjuka, samtidigt som Somalia svälter
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-20, 16:53

    Fast nu kommer ju förslaget från en ledamot i Systembolagets styrelse...
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  KickTheRasist 2011-07-20, 20:04

    F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13338485.ab

    Carl B Hamilton (FP) presenterar nytt förslag i DN Debatt

    Två till fyra arbetsdagar. Så lång tid ska det ta att få varorna efter att kunden handlat på Systembolagets hemsida.

    Och då ska alkoholen transporteras hela vägen hem till dörren.

    Det föreslår Carl B Hamilton (FP) i en debattartikel i Dagens Nyheter.

    Systembolagets hårt reglerade öppettider försämrar bolagets service, anser Systembolagets styrelseledamot Carl B Hamilton. Därför presenterar han nu ett nytt förslag som han menar skulle modernisera företaget.

    I DN Debatt skriver Carl B Hamilton att "Systembolagets monopol och legitimitet bygger på att medborgarna accepterar monopolet". Och för att förstärka argumenten för att ha kvar monopolet måste servicen förbättras.
    Viktigt med e-handel

    I DN debatt beskriver Carl B Hamilton sedan ett förslag över hur Systembolaget kan bli bättre.

    Tyngden i förslaget ligger på vikten av e-handel. Kunden ska kunna beställa en vara via hemsidan och sedan få den hemlevererad inom två till fyra arbetsdagar, beroende på var i landet köparen befinner sig.

    Och när varorna lämnas över ska kunden, precis som vid butiksköp, visa legitimation. Och då köpen kräver planering flera dagar i förväg tror Carl B Hamilton inte att förslaget skulle göra alkoholen mer tillgänglig för ungdomar.
    Kan lösa frågan om gårdsförsäljning

    Carl B Hamilton menar att förslaget inte bara skulle förbättra problemen med Systembolagets reglerade öppettider. Det skulle även lösa frågan om gårdsförsäljning, skriver han i DN Debatt. Som besökare på en svensk vingård eller whiskybränneri skulle man enligt förslaget kunna göra en beställning på plats och sedan få flaskorna hemlevererade till valfri adress i landet.


    .... får ju förslaget om butler i tunnelbanan, att framstå som rätt vettigt i jämförelse, och det säger inte lite




    Tja det är bra förslag varför inte?

    Orkar jag inte åka till systemet varför skall inte systemet åka till mig och lämna lite good stuff! Wink
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-07-20, 20:54

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Eller. Det går int att förklara något när man själv int förstår.

    Ja det är möjligt att det är så det är för dig




    Inte då. Jag syftade på dig.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-20, 21:31


    Jag köper inte dina argument här, men om vi för sakens skull skulle säga att det är som du säger med alkoholister och hemleveranser, så känns det fortfarande som ett förslag i klass med bartenders i tunnelbanan

    nu finns det väl troligen barer i nära anslutning till de olika tunnelbanestationerna, eller har jag fel? och vid många centarlstationer finns restauranger med fullständiga rättigheter, så det var väl ingen ny idé?

    MEN det är inte saker som STATEN ska syssla med.....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Corven 2011-07-20, 22:10

    Väldigt många av dom motargument jag hört och läst går just ut på att alkoholisterna skulle få det lättare att få tag i sprit. Och det argumentet visar att man antingen inte har en aning om hur alkoholister funkar, eller inte läst förslaget. Någon som vill ha tag i sprit snabbt kommer definitivt inte att använda sig av hemkörning, som tar 2-4 dagar.

    Det troliga är att dom som kommer använda sig av hemkörning är de som idag anlitar traktens ombud, och beställer det han/hon vill ha. Skillnaden för dom är att dom får det hemkört till dörren, istället för att dom måste åka in till ombudet. Möjligen kan hemkörningsservice bli spiken i kistan för ombudshandeln, eftersom det körs hem istället.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-20, 22:17

    Corven skrev:Väldigt många av dom motargument jag hört och läst går just ut på att alkoholisterna skulle få det lättare att få tag i sprit. Och det argumentet visar att man antingen inte har en aning om hur alkoholister funkar, eller inte läst förslaget. Någon som vill ha tag i sprit snabbt kommer definitivt inte att använda sig av hemkörning, som tar 2-4 dagar.

    Det troliga är att dom som kommer använda sig av hemkörning är de som idag anlitar traktens ombud, och beställer det han/hon vill ha. Skillnaden för dom är att dom får det hemkört till dörren, istället för att dom måste åka in till ombudet. Möjligen kan hemkörningsservice bli spiken i kistan för ombudshandeln, eftersom det körs hem istället.

    Helt korrekt uppfattat av dig, ibland kan mman misstänka att det hos vissa ligger en spärr när det är fel sida som kommer med ett förslag, irl har jag ännu inte sett någon som var negativ till detta, men här är i allafall en som verkar rabiat mot det
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Tillbaka

    Inlägg  Secrist 2011-07-21, 00:29

    Se där äntligen lite sunt förnuft från vänstern. Välkommen tillbaks.

    Instämmer med föregående talare. cheers
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Kista

    Inlägg  Secrist 2011-07-21, 00:32

    Möjligen kan hemkörningsservice bli spiken i kistan för ombudshandeln, eftersom det körs hem istället.

    Kanske, kanske inte. Det blir ju trots allt dyrare att få det levererat till dörren. Hursomhelst, så är det ett förslag värt att åtminstone titta närmare på istället för att såga det omedelbart baserat på att "man tror" vissa saker plus att förslaget kommer från fel politiskt läger.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Svält

    Inlägg  Secrist 2011-07-21, 00:35

    ej heller fylla hemlevererad, samtidigt som människor bklir utförsäkrade fast de är sjuka, samtidigt som Somalia svälter

    Dina argument blir allt konstigare och andas lite desperation. Då kan vi lika gärna lägga ner all inrikespolitik eftersom det alltid kommer att vara svält och elände i någon del av världen där länderna inte fungerar.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-21, 01:42

    Sniperace skrev: men här är i allafall en som verkar rabiat mot det

    vem ? Rolling Eyes
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  RedMentalCase 2011-07-21, 03:21

    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Ett företag som underlättar för sina kunder och ökar valfriheten... Skitbra för de som bor i obygden. Såklart att många av de rödgröna emot ett förslag som gör livet lite lättare...

    butlers i tunnelbanan underlättar väl oxå för folk, men är inte min prio på vad politiker ska syssla med, ej heller fylla hemlevererad, samtidigt som människor bklir utförsäkrade fast de är sjuka, samtidigt som Somalia svälter

    lol

    Somalia svälter, vad f-n har det med hemleveranser från affärer att göra?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Svält

    Inlägg  Secrist 2011-07-22, 01:06

    Somalia svälter, vad f-n har det med hemleveranser från affärer att göra?

    Ingenting. Det blir så när argumenten tar slut.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-22, 12:00

    ja, eftersom de svälter i somalia är barnfattigdomen ett lite problem härt som absolut inte behöver beröras, det finns ju större problem i världen, att bygga ut vår infrastruktur med järnvägar osv är inte att tänka på, det är ju så att detta är större problem i somalia, och att tänka på bostadsbristen behöver vi inte göra här, det är ju så att här är de problemen försvinnande små jämfört med somalia eller?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  redalert 2011-07-26, 23:11

    Secrist skrev:Se där äntligen lite sunt förnuft från vänstern. Välkommen tillbaks.

    Instämmer med föregående talare. cheers

    Hyllas de som hyllas bör! cheers
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-26, 23:14

    redalert skrev:
    Secrist skrev:Se där äntligen lite sunt förnuft från vänstern. Välkommen tillbaks.

    Instämmer med föregående talare. cheers

    Hyllas de som hyllas bör! cheers


    God kväll RedA! Very Happy
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  redalert 2011-07-26, 23:52

    ANNA2LINK skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:Se där äntligen lite sunt förnuft från vänstern. Välkommen tillbaks.

    Instämmer med föregående talare. cheers

    Hyllas de som hyllas bör! cheers


    God kväll RedA! Very Happy

    Hola Anna!

    Bona noccie! Very Happy

    Sponsored content


    FP - levererar sprit - Sida 4 Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 09:32