Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
Thetaxpayer
Secrist
RedMentalCase
redalert
DirtyDog
Sniperace
Vercingetorix
lazy
F.I.S.T
13 posters

    FP - levererar sprit

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit Empty FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-18, 13:40

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13338485.ab

    Carl B Hamilton (FP) presenterar nytt förslag i DN Debatt

    Två till fyra arbetsdagar. Så lång tid ska det ta att få varorna efter att kunden handlat på Systembolagets hemsida.

    Och då ska alkoholen transporteras hela vägen hem till dörren.

    Det föreslår Carl B Hamilton (FP) i en debattartikel i Dagens Nyheter.

    Systembolagets hårt reglerade öppettider försämrar bolagets service, anser Systembolagets styrelseledamot Carl B Hamilton. Därför presenterar han nu ett nytt förslag som han menar skulle modernisera företaget.

    I DN Debatt skriver Carl B Hamilton att "Systembolagets monopol och legitimitet bygger på att medborgarna accepterar monopolet". Och för att förstärka argumenten för att ha kvar monopolet måste servicen förbättras.
    Viktigt med e-handel

    I DN debatt beskriver Carl B Hamilton sedan ett förslag över hur Systembolaget kan bli bättre.

    Tyngden i förslaget ligger på vikten av e-handel. Kunden ska kunna beställa en vara via hemsidan och sedan få den hemlevererad inom två till fyra arbetsdagar, beroende på var i landet köparen befinner sig.

    Och när varorna lämnas över ska kunden, precis som vid butiksköp, visa legitimation. Och då köpen kräver planering flera dagar i förväg tror Carl B Hamilton inte att förslaget skulle göra alkoholen mer tillgänglig för ungdomar.
    Kan lösa frågan om gårdsförsäljning

    Carl B Hamilton menar att förslaget inte bara skulle förbättra problemen med Systembolagets reglerade öppettider. Det skulle även lösa frågan om gårdsförsäljning, skriver han i DN Debatt. Som besökare på en svensk vingård eller whiskybränneri skulle man enligt förslaget kunna göra en beställning på plats och sedan få flaskorna hemlevererade till valfri adress i landet.


    .... får ju förslaget om butler i tunnelbanan, att framstå som rätt vettigt i jämförelse, och det säger inte lite

    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 14:04

    Tja, om det hade funnits hemleverans så kunde kanske den här mannen ha planerat lite bättre. Smile



    Tog ambulansen till Systembolaget - blir polisanmäld

    Sveg
    70-åringen har upprepade gånger tagit ambulansen till Systembolaget. Nu har ambulanspersonalen ledsnat och polisanmält honom.


    ÖP
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-18, 14:11

    Butlern skulle vara skattefinansierad (dvs betalad av dig och mig) och endast tillgänglig för stockholmsbor, medan hemkörningen finansieras av kunden var än i Sverige denne befinner sig...

    Du ser ingen skillnad där?

    Något säger mig att rödvinsvänstern runt om i banjotrakterna egentligen borde bejubla detta förslag, snarare än att östermalmspudelavlarna får en subventionerad "Jeeves" av skattebetalarna...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 14:13

    Ja, och tänk, innan TILLVERKADE staten spriten att döva folket med.....

    Finns inte hemsändning av apotekets mediciner?
    andra sidan, vaför ha hemsändning av NÅGOT.....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 14:19

    Tror att många, speciellt inför storhelger gärna skulle slippa att springa på bolaget och det skulle underlätta för personalen också.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  DirtyDog 2011-07-18, 14:38

    Sniperace skrev:Ja, och tänk, innan TILLVERKADE staten spriten att döva folket med.....

    Finns inte hemsändning av apotekets mediciner?
    andra sidan, vaför ha hemsändning av NÅGOT.....
    Därför att det är ekonomiskt lönsamt och bra för alla parter i många fall?

    Produkter som är skrymmande eller tunga behöver inte fraktas ut i butiker där de sen skall släpas ut av kunderna och lastas i bilar.
    Istället beställer man på en webbsida och utkörning sker exempelvis under förutbestämda dagar av en (1) transportbil som servar hela kommunen vid samma tillfälle.

    Detta passar inte så bra för småsaker men är inte bara bäst ur miljösynpunkt för tyngre produkter utan även bättre för kunderna (som slipper släpa omkring på tunga saker) och för säljaren som inte behöver 100 kvm onödigt lagringsutrymme i det dyra köpcentrumet och den hantering som förekommer där.

    Jag tror att allt fler kommer erbjuda hemkörning och varför skall endast pizzor köras ut (de väger ju inget?).

    Många företag levererar idag åtminstone vitvaror på detta sätt och hjälper ofta till med att inte bara bära in produkterna utan kan ofta även ta hand om uttjänade produkter som ersätts. Tänk om inte villaoljan kördes ut? Smile

    Har man husdjur så kan man på t.ex. www.foderbilen.se få ett antal 15 kilos säckar med hundfoder hemkörda kostnadsfritt om man köper för ett visst belopp och köper man från en brädgård så ordnar även de ofta hemtransport för en rimlig summa.

    Det är väl bra om man kan klara tunga inköp även om man saknar bil, körkort eller är handikappad/sjuk. Det kan vara jobbigt för denna kundgrupp annars.

    Har en bekant som jobbar här: http://www.mathem.se/
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 14:53

    jag ironiserade, alla kan inte besöka bolaget, vi har sjuka och handikappade som inte kan åka dit och handla, samma sak gäller matvaror osv, men det vill viss vissa förnekka samhällets svaga, har inte de lika stor rätt som andra?

    Så på samma sätt som man kan beställa hemleverans av matkassar, kläder, allt på postorderföretagen osv så ser jag inget fel i att kunna beställa från bolaget, även om jag inte handlat där på de senaste 15 åren så finns det de som skulle ha nytta av detta, tänk att slippa dra in till stan för att gå in på bolaget....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 15:15

    Jag släppte förbi fyra trötta pensionärer före mig i kön ett par dagar innan midsommar, främst för att de såg utt rasa ihop när som helst och då var det ändå bara förmiddag men redan proppfullt därinne, de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-18, 15:25

    lazy skrev:Jag släppte förbi fyra trötta pensionärer före mig i kön ett par dagar innan midsommar, främst för att de såg utt rasa ihop när som helst och då var det ändå bara förmiddag men redan proppfullt därinne, de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.

    Vadfalls??!! Empatisk höger??!!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 15:40

    Vercingetorix skrev:
    lazy skrev:Jag släppte förbi fyra trötta pensionärer före mig i kön ett par dagar innan midsommar, främst för att de såg utt rasa ihop när som helst och då var det ändå bara förmiddag men redan proppfullt därinne, de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.

    Vadfalls??!! Empatisk höger??!!

    Mmm, säkert därför jag fick halsfluss på midsommaraftonen, ngn vänster satte "onda ögat" på mig för att jag glömde bort att vänstern har ensamrätt på sådana handlingar.. Wink
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  redalert 2011-07-18, 15:54

    F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13338485.ab

    Carl B Hamilton (FP) presenterar nytt förslag i DN Debatt

    Två till fyra arbetsdagar. Så lång tid ska det ta att få varorna efter att kunden handlat på Systembolagets hemsida.

    Och då ska alkoholen transporteras hela vägen hem till dörren.

    Det föreslår Carl B Hamilton (FP) i en debattartikel i Dagens Nyheter.

    Systembolagets hårt reglerade öppettider försämrar bolagets service, anser Systembolagets styrelseledamot Carl B Hamilton. Därför presenterar han nu ett nytt förslag som han menar skulle modernisera företaget.

    I DN Debatt skriver Carl B Hamilton att "Systembolagets monopol och legitimitet bygger på att medborgarna accepterar monopolet". Och för att förstärka argumenten för att ha kvar monopolet måste servicen förbättras.
    Viktigt med e-handel

    I DN debatt beskriver Carl B Hamilton sedan ett förslag över hur Systembolaget kan bli bättre.

    Tyngden i förslaget ligger på vikten av e-handel. Kunden ska kunna beställa en vara via hemsidan och sedan få den hemlevererad inom två till fyra arbetsdagar, beroende på var i landet köparen befinner sig.

    Och när varorna lämnas över ska kunden, precis som vid butiksköp, visa legitimation. Och då köpen kräver planering flera dagar i förväg tror Carl B Hamilton inte att förslaget skulle göra alkoholen mer tillgänglig för ungdomar.
    Kan lösa frågan om gårdsförsäljning

    Carl B Hamilton menar att förslaget inte bara skulle förbättra problemen med Systembolagets reglerade öppettider. Det skulle även lösa frågan om gårdsförsäljning, skriver han i DN Debatt. Som besökare på en svensk vingård eller whiskybränneri skulle man enligt förslaget kunna göra en beställning på plats och sedan få flaskorna hemlevererade till valfri adress i landet.


    .... får ju förslaget om butler i tunnelbanan, att framstå som rätt vettigt i jämförelse, och det säger inte lite


    Herrejestanes har du fått hjärnsläpp nu igen?

    Varför skulle man inte kunna få alkohol hemkört?

    Butler i tunnelbana hör inte hemma på samma karta! Laughing Basketball
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  RedMentalCase 2011-07-18, 16:40

    Que??

    Vad har butler i t-banan med hemkörning av varor att göra??

    Frågen är ju varför systembolaget avviker, de flesta andra affärer har ju hemleveranser
    dumme fist fattar inget som vanligt.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  DirtyDog 2011-07-18, 16:43

    redalert skrev:Varför skulle man inte kunna få alkohol hemkört?
    Det får man väl redan?
    Fast då levereras det förvisso direkt från Tyskland av en sjukskriven hantverkare som kör det i sin firmabil.
    Man kan t.o.m. få "hemkört" hemkört om man önskar. De brukar hellre sälja så än att öppna butik av någon konstig anledning? Wink

    Minns när vi satt ute på en skärgårdsö i början på 90-talet och vid midnatt insåg att alkoholen var slut.
    Då slog man en signal till öl-budet som efter lite gnäll levererade några backar öl, lite vin & sprit på mindre än en timme på fastlandet i närheten. Det han sålde köpte han själv på bolaget och tjänade storkovan på att sälja själv på lite trevligare öppettider. Han hade säkert ett konstant lager på 100 backar med öl så det var sällan man inte fick det man behövde.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-18, 17:46

    lazy skrev: de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.[/font]

    det skulle nog alkoholisterna oxå vara
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  redalert 2011-07-18, 17:51

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev: de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.[/font]

    det skulle nog alkoholisterna oxå vara

    Men alla skall väl med även alkolisterna eller skall de omyndigförklaras? affraid
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 17:57

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev: de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.[/font]

    det skulle nog alkoholisterna oxå vara

    Men alla skall väl med även alkolisterna eller skall de omyndigförklaras? affraid

    menar du de fattiga som kolkar parador osv?
    jag tror nog inte de är målgruppen....

    Och varför skule just alkoholisterna vara glada för hemleverans, de brukar inte sakna tiden och besväret att köpa dricka....

    Och de har väl ett fritt val som alla andra, ska vi utse förmynadre till dessa samhället svaga, och gömma undan ´dem tycker du?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 17:58

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev: de hade nog varit tacksamma om de hade kunnat få det hemkört.

    det skulle nog alkoholisterna oxå vara

    Alkoholister sitter knappast och väntar 2-4 arbetsdagar på det de behöver, de har en alldeles otrolig förmåga att ta sig till systembolaget oavsett vilket skick de än befinner sig i.[/font]
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Vercingetorix 2011-07-18, 18:18

    Jag tror alkisarna får svårt att betala budet med en kasse pantburkar...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 19:26

    men fisten menar kanske rika direktörsalkisar?
    men leveranserna är nog inte som när man beställer pizza, utan det kommer någon eller några daga efter beställning, hur många alkisar har den framförhållningen?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-18, 21:49

    Jag är inte förvånad över att forumhögern inte ser nåt problem i detta, "folk får väl i vanlig ordning skylla sig själva om det går snett" ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 21:56

    F.I.S.T skrev:Jag är inte förvånad över att forumhögern inte ser nåt problem i detta, "folk får väl i vanlig ordning skylla sig själva om det går snett" ?

    nej,men den förbudsmentalitet vänstern så ofta visar prov på, vadsäger att alkoholen skulle bli farligare för att man kan få den hemsänd med leveranstid ett par arbetsdagar senare?

    redan idag kan vi bestålla från tyskland levererat till dörren helt legalt, varför skulle inte bolaget kunna göra samma sak?

    egenimport av sprit är så enkel,,,, men den brukar inte vara så mycket för alkisarna eftersom de sällan planerar för framtiden utan köper just när de behöver, och när de har pengar
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  lazy 2011-07-18, 22:00

    Om nu tant Ada och farbror Henry vill slippa att stå i bolagskön med risk för att tuppa av så är väl inte det detsamma som att ngt måste gå "snett?"

    Jag utgår ifrån att det skulle gälla samma regler som när man handlar på systembolaget, underårig eller aspackad så blir det ingen leverans.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-18, 22:10

    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag är inte förvånad över att forumhögern inte ser nåt problem i detta, "folk får väl i vanlig ordning skylla sig själva om det går snett" ?

    nej,men den förbudsmentalitet vänstern så ofta visar prov på, vadsäger att alkoholen skulle bli farligare för att man kan få den hemsänd med leveranstid ett par arbetsdagar senare?

    redan idag kan vi bestålla från tyskland levererat till dörren helt legalt, varför skulle inte bolaget kunna göra samma sak?

    egenimport av sprit är så enkel,,,, men den brukar inte vara så mycket för alkisarna eftersom de sällan planerar för framtiden utan köper just när de behöver, och när de har pengar

    Där har du fel ..... Jag vet speciellt på landsbygden att det skulle få förödande effekter för alkoholister att få spriten hemlevererad.....
    Svenskarna har sedan länge visat att vi inte klarar av att handha sprit, och att släppa lös spriten och tro att det skulle bli som i Frankrike eller Italien är inte bara naivt, det är rent utav korkat.....
    Du skulle få ÄN större kostnader i form alkoholrelaterat våld, olyckor och söndersupna människor......

    ... men här skiljer ju sig inte borgarnas syn från övriga frågor... folk får väl skylla sig själv... bara eliten får sina kristallkronor putsade av lågavlönade invandrarkvinnor, med skattesubventioner, så gör det väl inget för er om folket super ihjäl sig.... bara på två veckor nu i den stad där jag bor, har två människor avlidit till följd av spriten....



    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  F.I.S.T 2011-07-18, 22:11

    lazy skrev:Om nu tant Ada och farbror Henry vill slippa att stå i bolagskön med risk för att tuppa av så är väl inte det detsamma som att ngt måste gå "snett?"

    Jag utgår ifrån att det skulle gälla samma regler som när man handlar på systembolaget, underårig eller aspackad så blir det ingen leverans.

    Menar du att man skulle föra register på folk ?... eller syns det på beställningsordern om personen är packad när hon/han skickar efter ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sniperace 2011-07-18, 22:14

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:Jag är inte förvånad över att forumhögern inte ser nåt problem i detta, "folk får väl i vanlig ordning skylla sig själva om det går snett" ?

    nej,men den förbudsmentalitet vänstern så ofta visar prov på, vadsäger att alkoholen skulle bli farligare för att man kan få den hemsänd med leveranstid ett par arbetsdagar senare?

    redan idag kan vi bestålla från tyskland levererat till dörren helt legalt, varför skulle inte bolaget kunna göra samma sak?

    egenimport av sprit är så enkel,,,, men den brukar inte vara så mycket för alkisarna eftersom de sällan planerar för framtiden utan köper just när de behöver, och när de har pengar

    Där har du fel ..... Jag vet speciellt på landsbygden att det skulle få förödande effekter för alkoholister att få spriten hemlevererad.....
    Svenskarna har sedan länge visat att vi inte klarar av att handha sprit, och att släppa lös spriten och tro att det skulle bli som i Frankrike eller Italien är inte bara naivt, det är rent utav korkat.....
    Du skulle få ÄN större kostnader i form alkoholrelaterat våld, olyckor och söndersupna människor......

    ... men här skiljer ju sig inte borgarnas syn från övriga frågor... folk får väl skylla sig själv... bara eliten får sina kristallkronor putsade av lågavlönade invandrarkvinnor, med skattesubventioner, så gör det väl inget för er om folket super ihjäl sig.... bara på två veckor nu i den stad där jag bor, har två människor avlidit till följd av spriten....




    kanske borde vi ocks¨se till att förhindra människor köpa grädde, men tanke på överviktiga.


    men som sagt,vi kan ju redan idag UTAN hinder direktimortera från ex tyskland utan några som helst hinder, på samma sätt som bolaget skulle få göra hemleverans, kan du förklara var skillnaden ligger?

    Kanske borde vi istället förbjuda spriten? och se till att all droganvändning försvinner med väldigt hårda straff för langare ..l. inklusive cannabis och självfallet nikotin....

    Sponsored content


    FP - levererar sprit Empty Sv: FP - levererar sprit

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-02, 15:15