Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
Thetaxpayer
SiP
Secrist
DirtyDog
R.O.F.L
lazy
redalert
RedCloud
ericTheDog
13 posters

Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv - Sida 2 Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:37

För tio år sedan kostade invandringen ca: 320 miljarder, i dag antagligen mycket mer, ska vi stänga gränserna och kasta ut alla som inte bidrar till skatteinkomsterna?

Och den siffran hämtade du varifrån ?

Jag trodde vi pratade om den nedslitna järnvägsinfrastrukturen, och regeringen Reinfeldts oförmåga att göra något åt den.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv - Sida 2 Empty Sv: Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 11:41

"Men med vikande skatteintäkter blir det ju ganska svårt....."

Fast... Nu stämmer detta uttalande inte överens med verkligheten, utan är istället en väl uppblåst myt inom vänstern.:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Snabba-fakta/Skatteintakter/

"Skatteintäkterna uppgick år 2010 till 1 511 miljarder kronor enligt preliminära uppgifter. Detta var en ökning med 63 miljarder kronor jämfört med 2009. Jämfört med 2005 har de totala skatteintäkterna ökat med 156 miljarder kronor mätt i löpande priser.

2010 uppgick skatteintäkterna till 1 511 miljarder kronor enligt preliminära uppgifter från SCB. Eftersom Sveriges bruttonationalprodukt, BNP, samma år var 3 301 miljarder kronor ger det ett skattetryck på 45,8 procent (1 511 / 3 301). De senaste åren har det svenska skattetrycket tenderat att minska. Mellan 2005 och 2010 handlar det om en minskning på cirka tre procentenheter.

Huvuddelen av de totala skatteintäkterna kommer från skatter på arbete, framför allt inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Trots införandet av jobbskatteavdraget år 2007 var skatteintäkterna från direkta och indirekta skatter på arbete 18 miljarder kronor högre år 2009 än de var år 2006 (siffror för 2010 saknas).

Vid sidan av skatterna på arbete är momsen den enskilt största skatten i Sverige. 2009 uppgick momsintäkterna till drygt 300 miljarder kronor, eller cirka 20 procent av de totala skatteintäkterna."

Skatteintäkterna har således stigit med a whoppin´11,5% sedan (s) planterade arslet i Rosenbad. Bra va? :-)

RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:43

Skatteintäkterna har således stigit med a whoppin´11,5% sedan (s) planterade arslet i Rosenbad. Bra va? :-)

Och ÄNDÅ (om det stämmer) så finns inga pengar till järnvägen....strange....
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-07-09, 11:44

RedCloud skrev:När man trodde att Erics dumheter var uttömda.....

SJs egna beräkningar säger att svenska järnvägsnätet behöver i storleksordningen 30-40 MILJARDER för att rustas upp för att BIBEHÅLLA dagens trafikflöde.

Bland mina 50 närmaste släkt och bekanta är det bara en som regelbundet åker tåg.

Woooav vilken källa. Stoppa pressarna.

bounce bounce bounce

Verkligheten: Järnvägsresandet ökar i landet, transporter på järnväg ger minst miljöbelastning osv...

Låt varje hyresgäst betala sin egen hyra.

så sker idag....

De flesta verksamheter brukar vara bra på att motivera mer pengar till sig själva. Speciellt om någon annan betalar. Säg mig, om nu järnvägen är lönsam och effektiv så borde ju investerarna stå på kö för att lägga in sina Miljarder. Istället tlar man efter skattemedel. Borde man inte kunna garantera att dessa Miljarder betalas tillbaka med god avkastning till väljarna?

Om nu varje hyresgäst betalar sina egna hyror (och dörmed kostnader) så borde inte staten behöva gå in med ett öre för att bygga nya, eller?
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2011-07-09, 11:45

RedCloud skrev:
    För tio år sedan kostade invandringen ca: 320 miljarder, i dag antagligen mycket mer, ska vi stänga gränserna och kasta ut alla som inte bidrar till skatteinkomsterna?

Och den siffran hämtade du varifrån ?

Jag trodde vi pratade om den nedslitna järnvägsinfrastrukturen, och regeringen Reinfeldts oförmåga att göra något åt den.

För tio år sedan fanns den infon att hämta från SCB, tyvärr har makter som styr mörkläggningen om kostnader för invandringen fått dom att ta bort denna..

Sen är väl kredit och debit samma sak i ett lands ekonomi som för vilket företag som helst, för mycket röda siffror gör att det inte kan investeras i allt som är önskvärt.

RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 11:49

@råttan

De flesta verksamheter brukar vara bra på att motivera mer pengar till sig själva. Speciellt om någon annan betalar. Säg mig, om nu järnvägen är lönsam och effektiv så borde ju investerarna stå på kö för att lägga in sina Miljarder. Istället tlar man efter skattemedel. Borde man inte kunna garantera att dessa Miljarder betalas tillbaka med god avkastning till väljarna?

du kan inte så mycket om samhällsekomomi va ? (heller)

Om nu varje hyresgäst betalar sina egna hyror (och dörmed kostnader) så borde inte staten behöva gå in med ett öre för att bygga nya, eller?

den dynamiska "marknaden" ska ju lösa allt, eller hur ? (fniss)

*******************************************************************************************

@SiP

för mycket röda siffror gör att det inte kan investeras i allt som är önskvärt.

Då kan man inte ska basunera ut att man vill satsa på det ur miljösynpunkt överlägset bästa transportsättet ? Då luras man....
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-07-09, 11:56

RedCloud skrev:@råttan

du kan inte så mycket om samhällsekomomi va ? (heller)

den dynamiska "marknaden" ska ju lösa allt, eller hur ? (fniss)

*******************************************************************************************

@SiP

för mycket röda siffror gör att det inte kan investeras i allt som är önskvärt.

Då kan man inte ska basunera ut att man vill satsa på det ur miljösynpunkt överlägset bästa transportsättet ? Då luras man....

Svårare än så var det således inte att göra dig så svarslös att fu tvingades ta till dina gamla trötta personangrepp.

I övrigt är det intressant att du anser man ska ösa mångmiljardbelopp på järnvägen, men biljettpriserna tycker du ska sänkas? Vem ska betala? De som inte åker tåg? De fattiga och sjuka? Vart tog ylandet om barnfattigdomen vägen? Nä vi skiter i de svältande barnen på Stureplan...vi tänkte satsa på tåg i norrlands inland där ingen ens bor...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 12:05

Tro det eller ej... Jag är FÖR att staten ska äga järnvägsnätet, på samma sätt som annan infrastruktur där annars lokala monopol blir alternativet.

Nåväl... Järnvägen behöver rustas upp, det är ett faktum. Men då måste det samtidigt göras attraktivt att åka tåg, så att fler nyttjar detta resesätt, och det är inte statens uppgift. Och ju färre som åker tåg, desto mindre blir behovet att, som då "kasta pärlor för svinen". Åtminstone vad gäller de belopp som hittills dryftats.
    Och skyll inte på avregleringen.. Skulle härförleden åka Mellan Malmö station och Kastrup (dvs bara över bron), och mitt resesällskap köpte en familjebiljett hos SJ, ovetandes om de vansinniga priserna...
    SJ tog ungefär 350:- enkel resa, medan jag glömde berätta att Öresundstågen bara tar 150:- för samma resa... Statligt är alltså långtifrån en garanti för "bästa pris".

Dock tror jag mig minnas att regeringen tillsatt någon form av kommission för just detta ändamål. Får se vad det mynnar ut i.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 12:10

Svårare än så var det således inte att göra dig så svarslös att fu tvingades ta till dina gamla trötta personangrepp.

Det var inget personangrepp lillErik, det var ett konstaterande.
    Du är gärna med och delar med dig av dina floskler 24-7. Dock har de sällan eller aldrig förankring i verkligheten.

I övrigt är det intressant att du anser man ska ösa mångmiljardbelopp på järnvägen, men biljettpriserna tycker du ska sänkas?

Öhhhh, jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om biljettpriserna, mer än att de ökade pga av avregleringen. Måste du hitta på för att vara med i matchen ?

Vem ska betala? De som inte åker tåg? De fattiga och sjuka? Vart tog ylandet om barnfattigdomen vägen? Nä vi skiter i de svältande barnen på Stureplan...vi tänkte satsa på tåg i norrlands inland där ingen ens bor...

barnsligt trams.....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 12:18

Vercingetorix skrev:Tro det eller ej... Jag är FÖR att staten ska äga järnvägsnätet, på samma sätt som annan infrastruktur där annars lokala monopol blir alternativet.
    Nåväl... Järnvägen behöver rustas upp, det är ett faktum. Men då måste det samtidigt göras attraktivt att åka tåg, så att fler nyttjar detta resesätt, och det är inte statens uppgift. Och ju färre som åker tåg, desto mindre blir behovet att, som då "kasta pärlor för svinen". Åtminstone vad gäller de belopp som hittills dryftats.
    Och skyll inte på avregleringen.. Skulle härförleden åka Mellan Malmö station och Kastrup (dvs bara över bron), och mitt resesällskap köpte en familjebiljett hos SJ, ovetandes om de vansinniga priserna...
    SJ tog ungefär 350:- enkel resa, medan jag glömde berätta att Öresundstågen bara tar 150:- för samma resa... Statligt är alltså långtifrån en garanti för "bästa pris".
    Dock tror jag mig minnas att regeringen tillsatt någon form av kommission för just detta ändamål. Får se vad det mynnar ut i.

Det är billigare för mig att flyga till London än att ta tåget till min hemstad.
    Det är något som är fel.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 12:19

"Öhhhh, jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om biljettpriserna, mer än att de ökade pga av avregleringen. Måste du hitta på för att vara med i matchen ?"

Borde då inte Statens Järnvägar gå i bräschen med humanare priser, istället för som i mitt exempel krama ur resenärerna mer än det dubbla jämfört med de privata alternativen?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 12:20

RedCloud skrev:
    Vercingetorix skrev:Tro det eller ej... Jag är FÖR att staten ska äga järnvägsnätet, på samma sätt som annan infrastruktur där annars lokala monopol blir alternativet.

Det är billigare för mig att flyga till London än att ta tåget till min hemstad.
    Det är något som är fel.

Japp... Flygbranschen är ÄNNU mer avreglerad än järnvägstrafiken...
    (Jag är inte förvånad, så länge din hemstad inte heter Kuala Lumpur... ;-) )
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-07-09, 12:22

RedCloud skrev:

Det var inget personangrepp lillErik, det var ett konstaterande.
    Du är gärna med och delar med dig av dina floskler 24-7. Dock har de sällan eller aldrig förankring i verkligheten.

I övrigt är det intressant att du anser man ska ösa mångmiljardbelopp på järnvägen, men biljettpriserna tycker du ska sänkas?

Öhhhh, jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om biljettpriserna, mer än att de ökade pga av avregleringen. Måste du hitta på för att vara med i matchen ?

Vem ska betala? De som inte åker tåg? De fattiga och sjuka? Vart tog ylandet om barnfattigdomen vägen? Nä vi skiter i de svältande barnen på Stureplan...vi tänkte satsa på tåg i norrlands inland där ingen ens bor...

barnsligt trams.....

Jag ställde fråga, förstår du:"men biljettpriserna tycker du ska sänkas?", du hade inte så mycket att koma med i sakfrågan, uppenbarligen. Svarslös, som så ofta.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 12:24

Jag ställde fråga, förstår du:"men biljettpriserna tycker du ska sänkas?", du hade inte så mycket att koma med i sakfrågan, uppenbarligen. Svarslös, som så ofta.

När ska du komma in i matchen lillErik ?

Så ska s vinna tillbaka väljarna - dagens asgarv - Sida 2 DQWindmill
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 12:25

(Jag är inte förvånad, så länge din hemstad inte heter Kuala Lumpur...

Det finns en väsentlig skillnad, flygbränslet är skatt & momsbefriat.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 12:28

RedCloud skrev:

Det skulle ju kunna tänkas utgöra en viss konkurrensfördel, ja...
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 12:33

Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:

Sverige har faktsikt föreslagit EU att införa skatt på flygbränsle, men det faller på ett internationellt avtal. "Chicagoavtalet från 1944"

http://www.dn.se/resor/skattebefriat-flygbransle-slar-hart-mot-miljon

(I övrigt är järnvägens energi skattebefriad, så länge det handlar om grön el.)

Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 12:40

RedCloud skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:

Sverige har faktsikt föreslagit EU att införa skatt på flygbränsle, men det faller på ett internationellt avtal. "Chicagoavtalet från 1944"

http://www.dn.se/resor/skattebefriat-flygbransle-slar-hart-mot-miljon

(I övrigt är järnvägens energi skattebefriad, så länge det handlar om grön el.)

Soppan kostade 11,29 år 2007... *snyft*... Those were the days...
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-07-09, 14:03

Börjar bli dags att ignorera rc.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 14:07

ericTheDog skrev:Börjar bli dags att ignorera rc.

kallas också "pottkanten", för en del högerkramare ett mycket bekant ställe...

bounce bounce bounce
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-07-09, 14:38

RedCloud skrev:
    Tror du att det finns någon gräns för hur mycket staten kan spendera?

Javisst. (och nu kommer du att fråga var den gränsen går.....där svarar jag: vet ej)

Men...jobbskatteavdragen beräknas kosta 80 MILJARDER per år i minskade skatteintäkter.
    En upprustning av järnvägsnätet: 40...

Alltså, Svensson får någon tusenlapp över i plånboken till priset av ett havererat järnvägsnät (bla)

Så hälften så dyrt att rusta upp järnvägen mot jobbskatteavdraget...

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2011-07-11, 17:06, ändrad totalt 1 gång
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-07-09, 15:44

ANNA2LINK skrev:
    RedCloud skrev:

Javisst. (och nu kommer du att fråga var den gränsen går.....där svarar jag: vet ej)

Men...jobbskatteavdragen beräknas kosta 80 MILJARDER per år i minskade skatteintäkter.

Alltså, Svensson får någon tusenlapp över i plånboken till priset av ett havererat järnvägsnät (bla)

Jaha.....och?

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-07-09, 15:58

RC måste vara världens sämsta debattör?

Rakt igenom urusel, inlägg efter inlägg, forum efter forum och år efter år! Shocked

Något för Guinnes rekordbok?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-07-09, 16:14

RC måste vara världens sämsta debattör?
    Rakt igenom urusel, inlägg efter inlägg, forum efter forum och år efter år

Att du då ger mig ständig uppmärksamhet är ju en gåta Blueheaven, har du fler drag än detta masochistiska
    ?

btw: när ska du börja debattera ?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-07-09, 18:06

ANNA2LINK skrev:
    RedCloud skrev:

För ett år sedan var prognosen att jobbskatteavdraget skulle generera vinst i statskassan ca 2014. Med tanke på den positiva utvecklingen av statsfinanserna kan det vara rimligt att anta att det datumet t o m kan tidigareläggas.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:34