ericTheDog 2011-06-19, 23:21
ANNA2LINK skrev: ericTheDog skrev: ANNA2LINK skrev: ericTheDog skrev: ANNA2LINK skrev: ericTheDog skrev:En sak ska du ha klar för dig Anna,
En människas tid och arbetskapacitet är ingen jävla "gemensam" resurs.
Hela samhället har vi gemensamt eller?
Nix, vi har kommit övrens om att vissa saker har vi gemensamt över nästan hela världen, andra inom EU, inom Sverige, inom ett län, inom en kommun, inom en församling. Vissa saker väljer folk att ha gemensamt inom en släkt, kompisgäng, familj. Medan andra saker har vi på individbasis.
Ok då har jag missuppfattat hur samhället är och säkert många med mig. Jag trodde att Sverige var ett gemensamt land för alla svenskar...
Du menar att vi inte är med i EU? Är vi inte med i EU? Och vi struntar helt i internationella konventioner och överenskommelser?
Jadu Anna, du har nog missuppfattat mer än du ens kan ana!!!
Men säg mig Anna, vad är det som får dig att tro att svenskens högsta dröm är att få jobba arslet av sig för att andra ska kunna ligga på sofflocket och fundera över nästa platt-tv-inköp?
Jo vi är tyvärr med i EU som långtifrån fungerar... Kolla på ex Grekland hur de klarar sig... Vi betalar mer än vad vi får in... EU har vi som land förlorat mest på, vi skulle gjort som Norge...
Erik fortsätt att dra alla över en kam du... Men jag är helt övertygad om att de flesta vill jobba. Alla får det bättre när de arbetar samt så är det viktigt socialt. Hur många procent vill ligga på sofflocket tror du av alla svenskar???
Självklart vill de flesta jobba. Annars skulle de inte göra det. Det vi diskuteras är hur mycket bidrag de sjuka/arbetslösa ska få. Dessutom diskuterar vi de regler som ska säkerställa att de som inte vill jobba slutar snylta på dessa bidrag. Vill man inte jobba så är det okej, men finansieringen bör man nog då sköta själv.
Vidare skriver Anna att alla bör få samma procent i jobbskatteavdrag. Det håller jag fullkomligt med om. Detta innebär nämligen att vi inför s.k platt skatt, där alla betalar samma procent. Vid ett avdrag får då alla lika. Smart va?
P.S
Detta var nästan lika roligt som när en annan debattör krävde platt skatt.