Freedom skrev:
Tro det eller ej men det var en seriös fråga. Kände faktiskt inte till det.
ok
Men detta borde stämma till eftertanke, vem är "terorist" och vem är inte, och vem avgör det ?
Det avgör jag.
Freedom skrev:
ok
Men detta borde stämma till eftertanke, vem är "terorist" och vem är inte, och vem avgör det ?
Freedom skrev:avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål
För varje AlQuida mål man slår ut med drönare i Pakistan går det åt 50 civila....m.a.o. terrorism. Av vem då ?
Vercingetorix skrev: Med det sagt vill jag inte på något vis trivialisera de civila offer krigföringen från västs sida givit upphov till, men däremot poängtera "the mission objective" hos respektive part.
ericTheDog skrev:Freedom skrev:
ok
Det avgör jag.
F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev: Med det sagt vill jag inte på något vis trivialisera de civila offer krigföringen från västs sida givit upphov till, men däremot poängtera "the mission objective" hos respektive part.
Med detta sagt är det trots allt precis det du gör
Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev: Med det sagt vill jag inte på något vis trivialisera de civila offer krigföringen från västs sida givit upphov till, men däremot poängtera "the mission objective" hos respektive part.
Nej, jag förklarar skillnaden mellan reguljär krigföring, där varje civilt offer är en tragedi, medan civila offer är precis det man vill ha inom terrorism. Spela inte dum nu...
Civila dödas inte av USA, de drabbas endast av collateral damage.F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev: Med det sagt vill jag inte på något vis trivialisera de civila offer krigföringen från västs sida givit upphov till, men däremot poängtera "the mission objective" hos respektive part.
Nej, jag förklarar skillnaden mellan reguljär krigföring, där varje civilt offer är en tragedi, medan civila offer är precis det man vill ha inom terrorism. Spela inte dum nu...
Så då räcker det att döda tusentals oskyldiga som USA OXÅ gör, och säga att det inte var meningen ??.... spela inte dum nu !
GärnaVercingetorix skrev:Då ska jag förklara lite mer pedagogiskt:
Military mission objectives: militära mål, civila offer=ej önskvärda.
Terrorism mission objectives: civila mål, civila offer=eftersträvansvärda.
Behöver jag förklara med nalle-kort också?
formsvackan skrev:GärnaVercingetorix skrev:Då ska jag förklara lite mer pedagogiskt:
Du får också informera mig om i vilken kategori som Israels fosforbombning av Gaza ska räknas.
Jaha, hade jag och mina närmaste blivit bombade med vit fosfor, hade jag inte haft några som helst problem med sorteringen. Förmodligen hade inte du heller haft det.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:GärnaVercingetorix skrev:Då ska jag förklara lite mer pedagogiskt:
Du får också informera mig om i vilken kategori som Israels fosforbombning av Gaza ska räknas.
Det beror på Israels mission objective... Det sorterar liksom sig själv...
formsvackan skrev:Jaha, hade jag och mina närmaste blivit bombade med vit fosfor, hade jag inte haft några som helst problem med sorteringen. Förmodligen hade inte du heller haft det.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:GärnaVercingetorix skrev:Då ska jag förklara lite mer pedagogiskt:
Det beror på Israels mission objective... Det sorterar liksom sig själv...
Att krig i någon större omfattning bedrivs med hänsyn till "ej önskvärda civila offer" tror jag inte ett enda j*vla dugg på. Attacker på civila är inte ovanligt, även när militären tillhör den "goda sidan".
Bomberna över Hiroshima, Nagasaki, Dresden m.fl. kan knappast hänföras till "collateral damage". Dessa händelser måste med din förenklade definition klassas som Terrorism mission objectives: civila mål, civila offer=eftersträvansvärda.
Får jag ett nalle-kort nu ?
Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Helt överens, dock tillskriver jag inte enbart terrorister "förmågan" till planerat opinionsbildande.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Folklig opinion, däremot, och den är i högsta grad påverkbar av urskiljningslöst dödande..
formsvackan skrev:Helt överens, dock tillskriver jag inte enbart terrorister "förmågan" till planerat opinionsbildande.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Folklig opinion, däremot, och den är i högsta grad påverkbar av urskiljningslöst dödande..
Skillnad mot vad/vilka ?Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Helt överens, dock tillskriver jag inte enbart terrorister "förmågan" till planerat opinionsbildande.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Skillnaden är kanske att den egna opinionen i väst knappast står och applåderar efter att de egna trupperna massakrerat civila... Minns Vietnam...
formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Ska "Lord of war" tolkas som vapenhandlare ?lazy skrev:formsvackan skrev:Krig bedrivs av olika "ekonomiska intressenter". Människoliv betyder i sammanhanget absolut ingenting !Vercingetorix skrev:Krig är sällan renhåriga. Där är nog de flesta överens.
Den enda som blir "rik" på krig är "Lord of war."
Ska "Lord of war" tolkas som vapenhandlare ?
Om man begränsar det till endast "vinster" på vapenhandel, är väl det militärindustriella komplexet de stora vinnarna i sammanhanget. Vad skulle hända med världens börser och därmed hela vår ekonomi om vapenhandeln upphörde ?lazy skrev:Ska "Lord of war" tolkas som vapenhandlare ?
Varför inte? Lika aktuellt idag som då, de flesta krigförande länder
förlorar på det både ekonomiskt och i människoliv/moral räknat så
det finns egentligen bara en vinnare.
Om man begränsar det till endast "vinster" på vapenhandel, är väl det militärindustriella komplexet de stora vinnarna i sammanhanget. Vad skulle hända med världens börser och därmed hela vår ekonomi om vapenhandeln upphörde ?
Som en person uttryckte det: "Ska vi ta bort vapnen så måste alla vapnen bort. Finns det ett vapen så måste det finnas ett till".