Sniperace 2011-04-05, 14:18
ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Secrist skrev:Vänstern ogillar matematikklasser. Dock verkar ingen kunna förklara varför förutom floskler om elitskolor och 1800-tal. Det hade varit bra om ni visste varför ni är emot något. Eller är det vänsterns allmänt negativa inställning till saker och ting.
Vi är ju på en tillbakagång med hela samhället... Men vi kan ju skapa ännu mer tillbakagång...
tillbakagång?
när eliten nkan komma även från ett arbetarhem med lågutbildade föräldrar på samma villkor som barnen till högutbildade rikemän....
för ingen vill väl påstå att barn till vanliga arbetare skulle vara mindre intelligenta?
Det finns säkert de som hävdar det fortfarande. Ja vi är till en tillbakagång med detta klassamhälle som blir mer och mer segregerat...
På grund av klass, eller på grund av kunskapsnivå?
och nej, jag vet en hel del ur ren arbettarklass som är riktiga pluggästar som kommit mycket längre än sina kamrater som är rikemansbarn med akademikerföräldrar...
Ja det finns det självklart. Intelligens handlar inte om klass men högern vill skilja på elever och elever. Jag tror att det är rent av förkastligt för dessa ungdomar!
så det är förkastligt att uppmuntra de som har begåvning och gew möjlighet att utveckla denna, bara för attr alla inte har den, och att då trycka ner dessa till samma nivå, eller göra dem trötta på skolan för att den inte ger dem något?
Jaha så dessa elever tröttnar på den vanliga skolan ok det visste jag inte... Barn jämför sig kunskapsmässigt med andra barn och de som det går sämre för mår oftast jättedåligt av det. Det är framför allt dom som kommer att tappa mer intresse för skolan(ännu mer) än de som det går bra för.
Självfallet tappar barn intresse för skolan om de redan kan allt som ska läras ut, ett exempel är jag själv, sprungen ur en arbetarfamilj ur vad som skulle kallas låg klass, men en far som var tortalförlamad och en mor som var manodepressiv och ekonomiskt klarade vi oss med stöd av båda samhälle och hjälpsam omgivning.
JAG kunde läsa utan problem redan i femårsåldern, och hur tror du jag gillade lektionerna i läsning i skolan då, det var rena döden att tvingas sitta och ljuda sig fram istället för att läsa riktigt, tror du det var uppbyggligt för mig? nej knappast, MEN hade de nu haft en specialklass för mig kunde jag under de timmarna utvecklats mer eller hur?
likadant var det i andra ämnen, att tvingas lägga sig på de asndras nivå, när man istället hade kunnat lägga sig till med mer kunskap var självfallet ite något som främjade studielustan i skolan, då var biblioteket mycket roligare, där tillbringade jag väldigt mycket tid läsande, och fick massor av hjälp av bibliotekarien som kunde visa och berätta och föreslå lämplig litteratur.
Som jag ser dedt så var hon en räddning för mig, för annars skulle jag blivit totalt ointresserad av skolan som inte gav mycket, det är ROLIGT att lära sig, men tråkigt att tvingas ner i nivå.