Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
RedMentalCase
lazy
Infra
Secrist
ericTheDog
redalert
SiP
berralarzon
Thetaxpayer
R.O.F.L
Sniperace
Freedom
16 posters

flygförbudszon över Gaza ?

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

flygförbudszon över Gaza ? - Sida 10 Empty Sv: flygförbudszon över Gaza ?

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 15:48

R.O.F.L skrev:När vi tydligt väljer sida, eller ställer oss maktlösa, så uppnår vi inte ett piss.
    Helt överens. Bägge sidors agerande och naturligtvis konsekvenserna av dessa, måste belysas för att en lösning ska kunna åstadkommas.

Har man inte en gemensam sanning, kan man inte komma överens om åtgärder. Det var fel att fördriva palestinierna, det vore lika fel att idag fördriva judarna. Utifrån denna "insikt" skulle det gå att förhandla fram något som i sin tur skulle kunna leda vidare.

David Ben Gurion uttryckte förståelse för att "de hatar oss, vi kom ju och stal deras land".
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-01, 16:01

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:När vi tydligt väljer sida, eller ställer oss maktlösa, så uppnår vi inte ett piss.
    Helt överens. Bägge sidors agerande och naturligtvis konsekvenserna av dessa, måste belysas för att en lösning ska kunna åstadkommas.

Har man inte en gemensam sanning, kan man inte komma överens om åtgärder. Det var fel att fördriva palestinierna, det vore lika fel att idag fördriva judarna. Utifrån denna "insikt" skulle det gå att förhandla fram något som i sin tur skulle kunna leda vidare.

David Ben Gurion uttryckte förståelse för att "de hatar oss, vi kom ju och stal deras land".

Sinnesjukt uttalnde, "stal deras land"
    Står du upp för det yttrandet så kommer här några sjuka från mig:

Driv ut alla muslimer från Libanon. Driv ut alla araber från Irak och Syrien och ge landet till sina kristna ursprungsbefolkningar, Assyrier, Syrianer och Kaldéer. När vi ändå är på gång kan vi driva ut alla araber från Marocko, Algeriet och Tunisien och ge länderna till förtryckta berber och tuareger. Och Egypten ska vara koptiskt!

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 16:24

R.O.F.L skrev:Sinnesjukt uttalnde, "stal deras land"
    Ett varken sinnessjukt eller okänt yttrande.

http://www.unt.se/inc/print/ben-gurion-var-realist-1283991-Default.aspx

”Varför skulle araberna gå med på fred? Om jag vore arabledare skulle jag aldrig träffa några överenskommelser med Israel. Det är naturligt. Vi har stulit deras land. Visst lovade Gud oss det — men vad betyder det för dem? Vår Gud är inte deras. Vi härstammar från det gamla Israel, det är sant, men för över två tusen år sedan — och vad betyder det för dem? Det har funnits antisemitism, nazister, Hitler, Auschwitz — men var det deras fel? De ser bara en sak: Vi har kommit hit och stulit deras land. Varför skulle de acceptera det?”

Ur Nahum Goldmanns bok Den Judiska Paradoxen (Tiden, 1978, sidan 112.)

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/min-israeliska-resa_1233383.svd

David Ben-Gurion hade förstås alltid vetat det. Han förvånades inte över palestiniernas orubbliga motstånd mot tanken på judarnas stat.

–Vad hade ni väntat er, vi kom och stal deras land, konstaterade han.

Flickan från Auschwitz, Cordelia Edvardson. Mellan åren 1977 och 2006 var hon Svenska Dagbladets korrespondent i Israel, stationerad i Jerusalem. Jag har haft en liten kontakt med henne via en gemensam vän.

Du kan surfa runt efter flera länkar själv om du vill

R.O.F.L skrev:Driv ut alla muslimer från Libanon. Driv ut alla araber från Irak och Syrien och ge landet till sina kristna ursprungsbefolkningar, Assyrier, Syrianer och Kaldéer. När vi ändå är på gång kan vi driva ut alla araber från Marocko, Algeriet och Tunisien och ge länderna till förtryckta berber och tuareger. Och Egypten ska vara koptiskt!
    Jaha, står du upp för detta ?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-01, 16:40

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:Sinnesjukt uttalnde, "stal deras land"
    Ett varken sinnessjukt eller okänt yttrande.

http://www.unt.se/inc/print/ben-gurion-var-realist-1283991-Default.aspx

”Varför skulle araberna gå med på fred? Om jag vore arabledare skulle jag aldrig träffa några överenskommelser med Israel. Det är naturligt. Vi har stulit deras land. Visst lovade Gud oss det — men vad betyder det för dem? Vår Gud är inte deras. Vi härstammar från det gamla Israel, det är sant, men för över två tusen år sedan — och vad betyder det för dem? Det har funnits antisemitism, nazister, Hitler, Auschwitz — men var det deras fel? De ser bara en sak: Vi har kommit hit och stulit deras land. Varför skulle de acceptera det?”

Ur Nahum Goldmanns bok Den Judiska Paradoxen (Tiden, 1978, sidan 112.)

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/min-israeliska-resa_1233383.svd

David Ben-Gurion hade förstås alltid vetat det. Han förvånades inte över palestiniernas orubbliga motstånd mot tanken på judarnas stat.

Flickan från Auschwitz, Cordelia Edvardson. Mellan åren 1977 och 2006 var hon Svenska Dagbladets korrespondent i Israel, stationerad i Jerusalem. Jag har haft en liten kontakt med henne via en gemensam vän.

Du kan surfa runt efter flera länkar själv om du vill

R.O.F.L skrev:Driv ut alla muslimer från Libanon. Driv ut alla araber från Irak och Syrien och ge landet till sina kristna ursprungsbefolkningar, Assyrier, Syrianer och Kaldéer. När vi ändå är på gång kan vi driva ut alla araber från Marocko, Algeriet och Tunisien och ge länderna till förtryckta berber och tuareger. Och Egypten ska vara koptiskt!

Ja under floskeltoppen.

avd: "stulet land"

Märk väl att jag känner stor empati för palestineierna.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 16:42

R.O.F.L skrev:Märk väl att jag känner stor empati för palestineierna.
    Visas genom att kalla David Ben Gurion för sinnesjuk ?
    Very Happy
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-01, 19:50

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:Märk väl att jag känner stor empati för palestineierna.
    Visas genom att kalla David Ben Gurion för sinnesjuk ?
    Very Happy
    Men vad är ditt problem? vem har stulit ett land? En (1) beläst jude gör avbön utifrån sin ståndpunkt och det är just det vi ska debattera om?

Skärp dig nu ffs!

Debattera utifrån din ståndpunkt och dina åsikter istället för att spamma texter om någon jude som levde för eoner sedan,,,,,

Senast ändrad av R.O.F.L den 2011-04-01, 19:58, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : särskrivning)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 19:59

R.O.F.L skrev:En (1) beläst jude
    Det råkar vara Israels landsfader Very Happy
    R.O.F.L skrev:Debattera utifrån din ståndpunkt och dina åsikter istället för att spamma texter om någon jude som levde för eoner sedan,,,,,
    Jag råkade bara nämna att denne "beläste jude" delade min uppfattning i en av mina ståndpunkter.

Jag vidmakthåller att så länge som man inte enas om en gemensam sanning, har man heller ingen hållbar utgångspunkt för en konstruktiv dialog.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-01, 20:05

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:Debattera utifrån din ståndpunkt och dina åsikter istället för att spamma texter om någon jude som levde för eoner sedan,,,,,
    Jag råkade bara nämna att denne "beläste jude" delade min uppfattning i en av mina ståndpunkter.

Jag vidmakthåller att så länge som man inte enas om en gemensam sanning, har man heller ingen hållbar utgångspunkt för en konstruktiv dialog.

Tyckte du skrev Ben-hur affraid
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 20:06

R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:

Varför låtsas du vara dum ?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-01, 20:18

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:

Varför förminskar du 1:a April?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-01, 21:11

R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:

Varför förminskar du 1:a April?
    SHIT Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 03:41

formsvackan skrev:David Ben-Gurion hade förstås alltid vetat det. Han förvånades inte över palestiniernas orubbliga motstånd mot tanken på judarnas stat.

Nu kommer förvisso det citaten från en författare som var emot det Israeliska styret. Vi vet ju inte heller om Ben-Gurion verkligen uttryckte sig så. Läser man den engelska versionen så används heller inte begreppet "stöld". Då skulle han ha påstått att araberna inte vill ha fred eftersom de TAGIT deras land.
    Innan engelsmännen tog landet så var det turkarna som innehade landet och araber som bodde där var heller inte landägare utan jobbade åt landägarna som i sin tur sålde land till judar för överpriser.
    formsvackan skrev:
    Om du läste hennes text på länken din så visade hon att judarna ofta inte hade många alternativ till att fly till Israel. Övriga länder var lika villiga att ta emot dem som man är villig att ta emot zigenare idag.

Hon nämnde också HELT RIKTIGT att ORSAKEN till att Judarna vägrade återlämna erövrade områden berodde på att de ville förhandla sig till en fredsuppgörelse. Araberna ville dock inte ha någon fred och ville därför inte förhandla om dessa områden. Araberna ville ha bort ALLA judar från Mellan-Östern och offrade västbanken och Gaza hellre än att erkänna Israels gränser från innan 1967.

Eftersom araberna inte vill underteckna ett fredsavtal eller erkänna Israel som stat så är det vansinne att återlämna landområden som gör dem helt utelämnade åt araberna. Landet är endast 14 km brett på smalaste punkten och det vore löjligt lätt för araberna att dela landet i två delar.

Trots detta så återlämnade man Gaza (trots kraftigt internt motstånd) eftersom det området inte är lika strategiskt viktigt, och vad fick det för det? Knappast mer fred utan ett ständigt bombardemang med raketer från en grupp som inte anser sig vara klara förrän den siste juden har kastats i havet.
    formsvackan skrev:
    Nu misstänker jag att han syftar på att araberna stulit dessa länder på samma sätt som de hävdar att judarna har stulit Palestina. Vad anser du om deras ockupation? Är den mer acceptabel då det gått längre tid? Varför tror du Israel låter tiden gå? Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-04-02, 18:58

DirtyDog skrev:Araberna ville dock inte ha någon fred och ville därför inte förhandla om dessa områden. Araberna ville ha bort ALLA judar från Mellan-Östern och offrade västbanken och Gaza hellre än att erkänna Israels gränser från innan 1967.
    Anser du att araberna skulle ha handlat annorlunda, i så fall varför ?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 20:56

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Araberna ville dock inte ha någon fred och ville därför inte förhandla om dessa områden. Araberna ville ha bort ALLA judar från Mellan-Östern och offrade västbanken och Gaza hellre än att erkänna Israels gränser från innan 1967.
    Anser du att araberna skulle ha handlat annorlunda, i så fall varför ?
    Av den anledningen att de då skulle ha fått tillbaka alla områden som de sen dess mest gnällt om.
    Om Norge hade angripit Sverige i avsikt att få tillbaka Jämtland och Sverige vunnit kriget och i samband med det ockuperar stora områden i Norge så blir de erbjuda att sluta fred och få tillbaka de områden de hade innan de angrep Sverige. Om de vägrar gå med på en fred så behåller Sverige dessa områden.
    Vad anser DU att Norge borde göra i det läget? Acceptera de områden som FN beslutat om eller nöja sig med en liten del av detta bara för att slippa ingå en fred (eftersom de egentligen vill ha HELA Sverige)?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 21:00

R.O.F.L skrev:Det har blivit en pajasdebatt som vanligt, orkar inte skumma igenom allt.

Men efter historielektionen, vad tycker du själv DD?
    Att du borde läsa igenom det som jag postade. Självklart finns det säkerligen anledning att ifrågasätta vissa uppgifter men oftast är det bra att känna till vilka verklighetsuppfattningar som olika sidor handlar efter.

Visst var väl intervjun där Infra medverkade rolig? Smile
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-02, 22:05

DirtyDog skrev:
    R.O.F.L skrev:Det har blivit en pajasdebatt som vanligt, orkar inte skumma igenom allt.

Att du borde läsa igenom det som jag postade. Självklart finns det säkerligen anledning att ifrågasätta vissa uppgifter men oftast är det bra att känna till vilka verklighetsuppfattningar som olika sidor handlar efter.

Infra är en del av förströelsen som erbjuds på detta forum.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-04-02, 22:39

R.O.F.L skrev:
    DirtyDog skrev:

Infra är en del av förströelsen som erbjuds på detta forum.

Tack
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-04-02, 22:47

Doggy: "Hittade lite läsning för den som har tråkigt"

Det är bra. Men ingen har tråkigt.
    Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 23:06

Infra skrev:Doggy: "Hittade lite läsning för den som har tråkigt"

Det är bra. Men ingen har tråkigt.
    Very Happy
    Det är bra det, ingen vill ju att du skall ha tråkigt. Tråkigt var det nog främst under den period som ni höll Er borta härifrån. Laughing

Oavsett dina (av mig upplevda) fanatiska åsikter så tillhör du ändå de hederligaste debattörerna som inte ständigt smiter ifrån frågor som vissa andra.
    Hann du läsa lite av vad jag skrev fastän du inte har tråkigt? Gillade du förresten debatten där du själv medverkade? Twisted Evil

PS. Vore kanske bra om du inte kallade flera personer för Doggy. Blir lätt förvirrat då. Wink
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-04-07, 13:31

Och jag som tycker Doggy låter så clatchigt och trevligt.
    Men ok: Jag ska verkligen anstränga mig att säga DD i fortsättningen.
    Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-08, 00:27

Infra skrev:Och jag som tycker Doggy låter så clatchigt och trevligt.
    Very Happy
    Problemet är väl mest att du kallar både mig och EricTheDog för Doggy och att det är bra om vi får olika smeknamn. DD är ju enkelt att skriva åtminstone. Wink
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-04-08, 19:31

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Och jag som tycker Doggy låter så clatchigt och trevligt.
    Very Happy
    Problemet är väl mest att du kallar både mig och EricTheDog för Doggy och att det är bra om vi får olika smeknamn. DD är ju enkelt att skriva åtminstone. Wink

Du förvirrar mig. Jag har alltid svävat i "villfarelsen" att ETD och DD var två nick på samma person. Jaha - men säg; nog delar ni väl matskål i alla fall? Very Happy
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-04-09, 21:33

Jo, jag förstår att en del skulle vilja ha en flygförbudzon över Gaza.

"Some 50 rockets, mortar shells fired at Israel Saturday

Published: 04.09.11, 20:00 / Israel News

Some 50 rockets and mortar shells were fired at southern Israel communities during the course of Saturday, the police say.
    There were no injuries reported, after the Iron Dome system intercepted at least 10 incoming rockets. (Ilana Curiel)"

Men jag glömde Very Happy de testar ju naturligtvis bara om Iron Dome funkar!

"Iron Dome does it again; Gaza rockets intercepted

Watch exclusive video: IDF's first-of-its kind anti-rocket system intercepts missile fired at Ashkelon. Assault on southern Israel continues Saturday, local communities under heavy fire as dozens of rockets, mortar shells hit area. Alert level in south raised to 3 out of 4, just short of wartime deployment"

Ynet
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-04-09, 22:02

men nu var det ju så att de som är för denna flygförbudszon, inte vill at deta ska gälla det som hamaz o co låter flyga där....
    det skulle BARA gälla Israels flyg....
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-04-09, 22:17

lazy skrev:Jo, jag förstår att en del skulle vilja ha en flygförbudzon över Gaza.

"Some 50 rockets, mortar shells fired at Israel Saturday

Published: 04.09.11, 20:00 / Israel News

Some 50 rockets and mortar shells were fired at southern Israel communities during the course of Saturday, the police say.
    There were no injuries reported, after the Iron Dome system intercepted at least 10 incoming rockets. (Ilana Curiel)"

Men jag glömde Very Happy de testar ju naturligtvis bara om Iron Dome funkar!

"Iron Dome does it again; Gaza rockets intercepted

Watch exclusive video: IDF's first-of-its kind anti-rocket system intercepts missile fired at Ashkelon. Assault on southern Israel continues Saturday, local communities under heavy fire as dozens of rockets, mortar shells hit area. Alert level in south raised to 3 out of 4, just short of wartime deployment"

Ynet

Men, vad nu då? Gör de motstånd mot den olagliga ockupationen? Det är verkligen fräckt. Det är synd om Herrefolket som möter motstånd mot sin kriminalitet.

[img]flygförbudszon över Gaza ? - Sida 10 Hjrntvtt[/img]

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 07:05