formsvackan skrev:Sniperace skrev:formsvackan skrev:Som du själv skriver motsvarar 3.000W ca: 4HK. Att med en sådan motor förflytta ett fordon med hastigheten 10 km i timmen är absolut inte omöjligt.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Räknar du med en hastighet på 10Km i timmen ?Sniperace skrev:så, hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?
jag räknar inte alls med hastighet, jag visar bara på att 3000w kommer inte kunna driva en bil en mil i någon hastighet, vareken hög eller låg, erfarenhetsmässigt vet jag dock att högre hastigeter oftast kräver högre effekt eller hur?
Tiodubbla effekten till 30.000W och du har ca: 40HK. Detta torde galant räcka till att få upp hastigheten i 100 km i timmen.
I bägge fallen borde energiåtgången vara ca: 3Kwh per mil och kostnaden därmed ca: 3 kr.
tjaa, 40 hästar på en elhybridbil som väger MINST 800kg får jobba hårt för detta, så i vilket fall som helst blirt dedt en stor delo energi som dras, sedan kan man börja räkna med strömmer i ampere, 30kw vid 12 volt är en jävla massa ampere... kräver sina batterier och inte minst grova kablar, stor tyngd.
http://www.dn.se/motor/tester/elektriska-c30-klarar-kylan-galant
Förbrukningen mäts i kWh/mil. Första varvet visar 2,33 kWh/mil. Batteriets kapacitet är 24 kWh.
Vi slutar här.
JAvisst, men vilket mätresultat tror du det skulle bli i göteborgs eller stockholmsbackarna i jönköping, eller kanske båstadsbacken över hallandsåsen?
köra runt på en plan yta ger inte särskilt tillförlitliga mätvärden....