Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
RedMentalCase
Thrakath
Sniperace
ericTheDog
8 posters

    Volvo V60 Dieselhybrid

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 21:21

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:så, hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?
    Räknar du med en hastighet på 10Km i timmen ?

    jag räknar inte alls med hastighet, jag visar bara på att 3000w kommer inte kunna driva en bil en mil i någon hastighet, vareken hög eller låg, erfarenhetsmässigt vet jag dock att högre hastigeter oftast kräver högre effekt eller hur?

    Som du själv skriver motsvarar 3.000W ca: 4HK. Att med en sådan motor förflytta ett fordon med hastigheten 10 km i timmen är absolut inte omöjligt.

    Tiodubbla effekten till 30.000W och du har ca: 40HK. Detta torde galant räcka till att få upp hastigheten i 100 km i timmen.

    I bägge fallen borde energiåtgången vara ca: 3Kwh per mil och kostnaden därmed ca: 3 kr.

    tjaa, 40 hästar på en elhybridbil som väger MINST 800kg får jobba hårt för detta, så i vilket fall som helst blirt dedt en stor delo energi som dras, sedan kan man börja räkna med strömmer i ampere, 30kw vid 12 volt är en jävla massa ampere... kräver sina batterier och inte minst grova kablar, stor tyngd.


    http://www.dn.se/motor/tester/elektriska-c30-klarar-kylan-galant

    Förbrukningen mäts i kWh/mil. Första varvet visar 2,33 kWh/mil. Batteriets kapacitet är 24 kWh.


    Vi slutar här.




    JAvisst, men vilket mätresultat tror du det skulle bli i göteborgs eller stockholmsbackarna i jönköping, eller kanske båstadsbacken över hallandsåsen?


    köra runt på en plan yta ger inte särskilt tillförlitliga mätvärden....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 21:28

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:så, hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?
    Räknar du med en hastighet på 10Km i timmen ?

    jag räknar inte alls med hastighet, jag visar bara på att 3000w kommer inte kunna driva en bil en mil i någon hastighet, vareken hög eller låg, erfarenhetsmässigt vet jag dock att högre hastigeter oftast kräver högre effekt eller hur?

    Som du själv skriver motsvarar 3.000W ca: 4HK. Att med en sådan motor förflytta ett fordon med hastigheten 10 km i timmen är absolut inte omöjligt.

    Tiodubbla effekten till 30.000W och du har ca: 40HK. Detta torde galant räcka till att få upp hastigheten i 100 km i timmen.

    I bägge fallen borde energiåtgången vara ca: 3Kwh per mil och kostnaden därmed ca: 3 kr.

    tjaa, 40 hästar på en elhybridbil som väger MINST 800kg får jobba hårt för detta, så i vilket fall som helst blirt dedt en stor delo energi som dras, sedan kan man börja räkna med strömmer i ampere, 30kw vid 12 volt är en jävla massa ampere... kräver sina batterier och inte minst grova kablar, stor tyngd.


    http://www.dn.se/motor/tester/elektriska-c30-klarar-kylan-galant

    Förbrukningen mäts i kWh/mil. Första varvet visar 2,33 kWh/mil. Batteriets kapacitet är 24 kWh.


    Vi slutar här.




    JAvisst, men vilket mätresultat tror du det skulle bli i göteborgs eller stockholmsbackarna i jönköping, eller kanske båstadsbacken över hallandsåsen?


    köra runt på en plan yta ger inte särskilt tillförlitliga mätvärden....

    Du är envis som en röd gris. Oavsett var och hur du kör kommer mätresultatet att vara i kWh (kilowattimmar) per mil. Att förbrukningen varierar beroende på körsätt och geografiska förhållanden lär gälla oavsett vilket drivmedel som används.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 21:34

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:så, hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?
    Räknar du med en hastighet på 10Km i timmen ?

    jag räknar inte alls med hastighet, jag visar bara på att 3000w kommer inte kunna driva en bil en mil i någon hastighet, vareken hög eller låg, erfarenhetsmässigt vet jag dock att högre hastigeter oftast kräver högre effekt eller hur?

    Som du själv skriver motsvarar 3.000W ca: 4HK. Att med en sådan motor förflytta ett fordon med hastigheten 10 km i timmen är absolut inte omöjligt.

    Tiodubbla effekten till 30.000W och du har ca: 40HK. Detta torde galant räcka till att få upp hastigheten i 100 km i timmen.

    I bägge fallen borde energiåtgången vara ca: 3Kwh per mil och kostnaden därmed ca: 3 kr.

    tjaa, 40 hästar på en elhybridbil som väger MINST 800kg får jobba hårt för detta, så i vilket fall som helst blirt dedt en stor delo energi som dras, sedan kan man börja räkna med strömmer i ampere, 30kw vid 12 volt är en jävla massa ampere... kräver sina batterier och inte minst grova kablar, stor tyngd.


    http://www.dn.se/motor/tester/elektriska-c30-klarar-kylan-galant

    Förbrukningen mäts i kWh/mil. Första varvet visar 2,33 kWh/mil. Batteriets kapacitet är 24 kWh.


    Vi slutar här.




    JAvisst, men vilket mätresultat tror du det skulle bli i göteborgs eller stockholmsbackarna i jönköping, eller kanske båstadsbacken över hallandsåsen?


    köra runt på en plan yta ger inte särskilt tillförlitliga mätvärden....

    Du är envis som en röd gris. Oavsett var och hur du kör kommer mätresultatet att vara i kWh (kilowattimmar) per mil. Att förbrukningen varierar beroende på körsätt och geografiska förhållanden lär gälla oavsett vilket drivmedel som används.

    Självfallet varierar det, men knappast när man kör varv på varv på ex anderstorpsbanan eller ring knutstorp, det ger ingen hint ens om vad energiåtgången blir när man kör riktig landsvägskörning, detta är ju något som klagats på när bilförsäljare säger att bilen drar så eller så per mil, och när sedan den som köpt bilen märker att detta stämmer ju inte, utan ligger ganska långt ifrån vad som lovats.

    så jag har fortfarande svårt att tro på just tre kronor milen med eldriften...
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  ericTheDog 2011-03-20, 22:12

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:så, hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?
    Räknar du med en hastighet på 10Km i timmen ?

    jag räknar inte alls med hastighet, jag visar bara på att 3000w kommer inte kunna driva en bil en mil i någon hastighet, vareken hög eller låg, erfarenhetsmässigt vet jag dock att högre hastigeter oftast kräver högre effekt eller hur?

    Om vi räknar med kostnaden en krona per Kwh, bör färden väl ta en timme för att kostnaden ska bli tre kronor.

    inte nödvänigt, du kan förbruka 3 kilowatt el under 5 minuter med en strömkrävade apparat eller hur?

    det är bara du som blandar in tiden...
    räknar du hästar närt du tänker på vårt gamla inarbetade hk med?
    så eller så många hästar per sekund?


    Sniperace skrev:hur skulle då 3000 watt kunna driva en bil en mil?


    Om den momentana förbrukningen 3000W ska driva bilen en mil till en kostnad av 3 kr, bör den totala elförbrukningen vara ca: 3 Kwh varför färden bör ta en timme, eller hur ?


    kan man ingte göra av med effekte tre kilowatt på mindre än en timma?


    Du borde nog ta en grundläggande kurs i ämnet.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  ericTheDog 2011-03-20, 22:16

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men om jag förbrukar dessa 3000w på bara fem minuter då?

    då är timförbrukningen 36kw(H)

    så fortfarande har jag bara förbrukat 3000w och betalar för just 3kw
    Du betalar aldrig för kw, utan för Kwh. Fråga elverket.

    vilket de räknar om ja, så drar du 36KW under fem minuter så betalar du för vad?=
    36 KWH? eller betalar du för 3kwh då?

    så det du nu tjabbar är bara hårklyerier.... du betalar för 3000w aznvänd energi.

    5 års yrkesverkskamhet inom starkström.....


    3000 W är ett mått på effekt och inte energi. Formsvackan har helt rätt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 22:36

    ericTheDog skrev:Formsvackan har helt rätt.
    Dessutom förbrukar han över 30kW, kontinuerligt. Crying or Very sad
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  SiP 2011-03-21, 15:33

    Den dagen då dessa sälj till vettiga pengar, då ska jag ha en i garaget!!

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=145950
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-21, 19:08

    SiP skrev:Den dagen då dessa sälj till vettiga pengar, då ska jag ha en i garaget!!

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=145950

    Inte då.

    https://www.youtube.com/watch?v=2_ukLgsGEzs


    Inte bara farten saknas, hör själv Very Happy

    https://www.youtube.com/watch?v=PyvodTwy2Ek&feature=related


    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  SiP 2011-03-21, 19:41

    formsvackan skrev:
    SiP skrev:Den dagen då dessa sälj till vettiga pengar, då ska jag ha en i garaget!!

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=145950

    Inte då.

    https://www.youtube.com/watch?v=2_ukLgsGEzs


    Inte bara farten saknas, hör själv Very Happy

    https://www.youtube.com/watch?v=PyvodTwy2Ek&feature=related



    Såg på American chopper (OCC) där byggde de en el dragsterhoj, ca: 600 hästar, tyvärr missade jag vad den gav i newton, men räknar man på att audin har 330 hästar och 4500 i newton så har man lite pejl på vad den gav..
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-21, 19:45

    SiP skrev:Såg på American chopper (OCC) där byggde de en el dragsterhoj, ca: 600 hästar, tyvärr missade jag vad den gav i newton, men räknar man på att audin har 330 hästar och 4500 i newton så har man lite pejl på vad den gav..

    Men ljudet ......
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  SiP 2011-03-21, 20:29

    formsvackan skrev:
    SiP skrev:Såg på American chopper (OCC) där byggde de en el dragsterhoj, ca: 600 hästar, tyvärr missade jag vad den gav i newton, men räknar man på att audin har 330 hästar och 4500 i newton så har man lite pejl på vad den gav..

    Men ljudet ......

    Jo en nitroladdad top fuel är svårt att slå rent ljudmässigt, men det är rätt fränt när det bara drar i väg Smile
    Hittade för några år sedan detta på nätet, har sedemera pratat med han som skrev detta, han tyckte väl att den stämde då, nu skulle den behövas uppdateras lite då det går ännu värre, han berättade att en top fuel går i ca: 130-150 på tomgång, om du ställer dig 20 meter framför dragstern vid starten, det enda du behöver göra är att hoppa undan när det blir grönt, då har dragstern passerat dig med femtio meter innan du hinner reagera...

    En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
    hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

    På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
    samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

    En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
    TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

    Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
    Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

    Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

    Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
    nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

    Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

    Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
    Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
    kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
    Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

    Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
    cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
    Detta kallas "hydraulicing".

    För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
    Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

    Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

    En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

    Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

    Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
    tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

    Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


    Som slutsummering tar vi ett exempel:

    Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
    Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
    Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
    Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
    jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
    och passerat dig.
    TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
    kvartsmile ifrån när du passerade den.

    Det, gott folk, är acceleration!

    Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
    utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-21, 22:25

    SiP skrev:
    formsvackan skrev:
    SiP skrev:Såg på American chopper (OCC) där byggde de en el dragsterhoj, ca: 600 hästar, tyvärr missade jag vad den gav i newton, men räknar man på att audin har 330 hästar och 4500 i newton så har man lite pejl på vad den gav..

    Men ljudet ......

    Jo en nitroladdad top fuel är svårt att slå rent ljudmässigt, men det är rätt fränt när det bara drar i väg Smile
    Hittade för några år sedan detta på nätet, har sedemera pratat med han som skrev detta, han tyckte väl att den stämde då, nu skulle den behövas uppdateras lite då det går ännu värre, han berättade att en top fuel går i ca: 130-150 på tomgång, om du ställer dig 20 meter framför dragstern vid starten, det enda du behöver göra är att hoppa undan när det blir grönt, då har dragstern passerat dig med femtio meter innan du hinner reagera...

    En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
    hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

    På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
    samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

    En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
    TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

    Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
    Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

    Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

    Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
    nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

    Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

    Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
    Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
    kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
    Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

    Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
    cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
    Detta kallas "hydraulicing".

    För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
    Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

    Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

    En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

    Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

    Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
    tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

    Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


    Som slutsummering tar vi ett exempel:

    Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
    Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
    Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
    Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
    jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
    och passerat dig.
    TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
    kvartsmile ifrån när du passerade den.

    Det, gott folk, är acceleration!

    Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
    utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

    https://www.youtube.com/watch?v=ee8nW7sm3og

    Vid detta tillfälle hade jag lillgrabben på 7 månader sittandes i en sulky i depån, ca: 3 meter från utblåsen på Ragnarök när de tände på nitron. Grabben var tyst i nästan ett helt dygn därefter Very Happy

    Jag lovar dig att det lät fasiken så mycket mer än på videosnutten.

    http://race68.com/frohm.htm

    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  SiP 2011-03-22, 15:49

    formsvackan skrev:
    SiP skrev:
    formsvackan skrev:
    SiP skrev:Såg på American chopper (OCC) där byggde de en el dragsterhoj, ca: 600 hästar, tyvärr missade jag vad den gav i newton, men räknar man på att audin har 330 hästar och 4500 i newton så har man lite pejl på vad den gav..

    Men ljudet ......

    Jo en nitroladdad top fuel är svårt att slå rent ljudmässigt, men det är rätt fränt när det bara drar i väg Smile
    Hittade för några år sedan detta på nätet, har sedemera pratat med han som skrev detta, han tyckte väl att den stämde då, nu skulle den behövas uppdateras lite då det går ännu värre, han berättade att en top fuel går i ca: 130-150 på tomgång, om du ställer dig 20 meter framför dragstern vid starten, det enda du behöver göra är att hoppa undan när det blir grönt, då har dragstern passerat dig med femtio meter innan du hinner reagera...

    En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
    hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

    På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
    samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

    En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
    TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

    Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
    Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

    Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

    Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
    nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

    Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

    Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
    Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
    kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
    Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

    Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
    cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
    Detta kallas "hydraulicing".

    För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
    Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

    Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

    En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

    Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

    Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
    tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

    Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


    Som slutsummering tar vi ett exempel:

    Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
    Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
    Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
    Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
    jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
    och passerat dig.
    TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
    kvartsmile ifrån när du passerade den.

    Det, gott folk, är acceleration!

    Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
    utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

    https://www.youtube.com/watch?v=ee8nW7sm3og

    Vid detta tillfälle hade jag lillgrabben på 7 månader sittandes i en sulky i depån, ca: 3 meter från utblåsen på Ragnarök när de tände på nitron. Grabben var tyst i nästan ett helt dygn därefter Very Happy

    Jag lovar dig att det lät fasiken så mycket mer än på videosnutten.

    http://race68.com/frohm.htm


    Den där sidan är frän som fan (race68) mycket nostalgi där Smile

    Har stått som hjälpreda vid starten på Mantorp ett par ggr, att stå mellan två topfuel är som att stå mitt en åskskur där helvetet bryter löst och djävulen står med gaffeln och petar dig i nacken.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  formsvackan 2011-03-22, 16:43

    SiP skrev:Den där sidan är frän som fan (race68) mycket nostalgi där Smile

    Har stått som hjälpreda vid starten på Mantorp ett par ggr, att stå mellan två topfuel är som att stå mitt en åskskur där helvetet bryter löst och djävulen står med gaffeln och petar dig i nacken.

    Anders är en av mina närmaste vänner, än idag.

    http://www.wamoracing.se/Wamo_racing/old_pictures_1.html#0

    Sponsored content


    Volvo V60 Dieselhybrid - Sida 3 Empty Sv: Volvo V60 Dieselhybrid

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:03