Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
RedMentalCase
Secrist
redalert
ANNA2LINK
lazy
Sniperace
ericTheDog
R.O.F.L
12 posters

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 13:47

    Sniperace skrev:som JAG tidigare skrev, järnväg, el och va bör vara statens/allmännhetens ansvar, och borde inte drivas av privata intressen
    Helt överens.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 13:59

    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:på 60 och början på sjuttiotalety stannade iallafall tågen på stationerna i småorterna samtidigty som det fanns bustrafik, sedan avreglerades det, tågen slutade stanna på småstationerna och det blev marginellt fler bussturer, perronger revs, stationerna förföll eller såldes som bostäder eler annat, nu ska de åter stanna på några av såorterna här, samtidigt lägger de då ner nästan alla bussturer.

    vilket blir följden, JO, tågan stranna på ett par av småorterna, men alla de andra susar det förbi utan stopp, och bussturerna är borta vilket ställer dem i de andra orterna utan kollektivtrafik.

    och på järnvägen slåss olika företag om att få köra den enkelspåriga sträckan med nyplanderad mötesplats.

    istället för en aktör slåss nu flera om tiden, med bara kaos som följd

    Vad ???

    Din beskrivning av vad som skedde är inte ett dugg sann, du har inte koll på tidsaxeln.
    Det var under SJs envälde som tågtrafiken fullständigt havererade både vad det gäller nedläggning av tågtrafik service och tillgänglighet.


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...

    ofta förseningar och eller inställda tåg,,,,
    och sedan tåg med olika aktörer och olika biljetter för att resa någonstans
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 14:02

    Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 15:09

    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.

    ok, tycker du då att järnvägen ska delas upp mellan de som ägde marken då denna expropierades?

    och JO, järnvägen fnakde då bättre eftersom det inte var en massa olika intressen som skulle slåss om bantid och lönsamma sträckor, där ingen vill ha olönsamma, just därför försvinne de allmänna kommunikationerna mellan småbyar och centralorter.

    Det kvittar nog hur många privata aktörer det finns det blir ändå ingen trafik mellan knohult och olletorp eftersom det inte går att få den linjen lönsam fastän de boende behöver denna

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 15:12

    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.
    Menar du att det svenska järnvägsnätet är "expropierade och tvångsinlösta egendomar" ?

    Du är fasiken obetalbar Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:17

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.
    Menar du att det svenska järnvägsnätet är "expropierade och tvångsinlösta egendomar" ?

    Du är fasiken obetalbar Very Happy

    DU är fasiken obetalbar i ditt psykotiska fantiserande, är du helt sinnessjuk?

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:21

    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.

    ok, tycker du då att järnvägen ska delas upp mellan de som ägde marken då denna expropierades?

    och JO, järnvägen fnakde då bättre eftersom det inte var en massa olika intressen som skulle slåss om bantid och lönsamma sträckor, där ingen vill ha olönsamma, just därför försvinne de allmänna kommunikationerna mellan småbyar och centralorter.

    Det kvittar nog hur många privata aktörer det finns det blir ändå ingen trafik mellan knohult och olletorp eftersom det inte går att få den linjen lönsam fastän de boende behöver denna

    "då tycker du... då tycker du..." lol
    Jag tycker du ska försöka hålla ordning på vad du själv skriver om innan du försöker lägga åsikter på nån annan.

    Jag ställde en befogad fråga till dig och form ( form lämnar vi färhän då han inte är vid sina sinnes fulla bruk) , men du kanske kan svara på den befogade frågan??

    Hur ska du få till stånd förstatligandet? Hur ska du realisera dina önskningar?
    vem ska betala järnvägen för 50 personer mellan knohult och ollentorp?




    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 15:25

    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.

    ok, tycker du då att järnvägen ska delas upp mellan de som ägde marken då denna expropierades?

    och JO, järnvägen fnakde då bättre eftersom det inte var en massa olika intressen som skulle slåss om bantid och lönsamma sträckor, där ingen vill ha olönsamma, just därför försvinne de allmänna kommunikationerna mellan småbyar och centralorter.

    Det kvittar nog hur många privata aktörer det finns det blir ändå ingen trafik mellan knohult och olletorp eftersom det inte går att få den linjen lönsam fastän de boende behöver denna

    "då tycker du... då tycker du..." lol
    Jag tycker du ska försöka hålla ordning på vad du själv skriver om innan du försöker lägga åsikter på nån annan.

    Jag ställde en befogad fråga till dig och form ( form lämnar vi färhän då han inte är vid sina sinnes fulla bruk) , men du kanske kan svara på den befogade frågan??

    Hur ska du få till stånd förstatligandet? Hur ska du realisera dina önskningar?
    vem ska betala järnvägen för 50 personer mellan knohult och ollentorp?





    JAdu, järnvägven finns redan där ochdelar på samhällena, men se stanna där vill de inte pga att de anser inte det lönsamt....
    och när de återstartade stoppen i de lite större samhällena så drog de in busslinjerna där de faktiskt stannade i knohult och ollentorp...

    för tyvärr anser det att eftersom detta är en emkelsårig järnväg så ska det kunna passa med möten på platser där detta görs möjligt osv osv...

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 15:28

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.
    Menar du att det svenska järnvägsnätet är "expropierade och tvångsinlösta egendomar" ?

    Du är fasiken obetalbar Very Happy

    Nästan varje meter av järnvägen består av expropierade och tvångsinlösta egendomar, där bönders marker delats av järnvägen osv för du tror väl inte att den är byggd enbart på statens mark och att ingen markägare drabbats av förlustr av en bit mark?

    det är samma sak med våra vägar, nya motorvägar drabbar ofta människor hårt som blir av med sitt älskade hus som vägen dras rakt över osv...

    Men det är ju samhällsnyttan man måste se till sådana fall
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:30

    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.

    ok, tycker du då att järnvägen ska delas upp mellan de som ägde marken då denna expropierades?

    och JO, järnvägen fnakde då bättre eftersom det inte var en massa olika intressen som skulle slåss om bantid och lönsamma sträckor, där ingen vill ha olönsamma, just därför försvinne de allmänna kommunikationerna mellan småbyar och centralorter.

    Det kvittar nog hur många privata aktörer det finns det blir ändå ingen trafik mellan knohult och olletorp eftersom det inte går att få den linjen lönsam fastän de boende behöver denna

    "då tycker du... då tycker du..." lol
    Jag tycker du ska försöka hålla ordning på vad du själv skriver om innan du försöker lägga åsikter på nån annan.

    Jag ställde en befogad fråga till dig och form ( form lämnar vi färhän då han inte är vid sina sinnes fulla bruk) , men du kanske kan svara på den befogade frågan??

    Hur ska du få till stånd förstatligandet? Hur ska du realisera dina önskningar?
    vem ska betala järnvägen för 50 personer mellan knohult och ollentorp?





    JAdu, järnvägven finns redan där ochdelar på samhällena, men se stanna där vill de inte pga att de anser inte det lönsamt....
    och när de återstartade stoppen i de lite större samhällena så drog de in busslinjerna där de faktiskt stannade i knohult och ollentorp...

    för tyvärr anser det att eftersom detta är en emkelsårig järnväg så ska det kunna passa med möten på platser där detta görs möjligt osv osv...


    Jag ser inget svar på den centrala frågan.
    Hur vill du förverkliga ett förstatligande?
    Vem ska betala de många miljarder det skulle kosta för att bygga en järnväg för de i ollentorp?
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Freedom 2011-03-20, 15:34

    Jag ser inget svar på den centrala frågan.

    Själv ser jag att du undviker frågan varför vissa stater tar tillbaka sin avreglerade järnväg.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 15:35

    RedMentalCase skrev:Vem ska betala de många miljarder det skulle kosta för att bygga en järnväg för de i ollentorp?
    Finns inte järnvägen redan där ?

    Du kanske istället kan svara på vem som ska betala nedanstående.

    Inte ens tågen och vagnarna äger man själva. Förre SJ-chefen Stig Larsson sålde ut tillgångar för åtta miljarder, bland annat företagen Swebus och ASG, men också fastigheter, hotellverksamhet - och tåg. Dessutom såldes alla lok, vagnar och X2000-tåg genom avancerade sell-leaseback affärer med amerikanska företag som i sin tur skatteplanerade med tillgångarna. Så lurar man sig själv att finansiera upprustningen av järnvägen genom att sälja egna tillgångar. Miljardräkningen kommer om några år.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:40

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Vem ska betala de många miljarder det skulle kosta för att bygga en järnväg för de i ollentorp?
    Finns inte järnvägen redan där ?

    Du kanske istället kan svara på vem som ska betala nedanstående.

    Inte ens tågen och vagnarna äger man själva. Förre SJ-chefen Stig Larsson sålde ut tillgångar för åtta miljarder, bland annat företagen Swebus och ASG, men också fastigheter, hotellverksamhet - och tåg. Dessutom såldes alla lok, vagnar och X2000-tåg genom avancerade sell-leaseback affärer med amerikanska företag som i sin tur skatteplanerade med tillgångarna. Så lurar man sig själv att finansiera upprustningen av järnvägen genom att sälja egna tillgångar. Miljardräkningen kommer om några år.

    Järnvägen är idag redan delvis privatiserad och det finns mängder av regionala lokalnät.
    Så frågan måste ställas till dig/er, hur ska du göra för att förstatliga ?

    Jag kan inte svara på det du klistrat in, ser ingen fråga.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Freedom 2011-03-20, 15:44

    Jag kan inte svara på det du klistrat in, ser ingen fråga.


    Du kanske istället kan svara på vem som ska betala nedanstående.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 15:48

    RedMentalCase skrev:Järnvägen är idag redan delvis privatiserad och det finns mängder av regionala lokalnät.
    Så frågan måste ställas till dig/er, hur ska du göra för att förstatliga ?
    Vad sägs om att för samtliga aktörer införa nya banavgifter och straffavgifter för försumlighet, samtidigt som de ekonomiska kraven på SJ sänks.

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 15:52

    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Men nu är ju flertalet av både folk och styrande överens om att privata lösningar på tidigare expropierade och tvångsinlösta egendomar ska åter bli privata och man önskar privata alternativ till alltmer av tidigare offentliga monopol.

    Vad har ni att komma med ( form och sniper) förutom en önskan om en återgång till 50 talet?

    Hur ska ni realisera era fantasier?


    men nu är det så att jag under den tiden flitigt använde just tågen, tills delades ner på vår ort i första halvan på 70talet, vad gäller resa då så hade jag sällan problem, det funkade riktigt bra om man jämför med dagens trafik....
    på dem tiden kunde jag resa härifrån till göteborg utan byten, och gå på tågen vid stationen i den lilla by jag bor i.
    nu måste jag först åka buss till centralorten, ta tåget därifrån och sedan byrta en gång...
    (sniper)

    Du beskriver den tidens järnväg i ett rosenrött skimmer som den inte förtjänar, på 60 talet inleddes ju den totala degenereringen av järnvägen i Sverige både vad det gåller sträckning och service.

    ok, tycker du då att järnvägen ska delas upp mellan de som ägde marken då denna expropierades?

    och JO, järnvägen fnakde då bättre eftersom det inte var en massa olika intressen som skulle slåss om bantid och lönsamma sträckor, där ingen vill ha olönsamma, just därför försvinne de allmänna kommunikationerna mellan småbyar och centralorter.

    Det kvittar nog hur många privata aktörer det finns det blir ändå ingen trafik mellan knohult och olletorp eftersom det inte går att få den linjen lönsam fastän de boende behöver denna

    "då tycker du... då tycker du..." lol
    Jag tycker du ska försöka hålla ordning på vad du själv skriver om innan du försöker lägga åsikter på nån annan.

    Jag ställde en befogad fråga till dig och form ( form lämnar vi färhän då han inte är vid sina sinnes fulla bruk) , men du kanske kan svara på den befogade frågan??

    Hur ska du få till stånd förstatligandet? Hur ska du realisera dina önskningar?
    vem ska betala järnvägen för 50 personer mellan knohult och ollentorp?





    JAdu, järnvägven finns redan där ochdelar på samhällena, men se stanna där vill de inte pga att de anser inte det lönsamt....
    och när de återstartade stoppen i de lite större samhällena så drog de in busslinjerna där de faktiskt stannade i knohult och ollentorp...

    för tyvärr anser det att eftersom detta är en emkelsårig järnväg så ska det kunna passa med möten på platser där detta görs möjligt osv osv...


    Jag ser inget svar på den centrala frågan.
    Hur vill du förverkliga ett förstatligande?
    Vem ska betala de många miljarder det skulle kosta för att bygga en järnväg för de i ollentorp?

    som jag skrev, den finns redan bggd och delar ollentorp i två delar.... men stanna INGA tåg där pga för dålig lönsamhet...

    så vilka miljarder är det du dillar om?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:54

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Järnvägen är idag redan delvis privatiserad och det finns mängder av regionala lokalnät.
    Så frågan måste ställas till dig/er, hur ska du göra för att förstatliga ?
    Vad sägs om att för samtliga aktörer införa nya banavgifter och straffavgifter för försumlighet, samtidigt som de ekonomiska kraven på SJ sänks.


    Så SJ ska inte behöva betala för sina groteska försumligheter, men andra ska?

    Varför ska det inte finnas ekonomiska krav på SJ, vid förlust ska alltså skattebetalarna betala för tågresor de inte gjort eller tänkt göra?

    Är det röd rättvisa?

    Tror du att några andra ledamöter än de yttersta kommunisterna röstar för detta förslag i riskdan?

    Det är ett ärligt förslag men i praktiken finns det inte en chans, fler förslag?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 15:56

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Vem ska betala de många miljarder det skulle kosta för att bygga en järnväg för de i ollentorp?
    Finns inte järnvägen redan där ?

    Du kanske istället kan svara på vem som ska betala nedanstående.

    Inte ens tågen och vagnarna äger man själva. Förre SJ-chefen Stig Larsson sålde ut tillgångar för åtta miljarder, bland annat företagen Swebus och ASG, men också fastigheter, hotellverksamhet - och tåg. Dessutom såldes alla lok, vagnar och X2000-tåg genom avancerade sell-leaseback affärer med amerikanska företag som i sin tur skatteplanerade med tillgångarna. Så lurar man sig själv att finansiera upprustningen av järnvägen genom att sälja egna tillgångar. Miljardräkningen kommer om några år.

    Järnvägen är idag redan delvis privatiserad och det finns mängder av regionala lokalnät.
    Så frågan måste ställas till dig/er, hur ska du göra för att förstatliga ?

    Jag kan inte svara på det du klistrat in, ser ingen fråga.

    vilka järnvägar är privatiserade?
    ägs inte all järnväg av banverket? som sedan hyr ut sträckor till privata intressen med krav på vinst?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 15:59

    RedMentalCase skrev:Tror du att några andra ledamöter än de yttersta kommunisterna röstar för detta förslag i riskdan?
    Ja, det är ett förslag från Centern Very Happy Very Happy

    Det känns dessutom bra att du insett att riksdagen numera kan betraktas som riskdagen Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 15:59

    som jag skrev, den finns redan bggd och delar ollentorp i två delar.... men stanna INGA tåg där pga för dålig lönsamhet...

    så vilka miljarder är det du dillar om? (sniper)

    Nu vet jag inget om ollentorp i detalj, och det gör väl ingen annan heller.Smile

    Men om inte tågen stannar där så beror det väl på att det inte finns lönsamhet, och en station kostar väl?
    Menar du att jag , och andra , ska betala ollenbornas tågbiljetter, och varför?, det får väl ni betala själv.

    Miljarderna jag pratar om lär nog bli hundratals miljarder om alla "ollenbor" i Sverige kräver järnväg och stationer.
    Vem ska betala det? Skattsedeln? biljettpriserna ? Ska resan mellan ollenbo och rövhult kosta 800 spänn?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 16:00

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Tror du att några andra ledamöter än de yttersta kommunisterna röstar för detta förslag i riskdan?
    Ja, det är ett förslag från Centern Very Happy Very Happy

    Det känns dessutom bra att du insett att riksdagen numera kan betraktas som riskdagen Very Happy


    OK... kan du visa upp detta förslag så vi kan se att du inte helt talar sanning, som alltid.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sniperace 2011-03-20, 16:01

    RedMentalCase skrev:som jag skrev, den finns redan bggd och delar ollentorp i två delar.... men stanna INGA tåg där pga för dålig lönsamhet...

    så vilka miljarder är det du dillar om? (sniper)

    Nu vet jag inget om ollentorp i detalj, och det gör väl ingen annan heller.Smile

    Men om inte tågen stannar där så beror det väl på att det inte finns lönsamhet, och en station kostar väl?
    Menar du att jag , och andra , ska betala ollenbornas tågbiljetter, och varför?, det får väl ni betala själv.

    Miljarderna jag pratar om lär nog bli hundratals miljarder om alla "ollenbor" i Sverige kräver järnväg och stationer.
    Vem ska betala det? Skattsedeln? biljettpriserna ? Ska resan mellan ollenbo och rövhult kosta 800 spänn?


    MEN HUR ÄR DET DÅ, SKA VI SOM BOR I OLLENTORP där tågen tidigare stannbade acceptera att denna järnväg delar vårt samhälle i två delar, acceptera att tågen far förbi i hög hastighet och med ett jäkla väsen?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  formsvackan 2011-03-20, 16:01

    RedMentalCase skrev:Nu vet jag inget om ollentorp i detalj
    Det hindrar dig dock inte att hitta på nya dumheter Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 16:05

    Kan formsvackan visa upp centerförslaget så vi kan se att du inte helt är sanningsenlig som alltid,
    istället för att bli en pajas igen kan vi för 100e gången istället se att du är en oärlig socialskit.Smile
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  RedMentalCase 2011-03-20, 16:07

    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:som jag skrev, den finns redan bggd och delar ollentorp i två delar.... men stanna INGA tåg där pga för dålig lönsamhet...

    så vilka miljarder är det du dillar om? (sniper)

    Nu vet jag inget om ollentorp i detalj, och det gör väl ingen annan heller.Smile

    Men om inte tågen stannar där så beror det väl på att det inte finns lönsamhet, och en station kostar väl?
    Menar du att jag , och andra , ska betala ollenbornas tågbiljetter, och varför?, det får väl ni betala själv.

    Miljarderna jag pratar om lär nog bli hundratals miljarder om alla "ollenbor" i Sverige kräver järnväg och stationer.
    Vem ska betala det? Skattsedeln? biljettpriserna ? Ska resan mellan ollenbo och rövhult kosta 800 spänn?


    MEN HUR ÄR DET DÅ, SKA VI SOM BOR I OLLENTORP där tågen tidigare stannbade acceptera att denna järnväg delar vårt samhälle i två delar, acceptera att tågen far förbi i hög hastighet och med ett jäkla väsen?

    Du kan ju alltid stå där och skrika ut dina önskningar om att de ska stanna ....lol

    Det kostar ju inget att resa mellan ollenballe och rövhult om skattsedeln ska betala?Smile

    Sponsored content


    NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG.. - Sida 4 Empty Sv: NÄR ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONSTANS, NÅGON GÅNG ALDRIG BETYDER ALDRIG..

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 09:19