I teorin, så är kommunismen den ultimata samhällsformen. Mitt drömsamhälle består av hjälpsamma människor, som med gemensamma krafter driver vårt samhälle framåt.
Där finns plats för alla. Handikappade, sjuka, avvikande, barn, gamla, oavsett ursprung. Alla behövs, och har sin givna plats i mitt samhälle. Ingen döms ut för att man inte fyller normal.dot mallen.
Alla bidrar med vad dom kan. Vissa lite mer, andra lite mindre. Men alla som kan är delaktiga. Och ingen ser ner på någon för att dom inte kan bidra lika mycket som andra kan.
Detta är min kommunism, så skulle jag vilja leva.
Men jag är också realist.
Jag inser att människan i gemen är alldeles för egoistisk för att detta ska kunna fungera. Därför har alla försök att införa kommunism slutat i diktatur, eftersom makt korrumperar. Egoismen är större än filantropin.
Och med tanke på att man inte ens kan få en by med 30 invånare att dra åt samma håll, så är det ju rätt lätt att inse att man inte kan få jordens alla invånare att dra åt samma håll heller.
Och kommunism, den slutliga formen enligt teorin, kräver att hela jordens befolkning är med.
Det kommer aldrig att inträffa.
Men det hindrar ju inte mig från att önska att det blev så, så därför röstar jag vänster, för vänstern har en politik som går ut på att alla hjälps åt, utifrån sin egen förmåga.
Det vore trevligt om ni andra också kunde beskriva varför ni röstar som ni gör.
Utan att racka ner på motståndares ståndpunkter, vi är alla ganska klara över var vi olika debattörer står någonstans på skalan.
Och ingen av oss kommer ändra sig på den punkten pga något som motståndare här inne säger, det är ju en sak som är säker.