Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
Sniperace
ANNA2LINK
R.O.F.L
Freedom
Thetaxpayer
Secrist
lazy
RedMentalCase
ericTheDog
redalert
Corven
15 posters

Därför röstar jag som jag gör....

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Därför röstar jag som jag gör.... Empty Därför röstar jag som jag gör....

Inlägg  Corven 2011-03-10, 23:38

Därför är jag kommunist.

I teorin, så är kommunismen den ultimata samhällsformen. Mitt drömsamhälle består av hjälpsamma människor, som med gemensamma krafter driver vårt samhälle framåt.

Där finns plats för alla. Handikappade, sjuka, avvikande, barn, gamla, oavsett ursprung. Alla behövs, och har sin givna plats i mitt samhälle. Ingen döms ut för att man inte fyller normal.dot mallen.

Alla bidrar med vad dom kan. Vissa lite mer, andra lite mindre. Men alla som kan är delaktiga. Och ingen ser ner på någon för att dom inte kan bidra lika mycket som andra kan.

Detta är min kommunism, så skulle jag vilja leva.

Men jag är också realist.

Jag inser att människan i gemen är alldeles för egoistisk för att detta ska kunna fungera. Därför har alla försök att införa kommunism slutat i diktatur, eftersom makt korrumperar. Egoismen är större än filantropin.

Och med tanke på att man inte ens kan få en by med 30 invånare att dra åt samma håll, så är det ju rätt lätt att inse att man inte kan få jordens alla invånare att dra åt samma håll heller.

Och kommunism, den slutliga formen enligt teorin, kräver att hela jordens befolkning är med.

Det kommer aldrig att inträffa.

Men det hindrar ju inte mig från att önska att det blev så, så därför röstar jag vänster, för vänstern har en politik som går ut på att alla hjälps åt, utifrån sin egen förmåga.

Det vore trevligt om ni andra också kunde beskriva varför ni röstar som ni gör.
    Utan att racka ner på motståndares ståndpunkter, vi är alla ganska klara över var vi olika debattörer står någonstans på skalan.

Och ingen av oss kommer ändra sig på den punkten pga något som motståndare här inne säger, det är ju en sak som är säker.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Därför röstar jag som jag gör.... Empty Sv: Därför röstar jag som jag gör....

Inlägg  redalert 2011-03-11, 00:31

Detta var ett bra inlägg corven, tänk om fisten/freedom kunde lära sig något här, jag delar som bekant inte dina slutsatser men känner mig inte det minsta påhoppad eller kränkt, du luras inte utan är ärlig och korrekt.
    På grund av det som du skriver, det fungerar varken i teorin eller praktiken så tar jag avstånd från kommunismen oavsett hur god tanken sägs vara är däremot fullständigt övertygad om att en fri marknadsekonomi och låga skatter är enda vägen till riktig demokrati.
    Vill alltså ha mer makt på individnivå och mindre makt hos politruker och besuttna och det får man endast om fri konkurrens råder fullt ut vidare är det endast dessa kriterier som ger mer optimal resursanvändning och kapitalhantering.
    Som bekant hushåller man bättre med egna pengar än med andras!
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-03-11, 01:01

Bra initiativ. Jag ska starta en egen liknande tråd om varför jag röstar som jag gör.

2 synpunkter:

1. Jag förstår inte varför man röstar på något som man vet inte kommer att fungera i praktiken, bara för att man gillar teorin.

2. Jag gillar inte kommunismen ens i teorin. Det där med att högpresterande måste bidra med väldigt mycket utan att få något extra för det. Tanken på att hur briljanta idéer och skapande någon än kommer på, så kommer staten att lägga rabarber på det och fördela efter behov hos de som saknar drivkraft. Jag ogillar detta skarpt. Vidare tycker jag man ska ha möjlighet att arbeta lite hårdare och längre mot att man kan ha det lite bättre materiellt.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-11, 01:03

Kul initiativ corven , men samtidigt beklämmande att en vuxen människa röstar på nåt som denne erkänner inte kan fungera.
    Politik är inte religion.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-03-11, 01:09

RedMentalCase skrev: Politik är inte religion.

Jo, tyvärr är det så i många länder. Crying or Very sad
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Därför röstar jag som jag gör.... Empty Röst

Inlägg  Secrist 2011-03-11, 01:10

Jag är alliansröstare (dock inte på moderaterna) på grund av att jag avskyr förmyndarmentalitet och översitteri. I näst intill hela mitt liv har jag levt under socialdemokratiskt styre och sett hur de har varit nästintill instutioner där gränserna mellan stat och parti nästan flutit ihop. Det har funnits en mentalitet av att sossarna nästan har någon slags moralisk rätt att inneha makten vilket resulterat i en självgod arrogans som jag finner oerhört påfrestande.

Jag vill ha en regering som inte anser att mina lönepengar egentligen tillhör staten och att min lön egentligen bara anses vara det som jag tillåts behålla och där staten ska vara den goda modern som bär invånarna från vaggan till graven till priset av världsrekord i skatteuttag och beslutsfattande. Detta eftersom man inte anses begripa sitt eget bästa.
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-11, 01:37

Jag har röstat på sossarna många gånger mest för att "man skulle det" där jag arbetade i början av min karriär. Tvångsenrollerad som man var i facket och allt. Jag ändrade mig när jag fick reda på att jag till och med betalade partiavgift (som värsta öststaten)i och med att man var metallare. Facket som för övrigt bara stod upp för de som misskötte sig och riskerade repressalier pga ogiltlig frånvaro eller dylikt och som sedan stod och slog sig för bröstet för de stackars 150 kr extra i månadslön som de efter mycket hårda (yeah right) förhandlingar lyckats skaka fram. Sedan är jag också väldigt trött på alla skenheliga politiker som bara ger bort pengar till höger och vänster utan någon tillsynes god anledning. Så nu röstar jag helt efter vad jag anser vara bäst för mig och min familj(läs, mest pengar i plånboken).
    Freedom
    Freedom

Antal inlägg : 1404

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 07:28

det får man endast om fri konkurrens råder fullt ut vidare är det endast dessa kriterier som ger mer optimal resursanvändning och kapitalhantering.

Kallas också nyliberalism, och är inget som gagnar några andra än de som redan nu har makten, dvs kapitalet.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-11, 09:11

ericTheDog skrev:Bra initiativ. Jag ska starta en egen liknande tråd om varför jag röstar som jag gör.

2 synpunkter:

1. Jag förstår inte varför man röstar på något som man vet inte kommer att fungera i praktiken, bara för att man gillar teorin.

2. Jag gillar inte kommunismen ens i teorin. Det där med att högpresterande måste bidra med väldigt mycket utan att få något extra för det. Tanken på att hur briljanta idéer och skapande någon än kommer på, så kommer staten att lägga rabarber på det och fördela efter behov hos de som saknar drivkraft. Jag ogillar detta skarpt. Vidare tycker jag man ska ha möjlighet att arbeta lite hårdare och längre mot att man kan ha det lite bättre materiellt.

1. Jag röstar på det parti som kommer närmast det jag vill ha. Precis som ni gör, utifrån era bevekelsegrunder.

2. Jag kan förstå din inställning, eftersom samhället som det ser ut idag går ut på att sko sig själv, och är ganska egoistiskt. Och då ä rdet viktigt att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. (Med det inte sagt att du skulle vara nån superegoist, utan mer en reflektion över hur samhället ser ut idag.)

Men i ett samhälle, där alla drar åt samma håll, och hjälps åt, så finns inte den moroten på samma sätt. Det finns inget självändamål i att ha en massa pengar på banken, och dyra prylar. Idag så är det väldigt mycket status, man ska ha den senaste platt-tvn, helst i kolossalformat, nyaste bilen, åka till Thailand minst 4 veckor per år osv. Allt för att "knäcka" grannen.

Vi utarmar jorden för att vinna status. Vår vinning är viktigare än långsiktigt tänkande. Och det gillar inte jag. Man måste ta med konsekvenserna av det man gör i beräkningen när man gör saker.

Egentligen borde det ju vara självklart. Vi vet att vi med vår livsstil skadar jorden. Men ändå så sätts människans bekvämlighet framför det. Kortsynt, och väldigt egoistiskt. Se på klimatkonferenserna. Bl a USA vägrar göra i stort sett något som helst som inverkar menligt på deras livsstil. Kina fortsätter att vräka ut växthusgaser från sina kolkraftverk. osv. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-03-11, 09:38

1. Jo, det ligger nog något i det du skriver. Jag vet ju också att kapitalismen är långt ifrån perfekt, anser dock att vi inte har något bättre.

2. Hmmmm, min nya platt-tv (i jätteformat) + min nya bil samt min Thailandsresa til hösten skulle alltså vara något jag köpt p.g.a min egoism? Nja, det är många långa års hårt arbete som ligger bakom. Jag reser inte med min familj för att bräcka någon granne. Det gör jag för att få uppleva saker med mina barn. Jag har kört gamla skrotblar i alla år och är jätteglad för vår nya bil.

Men jag kan hålla med dig om att det finns inslag av att vilja bräcka grannen. Speciellt i Stockholm. Men för mig är det nog så att när grannen köpt nåt häftigt så kan man ibland känna att en sån vill jag också ha.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-11, 10:28

ericTheDog skrev:1. Jo, det ligger nog något i det du skriver. Jag vet ju också att kapitalismen är långt ifrån perfekt, anser dock att vi inte har något bättre.

2. Hmmmm, min nya platt-tv (i jätteformat) + min nya bil samt min Thailandsresa til hösten skulle alltså vara något jag köpt p.g.a min egoism? Nja, det är många långa års hårt arbete som ligger bakom. Jag reser inte med min familj för att bräcka någon granne. Det gör jag för att få uppleva saker med mina barn. Jag har kört gamla skrotblar i alla år och är jätteglad för vår nya bil.

Men jag kan hålla med dig om att det finns inslag av att vilja bräcka grannen. Speciellt i Stockholm. Men för mig är det nog så att när grannen köpt nåt häftigt så kan man ibland känna att en sån vill jag också ha.

Självklart är du glad för din nya bil, och ser fram emot din resa. Och jag missunnar dig varken det ena eller andra.

Det är ju så samhället ser ut idag, det är det alla strävar mot.

Jag är också glad över att kunna resa, och ha olika prylar. jag är ju också en del av konsumtionssamhället, och man anpassar sig ju efter hur samhället är.

Men man måste inte tycka det är bra att samhället är så.
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 10:36

Bl a USA vägrar göra i stort sett något som helst som inverkar menligt på deras livsstil.

The American Way of Life is Not Negotiable

(G.W. Bush)
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 10:43

Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-11, 11:36

Freedom skrev:
    Bl a USA vägrar göra i stort sett något som helst som inverkar menligt på deras livsstil.

(G.W. Bush)

Ingenting om varför du röstar som du gör?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-03-11, 11:56

Thetaxpayer skrev:
    Freedom skrev:

(G.W. Bush)

Antifreedom är bara sur för att dennes way of life gick ner i avloppet 1989.
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 12:39

Du vet inte vad jag röstar på....
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Därför röstar jag som jag gör.... Empty Röst

Inlägg  Secrist 2011-03-11, 13:49

Jag vet vad du inte röstat på och det är alliansen.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-11, 14:01

Freedom skrev:

Jag har nog en rätt god aning men det är nämligen det som denna tråden handlar om så du kanske kan delge oss den informationen om du vill vara med och debattera.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-11, 14:05

Thetaxpayer skrev:
    Freedom skrev:

Jag har nog en rätt god aning men det är nämligen det som denna tråden handlar om så du kanske kan delge oss den informationen om du vill vara med och debattera.

Nej den där pajasen är enbart här för att bråka och snacka skit!
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-11, 14:08

redalert skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Freedom skrev:

Nej den där pajasen är enbart här för att bråka och snacka skit!

Verkar inte bättre. Men det är såklart de andras fel. De är dumma Sad
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 14:23

Nej det vet du inte, vi har fortfarande valhemlighet i det här landet.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-11, 14:49

Freedom skrev:

Nej det vet du inte, vi har fortfarande valhemlighet i det här landet.

Fuck off asshole! clown
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-11, 14:53

Fuck off asshole!

Mina misstankar om att du är pre-pubertal liten MUFare stärks för varje inlägg du gör.
    Hur gammal är du ?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-03-11, 15:38

Freedom skrev:

Palme en sosse hycklare i raden av många, redan på 70talet fixade palme privatsjukvård åt partiet i landets då enda privata sjukhus sofiahemmet samt privata pensionsfallskärmar.
    Övriga fick nöja sig med centralstyrd sovjet-liknande vårdkö och kattsmatburkar vid pension.

Ridå!
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-03-11, 17:05

Jag röstar som jag gör så det svenska folket kan få tillbaka sin grundtrygghet för ALLA, utan grundtryggheten så har vi inget bra samhälle och den försvinner mer och mer idag...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 06:35