Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Secrist
ericTheDog
Vercingetorix
Regndrottning
redalert
Sniperace
Corven
RedMentalCase
12 posters

Vattenkraft

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Vattenkraft - Sida 2 Empty Sv: Vattenkraft

Inlägg  redalert 2011-01-19, 01:10

Secrist skrev:Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

Har inte människan våldtagit naturen tillräckligt? Vansinne att misshandla de sista orörda älvarna.

Klimathotet secrist, tänk på klimathotet! affraid
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-01-19, 01:16

Regndrottning skrev:
    Nu förstår jag inte, tror du det RÄCKER att byta turbinerna?

Dra åt helvete, Sniper!!

Eller så kan du kanske bli seriös.... det skulle vara trevligt då jag vet att du är kapabel till detta.

Men lägg, för helvete, av med att medvete misstolka, förringa och förlöjliga det jag säger!!!
    Evil or Very Mad

Det är till att kasta sten i glashus ser jag! Laughing
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2011-01-19, 10:04

Secrist skrev:Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

Har inte människan våldtagit naturen tillräckligt? Vansinne att misshandla de sista orörda älvarna.

Här håller jag med dig, Secrist. Det finns andra lösningar än att förstöra de sista älvarna.
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2011-01-19, 10:24

RedMentalCase skrev:
    Vi befinner oss i ett land där vi behöver stora mängder energi för att kunna överleva.

Hur ska vi göra då ?

Som jag ser det innebär all energiframställning "våld " på naturen , på olika sätt.

Svaret är ganska enkelt. Regeringen ska tvinga på elproducenterna att framställa el på så effektivt sätt som möjligt. Kräva att dom investerar sina vinster i ny teknik, så att man effektivare kan producera mer ström utan att behöva förstöra naturvärden.

Tekniken finns. Det är investeringsviljan som saknas. Och den måste regeringen tvinga fram. Detta oavsett vilka som har makten. Man har allt för länge tillåtit energibolagen att gör som dom vill. Och som EtD säger, något är ruttet i regelverket.

Och med tanke på klimatmål och allt knutet till detta, så är det underligt att man inte redan tidigare kommit med dessa krav. Detta ansvar delas av samtliga regeringar ända sen kärnkraftsomröstningen.

Elproduktion är lite för viktigt för att tillåtas styras av krass marknadsekonomi, det är för långsiktiga förutsättningar det handlar om för att det ska få styras helt av marknaden. Staten har en ypperlig möjlighet att styra detta genom Vattenfall, men av någon anledning så gör man inte det.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 10:41

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Vi befinner oss i ett land där vi behöver stora mängder energi för att kunna överleva.

Hur ska vi göra då ?

Som jag ser det innebär all energiframställning "våld " på naturen , på olika sätt.

Svaret är ganska enkelt. Regeringen ska tvinga på elproducenterna att framställa el på så effektivt sätt som möjligt. Kräva att dom investerar sina vinster i ny teknik, så att man effektivare kan producera mer ström utan att behöva förstöra naturvärden.

Tekniken finns. Det är investeringsviljan som saknas. Och den måste regeringen tvinga fram. Detta oavsett vilka som har makten. Man har allt för länge tillåtit energibolagen att gör som dom vill. Och som EtD säger, något är ruttet i regelverket.

Och med tanke på klimatmål och allt knutet till detta, så är det underligt att man inte redan tidigare kommit med dessa krav. Detta ansvar delas av samtliga regeringar ända sen kärnkraftsomröstningen.

Elproduktion är lite för viktigt för att tillåtas styras av krass marknadsekonomi, det är för långsiktiga förutsättningar det handlar om för att det ska få styras helt av marknaden. Staten har en ypperlig möjlighet att styra detta genom Vattenfall, men av någon anledning så gör man inte det.

Men det svaret löser inga problem, man kan inte på sovjet-vis tvinga fram produktion och pris, det funkar inte, har du inte lärt dig nåt de sista 50 åren ?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 11:16

Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Fel väg att gå enligt mig.
    Effiktivisera befintliga system, och bygg ut kärnkraften istället. På så vis får vi billig el, samt en (någorlunda) bibehållen miljö.

Ja, det är även min sikt, men en kraftigt utbyggd kärnkraft vill jag helst se i statlig ägo, där elen säljs inom sverige till i stort sett självkostnadspris utan vinningssyfte, och som jag skrev överskott säljs till utlandet till de dagspriswer som gäller där....

Eftersom slutförvaringstiden rimligtvis överstiger ett eventuellt privat kärnkraftsföretags livslängd förordar även jag ett statligt ägande i detta undantagsfall, då jag annars anser att staten inte bör äga några företag alls. Det får väl räknas som public service, kanske? ;-)

Just slutförvaringen kommer inte bli problem efter de nya kärnkraftverken, de använder ju förra generationens "avfall"
    Precis som du är jag normalt inte för att staten ska äga produktion, mer än just i fallet el, och egentligen även post.
    Elen just för att detta är en sak ingen kan vara utan, och där ska inte privata intressen öka priserna i just vinstintresse, och du har rätt elen är på sitt sätt public service i allra högsta grad
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vattenkraft - Sida 2 Empty Klimat

Inlägg  Secrist 2011-01-19, 11:19

Klimathotet secrist, tänk på klimathotet!

Nja, jag tror inte att jordens framtid hänger på att vi fördärvar de sista älvarna.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 11:33

Regndrottning skrev:
    Nu förstår jag inte, tror du det RÄCKER att byta turbinerna?

Dra åt helvete, Sniper!!

Eller så kan du kanske bli seriös.... det skulle vara trevligt då jag vet att du är kapabel till detta.

Men lägg, för helvete, av med att medvete misstolka, förringa och förlöjliga det jag säger!!!
    Evil or Very Mad

Men snälla RD, vad tar det år dig?

JAG tror inte det räcker att byta ut turbinerna, och att renovera och återstarta alla våra gamla små nedlagda vattenkraftverk som finns i våra olika vattendrag, de är nedlagda av en anledning, nämligen att de aldrig kunnat göras lönsamma, dvs att de skulle ge den energi som krävs för att kunna betala kostnaderna för vad den ger, samt ett litet plus för underhåll och förnyelse..

Jag förringar inte det du säger, jag säger bara att det RÄCKER INTE, inte om vi vill ha billigare el, och en säker leverans som aldrig behöver späs på genom import.

Våra elpriser hamnat automatiskt på samma nivå som de kringliggande ländernas just för at det säljs el dit, och de säljer dit de får mest pengar, därför hamnar de svenska priserna i samma klass.

För att lösa detta bör vi bygga ut och se till att vi är till 100% självförsörjande i statlig regi, till som jag skrev låga elpriser, och att vi sedan säljer vår överkapacitet, men stryper när vi själva har stort behov.

Att vi sedan tvingas sälja till samma låga pris till övriga eu är tråkigt, men det handlar ju om likhet för alla, vi får inte ha ett pris till svenskar och ett annat till utlandet.

vari tycker du att jag har fel och djävlas med dig?
    jag blev lite besviken på dig att du far ut på detta sätt mot mig, jagf har inte en enda gång gjort så mot dig.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-01-19, 11:42

Regndrottning skrev:

Här håller jag med dig, Secrist. Det finns andra lösningar än att förstöra de sista älvarna.

Man behöver kanske inte börja med att bygga ut de orörda däremot kan man börja med att utöka de redan exploaterade och därefter diskutera de orörda.

Senast ändrad av redalert den 2011-01-19, 12:26, ändrad totalt 1 gång
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-01-19, 11:44

Secrist skrev:Klimathotet secrist, tänk på klimathotet!

Nja, jag tror inte att jordens framtid hänger på att vi fördärvar de sista älvarna.

Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-01-19, 13:30

RedMentalCase skrev:

Men det svaret löser inga problem, man kan inte på sovjet-vis tvinga fram produktion och pris, det funkar inte, har du inte lärt dig nåt de sista 50 åren ?

Kan du inte släppa det där kommunisttugget, och diskutera sakfrågan istället?

Självklart har staten möjligheter att kräva saker av elproducenterna. Möjligheter att driva igenom detta också. Staten sätter ju upp reglerna. Det behöver inte betyda att staten tar över all elproduktion.

Men regelverket behöver ses över, och staten borde kräva betydligt mer investeringar av bolagen. Detta borde man ha påbörjat redan när man tog kärnkraftsbeslutet. Hade man gjort det då, hade vi nog haft en annan situation än vi har nu. Samtliga regeringar vi haft sen dess har misslyckats i denna fråga, oavsett partifärg. Ingen av dom har ställt några krav på elbolagen, vilket dom borde ha gjort.

Eftersom staten till 100 % äger Vattenfall, så har dom väldigt bra möjligheter att påverka elmarknaden.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vattenkraft - Sida 2 Empty Kol

Inlägg  Secrist 2011-01-19, 14:19

Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

Sverige har inga kolkraftverk.

Man behöver kanske inte börja med att bygga ut de orörda däremot kan man börja med att utöka de redan exploaterade och därefter diskutera de orörda.

Visst kan man modernisera de redan existerande men att diskutera de orörda är helidiotiskt. Vi får hitta andra lösningar.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 14:28

Secrist skrev:Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

Visst kan man modernisera de redan existerande men att diskutera de orörda är helidiotiskt. Vi får hitta andra lösningar.
    wiki säger att viun har koleldade sådana, men i mycket liten utsträckning, dock sägs 46% av vattenfalls energiframställning vara just kolkraft, som drivs i andra länder, det är väl fint, eller inte fint alls....
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolkraftverk
    men vi har oljeeldade sådana bla ett i karlshamn som går för högtryck vid energibrist....
    och det ryker rejält då....
    ett kolkraftverk i sverige är Värtaverket
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-fjarrvarmens-storsta-utslappsbovar

Senast ändrad av Sniperace den 2011-01-19, 14:42, ändrad totalt 1 gång
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-01-19, 14:41

"Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

Sverige har inga kolkraftverk."

Spela roll var kolkraftverken ligger.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 14:45

R.O.F.L skrev:"Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

men SVERIGE HAR sådana I SVERIGE med.... bla Värtaverket OCH VÄSTERÅSVERKET
    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ster%C3%A5s_kraftv%C3%A4rmeverk
    finns även i Karlskoga.
    dessa verk står för både fjärrvärme och elproduktion....
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-01-19, 14:58

Sniperace skrev:
    R.O.F.L skrev:"Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

finns även i Karlskoga.

Stenungsund har nåt skit som spyr ut rök också, ne bygg ut kärnkraften NU!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 15:00

R.O.F.L skrev:
    Sniperace skrev:

finns även i Karlskoga.

Stenungsund har nåt skit som spyr ut rök också, ne bygg ut kärnkraften NU!
    Det är ett oljekraftverk....
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-01-19, 15:05

Secrist skrev:Men påverkar inte kolkraftverken som vi använder istället, klimatet?

Nej Sverige har kanske inga kolkraftverk men man importerar el producerat av sådana.

Det är möjligt att vi får försöka hitta andra alternativ än att i första hand ta de orörda älvarna men vilka är detta, enligt miljötalibanerna är det ju fel på alla alternativ, det är kanske dags att slakta några heliga kor i stället för att bara snacka, allt annat vore "helidiotiskt"!

Senast ändrad av redalert den 2011-01-19, 15:06, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 15:05

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Kan du inte släppa det där kommunisttugget, och diskutera sakfrågan istället?

Självklart har staten möjligheter att kräva saker av elproducenterna. Möjligheter att driva igenom detta också. Staten sätter ju upp reglerna. Det behöver inte betyda att staten tar över all elproduktion.

Men regelverket behöver ses över, och staten borde kräva betydligt mer investeringar av bolagen. Detta borde man ha påbörjat redan när man tog kärnkraftsbeslutet. Hade man gjort det då, hade vi nog haft en annan situation än vi har nu. Samtliga regeringar vi haft sen dess har misslyckats i denna fråga, oavsett partifärg. Ingen av dom har ställt några krav på elbolagen, vilket dom borde ha gjort.

Eftersom staten till 100 % äger Vattenfall, så har dom väldigt bra möjligheter att påverka elmarknaden.

Du lever i en sagovärld om du inbillar dig att bara staten säger ifrån så har vi lösningen.

Men visst, regelverket bör säkert ses över men det löser inte grundproblemet.

Varför ska jag släppa " kommunisttugget" ???
    Du föreslår typ kommunistlösningar men man får inte svara dig ?
    Skärp dig.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 15:08

redalert skrev:

Nej Sverige har kanske inga kolkraftverk men man importerar el producerat av sådana.

Det är möjligt att vi får försöka hitta andra alternativ än att i första hand ta de orörda älvarna men vilka är detta, enligt miljötalibanerna är det ju fel på alla alternativ, det är kanske dags att slakta några heliga kor i stället för att bara snacka, allt annat vore "helidiotiskt"!

JO Sverige HAR koleldade kraftvärmeverk, som jag tidigare har visat, det är kombinerade verk som ger både el och fjärrvärme.
    bla Värtaverkat och Västeråsverket, och det finns tyvärr fler av dessa även om de påbörjat att även använda biobränslen tillsammans med kolet.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-01-19, 17:48

RedMentalCase skrev:

Du lever i en sagovärld om du inbillar dig att bara staten säger ifrån så har vi lösningen.

Men visst, regelverket bör säkert ses över men det löser inte grundproblemet.

Varför ska jag släppa " kommunisttugget" ???
    Du föreslår typ kommunistlösningar men man får inte svara dig ?
    Skärp dig.

Självklart får du svara mig. Det är liksom en förutsättning för att kunna diskutera att man svarar på sånt andra skriver...

Men genom att du alltid måste peta in något om kommunism i dina svar, så förskjuter du fokus från sakfrågan. Jag brukar inte komma med anspelningar på din politiska ståndpunkt.

Om staten kräver att elbolagen ska förnya den teknik som idag används, och därigenom öka uttaget i de redan befintliga kraftverken, så kommer behovet för att bygga ut på andra ställen att minska.

Elbolagen gör det bevisligen inte frivilligt, då dom redan idag tjänar massor med den teknik dom har. Tekniken finns ju. Men kostar. Vattenfall tjänar på att Sverige inte tillverkar nog med el, utan måste importera den. Och det görs då företrädesvis från Vattenfalls kolkraftverk i Europa. Vattenfall skulle förlora pengar på att vi blev mer självförsörjande på el i Sverige, eftersom Vattenfall inte har monopol. Dom vill så klart att Sverige ska köpa deras smutsiga kolkraftsel.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2011-01-19, 17:58

jag blev lite besviken på dig att du far ut på detta sätt mot mig, jagf har inte en enda gång gjort så mot dig.

Jasså inte?

Då kan jag berätta för dig att jag inte uppskattar det du har gjort mot mig! Jag har alltid respekterat dig men du har förvandlas till ett extemhöger-pucko.

Det är inte du som är besviken.....
    Evil or Very Mad
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2011-01-19, 18:19

Regndrottning skrev:

Jasså inte?

Då kan jag berätta för dig att jag inte uppskattar det du har gjort mot mig! Jag har alltid respekterat dig men du har förvandlas till ett extemhöger-pucko.

Evil or Very Mad

Vänligen lägg av med personangreppen annars blir detta ett nytt free speech.
    affraid
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-01-19, 18:32

R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:

Jasså inte?

Evil or Very Mad

Vänligen lägg av med personangreppen annars blir detta ett nytt free speech.
    affraid

Om det är någon som förvandlats till pucko så inte är det sniper! affraid
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-19, 20:22

Regndrottning skrev:

Jasså inte?

Evil or Very Mad

Då får du vara snäll och förklara för mig var jag behandlade dig illa, jag påpekade att det räcker INTE med att byta våra turbiner för att alstra den el vi behöver UTAN att någn gång tvingas importera el, jag v´gav vad jag tycker en bra beskrivning om hur JAG anser att de skulle kunna lösas, och det fick jag "dra åt helvete" för....

Har jag någon gång bett dig göra sådant, har hjag någon gång kallat dig saker?

och är det högerextrem att vilja att staten står för landets el?

nää, nu får du allt förklara var jag har skändat dig eller burit mig illa åt...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 02:58