Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Secrist
ericTheDog
Vercingetorix
Regndrottning
redalert
Sniperace
Corven
RedMentalCase
12 posters

    Vattenkraft

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-18, 14:27

    Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

    Det vansinniga beslutet att lägga ner Barsebäck är förmodligen den enskilt största förbrytelse sosseriet åstakommit, nu sitter vi här med höga elpriser och måste importera !!!! kolkraft från kontinenten.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Corven 2011-01-18, 14:54

    att bygga ut alla älvar får en hel del andra konsekvenser. Jag är ingen miljömupp, men jag anser inte att man ska bygga ut de sista älvarna. Det får alldeles för stora konsekvenser i miljön runt älvarna. Djurarter och naturvärden skulle försvinna.

    Låt de älvarna vara.

    Det vore bättre att modernisera och om nödvändigt bygga ut i de älvar som redan är utbyggda. Det finns betydligt effektivare turbiner än de som används idag, som skulle kunna öka uttaget av el ur älvarna utan att behöva bygga ut mer.

    Men det är inte tillverkningen av elen som är dyr. Elbolagen tar ut hutlösa övervinster.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 14:56

    RedMentalCase skrev:Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

    Det vansinniga beslutet att lägga ner Barsebäck är förmodligen den enskilt största förbrytelse sosseriet åstakommit, nu sitter vi här med höga elpriser och måste importera !!!! kolkraft från kontinenten.

    Ja, men att bygga ut vattenkraften skulle ge stora protester från miljömuppar, och kanske befogade sådana som kraftigt berörs av en utbyggnad där dessa tvingas lämna sina hem och gårdar för att dessa kommer sättas under vatten.
    Men kanske är samhällsnyttan större än dessas förlust, men då bör det kanske ses på¨samma sätt vad gäller vindkraftverka som anses störa de omkringboende.

    Vad gäller Barsebäck är jag benägen att hålla med, att lägga ner detta var en förbrytelse, det var ett väl fungerande verk som kunde get många års el....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  redalert 2011-01-18, 16:33

    Bygg ut älvarna, bygg ut vindkraften, plågas lokalborna ge dem kraftigt rabatterade priser eller gratis el.
    Det är nya tider med alltjämt ökande befolkning alla får göra en anpassning och bjuda till man kan inte både ha kakan kvar och äta upp den.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Regndrottning 2011-01-18, 17:37

    Det behövs inte byggas ut de sista orörda älvarna. Det har gjorts undersökningar och varför det inte skulle vara lämpligt. Det har t.o.m. visats på tv....

    Jag håller med Corven.... modernisera de redan befintliga kraftstationerna. Turbiner från 1910 kan säkert bytas ut mot något effektivare.

    Det finns även MÅNGA små, nedlagda kraftverk runt om i landet. Varför inte nyttja dessa?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-18, 17:49

    Corven skrev:att bygga ut alla älvar får en hel del andra konsekvenser. Jag är ingen miljömupp, men jag anser inte att man ska bygga ut de sista älvarna. Det får alldeles för stora konsekvenser i miljön runt älvarna. Djurarter och naturvärden skulle försvinna.

    Låt de älvarna vara.

    Det vore bättre att modernisera och om nödvändigt bygga ut i de älvar som redan är utbyggda. Det finns betydligt effektivare turbiner än de som används idag, som skulle kunna öka uttaget av el ur älvarna utan att behöva bygga ut mer.

    Men det är inte tillverkningen av elen som är dyr. Elbolagen tar ut hutlösa övervinster.

    Så du anser alltså att lösningen finns, men det är nån slags konspiration? som gör att :

    elen är för dyr
    vi måste importera kolkraft från kontinenten
    elbolagen vill inte investera ???!! i nya turbiner för att man inte vill göra mer el och tjäna pengar ???

    Ledsen corven men med dina funderingar kan vi ju sitta här om 40 år och ha kvar alla problem. Vad var dina lösningar ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-18, 17:52

    Jag inser förstås att miljön får ta skada om man bygger ut vattenkraft, emn rätta mig om jag har fel, blir inte påverkan relativt mild, och går det inte en gång att återställa miljön om man nu finner ett bättre alternativ än vattenkraft ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 18:16

    Regndrottning skrev:Det behövs inte byggas ut de sista orörda älvarna. Det har gjorts undersökningar och varför det inte skulle vara lämpligt. Det har t.o.m. visats på tv....

    Jag håller med Corven.... modernisera de redan befintliga kraftstationerna. Turbiner från 1910 kan säkert bytas ut mot något effektivare.

    Det finns även MÅNGA små, nedlagda kraftverk runt om i landet. Varför inte nyttja dessa?

    menar du med det att det skulle räcka att byta turbiner mot moderna, så skulle vi aldrig mewr behöva importera el?

    elbristenn idag beror på LÅGA nivårer i våra dammar i älvarna, och varje vinter i många år har viu tvingast IMPORTERA el från danmark, tyskland och östkärnkraft, ska vi bli oberoende behövs troligen mer än att bara byta turbiner och starta om våra små nedlagda vatenkraftställen.

    Själv anser jag att staten ska sats på en stor utbyggnad av elkraft som är tillräcklig att försörja sverige ALLTID, och att staten säljer el inom Sverige till ett lågt pris, och exporterar överskottet, då tvingas ex eon och fortum att gå ner i pris om de ska kunna sälja
    Very Happy

    S¨, bygg ut vattenkraften, se till att vi har statliga kärnrftverk som ger oss en så stor energimängd att det aldrig uppstår brist.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 18:17

    RedMentalCase skrev:Jag inser förstås att miljön får ta skada om man bygger ut vattenkraft, emn rätta mig om jag har fel, blir inte påverkan relativt mild, och går det inte en gång att återställa miljön om man nu finner ett bättre alternativ än vattenkraft ?

    Jo, dammarna kan ju rivas, och älven återgå till normnalflödt om man så vill....
    men det är nog inga småsaker at sedan rätta till allt som lagts under vatten
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Regndrottning 2011-01-18, 18:22

    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:Det behövs inte byggas ut de sista orörda älvarna. Det har gjorts undersökningar och varför det inte skulle vara lämpligt. Det har t.o.m. visats på tv....

    Jag håller med Corven.... modernisera de redan befintliga kraftstationerna. Turbiner från 1910 kan säkert bytas ut mot något effektivare.

    Det finns även MÅNGA små, nedlagda kraftverk runt om i landet. Varför inte nyttja dessa?

    menar du med det att det skulle räcka att byta turbiner mot moderna, så skulle vi aldrig mewr behöva importera el?

    elbristenn idag beror på LÅGA nivårer i våra dammar i älvarna, och varje vinter i många år har viu tvingast IMPORTERA el från danmark, tyskland och östkärnkraft, ska vi bli oberoende behövs troligen mer än att bara byta turbiner och starta om våra små nedlagda vatenkraftställen.

    Själv anser jag att staten ska sats på en stor utbyggnad av elkraft som är tillräcklig att försörja sverige ALLTID, och att staten säljer el inom Sverige till ett lågt pris, och exporterar överskottet, då tvingas ex eon och fortum att gå ner i pris om de ska kunna sälja
    Very Happy

    S¨, bygg ut vattenkraften, se till att vi har statliga kärnrftverk som ger oss en så stor energimängd att det aldrig uppstår brist.

    Nej, Sniper du har missförstått. Jag tycker absolut vi skall behålla de omoderna och ineffektiva turbinerna. De är såååå pittoreska.

    Och självklart är vattennivåerna låga när kraftverken själva släpper ut vattnet...... Men, vem vill ha högt vatten? Finns säkert folk som har protesterat....

    Nej, jag tycker att vi skall fortsätta göda elmarknaden. Elbolagen äger inte alla pengar i världen ännu.... De förtjänar mer...


    Lägg av Sniper!! Det var ett jävla dumt och lågt svar jag fick av dig!! Skärpning!! Evil or Very Mad


    Senast ändrad av Regndrottning den 2011-01-18, 18:27, ändrad totalt 2 gånger
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-18, 18:25

    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Jag inser förstås att miljön får ta skada om man bygger ut vattenkraft, emn rätta mig om jag har fel, blir inte påverkan relativt mild, och går det inte en gång att återställa miljön om man nu finner ett bättre alternativ än vattenkraft ?

    Jo, dammarna kan ju rivas, och älven återgå till normnalflödt om man så vill....
    men det är nog inga småsaker at sedan rätta till allt som lagts under vatten

    Det som lagst under vatten i dessa ödemarker får väl ändå räknas som ett ytterst marginellt problem.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 18:40

    Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:Det behövs inte byggas ut de sista orörda älvarna. Det har gjorts undersökningar och varför det inte skulle vara lämpligt. Det har t.o.m. visats på tv....

    Jag håller med Corven.... modernisera de redan befintliga kraftstationerna. Turbiner från 1910 kan säkert bytas ut mot något effektivare.

    Det finns även MÅNGA små, nedlagda kraftverk runt om i landet. Varför inte nyttja dessa?

    menar du med det att det skulle räcka att byta turbiner mot moderna, så skulle vi aldrig mewr behöva importera el?

    elbristenn idag beror på LÅGA nivårer i våra dammar i älvarna, och varje vinter i många år har viu tvingast IMPORTERA el från danmark, tyskland och östkärnkraft, ska vi bli oberoende behövs troligen mer än att bara byta turbiner och starta om våra små nedlagda vatenkraftställen.

    Själv anser jag att staten ska sats på en stor utbyggnad av elkraft som är tillräcklig att försörja sverige ALLTID, och att staten säljer el inom Sverige till ett lågt pris, och exporterar överskottet, då tvingas ex eon och fortum att gå ner i pris om de ska kunna sälja
    Very Happy

    S¨, bygg ut vattenkraften, se till att vi har statliga kärnrftverk som ger oss en så stor energimängd att det aldrig uppstår brist.

    Nej, Sniper du har missförstått. Jag tycker absolut vi skall behålla de omoderna och ineffektiva turbinerna. De är såååå pittoreska.

    Och självklart är vattennivåerna låga när kraftverken själva släpper ut vattnet...... Men, vem vill ha högt vatten? Finns säkert folk som har protesterat....

    Nej, jag tycker att vi skall fortsätta göda elmarknaden. Elbolagen äger inte alla pengar i världen ännu.... De förtjänar mer...


    Lägg av Sniper!! Det var ett jävla dumt och lågt svar jag fick av dig!! Skärpning!! Evil or Very Mad

    Nu förstår jag inte, tror du det RÄCKER att byta turbinerna? Själv tror jag att OM de räknat med att tjäna på detta skulle de gjort det redan, men troligen så skulle det bli såpass dyrat att det skulle ta tid innan dessa tjänat in sig, och ändå skulle de vid vintertid när det behövs som mest el tvingas att importera, vad är felet med att önska att staten såg till att vi har en tillräcklig imhemsk elproduktion, ägd av staten som borgar för billig el, samtidigt som ett överskott kan exporteras?

    Jag anser fortfarandeatt vi ska bygga ut vår svenska elproduktion i statlig ägo så att det inte uppstår brist...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 18:42

    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Jag inser förstås att miljön får ta skada om man bygger ut vattenkraft, emn rätta mig om jag har fel, blir inte påverkan relativt mild, och går det inte en gång att återställa miljön om man nu finner ett bättre alternativ än vattenkraft ?

    Jo, dammarna kan ju rivas, och älven återgå till normnalflödt om man så vill....
    men det är nog inga småsaker at sedan rätta till allt som lagts under vatten

    Det som lagst under vatten i dessa ödemarker får väl ändå räknas som ett ytterst marginellt problem.

    ödemarker?
    det har flyttats småbyar för att de hamnar under vatten, hade inga människors hem störts skulle problemet vara mycket mindre, men tyvärr är det inte många ställen som passar, och samtidigt är obebodda, man kan ju inte lägga dessa precis var man vill, en hel del förusättningar måste stämma för att det ska gå att anlägga en större damm
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  redalert 2011-01-18, 18:46

    Någon mer än rc som tycker man inget skall göra? bom
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Vercingetorix 2011-01-18, 19:37

    Fel väg att gå enligt mig.
    Effiktivisera befintliga system, och bygg ut kärnkraften istället. På så vis får vi billig el, samt en (någorlunda) bibehållen miljö.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sniperace 2011-01-18, 20:32

    Vercingetorix skrev:Fel väg att gå enligt mig.
    Effiktivisera befintliga system, och bygg ut kärnkraften istället. På så vis får vi billig el, samt en (någorlunda) bibehållen miljö.

    Ja, det är även min sikt, men en kraftigt utbyggd kärnkraft vill jag helst se i statlig ägo, där elen säljs inom sverige till i stort sett självkostnadspris utan vinningssyfte, och som jag skrev överskott säljs till utlandet till de dagspriswer som gäller där....
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Vercingetorix 2011-01-18, 21:18

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Fel väg att gå enligt mig.
    Effiktivisera befintliga system, och bygg ut kärnkraften istället. På så vis får vi billig el, samt en (någorlunda) bibehållen miljö.

    Ja, det är även min sikt, men en kraftigt utbyggd kärnkraft vill jag helst se i statlig ägo, där elen säljs inom sverige till i stort sett självkostnadspris utan vinningssyfte, och som jag skrev överskott säljs till utlandet till de dagspriswer som gäller där....

    Eftersom slutförvaringstiden rimligtvis överstiger ett eventuellt privat kärnkraftsföretags livslängd förordar även jag ett statligt ägande i detta undantagsfall, då jag annars anser att staten inte bör äga några företag alls. Det får väl räknas som public service, kanske? ;-)
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Corven 2011-01-18, 21:33

    RedMentalCase skrev:
    Så du anser alltså att lösningen finns, men det är nån slags konspiration? som gör att :

    elen är för dyr
    vi måste importera kolkraft från kontinenten
    elbolagen vill inte investera ???!! i nya turbiner för att man inte vill göra mer el och tjäna pengar ???

    Ledsen corven men med dina funderingar kan vi ju sitta här om 40 år och ha kvar alla problem. Vad var dina lösningar ?

    Konspiration? Det är nog bara i ditt huvud.

    Du har inte läst om miljardvinsterna som elbolagen plockat ut alltså?

    Att förnya turbinerna är dyrt. Och eftersom dom gör lite som dom vill med priserna, så får dom in sina pengar ändå. Varför ska dom satsa på nya grejer när de gamla fungerar? Och Vattenfall äger ju en massa kolkraftverk ute i Europa, det ligger ju i deras intresse att vi importerar el. Varför lyckas dom alltid fixa så det är revision på kärnkraftverken på vintern?

    Nu när man ändrade reglerna för kärnkraften, så skulle man ju tro att dom skulle vilja investera i nya kärnkraftverk. Men de är inte fullt så intresserade som allmänheten tror. Jag trodde också att dom skulle kasta sig över möjligheten, ända tills jag pratade med en av de ansvariga för utvecklingen i Vattenfall. Han förklarade hur det ligger till. Processen för att dels planera ett nytt, sen få tillstånd att bygga det, bygga det med alla säkerhetsföreskrifter det innebär, och därefter ta det i bruk spänner över en betydligt längre tid än de flesta tror, och därför tvekar dom. För vem vet vad nästa regering får för sig?

    Jag skulle gärna se en utbyggd kärnkraft, där man kan återvinna det avfall man idag inte vet vad man ska göra av. För den tekniken finns. Där man minskar halveringstiden rejält. Men samma sak där. Det kostar att bygga upp det, och med dagens kvartalsekonomi, så är det inte intressant.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Regndrottning 2011-01-18, 23:29

    Nu förstår jag inte, tror du det RÄCKER att byta turbinerna?

    Dra åt helvete, Sniper!!

    Eller så kan du kanske bli seriös.... det skulle vara trevligt då jag vet att du är kapabel till detta.

    Men lägg, för helvete, av med att medvete misstolka, förringa och förlöjliga det jag säger!!!
    Evil or Very Mad
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 00:14

    Regndrottning skrev:
    Nu förstår jag inte, tror du det RÄCKER att byta turbinerna?

    Dra åt helvete, Sniper!!

    Eller så kan du kanske bli seriös.... det skulle vara trevligt då jag vet att du är kapabel till detta.

    Men lägg, för helvete, av med att medvete misstolka, förringa och förlöjliga det jag säger!!!
    Evil or Very Mad

    Men skärp dig tant, eller ta samma tåg som alla de andra , rc fist infra osv, tog.

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 00:19

    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:Jag inser förstås att miljön får ta skada om man bygger ut vattenkraft, emn rätta mig om jag har fel, blir inte påverkan relativt mild, och går det inte en gång att återställa miljön om man nu finner ett bättre alternativ än vattenkraft ?

    Jo, dammarna kan ju rivas, och älven återgå till normnalflödt om man så vill....
    men det är nog inga småsaker at sedan rätta till allt som lagts under vatten

    Det som lagst under vatten i dessa ödemarker får väl ändå räknas som ett ytterst marginellt problem.

    ödemarker?
    det har flyttats småbyar för att de hamnar under vatten, hade inga människors hem störts skulle problemet vara mycket mindre, men tyvärr är det inte många ställen som passar, och samtidigt är obebodda, man kan ju inte lägga dessa precis var man vill, en hel del förusättningar måste stämma för att det ska gå att anlägga en större damm

    Som sagt, att flytta nåra småbyar är ett mindre problem.
    Vet du om att man idag planerar att flytta en hel stad ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 00:23

    Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Så du anser alltså att lösningen finns, men det är nån slags konspiration? som gör att :

    elen är för dyr
    vi måste importera kolkraft från kontinenten
    elbolagen vill inte investera ???!! i nya turbiner för att man inte vill göra mer el och tjäna pengar ???

    Ledsen corven men med dina funderingar kan vi ju sitta här om 40 år och ha kvar alla problem. Vad var dina lösningar ?

    Konspiration? Det är nog bara i ditt huvud.

    Du har inte läst om miljardvinsterna som elbolagen plockat ut alltså?

    Att förnya turbinerna är dyrt. Och eftersom dom gör lite som dom vill med priserna, så får dom in sina pengar ändå. Varför ska dom satsa på nya grejer när de gamla fungerar? Och Vattenfall äger ju en massa kolkraftverk ute i Europa, det ligger ju i deras intresse att vi importerar el. Varför lyckas dom alltid fixa så det är revision på kärnkraftverken på vintern?

    Nu när man ändrade reglerna för kärnkraften, så skulle man ju tro att dom skulle vilja investera i nya kärnkraftverk. Men de är inte fullt så intresserade som allmänheten tror. Jag trodde också att dom skulle kasta sig över möjligheten, ända tills jag pratade med en av de ansvariga för utvecklingen i Vattenfall. Han förklarade hur det ligger till. Processen för att dels planera ett nytt, sen få tillstånd att bygga det, bygga det med alla säkerhetsföreskrifter det innebär, och därefter ta det i bruk spänner över en betydligt längre tid än de flesta tror, och därför tvekar dom. För vem vet vad nästa regering får för sig?

    Jag skulle gärna se en utbyggd kärnkraft, där man kan återvinna det avfall man idag inte vet vad man ska göra av. För den tekniken finns. Där man minskar halveringstiden rejält. Men samma sak där. Det kostar att bygga upp det, och med dagens kvartalsekonomi, så är det inte intressant.

    Miljardvinster för elbolagen eller inte, vi talar om mängden energi och då ser jag på sikt bara 2 alternativ i det stora, bygg ut kärnkraft, där du tycks inse detsamma som jag.
    Bygg ut vattenkraft, en helig ko som det är dags att slakta.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  ericTheDog 2011-01-19, 00:27

    Jag vill gärna bevara de 4 orörda älvarna. De ska dessutom vara betydligt mindre lämpade för vattenkraft än de utbyggda älvarna. Har skådat ett par av dessa i verkligheten och tycker det vore väldigt synd att förstöra dem.

    Kärnkraften bygger jag gärna ut med modern teknik som tar vara på tidigare avfall.

    Vad gäller elpriserna så är problemet den icke fungerande marknaden för dessa. Elbolagen tjänar ju mer pengar desto sämre de sköter sina åtaganden. Någonting är fundamentalt ruttet i regelverket.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vattenkraft Empty Älvar

    Inlägg  Secrist 2011-01-19, 00:30

    Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

    Har inte människan våldtagit naturen tillräckligt? Vansinne att misshandla de sista orörda älvarna.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  RedMentalCase 2011-01-19, 00:36

    Secrist skrev:Det finns vad jag vet, 4 stora älvar som inte har vattenkraft, varför inte skrota dessa heliga kor och bygg ut dem så får vi ju billig el igen.

    Har inte människan våldtagit naturen tillräckligt? Vansinne att misshandla de sista orörda älvarna.

    Vi befinner oss i ett land där vi behöver stora mängder energi för att kunna överleva.

    Hur ska vi göra då ?

    Som jag ser det innebär all energiframställning "våld " på naturen , på olika sätt.




    Sponsored content


    Vattenkraft Empty Sv: Vattenkraft

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 16:20