Sniperace skrev:genom att skriva att det är kapitalism att du måste jobba like länge för att få en vara som en annan får göra för att tillverka denna..
du vet lika lön för lika arbete osv....
ännu har du inte förklarat varför en vara ska bli billigare än den arbetstid denna tagit i anspråk
när jag säger att en vara MÅSTE ge den som tillverkar den en lön han kan leva på, som ex nu odlaren som odlar tomater, han MÅSTE ju få betalt för de timmar han arbetar, du säger att detta är kapitalismen och att så ska det inte vara
förklara är du snäll
Men jag har aldrig påstått det du här ovan påstår att jag säger !!
Jag missunnar inte folk att få betalt för det dom gör snarare tvärtom...
Men jag förklarar för dig och andra kapitalismens baksidor och ofrånkomliga konsekvenser.....
Konsekvenser som väldigt många Alliansare och Sossar blundrar för..
Och jag förstår absolut att en företagare måste ha betalt för sina produkter .. jag har aldrig sagt emot dig där...
Men kapitalismen är uppbyggd så att den inte tar hänsyn till varken miljö (den plats som vi lever i, tar vår föda i från, uppfostrar våra barn i)
... tar inte hänsyn till förgiftningar, tar inte hänsyn till utnyttjande av människor (ju närmare du kommer att lyckas utnyttja billig eller gratis arbetskraft, ju mer vinst kan du göra)
Kapitalismen går ut på att öka EGET kapital och INGET annat... tar inte hänsyn till NÅGOT annat..... och får därför konsekvenser so tex att det är billigare att skita i miljön och därför dyrare att köpa KRAV-märkt..
Det är en "bugg" i det kapitalistiska systemet
Det är den totalt frisläppta marknadsekonomins förutsättningar ... och det är detta jag belyser ...
Förnekar du detta ??