Sniperace 2010-02-17, 22:40
F.I.S.T skrev:Du fortsätter att bevisa min tes Snipe, om det orimliga i mycket av kapitalismens effekter... detta tackar jag för
Även det RC säger stämmer överens med sanningen.... och det bevisar oxå min tes om kapitalismens baksidor....
Nej man ska inte jobba gratis (ändå är det så många människor i världen som i princip gör det pga marknadsekonomi)......
Vad jag gör med denna tråd är belyser detta ...
Och åtgärder ??
Ja jag föreslår inte att vi skall avskaffa marknadsekonomin... det går inte ... inte förrän hela ekonomiska och kapitalistiska systemet kapsejsat pga av sin egen orimlighet... då går det att bygga om ...
Men jag föreslår att folket och dess påstådda företrädare politikerna skall hålla i tömmarna lite .. och inte låta marknadsekonomi-spannet SKENA iväg...
För då får du denna typen av konsekvenser jag pratar om här...
precis som du vill jag gärna se billiga matvaror, som är odlade uppfödda ekologiskt, men som jag hela tiden betonar, ARBETSTIDEN för dessa blir LÄNGRE än för de andra, och då självfallet DYRARE, det måste vi väl vara överens om eller hur?
jobbar någon EN timma för din vara måste väl det pris du betalar vara åtminstone en timma av DITT arbete eller hur?
för du vill väl inte kräva att denna bara ska kosta en halvtimma av arbete för dig?
nu har du det hela i ett nötskal om hur det fungerar, och kanske MÅSTE fungera.
så tar man det att du köper vanligt odlat med konstgödsel osv som har 1 timmes arbete så betalar du en timma för detta, och om det är kravodlat så innebär detta två timmars arbete, och du betalar två timmar...
MEN då blir detta ett självkostnadspris direkt från leverantören, som vi har det nu kommer det till arbetstid för flera led, lavsett om det är krav eller ej..
dvs MÅNGA ska ha sin inkomst av din vara, och vill vi få den arbetslöshet som det blir om alla mellanhänder försvinner och varan därmed blir billigare, till priset av ett antal arbetslösa som ska försörjas....
det ÄR ett helvete att reda ut så att ALLA tjänar på det, eller går jämt ut