Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
DMustaine
Regndrottning
captaincodd
theward
redalert
Dao
Thors
Redvictory
Secrist
RedCloud
14 posters

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset ?

croz

Antal inlägg : 278

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Sv: Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset ?

Inlägg  croz 2010-02-11, 14:59

Redvictory skrev:
    Secrist skrev:skatteuttaget ska vara så pass stort så att välfärden omfattar alla

Det gör den idag så det var inte mycket till svar.

Så då skulle mitt svar till dig bli att antalet lärare ska ligga på den nivå som behövs för att uppfylla skolans krav på kvalitet.

Jag har hittat Alliansens gräns!

1993 skrev han boken ”Det sovande folket” där han starkt kritiserar den svenska välfärdsstaten och målar upp ett radikalt nyliberalt system. I samband med denna bok sade han under en debatt att gränsen för socialbidrag borde gå vid svältgränsen.

Då vet vi på ett ungefär var gränsen för välfärden går!

Menade han att folk ska vara på gränsen till svält innan dem får socialbidrag eller menade han att bidraget ska räcka till svältgränsen? Har du någon källa på detta uttalande för det låter extremt? Det skulle vara intressant att veta vad han menade..
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Sv: Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset ?

Inlägg  formsvackan 2010-02-11, 20:29

DMustaine skrev:Jag kan förklara detta! Innan alliansregeringen fick tillträde till makten så hade vi upplevt många år av superhögkonjunktur! Med, sossarnas inkompetenta styre, fortsatt höga siffror av arbetslöshet!
    Detta tjatar forumhögern ideligen om utan minsta tanke på vad det egentligen betyder.

Hur kan det komma sig att marknadskrafterna inte skapade jobb åt alla, trots "många år av superhögkonjunktur" ?

Skulle dåvarande regeringen gått in med skattefinansierade stimulanser under dessa "många år av superhögkonjunktur" ?

DMustaine skrev:Alliansen reparerade mkt på bara ett år sen slog finanskrisen till.
    Struntprat. Finanskrisen slog inte till, den var förutsedd av alla som inte led av blind högerideologi. Trots detta försämrade alliansen statsfinanserna inför den väntade krisen. Ett gäng krukväxter hade presterat bättre !

De goda statsfinanserna som hjälpt alliansen så här långt, är ett resultat av den tidigare regeringens politik.
    DMustaine skrev:En världsomfattande ekonomisk kris som vi inte sett sedan 30-talet! I dess svallvågor lever vi fortfarande därav fortsatta uppsägningar som en konsekvens..
    Svallvågor ? Hallå där, krisen är inte över !
    DMustaine skrev:Trots extra bidrag till kommunerna som vida överstiger det vänstern någonsin befattat sig med.
    Att sänka skatten var kanske inte så förbannat smart, eller hur ?
    DMustaine skrev:Alliansen visade att skattesäkningar var bra för välfärden innan krisen slog till och kommer vara den bärande faktorn när krisen är över!
    Återigen. Finanskrisen slog inte till, annat än för möjligtvis de totalt omedvetna. Att skattesänkningar "kommer vara den bärande faktorn" när 70.000 miljarder kronor ska betalas tillbaka, tror nog bara du och dina böder i bedrövelsen.

Den ideologiska blindheten hos forumhögern tar sig allt värre uttryck !
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 20:37

Den ideologiska blindheten hos forumhögern tar sig allt värre uttryck !

Och vänsterns hyllande av skattehöjningar som universallösning på alla problem fortsätter i fanatisk enkelspårighet.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-02-11, 20:45

Och vänsterns hyllande av skattehöjningar

Eller så kan man uttrycka det som skatteåterställning, efter naivliberalernas ideologiska frossa.
    Secrist
    Secrist

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Återställning?

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 20:47

Eller så kan man uttrycka det som skatteåterställning, efter naivliberalernas ideologiska frossa.

Återställning till vaddå? Det är inte en naturlag att skatten måste ligga på en viss nivå.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-11, 20:59

Secrist skrev:Den ideologiska blindheten hos forumhögern tar sig allt värre uttryck !

Och vänsterns hyllande av skattehöjningar som universallösning på alla problem fortsätter i fanatisk enkelspårighet.
    Jasså ?

Jag ser det mera som att jag är beredd att betala för det jag vill ha. Ni däremot verkar resonera som att "vi slänger in en slant och tar det vi får".

Senast ändrad av formsvackan den 2010-02-11, 21:00, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-02-11, 21:00

Återställning till vaddå?

typ till läget aug 2006 ?
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2010-02-11, 21:17

Secrist skrev:Eller så kan man uttrycka det som skatteåterställning, efter naivliberalernas ideologiska frossa.

Återställning till vaddå? Det är inte en naturlag att skatten måste ligga på en viss nivå.
    Skatten ska väl räcka till det den ska behöva räcka till Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Icon_scratch
    Vet inte, men jag betalar hellre mer och får det som jag anser vara bra, än betalar mindre och får nåt halvdant.
    Varför ska man betala nåt alls, när man ändå inte får nåt för pengarna(mer än en period)
    När det tex gäller sjukförsäkringen?
    Menar får jag välja mellan att köpa en billig bil, som går max ett par år och en dyrare bil som går i minst 10 år, så ser tar jag ju den senare och försöker finansera köpet av den......
    högern verkar vara dumsnål så det förslår och för eller senare straffar det sig, för majoriteten av Alliansväljarna...
    För det är inte så många som kan betala allt ur egen ficka, vid sjukdom, arbetslöshet eller nåt annat som staten förrut hjälpt till med i större utsräckning
    Secrist
    Secrist

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Kvalitet

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 21:22

Vet inte, men jag betalar hellre mer och får det som jag anser vara bra, än betalar mindre och får nåt halvdant.

Fast jag vill få ut det mesta möjliga ut varje krona. Och om det enda som händer är att man ökar anslagen så fort någon inte tycker pengarna räcker så lär vi snart köra sverige i konkurs. Det är därför den privata sektorn är betydligt mer effektiv än den offentliga.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-02-11, 21:26

croz skrev:
    Redvictory skrev:
    Secrist skrev:skatteuttaget ska vara så pass stort så att välfärden omfattar alla

Det gör den idag så det var inte mycket till svar.

Så då skulle mitt svar till dig bli att antalet lärare ska ligga på den nivå som behövs för att uppfylla skolans krav på kvalitet.

Jag har hittat Alliansens gräns!

1993 skrev han boken ”Det sovande folket” där han starkt kritiserar den svenska välfärdsstaten och målar upp ett radikalt nyliberalt system. I samband med denna bok sade han under en debatt att gränsen för socialbidrag borde gå vid svältgränsen.

Då vet vi på ett ungefär var gränsen för välfärden går!

Menade han att folk ska vara på gränsen till svält innan dem får socialbidrag eller menade han att bidraget ska räcka till svältgränsen? Har du någon källa på detta uttalande för det låter extremt? Det skulle vara intressant att veta vad han menade..

Tyvärr har boken försvunnit från handeln! (undrar varför?) men du kan betställa den här!
    http://bokhandel.alliansfrittsverige.nu/2009/07/det-sovande-folket.html
    Secrist
    Secrist

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 21:29

typ till läget aug 2006 ?

Fast det är det ingen som vill. Ja, förutom forumvänstern härinne då.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-02-11, 21:34

Secrist skrev:Vet inte, men jag betalar hellre mer och får det som jag anser vara bra, än betalar mindre och får nåt halvdant.

Fast jag vill få ut det mesta möjliga ut varje krona. Och om det enda som händer är att man ökar anslagen så fort någon inte tycker pengarna räcker så lär vi snart köra sverige i konkurs. Det är därför den privata sektorn är betydligt mer effektiv än den offentliga.
    hur skulle det funka med sjukförsäkringen till att börja med?
    ingen försäkringsbolag vill ha med sjuka att göra och får man en försäkring är premien skitdyr och full med undantag
    jag vet, för jag har själv drabbats hårt av detta.....
    när jag köpte det sensate huset fick jag inte någon försäkring för inkomstbortfall vid sjukdom
    Eftersom jag varit hos psykolog ett par ggr, hade glasögon!!! och pga att jag hade haft lite problem med ryggen....
    Det med ryggen kunde jag iofs förstå, men då kunde man gjoret ett undantag för om det blivit problem just med den dokumenterade skadan
    För som det blev nu missade jag denna försäkring, som jag skulle behövt de senaste åren.
    Sen att ryggen numera är sämre, hör liksom inte hit
    På en helt annan grej än dessa saker som de slog ner på......
    poängen är att ska man försäkra sig mot sjukdom privat, blir många utan försäkring
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-02-11, 21:36

Secrist skrev:typ till läget aug 2006 ?

Fast det är det ingen som vill. Ja, förutom forumvänstern härinne då.
    ja det beror ju på att högern lyckats med det de ville......
    Bara att hoppas att folk blir mindre egoistiska snart igen...annars är världen snart körd....
    ur mänskligt synvinkel, vill säga
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-11, 21:59

Secrist skrev:Vet inte, men jag betalar hellre mer och får det som jag anser vara bra, än betalar mindre och får nåt halvdant.

Jag vill också få ut så mycket som möjligt av pengarna, men jag kan för det inte vara dumsnål. Vi investerar en hel del i företaget varje år. Vi bestämmer då först vad vi ska ha, för att sedan försöka få ett så lågt pris som möjligt. Skulle vi göra tvärtom, bestämma hur mycket pengar vi ville satsa och ta det vi fick, skulle vi snart vara på fallrepet.

På samma sätt ser jag på välfärden i samhället. Att det inom offentlig verksamhet finns ett stort behov av effektivisering är dock inget jag motsätter mig, tvärtom.
    Secrist
    Secrist

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Dumt

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 22:04

[i]Jag vill också få ut så mycket som möjligt av pengarna, men jag kan för det inte vara dumsnål.

Inte? Hur tror du statens budget fungerar? Du sätter av pengar till varje område. Sedan är det den "avdelningens" uppgift att leverera bra kvalitet efter dem pengarna. Det är mycket piska men ska du få ner kostnader så måste du tyvärr oftast jobba så.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-11, 22:17

Secrist skrev:[i]Jag vill också få ut så mycket som möjligt av pengarna, men jag kan för det inte vara dumsnål.

Inte? Hur tror du statens budget fungerar? Du sätter av pengar till varje område. Sedan är det den "avdelningens" uppgift att leverera bra kvalitet efter dem pengarna. Det är mycket piska men ska du få ner kostnader så måste du tyvärr oftast jobba så.
    Ska man få den kvalitet man eftersträvar, måste man vara beredd att betala vad det kostar. Ingen kan trolla med knäna.
    Secrist
    Secrist

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Kvalitet

Inlägg  Secrist 2010-02-11, 22:34

Ska man få den kvalitet man eftersträvar, måste man vara beredd att betala vad det kostar. Ingen kan trolla med knäna.

Fast kvalitet har inte en automatisk koppling till produktionskostnaden. Gamla öststaterna är väl ett bra exempel på det. Massvis av folk, urusel effektivitet och fullkomligt värdelösa produkter.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-02-21, 11:00

Upp... intressant, viktig tråd
    captaincodd
    captaincodd

Antal inlägg : 904

Skattefundamentalister, är ni beredda att betala priset  ? - Sida 3 Empty Tydligt

Inlägg  captaincodd 2010-02-21, 12:15

att Sec offrar sina barns underviningskvalitet för en tusing extra i månaden,,,,För att inte tala om vad gammelfarmor får på sjukhemmet.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:47