Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
MartinLindgren
RedCloud
Thors
7 posters

Nalin Pekgul protesterar mot dom

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Sv: Nalin Pekgul protesterar mot dom

Inlägg  Dao 2010-02-09, 17:33

Secrist skrev:Vet flera som inte väljer att skaka händer för de vill inte riskera bli smittade, i dessa tider av svinminfluensa och vinterkräksjuka!

Det är en högst tillfällig sak med andra ord och inte bara för "att man inte vill".

Men som sagt, om du kommer till en anställnngsintervju och bara skakar hand med vissa personer och inte andra så lycka till att få det jobbet.

Det är visst det för att "man inte vill"! Alltså ens egna val!

Håller med dig i din sista mening. Det blir alltså begränsningar för den FÖRDOMSFULLE först och främst! Då får denne stå sitt kast!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Fördomar

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 17:37

Håller med dig i din sista mening. Det blir alltså begränsningar för den FÖRDOMSFULLE först och främst! Då får denne stå sitt kast!

Det har inte ett smack med fördomar att göra. I vissa länder anses det förolämpande att visa undersidan av skon mot en annan person. Är jag där så får jag acceptera det. Jag kan inte börja gapa om fördomar och rasism.
    Dao
    Dao

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Sv: Nalin Pekgul protesterar mot dom

Inlägg  Dao 2010-02-09, 17:40

Secrist skrev:Håller med dig i din sista mening. Det blir alltså begränsningar för den FÖRDOMSFULLE först och främst! Då får denne stå sitt kast!

Det har inte ett smack med fördomar att göra. I vissa länder anses det förolämpande att visa undersidan av skon mot en annan person. Är jag där så får jag acceptera det. Jag kan inte börja gapa om fördomar och rasism.

Exakt!

Är det därför ni vill ha någon form av handskakningstvång här?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 17:50

Är det BARA handskakning det handlar om, så blir nog ytterst få kränkta av detta.

tänk dig då den färgade mannen som kommer och ska söka jobb, han sträcker fram handen för att hälsa, och den presumtive arbetsgivaren säger "tyvärr jag tar INTE färgade i hand" då är detta mao HELT ok, denne ska inte känna sig kränkt osv? bara en bagatell att överse med?

att när en jude sätter sig på bussätet bredvid, resa sig och säga, jag sitter INTE bredvid en jude!!

tycker du det vore acceptabelt, för det kränker inte den andre.

Hade det däremot varit så att man sa jag tar INGEN i hand, eller jag vill inte sitta bredvid NÅGON, då vore det mer acceptabelt enlig min åsikt, men klart är att du för ju ha vilken du vill!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 18:12

Sniperace skrev:
    Är det BARA handskakning det handlar om, så blir nog ytterst få kränkta av detta.

tänk dig då den färgade mannen som kommer och ska söka jobb, han sträcker fram handen för att hälsa, och den presumtive arbetsgivaren säger "tyvärr jag tar INTE färgade i hand" då är detta mao HELT ok, denne ska inte känna sig kränkt osv? bara en bagatell att överse med?

att när en jude sätter sig på bussätet bredvid, resa sig och säga, jag sitter INTE bredvid en jude!!

tycker du det vore acceptabelt, för det kränker inte den andre.

Hade det däremot varit så att man sa jag tar INGEN i hand, eller jag vill inte sitta bredvid NÅGON, då vore det mer acceptabelt enlig min åsikt, men klart är att du för ju ha vilken du vill!!

Du tar ju i så du spricker, Sniper!

Nu är dina utsvävningar knappast de problem som gäller här, så det blir då bara en akademisk fråga!

Du får reta upp dig på vilka småsaker du vill, men glöm inte att den som gör små problem stora, knappast är större själv...

Människor med konstiga ståndpunkter och åsikter kommer det alltid att finnas. Så länge de inte drabbar någon oskyldig så får de ha det! Vi kan inte förbjuda folk att ha konstiga ståndpunkter, eller ens rasistiska.

Vi kan inte heller ha någon form av polis som skall kolla om alla följer samma riktlinjer, traditioner eller sociala regler...
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Tvång?

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 18:23

Är det därför ni vill ha någon form av handskakningstvång här?

Nä, inget handskakningstvång, men heller ingen lag som dömer någon för diskriminering när någon sållas bort pga religiös extremism.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 18:37

när någon sållas bort pga religiös extremism.

öhh få se nu, att hälsa på sitt eget lands seder o bruk är religös extremism ?

skärpning !!!!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 19:16

Nu är dina utsvävningar knappast de problem som gäller här, så det blir då bara en akademisk fråga!

nu gäller frågan VAD man tycker om sådant beteende, inte vad som gäller i ett litet fall.

Anser du att detta är mannens eget och ingen annans problem att HAN vägrar ta en kvinna i hand pga att hon är kvinna?

Anser du att det på samma sätt är ens eget problem om man vägrar ta en mörkhyad i hand för att han är "färgad"?

gör den ene mer fel än den andre?

isåfsall vari ligger problemet?

med ditt resonemang så skulle INGEN klandras för att denne uppförde sig så mot färgade.

i MIN värld skulle det vara solklar rasism.

och rasism och diskriminering SKA bekämpas oavsett vem som utövar denna
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Extremism

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 19:17

öhh få se nu, att hälsa på sitt eget lands seder o bruk är religös extremism ?

När man inte klarar av att respektera seder och bruk i sitt nya hemland då är det extremism.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-02-09, 19:34

När man inte klarar av att respektera seder och bruk i sitt nya hemland då är det extremism.

På vilket sätt respekterade han inte "seder o bruk" ?
    Han hälsade, på sitt sätt. Punkt.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 19:40

Sniperace skrev:

nu gäller frågan VAD man tycker om sådant beteende, inte vad som gäller i ett litet fall.

Anser du att detta är mannens eget och ingen annans problem att HAN vägrar ta en kvinna i hand pga att hon är kvinna?

Anser du att det på samma sätt är ens eget problem om man vägrar ta en mörkhyad i hand för att han är "färgad"?

gör den ene mer fel än den andre?

isåfsall vari ligger problemet?

med ditt resonemang så skulle INGEN klandras för att denne uppförde sig så mot färgade.

i MIN värld skulle det vara solklar rasism.

och rasism och diskriminering SKA bekämpas oavsett vem som utövar denna

Nej! Frågan är inte vad man tycker om detta - för där tycker vi samma sak! Jag ogillar också företeelsen!

Problemet är de som vill gå mycket längre än att själv ta ställning!

Då går vi stora steg mot ett samhälle som mer och mer slutar vara demokrati! I) en demokrati FÅR folk ha rasistiska åsikter hur mycket de vill! De får dock inte uttöva sin rasism i praktiken!

I min värld bestämmer jag själv vad jag tycker - inte du!!!

Och jag tycker att det är fel att göra på detta sättet, vare sig det är mot kvinnor, färgade eller andra! Om de skall "klandras" för detta är ifag deras agerande har påverkat en särskild grupp för någon form av diskriminering i praktiken!

Ja UTÖVAR man rasism skall dessa bekämpas! Men något sådant sker inte i detta fallet!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 19:42

Secrist skrev:öhh få se nu, att hälsa på sitt eget lands seder o bruk är religös extremism ?

Byt inte ämne nu!!!

Inget i uppgifterna klargör att dessa män inte respekterar att ANDRA tar kvinnor i händerna!!!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-02-09, 19:50

De får dock inte uttöva sin rasism i praktiken!

så om någon uttalar att han minsann inte tar en färgad i hand, då utövar denne inte rasism?

på samma sätt ser jag det som en sorts rasism att säga JAG TAR INTE EN KVINNA i hand.

att du anser det vara fel att göra så, det vet jag, men jag vet inte riktigt hur jag ska uppfatta det, är det ena mer eller mindre fel än det andra?

för en sak är säker, OM en arbetsgivare skulle säga så, då skulle hans huvud trilla....
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Bytt

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 20:37

Byt inte ämne nu!!!

Inget i uppgifterna klargör att dessa män inte respekterar att ANDRA tar kvinnor i händerna!!!

Här bytas inget. Han vägrade ta henne i hand med hänvisning till sin muslimska tro. Punkt slut.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 20:37

Rasism är fel, Sniper. Men håller de detta inom sig själva så spelar det ingen roll. Man har rätt att ha rasistiska åsikter!

UTTALAR de rasistiska ståndpunkter blir det klart något annat det handlar om!

Hur andra väljer att hälsa på mig skiter jag blanka fan i! De kan vara vänliga även om de inte vill ta i min hand...

Sluta tramsa om denna skitsak nu...
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Vänligt

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 20:40

Hur andra väljer att hälsa på mig skiter jag blanka fan i! De kan vara vänliga även om de inte vill ta i min hand...

Du får ge blanka fan i vad du vill. Precis som andra får ha rätt att kräva ett visst uppträdande utan att bli DO-anmälda.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 20:46

Secrist skrev:Byt inte ämne nu!!!

Här bytas inget. Han vägrade ta henne i hand med hänvisning till sin muslimska tro. Punkt slut.

Och???

Varför skulle detta vara extremism? Vem säger att han inte visade respekt på andra sätt???

Sedan vill jag bara påpeka att detta är ingen normal tolkning av islam, direkt...
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Respekt

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 20:52

Varför skulle detta vara extremism? Vem säger att han inte visade respekt på andra sätt???

Respekt visar man genom att ta seden dit man kommer.

Och jag har aldrig påstått att detta är något typiskt. Snarare ytterligare ett bevis på att det inte är en "sansad" muslimsk tro.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-09, 21:10

Secrist skrev:Varför skulle detta vara extremism? Vem säger att han inte visade respekt på andra sätt???

Respekt visar man genom att ta seden dit man kommer.

Och jag har aldrig påstått att detta är något typiskt. Snarare ytterligare ett bevis på att det inte är en "sansad" muslimsk tro.

Att ta i hand när man hälsar är ingen "sed" i Sverige! Det är ett bruk som har flera andra varianter!

Respekt kan man visa på många sätt!
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Ta i hand

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 22:30

Att ta i hand när man hälsar är ingen "sed" i Sverige! Det är ett bruk som har flera andra varianter!

Nej, det har det inte. I hela mitt liv har jag skakat hand med folk och aldrig sett något annat.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-02-09, 22:54

Secrist skrev:Att ta i hand när man hälsar är ingen "sed" i Sverige! Det är ett bruk som har flera andra varianter!

Nej, det har det inte. I hela mitt liv har jag skakat hand med folk och aldrig sett något annat.

Jag får hålla med. Det skall skakas hand i tid och otid.....

queen
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Hand

Inlägg  Secrist 2010-02-09, 22:57

Jag får hålla med. Det skall skakas hand i tid och otid.....

Tja, det kan man ju tycka vad man vill om. Men att vägra för att det står i Koranen håller inte. Dessutom tvivlar jag på att det står där.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-10, 00:32

Secrist skrev:Att ta i hand när man hälsar är ingen "sed" i Sverige! Det är ett bruk som har flera andra varianter!

Ja, du verkar ha smått begränsat med livserfarenhet ibland, Secrist...
    Secrist
    Secrist

Nalin Pekgul protesterar mot dom - Sida 2 Empty Erfarenhet

Inlägg  Secrist 2010-02-10, 00:39

Ja, du verkar ha smått begränsat med livserfarenhet ibland, Secrist...

Eller är det du som skapat en fantasivärld där det du drömmer fram tolkas som verklighet. Rolling Eyes

Det var en liknande debatt för ett par år sedan där Carl Hamilton skulle skaka hand med en muslimsk kvinna i något studieprogram och hon vägrade. Det blev ett himla liv om det också. Någon som kommer ihåg det?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-10, 01:05

Secrist skrev:Ja, du verkar ha smått begränsat med livserfarenhet ibland, Secrist...

Eller är det du som skapat en fantasivärld där det du drömmer fram tolkas som verklighet. Rolling Eyes

Det var en liknande debatt för ett par år sedan där Carl Hamilton skulle skaka hand med en muslimsk kvinna i något studieprogram och hon vägrade. Det blev ett himla liv om det också. Någon som kommer ihåg det?

Japp! Hamilton gjorde bort sig så mycket där att han ännu inte fått samma förtroende efter detta - förutom av SD... förlåt Fp... Svårt att skilja dem åt ibland...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:14