Hade det varit för några år sedan så hade du legat i riskzonen för förtidspensionering. Men närmast obefintliga möjligheter att komma tillbaka till arbetslivet.
+7
theward
Infra
Regndrottning
Secrist
MartinLindgren
My Ass
RedCloud
11 posters
Vilket system föredrar du ?
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 51
Sjukt
Räcker det inte med att vara just sjuk?
Hade det varit för några år sedan så hade du legat i riskzonen för förtidspensionering. Men närmast obefintliga möjligheter att komma tillbaka till arbetslivet.
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 52
Sv: Vilket system föredrar du ?
Med närmast obefinliga chanser att komma tillbaks till arbetslivet säger secrist?
Jaha,det är ju därför man får förtidspension, för att man har diagnoser som visar att man inte kan jobba?
Sen är det ju många utförsäkrade som aldrig får tillbaks sin sjukpenning efter prövotiden, då man inte har någon sjukpenninggrundande inkomst, och då väntar den omtalade annan kommunal ersättning, alltså socbidrag!
Men då har man ju varit med och dra ner sjuktalen även om man inte är frisk, för i samma takt som sjuktalen minskar, ökar socbidragen, men det vill ju inte alliansen snacka om!
Jaha,det är ju därför man får förtidspension, för att man har diagnoser som visar att man inte kan jobba?
Sen är det ju många utförsäkrade som aldrig får tillbaks sin sjukpenning efter prövotiden, då man inte har någon sjukpenninggrundande inkomst, och då väntar den omtalade annan kommunal ersättning, alltså socbidrag!
Men då har man ju varit med och dra ner sjuktalen även om man inte är frisk, för i samma takt som sjuktalen minskar, ökar socbidragen, men det vill ju inte alliansen snacka om!
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 53
Secrist skrev:Räcker det inte med att vara just sjuk?
Det tror jag inte eftersom sjukvården tror att jag har en jobbkapacitet på mellen 75 och 100%. Det har dom kommit fram till dom senaste åren...
- Inlägg 54
MartinLindgren skrev:Med närmast obefinliga chanser att komma tillbaks till arbetslivet säger secrist?
Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
- Inlägg 55
Sjukt
Med närmast obefinliga chanser att komma tillbaks till arbetslivet säger secrist?
Så under 90-talet exploderade antalet människor som var så svårt sjuka att de aldrig någonsin kunde jobba någonting resten av livet? Mmm, det låter ju sannolikt.
Till och med din husgud Mona kallar deras politik ett misslyckande.
Så under 90-talet exploderade antalet människor som var så svårt sjuka att de aldrig någonsin kunde jobba någonting resten av livet? Mmm, det låter ju sannolikt.
Till och med din husgud Mona kallar deras politik ett misslyckande.
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 56
Secrist skrev:Alliansens tvångsmetoder skapar bara mer som är beroende på "bidrag"!
Gör dem? Det säger inte den statistiken som börjar tona fram.
Var finns den statistiken?
Vad tror du händer med folk som är sjuka som nu tvingas ut i arbnetslöshet? De FÖRSVINNER inte ur statistiken. Långsiktigt förvärrar det givetvis situationen, men på kort sikt kan man säkert göra vacker ideologisk statistik - som ekonomerna gjort i mer än 20 år nu!
Problemen försvinner liksom inte bara för att politiker beslutar detta...
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 57
Arbetet gör inte människan!
- Inlägg 58
Statistik
Var finns den statistiken?
Tja, det presenterades statistik över detta häromdagen. Att du inte tror på någonting som är positivt finns det nog ingen som kan göra något åt.
Tja, det presenterades statistik över detta häromdagen. Att du inte tror på någonting som är positivt finns det nog ingen som kan göra något åt.
- Inlägg 59
Arbeit
Arbetet gör inte människan!
Men välfärden. Utan arbete, ingen välfärd. Men visst, är mycket fritid viktigare än bra sjukvård så får du köra på din linje.
Men välfärden. Utan arbete, ingen välfärd. Men visst, är mycket fritid viktigare än bra sjukvård så får du köra på din linje.
My Ass- Antal inlägg : 654
- Inlägg 60
Vilket system föredrar du ?
Ett där busschafförer har körkort, läkare har legitimation, lärare har behörighet.
Vilket du föredrar vet vi ju.
Ett system där profit går före människors väl och ve.
Ett system där natur och miljön offras på tillväxtens altare.
Ett system där allt har en prislapp och där precis allt värderas i pengar.
Ett system som med regelbundhet kraschar och notan får betalas av andra.
eller
Ett system där människors väl o ve går före profit.
Ett system där natur och miljö går före tillväxt.
Ett system där andra värden än pengar är det viktigaste.
Ett system som mer tror på eko-nomi än ekonomi.
Valet är ditt.....tro inte på neocons....
De här sista styckena verkar vara författade av en 5 åring, eller möjligen en lärare som inte är behörig, så dem lämnar jag därhän.[/quote]
Ett där busschafförer har körkort, läkare har legitimation, lärare har behörighet.
Vilket du föredrar vet vi ju.
Ett system där profit går före människors väl och ve.
Ett system där natur och miljön offras på tillväxtens altare.
Ett system där allt har en prislapp och där precis allt värderas i pengar.
Ett system som med regelbundhet kraschar och notan får betalas av andra.
eller
Ett system där människors väl o ve går före profit.
Ett system där natur och miljö går före tillväxt.
Ett system där andra värden än pengar är det viktigaste.
Ett system som mer tror på eko-nomi än ekonomi.
Valet är ditt.....tro inte på neocons....
De här sista styckena verkar vara författade av en 5 åring, eller möjligen en lärare som inte är behörig, så dem lämnar jag därhän.[/quote]
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 61
Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 62
Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Dvs man har fått sålt allt av värde och rensat alla eventuella tillgångar.
Så det är inte konstigt om man inte vill hamna hos soc................
- Inlägg 63
Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
- Inlägg 64
joo fast tror skammen har att göra med det jag skrev tex och att man får beviljat månad för månad..formsvackan skrev:Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
tror just att man känner sig så utlämnad och beroende, gör att man drar sig för att gå till soc....
- Inlägg 65
theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Nej verkligen inte...
- Inlägg 66
formsvackan skrev:Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Jag har inga skamkänslor om jag tvungen att söka dit men socalen vill nog ingen leva på utan alla vill klara sig på dom pengarna som man har.
Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-02-08, 22:03, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 67
theward skrev:joo fast tror skammen har att göra med det jag skrev tex och att man får beviljat månad för månad..formsvackan skrev:Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
tror just att man känner sig så utlämnad och beroende, gör att man drar sig för att gå till soc....
Ja utlämnad och beroende när man vill klara sig själv. Förhoppningsvis så slipper jag det.
- Inlägg 68
Du har ändå tur, eftersom du har hemmavarande barn.ANNA2LINK skrev:theward skrev:joo fast tror skammen har att göra med det jag skrev tex och att man får beviljat månad för månad..formsvackan skrev:Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Ja utlämnad och beroende när man vill klara sig själv. Förhoppningsvis så slipper jag det.
De som har det får mer hjälp än andra....
Vilket är bra, men man har glömt bort de andra lite för mkt tycker jag
- Inlägg 69
theward skrev:Du har ändå tur, eftersom du har hemmavarande barn.ANNA2LINK skrev:theward skrev:joo fast tror skammen har att göra med det jag skrev tex och att man får beviljat månad för månad..formsvackan skrev:Det förstår jag, men jag tror också att många har någon sorts onödiga skamkänslor i detta sammanhang. Det vänder jag mig mot. Höjd skatt till höjt försörjningsstöd betalar jag gärna.theward skrev:Felet är ju att hamnar man hos soc, så har man redan blivit helt och hållet barskrapad.formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
De som har det får mer hjälp än andra....
Vilket är bra, men man har glömt bort de andra lite för mkt tycker jag
Ja sant...
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 70
Sen är ju ett stort problem för den som tvingas söka bistånd från soc, att man som The Ward sägersöker för en månad i taget, vilket gör att det riskerar att bli ändrade utbetalningsdagar varje gång!
Man kan ha stavat fel på sin ansökan, då kommer den i retur, och allt skjuts upp en vecka, eller också kan handläggaren ha för mycket att göra så man ligger på ansökan några dagar extra!
Man kan ha stavat fel på sin ansökan, då kommer den i retur, och allt skjuts upp en vecka, eller också kan handläggaren ha för mycket att göra så man ligger på ansökan några dagar extra!
- Inlägg 71
Bort
Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.
Nä, jag tycker att Vänsterpartiet ska få vara kvar i riksdagen.
Nä, jag tycker att Vänsterpartiet ska få vara kvar i riksdagen.
- Inlägg 72
formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Är det nån som undrar och ifrågasätter varför man kallar er bidragsvänster ?
- Inlägg 73
Nej, alla vet redan var du får allt ifrånMy Ass skrev:formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
- Inlägg 74
formsvackan skrev:Nej, alla vet redan var du får allt ifrånMy Ass skrev:formsvackan skrev:Varför det ? Det är en rättighet som alla i samhället har. Dessutom betalar vi detta själva med våra skattepengar. Om tillräckligt många söker sig dit kanske vissa ideologiska blindbockar kastas ut i september.ANNA2LINK skrev:Nej det vill man tala sist om, Socialen är absolut den sista instansen som man vill söka till...
Nu är du så pinsam att man tycker synd om dig. Du uppmanar ju folk att söka bidrag.
Finns ingen redig människa som kan ifrågasätta epitetet bidragsvänstern.
- Inlägg 75
Varför ska inte de som alliansen ruinerat få vända sig till soc ?My Ass skrev:Nu är du så pinsam att man tycker synd om dig. Du uppmanar ju folk att söka bidrag.