Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

2 posters

Ett sjukt system

marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Ett sjukt system Empty Ett sjukt system

Inlägg  marxisten 2010-01-27, 01:50

Många system är sjuka, men det sjukaste måste väl ändå vara datummärkningarna på mat, jag ska komma till varför.

Dagligen när jag är på Tempo börjar vi med att ta bort "gamla" varor. Varor med utgångsdatumet igår, och ibland kan det bli ganska många. Detta känns väldigt märkligt. Där går jag runt och plockar bort kött med utgångsdatum på gårdagen och slänger för att lagen säger att vi fick sälja det igår, men idag är det inte människovänlig föda tydligen. Samtidigt så räcker det att gå in eller läsa vilken löpsedel som helst för tillfället ser man med stora bokstäver om ex. katastrofen i Haiti och ur folket svälter där...

I den lilla butik som är i Orrefors slängs nog mat för 5 6 personer minst dagligen (ibland mer beroende på vad för varor som slängs)pga. att de är EN dag för gammal, efter tolvslaget blev den för dålig tydligen. Inte många, men tänk då hela Sveriges butiker, eller hela västvärlden! Hur många personer skulle all den mat vi slänger pga. utgångsdatum göda och vi räknar med alla i-länders slöseri?

Jag vet inte med er, men jag anser iaf. att detta är ett grymt slöseri med mat, när hundratals miljoner svälter...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Ett sjukt system Empty Mat

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 01:55

Tyvärr har vår matkonsumtion mycket lite påverkan på dessa länders framgångar. Det stora problemet (förutom orättvisa tullar) är ett gemensamt problem, och det är inkompetenta och genomkorrumperade regeringar som genom egoism och vanstyre kör länderna i botten. Vad var det Haiti har haft, typ 35 militärkupper eller något sånt sedan dess födelse.
    marxisten
    marxisten

Ett sjukt system Empty Sv: Ett sjukt system

Inlägg  marxisten 2010-01-27, 01:58

Secrist skrev:Tyvärr har vår matkonsumtion mycket lite påverkan på dessa länders framgångar. Det stora problemet (förutom orättvisa tullar) är ett gemensamt problem, och det är inkompetenta och genomkorrumperade regeringar som genom egoism och vanstyre kör länderna i botten. Vad var det Haiti har haft, typ 35 militärkupper eller något sånt sedan dess födelse.

Men det är inte de jag menar, jag anser de är sjukt att varor är fina och inte alls dåliga ska slängas bara för att någon bestämt att den ska vara dålig vid ett visst datum...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Ett sjukt system Empty Livsmedel

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 02:05

Men det är inte de jag menar, jag anser de är sjukt att varor är fina och inte alls dåliga ska slängas bara för att någon bestämt att den ska vara dålig vid ett visst datum...

Det styrs av livsmedelslagstiftningen som sätter gränserna. Givetvis framförallt kött och fisk kan du råka riktigt illa ut om du äter skämd mat. Om brödet är lite torrt är ju inte hela världen, mest en källa till irritation. Men härsket kött vill du nog inte äta.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2010-01-27, 02:09

Secrist skrev:Men det är inte de jag menar, jag anser de är sjukt att varor är fina och inte alls dåliga ska slängas bara för att någon bestämt att den ska vara dålig vid ett visst datum...

Det styrs av livsmedelslagstiftningen som sätter gränserna. Givetvis framförallt kött och fisk kan du råka riktigt illa ut om du äter skämd mat. Om brödet är lite torrt är ju inte hela världen, mest en källa till irritation. Men härsket kött vill du nog inte äta.

Tja, har Lithells Varmkorv hållit i 3-4 veckor klarar det någon dag till + att man kunde ju frysa in det... Det känns så dumt att kasta 20 kilo kött som är fint bara...

Du poängterar dessutom en viktig sak om det är skämt... Skämd mat ska alltid slängas, men det kan den bli både 2 veckor innan utgångsdatum likväl 2 veckor efter. Är det inte de som bör styra och inte specifikt antal dagar.

Sedan kan det behövas ett datum, de kan jag gå med på. Som ett riktmärke, men slänga det känns fel. Var det inte i stockholm butikerna förbjöds ge det till bostadslösa uteliggare gratis för datumet var för gammalt! Vad är bäst: En dag öfr gammalt bröd eller en halväten korv från Sibyllas papperskorg?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 05:04