Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
Sniperace
MartinLindgren
RedCloud
7 posters

    Härlig rubrik i AB.....se och le

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Sniperace 2010-02-02, 21:10

    RedCloud skrev:* 1952 - Det mekaniska pianot ((Player piano))
    * 1959 - Sirenerna på Titan (The Sirens of Titan)
    * 1960 - Moder natt (Mother Night)
    * 1963 - Vaggan (Cat's Cradle)
    * 1965 - Gud bevare Mr Rosewater (God Bless You, Mr. Rosewater, or Pearls Before Swine)
    * 1968 - Välkommen till aphuset (Welcome to the monkey house)
    * 1969 - Slakthus 5 (Slaughterhouse 5, or The Children's Crusade)
    * 1973 - Morgonmål för mästare eller Farväl blå måndag
    * 1976 - Slapstick (Slapstick,, or, Lonesome no more!))
    * 1979 - Burfågel (Jailbird)
    * 1981 - Palmsöndag ((Palm Sunday))
    * 1983 - Deadeye Dick (Deadeye Dick)
    * 1985 - Galapagos (Galapagos)
    * 1988 - Blåskägg (Bluebeard)
    * 1990 - Hokus Pokus (Hocus Pocus)
    * 2005 - En man utan land (A Man Without a Country)

    Har läst allt utom boken som kom -52 och 2005
    Ingen skriver som han...

    Ska läsa och se om han faller mig i smaken.... tack för tipset
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  formsvackan 2010-02-02, 21:14

    Conn Iggulden har också presterat ett antal riktigt bra böcker de senaste åren. Serierna om Ceasar och Djingis Khan. Sista delen om den senare kändes dock en aning avslagen.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  formsvackan 2010-02-02, 21:15

    Sniperace skrev:sedan får vi inte glömma vår egen Vilhelm Moberg, eller kanske Olov Svedelid.
    Lägg gärna till Lars Widding.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Sniperace 2010-02-02, 21:18

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:sedan får vi inte glömma vår egen Vilhelm Moberg, eller kanske Olov Svedelid.
    Lägg gärna till Lars Widding.

    självklart, jag tror det kan bli MÅÅNGA
    en jag tidigt läste var Carl August Cederborg, kanske ganska naturligt eftersom jag är född snapphane i själ och hjärta Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  formsvackan 2010-02-02, 21:25

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:sedan får vi inte glömma vår egen Vilhelm Moberg, eller kanske Olov Svedelid.
    Lägg gärna till Lars Widding.

    självklart, jag tror det kan bli MÅÅNGA
    en jag tidigt läste var Carl August Cederborg, kanske ganska naturligt eftersom jag är född snapphane i själ och hjärta Very Happy
    Törs du riskera att skratta på dig tarmvred, kan du leta efter Donald E Westlakes alster. Hans Hellmut Kirsts böcker om 08/15 Asch erbjuder också riktiga ljusglimtar, dock i ett dystert sammanhang.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Regndrottning 2010-02-02, 21:41

    Jag får erkänna att jag läser helst fantasy och science fiction...

    Men jag kan mycket varmt rekommendera 'Voyage From Yesteryear' av James P Hogan. Där är det mycket samhällspolitik som är verkligen intressant och nyskapande. Läs den!!!!

    Och för 'Pure science fiction'-(Asimov).. så kan jag berätta om Inherit the Stars, också av Hogan. Det är något så sällsynt som äkta vetenskaplig skönlitteratur.

    En rymdräktsklädd lik hittats på månen. USA har ingen aning.... de frågar Sovjet. De vet heller inte vem det kan vara. Kroppen tas tillbaka till jorden och det utrörns att liket är 20 000 år gammalt! Därifrån är det vetenskap för att utröna vem han var, var han kom ifrån.... Mycket bra och spännande bok!


    queen
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Corven 2010-02-02, 21:46

    Donald E Westlakes Dansen kring guldprästen är totalt sanslös. Jag skrattar fortfarande när jag läser om den, och min mor förlät mig aldrig för att jag hade köpt ett exemplar med så liten text att hon inte kunde läsa den....

    En bok jag varmt rekommenderar är Justin Scotts Shipkiller.

    Och så gillar jag även Robert A Heinleins böcker.

    Förutom en massa som ni redan rabblat upp då Smile
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  RedCloud 2010-02-02, 21:49

    Och så gillar jag även Robert A Heinleins böcker.

    Var min favvo under en lång tid...

    f.ö. tack för alla boktips, biblioteket here I come...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Dao 2010-02-02, 21:53

    Glädjande siffror, men jag tar alltid sådana här undersökningar med en viss gnutta salt! Det är valdagen som räknas, trots allt!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Corven 2010-02-02, 21:56

    Min katt får mig att tänka på en av Heinleins böcker varje dag nu när det är kallt. Han går till altandörren, och vill ut, och så öppnar jag, och då stannar han. Sen går han till ytterdörren, samma sak där...

    Precis som katten i Dörren till sommaren... Fast den hade 11 dörrar att gå till innan den konstaterade att ingen av dörrarna var dörren till sommaren....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  RedCloud 2010-02-02, 22:05

    Heinleins "Revolt mot Jorden" läste jag under min mest röda & revolutionära tid....
    Håller än idag.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  formsvackan 2010-02-02, 22:45

    Corven skrev:Donald E Westlakes Dansen kring guldprästen är totalt sanslös. Jag skrattar fortfarande när jag läser om den, och min mor förlät mig aldrig för att jag hade köpt ett exemplar med så liten text att hon inte kunde läsa den....

    Alla hans böcker om Dortmunder och gänget är lika farliga för magmusklerna Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Regndrottning 2010-02-02, 23:45

    Beträffande Heinlein så har jag ägt och läst ALLA hans böcker! The Puppet Masters tyckte jag var både bra och skrämmande....

    Job: A Comedy of Justice gillar jag också.

    Nackdelen med både Sci-fi och fantasy att det betraktas gärna som ungdoms litteratur i Sverige och de bästa böckerna översätts inte.


    queen
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Dao 2010-02-03, 01:22

    Intressant utveckling av tråden!!! Very Happy

    Som att ha gått vilse och hamnat i Boktipset!!!!

    Ninaninaninana Ninaninana....

    Sponsored content


    Härlig rubrik i AB.....se och le - Sida 2 Empty Sv: Härlig rubrik i AB.....se och le

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:21