Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
Sossar ee lata
Infra
Secrist
Thors
Regndrottning
MartinLindgren
ANNA2LINK
11 posters

Jaha då är man med i introduktionsprogramet...

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Jaha då är man med i introduktionsprogramet...

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:31

Jaha då har man blivit utförsäkrad och är nu med i introduktionsprogramet.Jag har fått en tid hos af nu i februari.Som längst tre månader så går jag på aktivitetsersättning, därefter så har jag ca en månad kvar att stämpla eftersom jag snart har slut på mina dagar. Vad kommer att hända sen? Vad ska jag leva på för pengar sen om jag inte får jobb/praktik efter dessa månader? Social bidrag?

Jag hoppas verkligen att slippa att söka socialbidrag, men blir jag tvungen till det så måste jag. Sen tänker jag positvt och tror att jag kommer att hitta någon praktik eller så ganska snart.

Men hur ska det gå för dom som har blivit utförsäkrade och inte klarar att få ett jobb, en praktik??? Kommer dessa människor att bli sjukskrivna igen eller ska dom också tillhöra dom som får söka socialbidrag?

Om inte jag minns fel så har jag hört att regeringen är emot bidrag, men vad blir kontenten av deras politik, jo att bidragen ökar...

Sen har alliansen genom sitt sätt att utförsäkra oss som har varit långtidssjukskrivna verkligen slagit undan tryggheten för oss. Vi ska inte få leva i någon trygghet längre.

Om inte jag hade mått så pass bra som jag gör i dag så hade detta program inte varit bra för mig, jag får vara glad för att jag är inne i programet nu... Men frågan är vad som kommer att hända med min och andras ekonomi som är i samma situation??? Kommer vi att hamna i utanförskap eller inte??? Detta känns verkligen osäkert.

Är detta meningen med allianspolitiken att ta bort människors trygghet eftersom det är det som händer??? Vem vill leva i otrygghet, vill någon av oss det???

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-01-27, 13:40, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Sv: Jaha då är man med i introduktionsprogramet...

Inlägg  MartinLindgren 2010-01-27, 13:36

Enkelt många tvingas leva på ekonomiskt bistånd, det vill säga existensminmum,
    Det regeringen kallar annan kommunal ersättning!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Sv: Jaha då är man med i introduktionsprogramet...

Inlägg  Regndrottning 2010-01-27, 13:40

Jag skulle tro att du förflyttas till jobb- och utveklingsgarantin. Där få du aktivitetsstöd i 450 dagar på 65%. Därefter ingår man i fas 3 där du får arbeta i två år på någon samhällsnyttig tjänst till samma ersättning.

Därefter är det ingen som vet...

queen
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:42

Regndrottning skrev:Jag skulle tro att du förflyttas till jobb- och utveklingsgarantin. Där få du aktivitetsstöd i 450 dagar på 65%. Därefter ingår man i fas 3 där du får arbeta i två år på någon samhällsnyttig tjänst till samma ersättning.

queen

Ja då är det lite "hopp om livet" då för mig men kan tänka mig att många andra kommer att få det tufft, men 65% klarar man sig inte så bra på tyvärr...

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-01-27, 13:45, ändrad totalt 1 gång
    Thors

Antal inlägg : 2065

Inlägg  Thors 2010-01-27, 13:44

ANNA

DU HAR JU FÅTT BREV HEMSKICKAT?

JAG LIGGER FÖRE DIG ANNA MEN ANTAR DU INTE VILL VETA PGA BORGARHAT?

VILL DU VETA VAD SOM SKER I MÖTET I FEBRUARI?

ELLER NÄ FÖRRESTEN... JAG TROR INTE DU VILL VA ANNA?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Hopp

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 13:46

Kommer dessa människor att bli sjukskrivna igen eller ska dom också tillhöra dom som får söka socialbidrag?

Är man så sjuk att man inte kan jobba alls då går man tillbaka till sjukskrivning efter dessa tre månader. Men bedöms man kunna ha viss arbetsförmåga så kommer man istället att jobba vidare inom AF:s ramar för någon form av yrkeskapacitet. Åtminstone är tanken så. Så du ska inte misströsta. Tanken med reformen är faktiskt inte att kasta ut folk i socialbidrag och hopplöshet. Oavsett vad mediadrevet velat ge sken av.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:46

Thors skrev:ANNA

Jag har fått ett brev hemskickat ja. Berätta för mig om mötet...
    Secrist
    Secrist

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty 65%

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 13:50

Ja då är det lite "hopp om livet" då för mig men kan tänka mig att många andra kommer att få det tufft, men 65% klarar man sig inte så bra på tyvärr...

Det är en nivå du i så fall delar med ca 500 000 personer. Många som ett direkt resultat av den tidigare regeringens misslyckande att lösa dessa frågor. Men visst har jag full respekt för att det inte är en nivå man får ett vettigt liv på.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:51

Secrist skrev:Kommer dessa människor att bli sjukskrivna igen eller ska dom också tillhöra dom som får söka socialbidrag?

Är man så sjuk att man inte kan jobba alls då går man tillbaka till sjukskrivning efter dessa tre månader. Men bedöms man kunna ha viss arbetsförmåga så kommer man istället att jobba vidare inom AF:s ramar för någon form av yrkeskapacitet. Åtminstone är tanken så. Så du ska inte misströsta. Tanken med reformen är faktiskt inte att kasta ut folk i socialbidrag och hopplöshet. Oavsett vad mediadrevet velat ge sken av.

Nej men hur tror du det blir att man tänker??? Tankar snurrar hit och dit om hur det kommer att gå. Oron finns där som inte går att trolla bort... Jag kan tänka mig att många är oroliga över sin situation, inte bara jag...
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:52

Secrist skrev:Ja då är det lite "hopp om livet" då för mig men kan tänka mig att många andra kommer att få det tufft, men 65% klarar man sig inte så bra på tyvärr...

Det är en nivå du i så fall delar med ca 500 000 personer. Många som ett direkt resultat av den tidigare regeringens misslyckande att lösa dessa frågor. Men visst har jag full respekt för att det inte är en nivå man får ett vettigt liv på.

Nej verkligen inte...
    Thors

Inlägg  Thors 2010-01-27, 13:53

ANNA2LINK skrev:

Hade möte den 5:e jan, fick träffa 2 handläggare, man frågade vad jag själv tror jag klarar av och vill! Ett tips är att ta med medicinska handlingar om du har sådant.

I mitt fall stärktes det att jag arbetstränat innan coh vi på första mötet kom fram till vilken % jag ska PROVA på

Du kan ju återkomma i Feb om det var liknande
    Thors

Inlägg  Thors 2010-01-27, 13:54

Regndrottning skrev:Jag skulle tro att du förflyttas till jobb- och utveklingsgarantin. Där få du aktivitetsstöd i 450 dagar på 65%. Därefter ingår man i fas 3 där du får arbeta i två år på någon samhällsnyttig tjänst till samma ersättning.

queen

JAG FÅR NU 80% SÅ DU SNACKAR MASSA TRAMS OCH HETSAR KÄRRINGFJANT!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-01-27, 13:55

Att tvinga sjuka att jobba är ju ett svinaktigt sätt att bemöta sin nästa.
    Men det värsta är alltså det som Anna2Link tar upp här, att de sjuka först beröävas sin försörjning. Det hela är ju så huvudlöst tänkt att det verkar
    stamma från en hjärndöd i avsaknad av empati. I stället för att öka på med morötter i form av extrapengar för de sjuka som gör våld på sina sjukdiommar
    och tvångsarbetar så gör man tvärtom trots att man i andra sammanhang slår sig för bröstet och menar att arbetslinjen är detta med skattesänkningar som skall ge mer i plånboken.

Varför skall då sjuka som slår knut på sig själva och försöker anpassa sig till de känslolösa kraven på jobb från sjuka - varför skall de i stället drabbas av mindre pengar när de arbetar. Vad fan är det för arbetslinje?
    Kan bevisen bli tydligare på att regeringen är ute efter att straffa de sjuka. "För vadå" kanske någon undrar? Jo de skall straffas för att de hat fräckheten att bli sjuka i allianzens polerade samhälle som bara har plats
    för obermänchen. De som sticker av, de som inte passar in skall sättas åt helt
    enkelt - det är allianzens filosofi. Beviset för att ojämlikhet och särbehandling är axiomet i allianzens nya Sverige.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:56

Thors skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Hade möte den 5:e jan, fick träffa 2 handläggare, man frågade vad jag själv tror jag klarar av och vill! Ett tips är att ta med medicinska handlingar om du har sådant.

I mitt fall stärktes det att jag arbetstränat innan coh vi på första mötet kom fram till vilken % jag ska PROVA på

Ok är det meningen under dessa tre månader att komma igång med en praktik? Javisst kan jag berätta om mitt första möte.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-01-27, 13:56

Anna..

Man kan leva rätt så gott på 65%. Jag gjorde det innan jag blev sambo.

Däremot får man dra ner på konsumtionen.

Men det är märkligt vad gott man kan leva när man bugeterar utgifterna. Själv handlade jag stor förpackningar 1 gång i månaden. Därefter budgeterade jag 200 kr/veckan för färskvaror. Det gick utmärkt.

queen
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 13:58

Regndrottning skrev:Anna..

Men det är märkligt vad gott man kan leva när man bugeterar utgifterna. Själv handlade jag stor förpackningar 1 gång i månaden. Därefter budgeterade jag 200 kr/veckan för färskvaror. Det gick utmärkt.

queen

Jo men har man två barn och är ensamstående så är det inte så lätt...
    Thors

Inlägg  Thors 2010-01-27, 14:00

ANNA2LINK skrev:
    Thors skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Ok är det meningen under dessa tre månader att komma igång med en praktik? Javisst kan jag berätta om mitt första möte.

Det är i första hand man ska komma fram till vad du klarar av under de första mötena. Ju mer handlingar du har desto mer underlättar det!

Jag har arbetstränat, det hjälpte mig mycket. Samt Försäkringsmedicinskt underlag där det står i klartext vad som gäller!

Ja i grunden är väl praktik eller jobb i någon form målet, men dom har inte tvingat mig till något

Jag har fått hem papper efter mötet jag ska fylla i vad jag vill och tror jag kan!

Massa saker som FK skitit i tidigare! För mig, en jävla stor skillnad!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-01-27, 14:00

Men nu har ju en vuxen ensamstående och en ensam tvåbarnsmorsa helt olika förutsättningar!
    Secrist
    Secrist

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Oro

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 14:01

Nej men hur tror du det blir att man tänker??? Tankar snurrar hit och dit om hur det kommer att gå. Oron finns där som inte går att trolla bort... Jag kan tänka mig att många är oroliga över sin situation, inte bara jag...

Jag har full förståelse för den oro man kan känna inför en oviss framtid. Och skulden för detta tyckar jag ska delas mellan många aktörer som varit inblandade. I första hand regeringen själva eftersom de har det yttersta ansvaret. Men även oppositionen tycker jag ska skämmas lite genom deras något skamlösa skräckpropaganda och populism har spätt på den oron vars enda syfet har ju varit att plocka politiska poäng. Inte att hjälpa folk i första hand. Och även kvällspressen som löpt amok genom att gräva fram tragiska fall som inte är det minsta representativa och sedan blåsa upp det bortom alla rimliga gränser. Även FK själva har ju försökt att lugna ner situationen något men har haft svårt att göra sin röst hörd i medialarmet.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 14:02

Thors skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Thors skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Det är i första hand man ska komma fram till vad du klarar av under de första mötena. Ju mer handlingar du har desto mer underlättar det!

Jag har arbetstränat, det hjälpte mig mycket. Samt Försäkringsmedicinskt underlag där det står i klartext vad som gäller!

Ja i grunden är väl praktik eller jobb i någon form målet, men dom har inte tvingat mig till något

Jag har fått hem papper efter mötet jag ska fylla i vad jag vill och tror jag kan!

Massa saker som FK skitit i tidigare! För mig, en jävla stor skillnad!

Ok.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-01-27, 14:04

ANNA2LINK skrev:

queen

Det är inte lätt, men det går...

Jag gissar att du även får barnbidrag och bostadsbidrag?

Innan du får sänkningen så rekommenderar jag att du köper på dig nödvändiga saker, t.ex. schampo, t-papp och liknande förbrukningsartiklar. Bra med buffert. Pass på att köpa de nya jeansen för sedan blir det svårt.

queen
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 14:06

Secrist skrev:Nej men hur tror du det blir att man tänker??? Tankar snurrar hit och dit om hur det kommer att gå. Oron finns där som inte går att trolla bort... Jag kan tänka mig att många är oroliga över sin situation, inte bara jag...

Jag har full förståelse för den oro man kan känna inför en oviss framtid. Och skulden för detta tyckar jag ska delas mellan många aktörer som varit inblandade. I första hand regeringen själva eftersom de har det yttersta ansvaret. Men även oppositionen tycker jag ska skämmas lite genom deras något skamlösa skräckpropaganda och populism har spätt på den oron vars enda syfet har ju varit att plocka politiska poäng. Inte att hjälpa folk i första hand. Och även kvällspressen som löpt amok genom att gräva fram tragiska fall som inte är det minsta representativa och sedan blåsa upp det bortom alla rimliga gränser. Även FK själva har ju försökt att lugna ner situationen något men har haft svårt att göra sin röst hörd i medialarmet.

Ja och denna oro är verkligen inte bra...
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-27, 14:08

Regndrottning skrev:
    ANNA2LINK skrev:

queen

Det är inte lätt, men det går...

Jag gissar att du även får barnbidrag och bostadsbidrag?

Innan du får sänkningen så rekommenderar jag att du köper på dig nödvändiga saker, t.ex. schampo, t-papp och liknande förbrukningsartiklar. Bra med buffert. Pass på att köpa de nya jeansen för sedan blir det svårt.

queen

Jag har ju redan gått på låg ersättning RD så vart ska jag ta pengar ifrån?
    Secrist
    Secrist

Jaha då är man med i introduktionsprogramet... Empty Oro

Inlägg  Secrist 2010-01-27, 14:11

Ja och denna oro är verkligen inte bra...

Absolut inte. Men detta är en stor reform och nu har du oturen att tillhöra den första grupp som "drabbas" av den. Som alla reformer så finns det barnsjukdomar som behöver rättas till längs vägen. Men jag vill poängtera igen, syftet är inte att kasta ut folk i tomma intet. Syftet är att hitta en väg tillbaka för att inte fastna i sjukskrivning.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-01-27, 14:14

ANNA2LINK skrev:Jag har ju redan gått på låg ersättning RD så vart ska jag ta pengar ifrån?

Ja, jag vet inte hur mycket pengar du har så det är svårt för mig att berätta för dig. Det enda jag kan göra är att delge dig hur jag klarade av 65%.

En annan sak som jag märkte var viktigt var att spara pengar. Jag lade undan, för det mesta 200 kr i månaden för att kunna täcka oväntade utgifter som veterinärvård....

När man är fattig så är det ännus viktare att bygga upp en liten buffert.

queen

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 02:37