Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
DMustaine
Regndrottning
Hungary
F.I.S.T
Secrist
MartinLindgren
RedCloud
Redvictory
12 posters

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna!

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Pest

Inlägg  Secrist 2010-01-13, 23:22

Maud kommer ju få en rekordlång ledighet till hösten så varför ta den mitt under brinnande kris hemma? men för mig är det bara skönt att slippa se den hånflinande ragatan!

Så får du Mona istället. Rolling Eyes Pest eller kolera vet du...
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Sv: Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna!

Inlägg  Redvictory 2010-01-13, 23:33

Secrist skrev:Maud kommer ju få en rekordlång ledighet till hösten så varför ta den mitt under brinnande kris hemma? men för mig är det bara skönt att slippa se den hånflinande ragatan!

Så får du Mona istället. Rolling Eyes Pest eller kolera vet du...

Maud är ju inte ens stadsminister! hon är ju enbart en hånflinade kvinna som ser till att Centern tappar väljare! (det är ju bra av henne)
    captaincodd
    captaincodd

Antal inlägg : 904

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Mådan

Inlägg  captaincodd 2010-01-13, 23:44

har inte gjort ett skit för SAAB,snarare tvärtom nätr hon yrar om att dom bygger fel bilar(etanolbilar)som folket inte vill ha.Varför gör alltid denna sk regering tvärtemot vad expertis och andra ledare i andra länder typ Merkel Obama och Sarkozy har gjort för sin fordonsindustri?Är dom bara ovanligt naiva i Alliansen eller vill dom att sverige ska bestå av en låglöneklass och en klass "finare" arbetare som omhuldas i alla lägen som ex.vis finanssektorns analytiker som till och med blir slagna i placeringskunskap av en cirkusapa från Ryssland?
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty SAAB

Inlägg  Secrist 2010-01-13, 23:48

har inte gjort ett skit för SAAB,snarare tvärtom nätr hon yrar om att dom bygger fel bilar(etanolbilar)som folket inte vill ha

Ja, varför ska man bygga etanolbilar? scratch
    captaincodd
    captaincodd

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Ehh?

Inlägg  captaincodd 2010-01-14, 00:07

jo de e´dumt som fan med miljöbilar,det kan jag iofs hålla med om.Tacka vet jag en härlig SUV med bensin V8,det är bilar som efterfrågas det minsann,,,,,
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Et-OH

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 00:10

jo de e´dumt som fan med miljöbilar,det kan jag iofs hålla med om.Tacka vet jag en härlig SUV med bensin V8,det är bilar som efterfrågas det minsann,,,,,

Och du känner att etanol är ett framtidsbränsle? Jag kan säga att du är rätt ensam om den uppfattningen. Vi kan inte driva bilar på bränsle som vi måste odla. Då får vi skaffa ett jordklot till.
    captaincodd
    captaincodd

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Uhumm

Inlägg  captaincodd 2010-01-14, 00:24

men du verkar ha full koll tydligen,,,,Jag snackar om etanol framtagen på miljövänligt odlade grödor här i SVERIGE inte sockerrör från Brasilien.Men Maudan är ju inte intresserad av en subventionerad omställning av odlingskapaciteten heller,hon satsar hellre på Miljövänlig kärnkraft hon.Kocko sa göken då,,,,,
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Etanol

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 00:26

men du verkar ha full koll tydligen,,,,Jag snackar om etanol framtagen på miljövänligt odlade grödor här i SVERIGE inte sockerrör från Brasilien.

Och du tror att vår odlingsbara mark skulle räcka till detta? Möjligen ifall vi slutar odla mat.
    captaincodd
    captaincodd

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Suck

Inlägg  captaincodd 2010-01-14, 00:32

stora arealer ligger i träda i vårt land och vi har massor av skogsavfall som blir pellets som eldas i Brommavillornas pannor.Så visst skulle vi kunna fixa etanol till en trdjedel av fordonsparken utan att importera ett skit.Och kåkarna kan använda bergvärme och solpaneler mmmmmm.
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Etanol

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 00:44

I senaste numret av tidningen Science redovisas resultatet av två studier som visar att biobränslen producerar mer växthusgaser än fossila bränslen när man räknar in alla led från odling till produktion. Dessutom ersätts stora ytor som i vanliga fall har vegetation som konsumerar farliga växthusgaser med odlingar av grödor som utgör basen till etanol, till exempel vete och, i det här fallet, majs. I Sverige kör vi än så länge mest med sockerrörs-etanol från Brasilien i våra tankar

Nä, vi får nog titta på något annat.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty Sv: Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna!

Inlägg  Regndrottning 2010-01-14, 00:58

De växthusgasar som våra grödor producerar är samma växthusgaser som redan finns i kretsloppet.

Fossila bränslen producerar växthusgaser som har tagits bort från kretsloppet. Alltså ökar de mängden av växthusgaser när de förbrukas.

queen
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-01-14, 01:51

Secrist skrev:Hade hon ministerpost då? En minister med krissituation hemma?

Hon hade precis aviserat att hon kandiderade till partiledarposten när kontokortsskandalen rullades upp och hon tog en time out. Hon åkte som bekant till Mauritius där en medarbetare följde med. Skattebetalarna fick stå för den notan (medarbetarens).

Vet inte om jag vill påstå 150 spänn är någon större skandal.
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty CO2

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 08:13

De växthusgasar som våra grödor producerar är samma växthusgaser som redan finns i kretsloppet.

Nja, du har ju bekämpningsmedel, sådd, konstgödsel, harvning, plöjning, skörd, transport till fabriker etc etc. varje moment producerar CO2. Detta för att producera något som ändå inte har någon framtid omräknat i storskalig drift. Kommer inte ihåg siffrorna exakt, men även om sverige skulle utnyttja varenda tillgänglig bit åkermark så skulle det bara täcka in några procent av vårt behov.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-01-14, 12:51

Secrist skrev:De växthusgasar som våra grödor producerar är samma växthusgaser som redan finns i kretsloppet.

Nja, du har ju bekämpningsmedel, sådd, konstgödsel, harvning, plöjning, skörd, transport till fabriker etc etc. varje moment producerar CO2. Detta för att producera något som ändå inte har någon framtid omräknat i storskalig drift. Kommer inte ihåg siffrorna exakt, men även om sverige skulle utnyttja varenda tillgänglig bit åkermark så skulle det bara täcka in några procent av vårt behov.

Ja men du säger inte emot det jag påstådd.... Allt vi använder och producerar inom växtligheten ingår i samma kretslopp. Växtligheten har tagit till sig syre, syret går till atmosfären, ner i vattnet...

Detta är starkt förenklat men det är ändå samma atomer i omlopp. Däremot med fossila bränslen så frigörs nya gaser som har varit 'låsta' i mijoner år, ämnen som inte längre finns i kretsloppet.

Däremot är våra 'förädlings'processor inte någon välsignelse för världen.

queen
    Secrist
    Secrist

Maud Olofssons stöd till Saab arbetarna! - Sida 2 Empty CO2

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 20:25

Ja men du säger inte emot det jag påstådd.... Allt vi använder och producerar inom växtligheten ingår i samma kretslopp. Växtligheten har tagit till sig syre, syret går till atmosfären, ner i vattnet...

He, he...nä, självklart har du helt rätt i att kolets kretslopp inte bidrar till växthuseffekten när den kommer från växande gröda. Till skillnad från fossila bränslen när kolet ligger bundet i marken. Och ska helst stanna där. Fast jag vill ändå hävda att etanolen inte är någon räddning för oss. Vi måste hitta andra vägar. Vinsten på att ta upp dyrbar åkermark för att odla drivmedel är helt enkelt för liten och inte försvarbar.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 01:07