Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
RedCloud
Regndrottning
blueheaven
theward
F.I.S.T
berralarzon
Secrist
captaincodd
Mona Sahlin
MartinLindgren
Hungary
Redvictory
16 posters

Rehabiliterings kedjan!

Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Sv: Rehabiliterings kedjan!

Inlägg  Redvictory 2010-01-14, 22:59

Secrist skrev:Ja men du det har hela tiden varit så att alliansen ska straffa alla sjuka som fuskar som har gjort att många sjuka känner sig anklagade för någonting som dom inte gör.Eftersom det är få som fuskar. Det kan man jämföra med att vara anklagad för ett brott fast man inte är skyldig. Så känns det och det är hemskt!!!

Det är lite tragiskt för det är ju inte det som är meningen. Poängen med reformen är ju att få tillbaka sjuka i arbete, sitt gamla jobb eller ett nytt och inte fastna i långtidssjukskrivning. Ju längre du är borta ju mindre chans är det att komma tillbaka. All statistik visar på det. Ingen blir frisk av att gå år ut och år in utan någon vettig handlingsplan.

Äntligen nåt jag kan hålla med dig om secrist! det måste vara ett systemfel när jag som vill börja jobba inte kan det utan att riskera förlora ersättningen!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Japp

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 23:20

Äntligen nåt jag kan hålla med dig om secrist! det måste vara ett systemfel när jag som vill börja jobba inte kan det utan att riskera förlora ersättningen!

Jag håller helt med. Reformen ska vara en blandning av krav och stöttning. Och att kunna gå tillbaka till arbetet under rimliga omständigheter borde vara en självklarhet.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-14, 23:30

Secrist skrev:Ja men du det har hela tiden varit så att alliansen ska straffa alla sjuka som fuskar som har gjort att många sjuka känner sig anklagade för någonting som dom inte gör.Eftersom det är få som fuskar. Det kan man jämföra med att vara anklagad för ett brott fast man inte är skyldig. Så känns det och det är hemskt!!!

Det är lite tragiskt för det är ju inte det som är meningen. Poängen med reformen är ju att få tillbaka sjuka i arbete, sitt gamla jobb eller ett nytt och inte fastna i långtidssjukskrivning. Ju längre du är borta ju mindre chans är det att komma tillbaka. All statistik visar på det. Ingen blir frisk av att gå år ut och år in utan någon vettig handlingsplan.

Ja det är tragiskt men det är så som vi som har varit och är sjuka ofta har känt den här tiden som alliansenn har suttit vid makten. Det självklara är att folk som är friska så att dom kan jobba ska göra det och dom som är sjuka ska kunna vara sjuka tills dom blir friska, så friska så dom kan jobba...

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-01-14, 23:32, ändrad totalt 1 gång
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Sjukt

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 23:31

Ja det är tragiskt men det är så som vi som har varit och är sjuka ofta känner... Det självklara är att folk som är friska så att dom kan jobba ska göra det och dom som är sjuka ska kunna vara sjuka tills dom blir friska...

Fast vad är det som säger att det bästa är att gå hemma? Det är väl inte automatiskt bättre?
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-14, 23:36

Secrist skrev:Ja det är tragiskt men det är så som vi som har varit och är sjuka ofta känner... Det självklara är att folk som är friska så att dom kan jobba ska göra det och dom som är sjuka ska kunna vara sjuka tills dom blir friska...

Fast vad är det som säger att det bästa är att gå hemma? Det är väl inte automatiskt bättre?

Har jag hävdat det? Är man i ett sånt dådigt skick att man inte kan jobba för att man är för sjuk för det då måste man vara hemma eftersom man inte klarar något annat.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 23:43

Har jag hävdat det? Är man i ett sånt dådigt skick att man inte kan jobba för att man är för sjuk för det då måste man vara hemma eftersom man inte klarar något annat.

Visst är det så. Men jag vill nog ändå hävda att en majoritet av de sjukskrivna inte är i så mycket dåligt skick att man inte har någon som helst arbetsförmåga. Men självklart, kan man inte jobba alls så ska man inte göra det heller.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-01-14, 23:45

ANNA2LINK skrev:
    Secrist skrev:Ja det är tragiskt men det är så som vi som har varit och är sjuka ofta känner... Det självklara är att folk som är friska så att dom kan jobba ska göra det och dom som är sjuka ska kunna vara sjuka tills dom blir friska...

Men fakta talar för att det är ytterst viktigt att inte bara bli hemma, men måste få något meningsfullt att göra, annars går det bara neråt, jag vet av egen erfarenhet eftersom jag inte arbeta ordentligt sedan min nackoperation den 8 februari 1988.

jag HAR gjort korta inhopp och hjälpt till med svetsning av olika detaljer, men inget som gett mig LÖN som man skulle kunna leva på, och ändå lite för honom mer än jag gjorde mig förtjänt av, men DET har räddat mitt liv genom att ge mig social samvaro, och en känsla av att ha gjort något, så jag är tacksam till honom som låter mig komma NÄR jag vill, kaffet står alltid på för mig, jag gör precis vad jag känner för och det blir inte mycket... men det ger självkänsla!!

Att lyckas komma ut i arbetslivet har under många år varit mitt mål, men jag har misslyckats gång på gång, och märker att jag orkar MINDRE och mindre...

men jag vill ändå inte ge upp, trots att jagVET att det är en dröm för mig...
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-01-14, 23:46

Secrist skrev:Har jag hävdat det? Är man i ett sånt dådigt skick att man inte kan jobba för att man är för sjuk för det då måste man vara hemma eftersom man inte klarar något annat.

Visst är det så. Men jag vill nog ändå hävda att en majoritet av de sjukskrivna inte är i så mycket dåligt skick att man inte har någon som helst arbetsförmåga. Men självklart, kan man inte jobba alls så ska man inte göra det heller.

Och man måste nyttja den där sista procenten av en sjuk, VARFÖR!

Hur bra tror du det är för en sjuk om den skulle bli av med sin sjukdom och tvingas söka i hela landet. Om personen bor i Skåne och får ett jobb i Kiruna. Hur bra är det för en sjuk att behöva flytta från släkt och vänner för att högerpacket anser att man måste kräm ur det sista lilla innan han ska slängas på sopptippen! ER POLITIK MÖRDAR SJUKA!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-14, 23:47

Secrist skrev:
    Men jag vill nog ändå hävda att en majoritet av de sjukskrivna inte är i så mycket dåligt skick att man inte har någon som helst arbetsförmåga.

vad grundar du det på då ....???
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 23:53

vad grundar du det på då ....???.

En kombination av egna erfarenheter och sunt förnuft.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-01-14, 23:54

Secrist förstår inte, trots att han ser sig själv som något gudomligt, att ingen sjuk har valt själva,

Men han kan ju lägga fram några namn på sjuka som inte byter tillvaro utan betänketid med en fullt frisk person?
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Gudomlig

Inlägg  Secrist 2010-01-14, 23:58

Secrist förstår inte, trots att han ser sig själv som något gudomligt, att ingen sjuk har valt själva,

Gudomlig? Inte det minsta. Men jag försöker i alla fall konfrontera verkligheten. Och se politiken för vad den är. Inte fantisera ihop luftslott baserade på enstaka citat.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-01-15, 00:08

men om en elitidrottare skadar sitt knä, så att denne inte längre kan arbeta som ex fotbollsspelare, ska han då sjukpensioneras och INTE arbeta med något han klarar?

om någon som arbetar med finmekanik drabbas av problem i ena handen så att han inte längre klarar av att sätta småskruv på plats, ska denne då sjukpensioneras fast han kanske klarar av att svetsa utan problem?

det är sådana situationer jag tror att det var tänkt, men att det dras alldeles för hårt....

å aqndra sidan om nu fotboll var det ENDA denne kunde och hade erfarenhet av hur gör man då? Very Happy
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2010-01-15, 00:22

Secrist skrev:vad grundar du det på då ....???.

En kombination av egna erfarenheter och sunt förnuft.

Helt rätt och jag tror inte många sjuka påstår att de är 100% arbetsoförmögna heller....

Fast nu nöjer sig ju inte FK, förrens du når 100%....
    Däri ligger dagens problem...

Redan när jag fick utlåtande att jag kunde jobba 50% och 75% närmast skulle betraktas som fantastisk.

Så fick jag brev från från FK att jag, innan min sjukpenningsperiod var slut skulle jobba 100% eller iaf ha provat det....

Detta har alltså inget med hur jag mår och vad jag egentligen klarar av, det är deras målsättning redan från början och dessa tidsbegränsningar de satt, bevisar ju också att så är fallet

Jag finner det otroligt fyrkantigt och statiskt....

någon rehab har jag inte heller sett röken av, förutom den jag själv fixat
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-15, 02:08

Secrist skrev:Har jag hävdat det? Är man i ett sånt dådigt skick att man inte kan jobba för att man är för sjuk för det då måste man vara hemma eftersom man inte klarar något annat.

Jag tror att dom flesta är med på det du skriver här Secrist.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-01-15, 02:10

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Men fakta talar för att det är ytterst viktigt att inte bara bli hemma, men måste få något meningsfullt att göra, annars går det bara neråt, jag vet av egen erfarenhet eftersom jag inte arbeta ordentligt sedan min nackoperation den 8 februari 1988.

jag HAR gjort korta inhopp och hjälpt till med svetsning av olika detaljer, men inget som gett mig LÖN som man skulle kunna leva på, och ändå lite för honom mer än jag gjorde mig förtjänt av, men DET har räddat mitt liv genom att ge mig social samvaro, och en känsla av att ha gjort något, så jag är tacksam till honom som låter mig komma NÄR jag vill, kaffet står alltid på för mig, jag gör precis vad jag känner för och det blir inte mycket... men det ger självkänsla!!

Att lyckas komma ut i arbetslivet har under många år varit mitt mål, men jag har misslyckats gång på gång, och märker att jag orkar MINDRE och mindre...

men jag vill ändå inte ge upp, trots att jagVET att det är en dröm för mig...

Jag håller med dig här men förutsättningen ska vara att man inte är för sjuk så att man inte kan jobba annars vill dom flesta jobba så mycket som dom kan.
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Testing

Inlägg  Secrist 2010-01-15, 08:03

Så fick jag brev från från FK att jag, innan min sjukpenningsperiod var slut skulle jobba 100% eller iaf ha provat det....

Har du provat det då?
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Jobb

Inlägg  Secrist 2010-01-15, 08:05

Om personen bor i Skåne och får ett jobb i Kiruna

Kan du visa på statistik som bekräftar ett lämmeltåg av sjukskrivna från Skåne till Kiruna? jag har aldrig hört talas om något. Rolling Eyes
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-15, 08:11

Secrist skrev:Så fick jag brev från från FK att jag, innan min sjukpenningsperiod var slut skulle jobba 100% eller iaf ha provat det....

Har du provat det då?

nää av den enkla anldningen att jag med nöd och näppe klarar av 75%
    har gjort några egna försök med mer arbetstid några enstaka veckor ett par-tre ggr, under det senaste halvåret
    Dvs jag har jobbat 35-36 timmar några veckor.

Det som har hänt då är att jag har varje gång blivit sämre och det har oftast redan veckan efter lett till sjukfrånvaro i upp til en vecka.

jag känner mina egna begränsningar och jag känner min kropp efter alla dessa år av krämpor och sjukdommar

jag har ingen som helst lust att bli ändå sämre (igen) pga att FK "kräver det".....

Vägrar de lyssna på mig att 75% är max oavsett typ av jobb, då får jaf väl försöka klara mig på den lönen som det jobbet ger....

jag tänker inte offra min hälsa ännu mera...that´s it
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-15, 08:14

Secrist skrev:Om personen bor i Skåne och får ett jobb i Kiruna

Kan du visa på statistik som bekräftar ett lämmeltåg av sjukskrivna från Skåne till Kiruna? jag har aldrig hört talas om något. Rolling Eyes

En person är en för mkt...
    Svar ja detta har hänt... känner en kvinna på dryga 60 år, som fick det kravet på sig

hon jobbade 50% här(med ett lättare kontorsjobb), men enligt FK skulle hon säga upp sig och flytta till östersund..för där fanns det ett jobb som hon "kanske" skulle klara till 75%

kvinnan gjorde, som jag tänker göra,tänkte först o främst på sin hälsa och sket i dem.
    hon hade ändå turen och lyxen att ha en man som hade en bra pension, så de klarade sig iaf ganska hyfsat
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Hänt?

Inlägg  Secrist 2010-01-15, 08:57

Svar ja detta har hänt... känner en kvinna på dryga 60 år, som fick det kravet på sig

Fast på sätt och vis har det ju inte hänt då.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-15, 09:11

Secrist skrev:Svar ja detta har hänt... känner en kvinna på dryga 60 år, som fick det kravet på sig

Fast på sätt och vis har det ju inte hänt då.

nu är du RIKTIGT löjligt...
    Människan hade att välja på att flytta från familj eller leva på 50% arbete...
    Dvs flyttade hon inte så förlorade hon sin sjukersättning på 50%......

VET EGENTLIGEN INTE VAD DU PYSSLAR MED...DU GÅR FRÅN RIKTIGT VETTIGT, TILL NÅT TILLSTÅND SOM JAG INTE ENS VIL NÄMNA MED NAMN
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Flytt

Inlägg  Secrist 2010-01-15, 09:18

Fast du hävdade ju att folk mår jättedåligt av att flytta från Skåne till Kiruna trots att du inte kan visa upp några expempel på att det faktiskt har hänt. Denna kvinnan fick tydligen kravet på sig. Men beslut kan överklagas. Gjorde hon det?
    theward
    theward

Inlägg  theward 2010-01-15, 09:23

Secrist skrev:Fast du hävdade ju att folk mår jättedåligt av att flytta från Skåne till Kiruna trots att du inte kan visa upp några expempel på att det faktiskt har hänt. Denna kvinnan fick tydligen kravet på sig. Men beslut kan överklagas. Gjorde hon det?

Vad tror du att hon gjorde, och vad tror du blev svaret?
    Secrist
    Secrist

Rehabiliterings kedjan! - Sida 4 Empty Överklagan

Inlägg  Secrist 2010-01-15, 09:27

Vad tror du att hon gjorde, och vad tror du blev svaret?

Att hon måste flytta? Jag vet att det förekom liknande fall för något år sedan där arbetslösa skulle flytta över halva sverige för vikariat. Fast nu var det länge sedan. Tror att det var en kombination av ett oprövat och stelbent regelverk och mediahysteri.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-21, 22:33