Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+21
ANNA2LINK
Hungary
berrra
Sniperace
Corven
Regndrottning
Secrist
KickTheRasist
Susz X
marxisten
theward
F.I.S.T.
berralarzon
MartinLingren
F.I.S.T
RedAssVictory
MartinLindgren
captaincodd
MammaGuevara
Redvictory
RedCloud
25 posters

    Julklapp från Röda Molnet

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  theward 2009-12-29, 10:52

    RedCloud skrev:
    Tycker det bara är enerverande att i princip ingen från höger kan lyssna på kritiken mot sjukförsäkringen och a-kassan..

    Att erkänna att kejsaren är naken kräver mod theWard, och nu pratar vi ju om forumhögern....

    ja det är väl enklare att kasta ur sig epitet som: lögnare,latmask,bidragsfiskare, inbillningsjuk,fjolla etc etc mot de som skriver om hur det i verkligheten funkar
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Historia

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 11:20

    Att man sätter "Nya" framför partinamnet förändrar inget.....

    Ocxh du tror att den historien skulle påverka martin? Razz Dessutom har varken sossarna eller vänsterpartiet alltid en lysande historia men jag håller inte på att tjata om det stup i kvarten. Jag tittar vad de står idag.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  RedCloud 2009-12-29, 11:46

    Jag tittar vad de står idag.

    Ingen vacker syn det heller....

    2006: Nej till gröna jobb.
    2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
    2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
    2006: Nej till höjd a- kassa.
    2006: Ja till sänkt a-kassa.
    2006: Nej till höjd sjukersättning.
    2007: Ja till sänkt sjukersättning.
    2008: Ja till FRA-lagen
    2009: Ja till IPRED-lagen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty 2006

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 12:07

    Och det var det de vann valet på så det kan ju finnas en poäng med det. Varför tex ha gröna jobb? Ska inte alla jobb vara så gröna som möjligt? Och sänkt sjukersättning? Där vet jag inte riktigt vad du menar? Och höjd a-kassa 2006? Det fanns väl inget parti förutom extremvänstern som ville ha höjd a-kassa 2006?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 12:11

    Secrist skrev:Och det var det de vann valet på så det kan ju finnas en poäng med det. Varför tex ha gröna jobb? Ska inte alla jobb vara så gröna som möjligt? Och sänkt sjukersättning? Där vet jag inte riktigt vad du menar? Och höjd a-kassa 2006? Det fanns väl inget parti förutom extremvänstern som ville ha höjd a-kassa 2006?

    Säg inte det... GP gick ut med löfte om höjd a-kassa och han tillhör inte extremvänstern?

    Och då tycker du att sänkt a-kassaersättning var helt rätt? Samtidigt med högre a-kassaavgifter? Något som jag tycker är en antinomi...


    queen
    RedAssVictory
    RedAssVictory


    Antal inlägg : 206
    Join date : 09-12-21

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  RedAssVictory 2009-12-29, 12:20

    RedCloud skrev:
    Åt helvete med borgaralliansen!
    Hur kan man vara så fanatiskt enkelspårig? Obalans i medicineringen? Hjärntvätt? Okunskap? Du får gärna förklara.

    Den som inte känner sin historia tvingas att återuppleva den gång efter gång:

    1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    1927: Nej till folkskolereform.
    1931: Nej till sjukkassan.
    1933: Nej till beredskapsarbete.
    1934: Nej till a–kassa.
    1935: Nej till höjda folkpensioner.
    1938: Nej till två veckors semester.
    1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    1946: Nej till fria skolmåltider.
    1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    1951: Nej till tre veckors semester.
    1953: Nej till fri sjukvård.
    1959: Nej till ATP.
    1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC.
    1963: Nej till fyra veckors semester.
    1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
    1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
    1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.
    1976: Nej till femte semesterveckan.
    1983: Nej till löntagarfonderna.
    1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
    1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.
    2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom just moderaterna.
    2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
    2006: Nej till gröna jobb.
    2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
    2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
    2006: Nej till höjd a- kassa.
    2006: Ja till sänkt a-kassa.
    2006: Nej till höjd sjukersättning.
    2007: Ja till sänkt sjukersättning.
    2008: Ja till FRA-lagen
    2009: Ja till IPRED-lagen

    Att man sätter "Nya" framför partinamnet förändrar inget.....

    Snart börjar debatten !

    När vi går in i 1910 börjar den röda debatten !

    Kamrater !
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty A-kassa

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 12:28

    Säg inte det... GP gick ut med löfte om höjd a-kassa och han tillhör inte extremvänstern?

    Där vill jag nog ha en källhänvisning för det är inget jag kommer ihåg. Men visst, minnet kan ju svika.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 12:37

    Secrist skrev:Säg inte det... GP gick ut med löfte om höjd a-kassa och han tillhör inte extremvänstern?

    Där vill jag nog ha en källhänvisning för det är inget jag kommer ihåg. Men visst, minnet kan ju svika.

    Ja.... det var en sista minuten vallöfte...så någon källhänvisning har jag inte, men jag minns det tydligt. GP ville höja a-kassan till 90%. Orsaken jag minns detta så tydligt är att det berör mig.

    Och jag märker att du inte svarade på mina frågor....
    Wink

    queen
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Corven 2009-12-29, 12:40

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Höjning?

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 12:44

    Höjd a-kassa ingår också som en viktig punkt i socialdemokraternas valmanifest. Den högsta dagpenningen för en arbetslös ska höjas från 730 kr om dagen till 930 kr under mandatperioden.

    Ersättningen till arbetslösa har länge legat still trots att lönerna har stigit. Med höjningen får 70 procent behålla 80 procent av lönen vid arbetslöshet.


    Höjning och höjning? Man höjer (enligt detta förslag) ersättningen för de som tjänade mest pengar före arbetslösheten. Man brukar prata om taket för ersättningen också. Alltså ingen generell höjning.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty a-kassa

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 12:49

    Och då tycker du att sänkt a-kassaersättning var helt rätt? Samtidigt med högre a-kassaavgifter? Något som jag tycker är en antinomi...

    Nja, idag ser vi ju allt fler fackförbund som erbjuder tilläggsförsäkringar för en mindre kostnad. Unionen har ingen extra kostnad alls. Extraskyddet ingår i din avgift. Och den högre kostnaden är mer än väl kompenserad genom jobbskatteavdraget.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 13:00

    Secrist skrev:Höjd a-kassa ingår också som en viktig punkt i socialdemokraternas valmanifest. Den högsta dagpenningen för en arbetslös ska höjas från 730 kr om dagen till 930 kr under mandatperioden.

    Ersättningen till arbetslösa har länge legat still trots att lönerna har stigit. Med höjningen får 70 procent behålla 80 procent av lönen vid arbetslöshet.


    Höjning och höjning? Man höjer (enligt detta förslag) ersättningen för de som tjänade mest pengar före arbetslösheten. Man brukar prata om taket för ersättningen också. Alltså ingen generell höjning.

    Med en höjning av taket så får även låginkomsttagare höjning samt att man kan följa med i löneutveklingen ändå tills man slår i taket. Trots allt så är det inte så många heltidsarbeten som har så låg lön som 18 700 kr.

    queen
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 13:03

    Secrist skrev:Och då tycker du att sänkt a-kassaersättning var helt rätt? Samtidigt med högre a-kassaavgifter? Något som jag tycker är en antinomi...

    Nja, idag ser vi ju allt fler fackförbund som erbjuder tilläggsförsäkringar för en mindre kostnad. Unionen har ingen extra kostnad alls. Extraskyddet ingår i din avgift. Och den högre kostnaden är mer än väl kompenserad genom jobbskatteavdraget.

    Och detta är något annat jag har sagt.... jobbavdraget följs av ökade kostnader...För de fattigaste får de vara glada om de går +/-0... Vilket är ju helt väntat.

    De som inte har jobbavdraget har sett sina inkomster minska och utgifter öka!

    queen
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Redvictory 2009-12-29, 13:04

    Secrist skrev:Och då tycker du att sänkt a-kassaersättning var helt rätt? Samtidigt med högre a-kassaavgifter? Något som jag tycker är en antinomi...

    Nja, idag ser vi ju allt fler fackförbund som erbjuder tilläggsförsäkringar för en mindre kostnad. Unionen har ingen extra kostnad alls. Extraskyddet ingår i din avgift. Och den högre kostnaden är mer än väl kompenserad genom jobbskatteavdraget.

    Du är verkligen patetisk Secrist! först begär du en källhänvisning (i hopp om att det inte finns någon) när du sen får det så skyller du på nya dumma försvar! varför inte erkänna att du har fel för en gångs skull Secrist? det skulle lyfta din trovärdighet (jag lovar) Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty A-kassa

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:05

    Med en höjning av taket så får även låginkomsttagare höjning samt att man kan följa med i löneutveklingen ändå tills man slår i taket. Trots allt så är det inte så många heltidsarbeten som har så låg lön som 18 700 kr.

    Fast med tilläggsförsäkringar så kommer du ändå att ha en ersättning som ligger över 80 % på 18700. Dessutom kändes hela utspelet som röstfiske från Göran Persson. Men det var ju därför S förlorade valet. Mycket prat om ersättningar för att inte jobba. Lite prat om visioner om framtiden och jobbskapande.


    Senast ändrad av Secrist den 2009-12-29, 19:31, ändrad totalt 1 gång
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Fel?

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:08

    Du är verkligen patetisk Secrist! först begär du en källhänvisning (i hopp om att det inte finns någon) när du sen får det så skyller du på nya dumma försvar! varför inte erkänna att du har fel för en gångs skull Secrist? det skulle lyfta din trovärdighet (jag lovar)

    Därför att jag inte anser att jag har fel. Det han pratade om var en höjning för vissa grupper. Inte en generell ersättningshöjning. Och det var nog det som RD menade.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 13:10

    Secrist skrev:Med en höjning av taket så får även låginkomsttagare höjning samt att man kan följa med i löneutveklingen ändå tills man slår i taket. Trots allt så är det inte så många heltidsarbeten som har så låg lön som 18 700 kr.

    Fast med tilläggsförsäkringar så kommer du ändå att ha en ersättning som ligger över 80 % på 18700. Dessutom kändes hela utspelet som röstfiske från Göran Persson. Men det var ju därför S förlorade valet. Mycket prat om ersätningar för att inte jobba. Lite prat om visioner om framtiden och jobbskapande.

    Nej, det tror jag inte på. GP förlorade valet för att folk var trötta på HONOM! Mycket snack och lite verkstad från den mannen....

    Angående tilläggsförsäkringar så kan man inte teckna en sådan som arbetslös...Och en tilläggsförsäkring skall inte behövas när man redan nu betalar HÖGA avgifter till en försökring.Åtminstone tycker jag att 430 kr/mån är en HÖG försäkringskostnad.


    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Kostnader

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:12

    Och detta är något annat jag har sagt.... jobbavdraget följs av ökade kostnader...För de fattigaste får de vara glada om de går +/-0... Vilket är ju helt väntat.

    Att en del av kostnaden för jobbskatteavdraget måste hämtas hem är ju självklart. Hur tror du vänstern finansierar bidragen? Självklart genom att ta mer pengar från din plånbok genom höjda skatter.

    Här är en bra sida. Där kan du själv räkna.

    http://jobbskatteavdrag.se/
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-29, 13:24

    Du ser inga skillnader mot att ta från dom sjuka och sämre ställda för att finansiera dessa skattesänkningar för dom som redan har mest, mot att göra tvärtom så folk ska slippa leva på fattig gränsen?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty 2006

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:24

    Nej, det tror jag inte på. GP förlorade valet för att folk var trötta på HONOM! Mycket snack och lite verkstad från den mannen....

    Och så fick de Mona Sahlin istället! Snacka om ur askan i elden! Razz
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Ta

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:26

    Du ser inga skillnader mot att ta från dom sjuka och sämre ställda för att finansiera dessa skattesänkningar för dom som redan har mest, mot att göra tvärtom så folk ska slippa leva på fattig gränsen?

    Och på vilket sätt skulle sjuka betala detta menar du? Har du fått sänkta ersättningar?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Försäkring

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 13:26

    Angående tilläggsförsäkringar så kan man inte teckna en sådan som arbetslös...Och en tilläggsförsäkring skall inte behövas när man redan nu betalar HÖGA avgifter till en försökring.Åtminstone tycker jag att 430 kr/mån är en HÖG försäkringskostnad.

    Fast majoriteten av svenskarna är ju inte arbetslösa. Tro det eller ej.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-29, 15:13

    Secrist skrev:Angående tilläggsförsäkringar så kan man inte teckna en sådan som arbetslös...Och en tilläggsförsäkring skall inte behövas när man redan nu betalar HÖGA avgifter till en försökring.Åtminstone tycker jag att 430 kr/mån är en HÖG försäkringskostnad.

    Fast majoriteten av svenskarna är ju inte arbetslösa. Tro det eller ej.

    Nej, det vet jag. Du missade poängen....

    Att man måste betala 430 kr i månaden gör a-kassan till en DYR försäkring! Särskild då man inte får ut mycket vid arbetslöshet.... Och tanken på att betala dyrt för något när man inte får full valuta för pengarna anser jag vara fel.


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Sniperace 2009-12-29, 15:21

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Angående tilläggsförsäkringar så kan man inte teckna en sådan som arbetslös...Och en tilläggsförsäkring skall inte behövas när man redan nu betalar HÖGA avgifter till en försökring.Åtminstone tycker jag att 430 kr/mån är en HÖG försäkringskostnad.

    Fast majoriteten av svenskarna är ju inte arbetslösa. Tro det eller ej.

    Nej, det vet jag. Du missade poängen....

    Att man måste betala 430 kr i månaden gör a-kassan till en DYR försäkring! Särskild då man inte får ut mycket vid arbetslöshet.... Och tanken på att betala dyrt för något när man inte får full valuta för pengarna anser jag vara fel.


    queen

    det är samma sak med villahemförsäkringen, vagnskadeförsäkringen osv....
    kanske till och med sjukförsäkringen som ju eg är en del av lönen som arbetsgivaren betalar...

    men det är ju menat att alla som försäkrar sig hjälps åt att betala in minst lika mycket som behöver betalas UT.

    görs inte detta så räcker inte pengarna, hade det bara varit en arbetslös som behövde få akassa vore troligen akasseavgiften nere på ett par kr....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty A-kassa

    Inlägg  Secrist 2009-12-29, 15:24

    Att man måste betala 430 kr i månaden gör a-kassan till en DYR försäkring! Särskild då man inte får ut mycket vid arbetslöshet.... Och tanken på att betala dyrt för något när man inte får full valuta för pengarna anser jag vara fel.

    Tyvärr tror jag att de sötebrödsdagarna är slut. Oavsett vem som sitter vid makten. Det fanns en tid när a-kassan låg på 90%. Det lär vi inte få uppleva igen inom en överskådlig framtid.

    Sponsored content


    Julklapp från Röda Molnet - Sida 3 Empty Sv: Julklapp från Röda Molnet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 23:05