Vercingetorix
"Så icke-religiösa saknar en moralisk broms??"
Nej! Alla människor är religiösa på ett eller annat sätt. Men en del väljer att inte ta del av sin andlighet, sin religiositet, - ignorerar den - och de har en tendens att då förlora en del moraliska spärrar! Moraliska spärrar som gjorde det svårt för "marknaden" att fungera, varpå det blev viktigt att demonisera den!
"Ett ytterst pinsamt och outbildat uttalande av dig."
Snarare din reaktion, Vercingetorix. Hade du valt at istället frga mig vad jag menar, så hade du sluppit detta konstiga stycke du jus skrev!!!
Varför skulle jag försvara de katolska präster som våldtog småbarn? Det är ju bara ett exempel på vad jag menar... Bara för att nåon har titeln präst så skulle den personen inte ha mer moralitet eller andlighet än någon annan! Varför dummar du dig på detta sättet - du påminner ju bara om BH och GA när du håller på så här.
Och när blev Guantanamo ett kristet projekt bara för att Dubya ansåg sig vara religiös??? Nu är du VERKLIGEN ute och cyklar i ko-ko-landet...
"Det har jag aldrig påstått."
Du gjorde det faktiskt i ditt förra inlägg! Du ansåg att dessa miljarder människor skall förstå samma som du så högaktligen förstår. Att det kanske skulle vara tvärt om finns liksom inte på dagordningen här...
"Bara att jag är läskunnig,.."
Och det finns givevis inga RELIGIÖSA som är läskunniga??? Eller alla tusentals religionsforskare??? Näee.. De kan inte läsa...
"..och man måste fråga sig själv varför man gjort så stora ansträngningar att dölja godheten i dessa texter, om det nu var så viktigt att förmedla just denna till att börja med."
Ingen döljer någnting!!!
"Stora Eid är den stora offerhelgen, som firas i åminnelse av Abrahams villighet att skära halsen av sin son för att blidka den gode guden..."
Det kan man tolka som man vill, och det är DIN tolkning!
"Har man, som i profeten Muhammeds fall, som vuxen, sex med en nioåring är man pedofil."
Det var väl för väl att han inte gjorde detta då. Aisha trolovades åt honom när hon var sex, de gifte sig när hon var nio - men han hade inte sex med henne förrän hon var vad man i den tiden just där ansåg att en kvinna var lovlig och mogen nog för detta. Detta var inget konstigt vid denna tiden och var det inte ända fram till modern tid i väst heller!
"Den abrahamitiske guden har, i sin stora godhet och visdom, gjort rätt rejäla ansträngningar för att få sin vilja igenom."
Ja, Gud är beskriven i Bibeln med en hel del olika personligheter! Det är författarnas ståndpunkt av vad som eventuellt hänt. GT är här en mycket konstig källa, och räknas heller inte av speciellt många religiösa som speciellt betydande. Judarna ser den som en historiebok, förutom moseböckerna, de kristna ser den som delvis intrressant, men först efter NT, och i Koranen finns förtydligande om en hel del saker i GT... om man nu tycker det skulle vara av intresse när man pratar religion...
"På vilket sätt vill jag, enligt dig, hindra folk från att tänka själva? Det vore intressant om du kunde motivera ditt påhopp och leda detta påstående i bevis."
Vilket påhopp??? Du skrev själv att du utgick från att när alla religiösa fick just DIN insikt, skulle de förstå bättre än de gör nu... Det är en extrem inställning.
Det är möjligt att jag missförstod dig där, men då får du gärna förklara bättre!!!
"Nja, folkmord, barnoffer, utrotande av oliktänkande, sexslaveri, mord, pedofili, stening av otrogna etc kittlar mig lite på fel sätt, Dao."
Pratade vi inte religion här??? Eller är du en som anser att de religiösa maktstrukturerna ÄR religion??? I sådana fall skulle det vara kul om du kunde upplysa mig om detta.
Jag utgår frpn den individuella andligheten, religiositeten, vara grunden för religionen. Varje gång någon knyter upp denna andlighet till en specifik dogm, så våldför man sig på sin egna andlighet - varpå möjligheterna för fanatism och antitolerans kan ta över ens andlighet. De religiösa institutonerna, typ påvedömmet och liknande, är POLITISKA maktstruturer - som gjort både gott och ont, men speciellt religiösa är de rakt inte. Inte mer än du och jag!!!
Så det du tar upp som exempel är just det jag skrivit - när man tar bort andligheten, och därmed naggar på sin moraliska gräns, så uppkommer dessa extrema gärningarna!!!
Var religionen i sig kommer in någonstans i folkmord, barnoffer, utrotande av oliktänkande, sexslaveri, mord, pedofili, stening av otrogna har ingen lyckats förklara än!
Var kolonialismen, varigenom man utrotade heöa männisgrupper, en religiös företeelse? Förintelsen under Nazityskland??? Det armenska folkmordet??? Är det religiösa som driver trafficing idag??? Bara religiösa som mördar, eller utövar pedofili??? Och stening?? Var finns det religiösa i DET???
Förklara gärna!!!
"Framförallt ingen som hänvisar till en osynlig låtsaskompis från bronsåldern..."
Och vad har nu DET med religion att göra???
Du är sannerligen luddig, Vercingetorix!!!
Är det så viktigt för dig att bevisa att religioner och religiösa är dumma, att du snurar in dig i samma typ av religiösa tolkningar som bara människor som bin Ladin, Livets ord och andra konstiga organisationer/människor springer omkring med???
Varför inte bara acceptera att andra inte tro på samma saker som du - att var och en blir salig på sin egen tro, och istället - som så många religiösa gör - bekämpa förtryck, i alla dess former???