Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
blueheaven
Secrist
Regndrottning
Vercingetorix
Sniperace
Dao
RedCloud
11 posters

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-28, 14:54

    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 15:13

    blueheaven skrev:Chomsky, Klein, Fisk och Pilger, så är listan komplett på Dao's källor och signaturen har sedan mage att snacka om källkritik! Laughing lol! lol!

    Jag använder källor som källkritskt är hållbara, och det INKLUDERAR dem!

    Vilka är dina källor, BH?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 15:15

    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 15:30

    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Vem skulle isf stå för utvecklingskostnaderna, och var skulle de ekonomiska incitamenten för nyskapande finnas ifall patenträtten hävs?

    Det finns många lösningar för detta. Privata intressen är helt klart en enormt dålig lösning!!!

    Såklart det finns lösningar, men är det rätt att konfiskera miljöteknik från privata uppfinnare/företag?

    Vem talar om konfiskering? Företaget får ju sälja sina produkter på den öppna marknaden. I sann liberalisk anda....

    queen

    Njä, i sann liberal anda borde företagen få en chans att få tillbaka produktutvecklingskostnaderna via patenträtten... Annars riskerar det att bli snedfördelad konkurrens.

    Så i sann liberal anda gör man inga satsningar? Utvecklar en produkt som är önskvärd och efterfrågad och den går inte att sälja? Låter märkligt...

    queen

    Du glömmer att vem som helst kan sälja produkten utan att behöva ta hänsyn till utvecklingskostnader, och därigenom sälja varan till ett mycket lägre pris än det företag som tagit fram produkten. Rättvist?

    Jag ska handla rättvisemärkt nu till julklappar!!! Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-28, 15:34

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???

    Du talar om att konfiskera och skänka bort patent. Det är, i praktiken, att jobba gratis (och stöld).
    Jag räknar inte pengar. Däremot är jag kanske en smula realist i idealismen, och förordar alternativa, billigare och mer hållbara lösningar.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:08

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???

    Du talar om att konfiskera och skänka bort patent. Det är, i praktiken, att jobba gratis (och stöld).
    Jag räknar inte pengar. Däremot är jag kanske en smula realist i idealismen, och förordar alternativa, billigare och mer hållbara lösningar.

    Kan bara önska dig lycka till i "debatterandet" med signaturen Dao, vercingetorix! Laughing
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-28, 16:17

    blueheaven skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???

    Du talar om att konfiskera och skänka bort patent. Det är, i praktiken, att jobba gratis (och stöld).
    Jag räknar inte pengar. Däremot är jag kanske en smula realist i idealismen, och förordar alternativa, billigare och mer hållbara lösningar.

    Kan bara önska dig lycka till i "debatterandet" med signaturen Dao, vercingetorix! Laughing

    Det tråkiga är kanske att ingen från vänster verkar vara intresserade av att höra mina idéer, utan bara upprepar mantrat om det stora stygga företaget...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:18

    Vercingetorix skrev:
    blueheaven skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???

    Du talar om att konfiskera och skänka bort patent. Det är, i praktiken, att jobba gratis (och stöld).
    Jag räknar inte pengar. Däremot är jag kanske en smula realist i idealismen, och förordar alternativa, billigare och mer hållbara lösningar.

    Kan bara önska dig lycka till i "debatterandet" med signaturen Dao, vercingetorix! Laughing

    Det tråkiga är kanske att ingen från vänster verkar vara intresserade av att höra mina idéer, utan bara upprepar mantrat om det stora stygga företaget...

    Något åt det hållet ja absolut! affraid
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty naiv

    Inlägg  GustavAnder 2009-11-28, 16:53

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.

    (verc)


    Ursäkta mig, men finns det verkligen folk som är så naiva att de tror att vänstern här inne , rc dao med flera bryr sig om miljön i första hand ???
    Vänstern här är bara intresserade av att sparka på företag marknad och liberalism, kan man göra det genom att låtsas bry sig om Jorden och miljön, så gör de det ! Punkt slut.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:57

    GustavAnder skrev:Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.

    (verc)


    Ursäkta mig, men finns det verkligen folk som är så naiva att de tror att vänstern här inne , rc dao med flera bryr sig om miljön i första hand ???
    Vänstern här är bara intresserade av att sparka på företag marknad och liberalism, kan man göra det genom att låtsas bry sig om Jorden och miljön, så gör de det ! Punkt slut.

    Kan bara hålla med, mer unkna och falska än den vänstern här inne borde svårligen kunna uppbringas, de går över lik av vilken orsak som helst!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  formsvackan 2009-11-28, 17:13

    blueheaven skrev:
    GustavAnder skrev:Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.

    (verc)


    Ursäkta mig, men finns det verkligen folk som är så naiva att de tror att vänstern här inne , rc dao med flera bryr sig om miljön i första hand ???
    Vänstern här är bara intresserade av att sparka på företag marknad och liberalism, kan man göra det genom att låtsas bry sig om Jorden och miljön, så gör de det ! Punkt slut.

    Kan bara hålla med, mer unkna och falska än den vänstern här inne borde svårligen kunna uppbringas, de går över lik av vilken orsak som helst!
    Snacka om två tomtar som är offside i tillvaron Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 18:46

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    RedCloud skrev:Sammanfattningsvis tycker det högra laget, föga överraskande, att bolagens profit går före det ädla målet att rädda planeten Tellus.

    Att tänka nästa steg, att utan en räddad miljö finns inga bolag, var för svårt ?

    Jag tycker snarare att det är vänstersidan som, i sin föralldel behjärtansvärda miljöiver, glömmer bort ett centalt steg i ekvationen, nämligen att ingen jobbar gratis.
    Det är klart att vi måste rädda planeten Tellus, men att konfiskera och skänka bort dyr teknologi är inte särskilt smart, eftersom det inte kommer att komma någon ny, och då är planeten Tellus rökt förr eller senare i alla fall. Det finns betydligt bättre och smartare vägar att gå.
    Grundargumentet i den initiala frågeställningen innehåller ett inte så litet korn av rasism, då den förutsätter att befolkningen i tredje världen ej förmår tänka själv. Den enda vägen för en befolkning att gå vidare till nästa steg i den teknologiska utvecklingen är genom utbildning, inte genom någon slags befästande av västvärlden som överhöghet. Igen...

    Vem har ens sagt att någon skall jobba gratis???

    Vi pratar om att rädda människoliv här, och ni räknar pengar???

    Du talar om att konfiskera och skänka bort patent. Det är, i praktiken, att jobba gratis (och stöld).
    Jag räknar inte pengar. Däremot är jag kanske en smula realist i idealismen, och förordar alternativa, billigare och mer hållbara lösningar.

    Det är inte jag som talar om att konfiskera och skänka bort patent. Jag talar om efterfrågan och tillgång! Vi kan inte ha ett system där efterfrågan INTE tillfredsställs, utan istället UNDERMINERAS denna för att driva upp priserna och göra ett fåtal stormrika!

    Om vi hittar ett system där de fattiga får tillgång till medicinerna OCH de som utvecklar detta får tjäna de pengar som de kan tjäna på detta är det bra - men det går inte utan regler om hur det sjkall gå till. Så länge det är råkapitalismen som bestämmer - kommer ALLTID de svagaste få betala - och DET, min herre, är STÖLD!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 18:50

    Versingetorix

    "Det tråkiga är kanske att ingen från vänster verkar vara intresserade av att höra mina idéer, utan bara upprepar mantrat om det stora stygga företaget..."


    Vilka idéer har du försökt lägga fram då, Vercingetorix???

    Hittills har du försvarat att medicinerna INTE kommer de svaga till hjälp, och enbart bygger upp enorma rikedomar för ett fåtal!!!

    Hur skall man kunna se till att de utan pengar att köpa de dyra medicinerna får tillgång till dem, samtidigt som utvecklingskostnaderna betalas?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-28, 21:29

    Stöld? Man kan inte bli bestulen på något man aldrig har ägt till att börja med.

    Som jag ser det har vi primärt fem större problem i världen.
    (Utan inbördes ordning:)
    *Miljö
    *Fattigdom/svält
    *Krig/förtryck
    *Sjukdomar
    *Överbefolkning

    En analfabetisk befolkning är lätta att förtrycka och kontrollera både med våld och med religion, har sämre förutsättningar att kunna skaffa mat på bordet och skaffar fler barn än de klarar av att mätta.

    Den absolut bästa formen av bistånd vi i västvärlden kan erbjuda är utbildning. En välutbildad befolkning vårdar miljön bättre, håller igång industrin och matproduktionen, startar väldigt sällan krig, ökar möjligheterna för en demokratisk utveckling och skaffar färre barn. Inte minst är de stadda i en ständig process av teknologisk och humanistisk utveckling.

    Det räcker med att se på vårt eget land som säkert de flesta av oss i stort är ganska stolta över, och upplever ett välstånd vi skulle kunna önska resten av världen; hög utbildningsnivå, låg grad av religiositet, demokrati, ett (i jämförelse) miljöföredöme, ett välutvecklat sjukvårdssystem, låg arbetslöshet, har inte varit krigförande under två sekel och lider knappast av överbefolkning... The list goes on..

    En vanlig form av bistånd har hittills bestått av reda pengar, (vilka f.ö. helst ska passera ett antal korrumperade fickor innan de når fram till de som medlen egentligen var avsedda för), matsändningar, och på senare tid även sk "fredsbevarande styrkor". Detta försätter befolkningen i passivitet och i beroendeställning, och återigen får tredje världen endast dela på smulorna från västvärldens bord.

    Det FN borde göra, tillika ha mandat att göra, är att inleda en utbildningsoffensiv i tredje världen, och styra allt bistånd som inte är av akut art över till utbildning.
    Det är bara en sekulariserad, jämställd (i ALLA avseenden), demokratisk och humanistisk skola som kan få bukt med de fem problem jag tidigare redogjorde för. (Belägg gärna påven och mullorna med munkavle, så att preventivmedel tillåts i länder där de nu är belagda med ett religiöst förbud.)

    Få storföretagen att förstå att de faktiskt tjänar på att behandla befolkningen i tredje världen humant och etiskt, och skapa handelspartner i tredje världen på samma villkor som i i-världen.

    Inled en omedelbar, total och världsomspännande bojkott av länder som inte ställer sig bakom, och följer, de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen etc.

    På detta vis SKULLE vi kunna få fart på demokraticeringsprocessen, fredsprocessen, jämlikheten, miljöutvecklingen, polisväsendet, skolan, industrin, sjukvården, infrastrukturen, sekulariseringen, farmakologin, agrokulturen, etc etc etc i tredje världen....

    Det fina i kråksången är att INGEN skulle förlora på detta. (Ja, förutom prästerskapet, korrupta politiker och företag då...) Tvärtom. Det skulle kunna föra det här klotet in i tjugohundratalet där vi nu i många avseenden fortfarande befinner oss på medeltiden.
    Det är bara att få bollen i rullning...

    Under en övergångsperiod får t ex medicinleveranser skötas via bistånd, och inte som tidigare föreslagit, genom åderlåtning av farmakologindustrins intellektuella kapital. Att göra t ex farmakologinäringen till sin fiende på hemmaplan i en tid då stora delar av världens befolkning saknar medicin vore oklokt. Utbilda farmakologer på plats istället.

    Kom gärna med invändningar... pirat
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 22:06

    Stöld? Man kan inte bli bestulen på något man aldrig har ägt till att börja med."

    Om dina skattepengar hamnar i privata fickor, är det stöld!

    När råvaror tas från ett fattigt land till ett rikt nästan helt utan ersättning är det stöld!

    När nästan alla mänskliga och ekonomiska tillgångar flyttas över till enskilda privata aktörers profiter är det stöld!

    När vanliga bönders grödor blir "pantsatta", och därmed enormt mycket dyrare, av privata intressen är det stöld!

    När fattigdomen i världen, och därmed sjukdomarna, fortfarande är enormt höga - enbart för att vi i den rika världen inte delar med oss, så ÄR DET STÖLD!!!

    Världen tillhör ALLA, inte bara några ekonomiska makthavare i USA!!!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-28, 22:15

    Dao skrev:Stöld? Man kan inte bli bestulen på något man aldrig har ägt till att börja med."

    Om dina skattepengar hamnar i privata fickor, är det stöld!

    När råvaror tas från ett fattigt land till ett rikt nästan helt utan ersättning är det stöld!

    När nästan alla mänskliga och ekonomiska tillgångar flyttas över till enskilda privata aktörers profiter är det stöld!

    När vanliga bönders grödor blir "pantsatta", och därmed enormt mycket dyrare, av privata intressen är det stöld!

    När fattigdomen i världen, och därmed sjukdomarna, fortfarande är enormt höga - enbart för att vi i den rika världen inte delar med oss, så ÄR DET STÖLD!!!

    Världen tillhör ALLA, inte bara några ekonomiska makthavare i USA!!!

    Nu var det ju du som kallade det att fattiga länder inte har tillgång till västvärldens mediciner som stöld. Det du avser har jag inte debatterat alls.
    Bemöt gärna mina förslag istället. Det var ju du som efterlyste dem.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  lazy 2009-11-28, 22:35

    Vercingetorix skrev:Stöld? Man kan inte bli bestulen på något man aldrig har ägt till att börja med.

    Som jag ser det har vi primärt fem större problem i världen.
    (Utan inbördes ordning:)
    *Miljö
    *Fattigdom/svält
    *Krig/förtryck
    *Sjukdomar
    *Överbefolkning

    En analfabetisk befolkning är lätta att förtrycka och kontrollera både med våld och med religion, har sämre förutsättningar att kunna skaffa mat på bordet och skaffar fler barn än de klarar av att mätta.

    Den absolut bästa formen av bistånd vi i västvärlden kan erbjuda är utbildning. En välutbildad befolkning vårdar miljön bättre, håller igång industrin och matproduktionen, startar väldigt sällan krig, ökar möjligheterna för en demokratisk utveckling och skaffar färre barn. Inte minst är de stadda i en ständig process av teknologisk och humanistisk utveckling.

    Det räcker med att se på vårt eget land som säkert de flesta av oss i stort är ganska stolta över, och upplever ett välstånd vi skulle kunna önska resten av världen; hög utbildningsnivå, låg grad av religiositet, demokrati, ett (i jämförelse) miljöföredöme, ett välutvecklat sjukvårdssystem, låg arbetslöshet, har inte varit krigförande under två sekel och lider knappast av överbefolkning... The list goes on..

    En vanlig form av bistånd har hittills bestått av reda pengar, (vilka f.ö. helst ska passera ett antal korrumperade fickor innan de når fram till de som medlen egentligen var avsedda för), matsändningar, och på senare tid även sk "fredsbevarande styrkor". Detta försätter befolkningen i passivitet och i beroendeställning, och återigen får tredje världen endast dela på smulorna från västvärldens bord.

    Det FN borde göra, tillika ha mandat att göra, är att inleda en utbildningsoffensiv i tredje världen, och styra allt bistånd som inte är av akut art över till utbildning.
    Det är bara en sekulariserad, jämställd (i ALLA avseenden), demokratisk och humanistisk skola som kan få bukt med de fem problem jag tidigare redogjorde för. (Belägg gärna påven och mullorna med munkavle, så att preventivmedel tillåts i länder där de nu är belagda med ett religiöst förbud.)

    Få storföretagen att förstå att de faktiskt tjänar på att behandla befolkningen i tredje världen humant och etiskt, och skapa handelspartner i tredje världen på samma villkor som i i-världen.

    Inled en omedelbar, total och världsomspännande bojkott av länder som inte ställer sig bakom, och följer, de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen etc.

    På detta vis SKULLE vi kunna få fart på demokraticeringsprocessen, fredsprocessen, jämlikheten, miljöutvecklingen, polisväsendet, skolan, industrin, sjukvården, infrastrukturen, sekulariseringen, farmakologin, agrokulturen, etc etc etc i tredje världen....

    Det fina i kråksången är att INGEN skulle förlora på detta. (Ja, förutom prästerskapet, korrupta politiker och företag då...) Tvärtom. Det skulle kunna föra det här klotet in i tjugohundratalet där vi nu i många avseenden fortfarande befinner oss på medeltiden.
    Det är bara att få bollen i rullning...

    Under en övergångsperiod får t ex medicinleveranser skötas via bistånd, och inte som tidigare föreslagit, genom åderlåtning av farmakologindustrins intellektuella kapital. Att göra t ex farmakologinäringen till sin fiende på hemmaplan i en tid då stora delar av världens befolkning saknar medicin vore oklokt. Utbilda farmakologer på plats istället.

    Kom gärna med invändningar... pirat

    Ett inlägg jag skriver under på 100%, jag har varit väldigt tveksam när det gäller
    patent och där har jag inte helt hållit med PP.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 22:42

    "Den absolut bästa formen av bistånd vi i västvärlden kan erbjuda är utbildning."

    Problemet med detta är att oavsett utbildningsnivå, så hjälper detta ingenting om det inte finns en egen marknad för deras kunskap! Det finns fattiga länder som nästan helt har arbetat bort analafabetismen, men de är fortfarande fattiga - på grund av de rika ländernas ageranden!

    Men visst - utbildning är bra bistånd! Men det räcker inte!


    "Det räcker med att se på vårt eget land..."

    När Sverige var fattigt, blev de aldrig utnyttjade som fatiga länder i mångt och mycket blivit i övriga världen, inte minst idag. Kolonialismen och den idag rådande nykolonialismen har aldrig drabbats oss!

    Då kom folk från mer utvecklade delar av Europa och hjälpte oss, och dessa individer kom sedan att bli en del av vårt samhälle, och deras framgångar kom landet till del. I tredje världen ser det helt annorlundare ut - går inte ens att jämföra!

    Nästan alla i-länder byggde upp sin rikedeom genom att stänga gränserna för utländska varor - så de kunde bygga upp en egen industri. Idag förbjuder Världsbanken och IMF fattiga länder att göra samma sak, för det mesta. De få länder som HAR lyckats, har haft stängda gränser på samma sätt som väst hade en gång!


    "En vanlig form av bistånd har hittills bestått av reda pengar, (vilka f.ö. helst ska passera ett antal korrumperade fickor innan de når fram till de som medlen egentligen var avsedda för), matsändningar, och på senare tid även sk "fredsbevarande styrkor". Detta försätter befolkningen i passivitet och i beroendeställning, och återigen får tredje världen endast dela på smulorna från västvärldens bord."

    Ja, detta stämmer till stor del. Men de flesta biståndspengarna gick faktiskt till det egna landets företag som verkade i det fattiga landet, företag som i sin tur utnyttjade tyranners terror för att sko sig. Eventuella vinster försvann då ner i företaget, som inte gav någonting till folket i landet - förutom för att smörja tyrannernas lyxbehov...

    Detta förekommer än idag, i så kallade "frizoner" där västerländska företag kan utnyttja lokal arbetskraft utan rättigheter, för så låga priser som möjligt! Och de regeringar i de fattiga länderna som VILL förbättra situationen har ingen möjlighet till detta!


    "Det är bara en sekulariserad, jämställd (i ALLA avseenden), demokratisk och humanistisk skola som kan få bukt med de fem problem jag tidigare redogjorde för."

    Sekularisering har inget med saken att göra - bara profithungern från väst. Västmakterna, med USA i spetsen, har aktivt och synnerligen effektivt hindrat länder i tredje världen att utveckla effektiva demokratier och jämställda samhällen. Detta för att det skulle störa den "internationella handeln", av motståndarna kallad "globaliseringen"!

    Det är DÄRFÖR WSF kommit till! Det är därför de fattigaste länderna i tredje världen gått samman för att få NÅGON tyngd i FN och Världsbanken för att sätta stopp för detta!!!

    Det är faktiskt VI som hindrar denna utvecklingen - inte religionerna , som du verkar vilja få det till!

    Detta med preventivmedel är ganska talande. Du tar upp påvens förbud för detta, och det är bra. Men du glömmer andra sekulariserade krafter. För några år sedan lyckades Uganda vända trenden med HIV i sitt land, genom uttdelning av gratis kondomer! Då slog USA bakut. Dåvarande presidenten Clinton drog då in allt bistånd från USA till Uganda - ett bistånd Uganda var helt beroende av! När väl Uganda på detta sättet tvingades att sluta med sin lyckade kampanj mot HIV - började USA skicka bistånd igen. Samidigt ökar fallen med HIV lavinartat... igen!!!

    Nykolonialism i ett nötskal - och det är SEKULARISERADE krafter som var hindret, IGEN!!!


    "Inled en omedelbar, total och världsomspännande bojkott av länder som inte ställer sig bakom, och följer, de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen etc."

    Då måste vi bojkotta oss själva och inte minst USA! Vi följer dessa principer i våra egna länder - men inte utomlands. Vi till och med motverkar sådana tendenser!

    Vi måste sluta upp att göra saker och ting värre - innan vi kan börja på din linje!


    "Få storföretagen att förstå att de faktiskt tjänar på att behandla befolkningen i tredje världen humant och etiskt, och skapa handelspartner i tredje världen på samma villkor som i i-världen."

    På vilket sätt skulle de tjäna på det???

    "Det fina i kråksången är att INGEN skulle förlora på detta."

    Jo, de som tjänar på det idag rådande systemet. Främst storföretagen, och därmed de länder där dessa storföretag har sina hem!

    Och lycka till att få dem att frivilligt avsäga sig sina vinster!!! Very Happy


    "Det är bara att få bollen i rullning..."

    Dina idéer är vackra, men gällande någon annan verklighet!

    Vi måste FÖRST hindra oss själva från att HINDRA länderna i tredje världen att utvecklas - bland annat genom att avkräva mediciföretagen deras mediciner till människans bästa!!

    Vi kan ine både äta kakan och ha den kvar!!!


    "Under en övergångsperiod får t ex medicinleveranser skötas via bistånd, och inte som tidigare föreslagit, genom åderlåtning av farmakologindustrins intellektuella kapital."

    Släpp medicinerna fria på en öppen marknad, så löser sig den biten bättre. Se till att avskriva u-ländernas skuld till oss, och inför internationela KRAFTIGA restriktioner för storföretagen i andra länder!

    Låt länderna själva bestämma över hur deras samhälle skall se ut, vilken typ av ekonomi och styre de skall ha. Då kan de SJÄLVA åtgärda de problem du tar upp.

    För problemen finns ine där i första hand - utan HÄR!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-28, 22:45

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Stöld? Man kan inte bli bestulen på något man aldrig har ägt till att börja med."

    Om dina skattepengar hamnar i privata fickor, är det stöld!

    När råvaror tas från ett fattigt land till ett rikt nästan helt utan ersättning är det stöld!

    När nästan alla mänskliga och ekonomiska tillgångar flyttas över till enskilda privata aktörers profiter är det stöld!

    När vanliga bönders grödor blir "pantsatta", och därmed enormt mycket dyrare, av privata intressen är det stöld!

    När fattigdomen i världen, och därmed sjukdomarna, fortfarande är enormt höga - enbart för att vi i den rika världen inte delar med oss, så ÄR DET STÖLD!!!

    Världen tillhör ALLA, inte bara några ekonomiska makthavare i USA!!!

    Nu var det ju du som kallade det att fattiga länder inte har tillgång till västvärldens mediciner som stöld. Det du avser har jag inte debatterat alls.
    Bemöt gärna mina förslag istället. Det var ju du som efterlyste dem.

    Nej - jag syftade till hur skattemedlen i främst USA användes på detta sättet! Bolagen stjäl helt enkelt därifrån, med hjälp av sina kumpaner i Washington, för att sko sig själva!

    Däremot kan man faktiskt se det som stöld från tredje världen också - för de pengar som satsas, och faktiskt de kunniga personer som tas från sina länder till dit pengarna dinns, är också en del av nykolonialismen!

    lltså STÖLD!!!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-29, 02:54

    Marknad? Ett ökat know-how är en grundförutsättning för att den inhemska industrin ska kunna växa och finna exportmarknader. När utbildningssektorn är utbyggd och fungerande borde IMF kunna låna pengar till uppbyggande av industrisektorn etc. Åtm om man läser IMF's egna stadgar:

    "IMF ska enligt sina stadgar verka för internationellt monetärt samarbete samt makroekonomisk och finansiell stabilitet. Syftet är att bidra till en balanserad ökning av världshandeln och främja ekonomisk tillväxt och ökad levnadsstandard i världen."
    Sedan kan man säkert ha åsikter om IMF's agerande idag.

    Ang det du skriver om företags agerande i u-länder... Företag som bryter mot de mänskliga rättigheterna ska enl mitt sätt att se det förbjudas att verka i FN-anslutna länder. Samtidigt åligger det oss konsumenter att i möjligaste mån ha koll på hur företagen, vars produkter vi konsumerar, agerar. Minns H&M, IKEA etc etc, som fått krypa till korset efter div avslöjanden.

    Ang monetärt bistånd: Då är det väl på sin plats att vi upphör med detta då, och istället seriöst tar tag i demokratiseringsprocessen i de här länderna?

    Ang religioner... Vare sig du vill det, eller inte är religionerna en förtryckande faktor i tredje världen (också). En hämsko på det fria tänkandet som hindrar det teknologiska framåtskridandet. Det är bara att titta dig omkring. Ju högre grad av religiositet i samhället - desto lägre välstånd. Allra värst är det i länderna med en veritabel teokrati. Motsatsen hittar du i andra änden av skalan, men det vet du redan.

    Hur skulle storföretagen tjäna på en utveckling av u-länderna? Hmm... Ett par miljarder köpstarka nya konsumenter kanske?

    Hur skulle du förresten göra för att få farmaceutföretagen att släppa ifrån sig patenten på sina mediciner?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-29, 03:27

    "Ett ökat know-how är en grundförutsättning för att den inhemska industrin ska kunna växa och finna exportmarknader."

    Javisst! Problemet är när de som har "know-how" bara kan få jobb i västerländskan multinationella företag, som tar de verkliga talangerna tillbaka till sitt huvudkontor. Tredje världen plundras på många olika naturresurser, även på de med kunskap!

    Stadgar är alltid välskrivna. Det är hur de agerar i praktiken som räknas! Och det finns det tyvärr alltför många erfarenheter om. Nyligen kom en av de som jobbade som "ekonomiska hitman" ut med en bok om hur man manipulerar ett fattigt lands regering. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter nu rakt av...


    "Företag som bryter mot de mänskliga rättigheterna ska enl mitt sätt att se det förbjudas att verka i FN-anslutna länder."

    Önskar att det vore så, men tyvärr finns det problem även där. FN kan tycka vad de vill, men det är endast den kvarvarande supermakten som bestämmer. Och majoriteten av dessa företag kommer därifrån. Och allt de gör utomlands, har statens godkännande...

    Då måse vi få FN att fungera först, och det tillåter nog inte de som äger dem!


    "Samtidigt åligger det oss konsumenter att i möjligaste mån ha koll på hur företagen, vars produkter vi konsumerar, agerar. Minns H&M, IKEA etc etc, som fått krypa till korset efter div avslöjanden."

    Konsumentmakten är OERHÖRT begränsad idag. Enda sättet det kan fungera är om människorna kan organisera sig - men då blir de obekvämma och anklagade för "kommunism", och liknande.. Nä, håll människorna aktiva med "bröd och skådespel" så de inte klagar...

    Och visst ber stora företag om ursäkt, om det inte går att komma undan helt och hållet... Så gör alla som ertappas med byxorna nere... Men man kommer inte åt det stora problemet!

    En jättelik bojkott av Coca-Cola på 80-talet fungerade inte speciellt bra - förutom på pappret...


    "Ang monetärt bistånd: Då är det väl på sin plats att vi upphör med detta då, och istället seriöst tar tag i demokratiseringsprocessen i de här länderna?"

    Det finns många saker man kan göra - men det första vi måste åtgärda är det som VI, i de rika länderna, förstör! Men hjälpa till kan vi fortfarande göra - men då skall det handla om HJÄLP!!!

    "Hur skulle storföretagen tjäna på en utveckling av u-länderna? Hmm... Ett par miljarder köpstarka nya konsumenter kanske?"

    Knappast! I en demokrati och en ren självständighet - skulle människorna ha tillgång till sin egen inre marknad, och behöver inte storföretagen. Länderna skulle satsa på närproducerat, då miljöhänsynen skulle dominera...

    Så ja - de multinationella storföretagen skulle förlora en hel del på demokrati och självständighet - för att inte tala om ekonomisk jämlikhet..!


    "Hur skulle du förresten göra för att få farmaceutföretagen att släppa ifrån sig patenten på sina mediciner?"

    Lagar! Jag är övertygad att forskare kommer att ta fram nya läkemedel, även UTAN privata företags vinstfanatism!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-29, 04:17

    "Lagar! Jag är övertygad att forskare kommer att ta fram nya läkemedel, även UTAN privata företags vinstfanatism!"

    Där är du nog dessvärre lika naiv som jag är vad gäller FN's mandat och kapacitet.

    "Då måse vi få FN att fungera först..."

    Japp.

    "Konsumentmakten är OERHÖRT begränsad idag."

    Glömt läsa nyheterna idag?

    "...men då skall det handla om HJÄLP!!!"

    Japp, och försöken hittills har ju varit sådär... Det är viktigt med hjälp som inte försätter befolkningen i en beroendesituation, utan en som hjälper dem ur den sits de idag sitter i. En god vän till mig har arbetat som biståndsarbetare bl a i Uganda, och hon chockades av att det fortfarande finns en utbredd "Yes, Massa - No, Massa"-mentalitet bland befolkningen. Att kolonialismen bär skulden till detta är tveklöst, men bör man ersätta denna med en slags biståndskolonialism istället?

    "En jättelik bojkott av Coca-Cola på 80-talet fungerade inte speciellt bra - förutom på pappret..."

    Jo-hoo... De slutade ju faktiskt saluföra den där vidriga styggelsen, XL-colan...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Dao 2009-11-29, 05:17

    "Där är du nog dessvärre lika naiv som jag är vad gäller FN's mandat och kapacitet."

    Det tvivlar jag på! SÅ illa är det inte!!! Wink

    Den empatiska delen av människan skall inte undervärderas, och den egoistiska skall inte övervärderas! Ser nästan jämt tecken på att människan i grunden är en empatisk varelse!


    "Glömt läsa nyheterna idag?"

    Konsumentmakten HAR en betydelse, men den överskattas av många!

    "Japp, och försöken hittills har ju varit sådär..."

    Japp! Vårt biståndstänkande är baserad på strukturen på Marshallhjälpen efter andra världskriget! Och den fungerade bara någorlunda ens då..! Wink

    En del forskare hävdar att den var helt misslyckad, men där har jag själv inte tagit ställning än...

    Men tanken fungerade klart INTE vad gäller vårt bistånd...


    "Det är viktigt med hjälp som inte försätter befolkningen i en beroendesituation, utan en som hjälper dem ur den sits de idag sitter i."

    Det brukar kallas "hjälp till självhjälp" och rent teoretiskt har vårt bistånd handlat om detta minst de senaste 20 åren. I praktiken har det dock varit annorlunda - som ju är vanligt i vår västerländska tradition...

    "En god vän till mig har arbetat som biståndsarbetare bl a i Uganda, och hon chockades av att det fortfarande finns en utbredd "Yes, Massa - No, Massa"-mentalitet bland befolkningen. Att kolonialismen bär skulden till detta är tveklöst, men bör man ersätta denna med en slags biståndskolonialism istället?"

    Ja, när teoretikerna och idelisterna möter världen utanför sin gaderob brukar många bli minst sagt förvånade!!! Smile

    Det är ganska vanligt när vi naiva svenskar hamnar ute i världen. Har en del lite egna pinsamheter där under mina resor! Smile


    "Jo-hoo... De slutade ju faktiskt saluföra den där vidriga styggelsen, XL-colan..."

    En svensk produkt som försökte konkurrera med Coca Cola... Det var nog knappast syftet med bojkotten! Hörde förövrigt att många saknar den sovjetiska egna colaprodukten i Ryssland nu. Coca Cola kompani har i sann liberal anda köpt upp alla deras fabriker och lagt ner dem! Påminner lite om Sovjets agerande i Östeuropa!!! Wink

    På tal om color - så föredrar jag givetvis Cuba-Cola!!! Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Vercingetorix 2009-11-29, 14:02

    "På tal om color - så föredrar jag givetvis Cuba-Cola!!!" Very Happy

    Personligen är jag sådär svenskt försonande och medlande... Amerikansk Cola och kubansk rom... cheers

    Fan, jag hade för mig att XL-colan var resultatet av Coca Cola's försök att förnya sig. Något som inte föll konsumenterna (eller de beroende) på läppen.
    Bakläxa på min källkoll där...

    Lite kul är det ju att Pripps pissade lite på C.C. då de inte ville ge upp julmusten. Där rök det samarbetet, men Pripps gick rakryggade ur detta.

    Men... Som den medvetne konsument jag är, undviker jag helst dessa kemikaliebomber helt och hållet. Endast naturliga, alt bryggda drycker hamnar på mitt bord, i.e. vatten, mjölk, Brämhults juicer, öl och vin. It does your body good. :-)
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  formsvackan 2009-11-29, 16:48

    Vercingetorix skrev:Men... Som den medvetne konsument jag är, undviker jag helst dessa kemikaliebomber helt och hållet. Endast naturliga, alt bryggda drycker hamnar på mitt bord, i.e. vatten, mjölk, Brämhults juicer, öl och vin. It does your body good. :-)
    Du glömde kasken Very Happy

    Sponsored content


    Tredje världen kräver patentfri miljöteknik - Sida 3 Empty Sv: Tredje världen kräver patentfri miljöteknik

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 22:21