Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Ja, det var underbart att muren föll!
Tyvärr blev resultatet inte som anti-kommunisterna vill ha det till! De som hade makten i östblocket har det fortfarande, generellt sett. De slutade vara ledare för ett parti, och blev istället ledare för maffian - det var i stort sett samma sak. Skillnaden är mer att nu bryr sig inte anti-kommunisterna!
Själv gillade jag vare sig det gamla kommunistiska styret, eller dagens nyliberala oligarki!!!
nu var det ju BERLINMUREN som detta gällde, vad jag vet så slogs öst och västtyskland ihop, och ska inte blandas ihop med fd sovjetunionen och dess lydstater.
Och TYVÄRR är som annars som du skrev så att I fd sovjet sitter samma maktfullkomliga så kallade kommunister och parasitera lika illa som innan, bara öppnare, tror du de förvandlades från seriösa kommunister till vad de är, eller drog de bara nytta av fallet?
och JAG bryr mig, det bekräftade ju bara vilka typer som satt där och utövade sin sorts kommunism, den som det nästan undantagslöst blivit i våra sk. kommuniststyren...
Vet inte vad som får dig att tro att de var "seriösa kommunister", de som styrde Sovjet. Gorbatjov var det kanske - men knappast någon av de tidigare...
Och muren hade med Kalla kriget att göra. Sovjet erbjöd möjligheten att förena de båda tyska delarna till ett gemensamt Tyskland redan i början av 50-talet. Motkravet var att Tyskland då skulle vara neutralt! USA svarade inte ens på detta erbjudande...
Först därefter kom muren upp!
Vi kan bara se på Kina - de styrande "kommunisterna" använder sig av marknadsliberalismen som system - för det passar dem bäst! Detsamma oligarkin i Ryssland!
Så du har rätt - det är ganska lätt att se igenom dessa "kommunist"-diktaturer!
Det är ju vad jag skriver, vi har ännu inte sett ett enda "kommuniststyrt" land som varit fritt, och där de styrande INTE levt som en adel skyhögt över folket....
Men säg mig, vilket syfte fyllde muren, var den till för att hindra västinnevånarna att flytta till öst, eller fanns den för att HINDRA östinvånarna att fly till väst?
Jag har ännu inte sett ett land där kommunismen har haft betydelse för de styrande!
Det troliga skälet till murens tillkomst är västs mycket aggressiva agerande över gränsen! DDR gjorde vad de kunde för a protestera mot detta via FN, men då FN i praktiken styrdes rakt av från Washington var detta helt omöjligt. Västmakterna skickade in rena sabotagegrupper in i DDR - där de gjorde allt för att förstöra DDR:s ekonomi. När inget annat stod kvar byggdes muren i början av 60-talet.
Samma resonemang som Israel har idag alltså!
Sedan utvecklades DDR till en ren diktatur, med stasi och liknande, så muren kom också att bli ett hinder för de sm ville bort från detta!
Liknande kan man se för palestinierna, när muren delar familjer och enskilda från deras egen mark...
Som sagt - varför är den ena bra och den andra dålig???
och därför var den huvudsakliga aktiviteten att hindra och skjuta sina egna medborgare när de ville fly?
nä, nu får du ge dig, muren var där av en enda anledning, och det var att hindra människor i öst att fly till väst, allt annat är SKITSNACK och bortförklaringar för att glorifiera den underbara arbetarstaten DDR.
Att få komma TILL öst var aldrig några problem för västmedborgare, men att komma därifrån för öststatsmedborgare var MYCKET svårt...
ett tips, när man körde bil till ÖST var det inte några jättekontroller, men skulle man UT, då var det kontroll så att man inte hade någon extra med sig ut...