Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+31
marxisten
KickTheRasist
berrra
RedAssVictory
MartinLingren
Mona Sahlin
Dr Snuggles
RedCloud6
redclownII
råttan III
formsvackan
DMustaine
berralarzon
Redclown
Thetaxpayer
Secrist
lazy
Regndrottning
Kakmonstret
Ezzlirsk
x-medborgare
R.O.F.L
Redvictory
blueheaven
RedCloud
theward
ANNA2LINK
GustavAnder
råttan.
MartinLindgren
Sniperace
35 posters

LEVE MONA SAHLIN...

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

LEVE MONA SAHLIN... - Sida 15 Empty Sv: LEVE MONA SAHLIN...

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-09, 12:13

Frågan är väl närmare varför inte du kan hålla jämna steg med några så gravt handikappade!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-09, 12:31

martin7lindgren skrev:Frågan är väl närmare varför inte du kan hålla jämna steg med några så gravt handikappade!

Jag känner en blind man som arbetar heltid som pianostämmare, han är helt fantastisk på detta, och erkänner gärna att det skulle jag inte klara hur utbildad jag än blev, dels pga hörselskada, desl pga att jag har inte öra för att klara det (tondöv?)

Sedan känner jag en blind kvinna, hon arbetade länge som borstbinderska, verkligen duktig, ´lika snabb som de seende.

så handikapp behöver inte utesluta någon från PASSANDE jobb.

en rullstolsbunden jag känner är radiooperatör och reparatör, anses som kommunikationsexpert av försvaret där han är anställd.

så handikapp behöver inte betyda overksamhet, det gäller att hitta något passande, men tyvärr kan det inte hittas till alla, och det finns de som det inte finns något de skulle klara av på daglig basis...
    så gränser går inte att skapa.....
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-11-09, 18:41

Sniperace skrev:
    martin7lindgren skrev:Frågan är väl närmare varför inte du kan hålla jämna steg med några så gravt handikappade!

Jag känner en blind man som arbetar heltid som pianostämmare, han är helt fantastisk på detta, och erkänner gärna att det skulle jag inte klara hur utbildad jag än blev, dels pga hörselskada, desl pga att jag har inte öra för att klara det (tondöv?)

Sedan känner jag en blind kvinna, hon arbetade länge som borstbinderska, verkligen duktig, ´lika snabb som de seende.

en rullstolsbunden jag känner är radiooperatör och reparatör, anses som kommunikationsexpert av försvaret där han är anställd.

så handikapp behöver inte betyda overksamhet, det gäller att hitta något passande, men tyvärr kan det inte hittas till alla, och det finns de som det inte finns något de skulle klara av på daglig basis...

Exakt och olika människor har olika drivkraft.
    En som tex bryter ryggen o blir lam från bröstet och neråt, kanske kämpar som tusan och vill verkligen fortsätta jobba, en annan med samma skada, kanske har fullt sjå med att överleva vardagen och har varken ork eller en tanke på att jobba

Så viist är det olika, det jag tycker däremot att vid svårare tillstånd, bör valet ligga hos den sjuke om den orkar jobba eller inte.
    inte hos FK...........

Att utförsäkra folk..skulle inte behövas öht...
    Mera dialog och hjälp är det som behövs och en och annan spark i baken på en del
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-09, 18:46

theward skrev:
    Sniperace skrev:

Exakt och olika människor har olika drivkraft.
    En som tex bryter ryggen o blir lam från bröstet och neråt, kanske kämpar som tusan och vill verkligen fortsätta jobba, en annan med samma skada, kanske har fullt sjå med att överleva vardagen och har varken ork eller en tanke på att jobba

Så viist är det olika, det jag tycker däremot att vid svårare tillstånd, bör valet ligga hos den sjuke om den orkar jobba eller inte.
    inte hos FK...........

Att utförsäkra folk..skulle inte behövas öht...
    Mera dialog och hjälp är det som behövs och en och annan spark i baken på en del

Är helt överens, faktum är att jag kände en man som var totalförlamad, han läste in text från egelska och franska till svenska, som i stort sett heltidsjobb, denna man totalförlamades efter en dykolycka där han bröt nacken, han är idag avliden men var en fantastisk människa, och just detta taolkjobb var det som han levde för, utan det hade han inte haft NÅGOT...

och hade han inte haft dessa kunskaper INNAN, hade han varit förlorad.

alla ska ha en chans att fortsätta, det kan krävas mycket jobb att hitta en nisch, och kan man inte hitta det så ska denne få sjukersättning för att klara sig, inte kastas ut att hitta själv!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-09, 23:49

Självklart är det bara grattulera en både blind och med ett ben om han/hon hittat ett meningsfullt arbete?

Men det gör ju inte Kronråttan till en mindre skitstövel!

Sen håller ju den gravt handikappade ett xantal andra med jobb,för ingen ska inbilla mig att en blind med ett ben klarar sitt jobb utan handräckning,
    Färdtjänst till och från, personlig assistent o.s.v!
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-11-09, 23:56

Att muppmartin ser arbete som meningslöst förvånar nog ingen.

Det är min åsikt att konkurrenskraftiga företag byggs med människor med olika bakgrund och förutsättningar. Varför skulle inte en enbent kunna vara vd på ett börsbolag?

Sen är jag helt överens med alla som vill att svårt sjuka ska ha sjukersättning. Här har tyvärr röran och Alliansen exakt samma politik.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-11-10, 00:01

råttan. skrev:Att muppmartin ser arbete som meningslöst förvånar nog ingen.

Det är min åsikt att konkurrenskraftiga företag byggs med människor med olika bakgrund och förutsättningar. Varför skulle inte en enbent kunna vara vd på ett börsbolag?

Sen är jag helt överens med alla som vill att svårt sjuka ska ha sjukersättning. Här har tyvärr röran och Alliansen exakt samma politik.

Icke! det är under alliansväldet som ordet arbetsförmåga missbrukats så in i h-e!
    i princip så hade 90% någon form av arbetsförmåga i början dvs vissa kunde röra en arm någon kunde tala osv men efter att många överklagat och fått rätt så har de fått se över denna sjuka bedömning men den är fortfarande mycket sjuk men det kommer ni Regimare aldrig erkänna!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-11-10, 00:02

Tyvärr? så du tycker att politiken är dålig, då?

queen
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 00:30

Redvictory skrev:

Icke! det är under alliansväldet som ordet arbetsförmåga missbrukats så in i h-e!
    i princip så hade 90% någon form av arbetsförmåga i början dvs vissa kunde röra en arm någon kunde tala osv men efter att många överklagat och fått rätt så har de fått se över denna sjuka bedömning men den är fortfarande mycket sjuk men det kommer ni Regimare aldrig erkänna!

Du pratar mot bättre vetande. Sosseriet har precis samma politik som Alliansen här. Det är Anna Hedborg som ligger bakom förändringarna.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 00:33

Regndrottning skrev:

queen

Ja, det tycker jag. Den måste förbättras. Vi skulle behöva en debatt om detta, men det vill inget av blocken vara med om. Därför är det tyst.

Alla vet dock att det är uteslutet att gå tillbaka till "låt-gå"-politiken.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-10, 00:37

råttan. skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Ja, det tycker jag. Den måste förbättras. Vi skulle behöva en debatt om detta, men det vill inget av blocken vara med om. Därför är det tyst.

Eloge då till dig...

Men, hur tänker du då en adekvat sjukvårdspolitik och försäkringssytem?

queen
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-11-10, 00:46

Regndrottning skrev:
    råttan. skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Eloge då till dig...

queen

Råttan passa dig för regnclownens Judaskyssar! Laughing
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 01:21

Regndrottning skrev:
    råttan. skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Eloge då till dig...

queen

Jag tycker att dagens system är i stort sett bra. Det som saknas är medborgarens rättigheter. Tyvärr är vi alltid rättslösa när staten gör fel.

Syftet med systemet är ju att den som är sjuk ska få ersättning. Det nya är att friska inte ska få ersättning, vilket är utmärkt.

Kanske skulle man införa ett steg mellan sjukkassan och förtidspensionering. När man befinner sig i detta steg finns fortfarande hopp om att kunna arbeta.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-11-10, 09:01

råttan. skrev:
    Regndrottning skrev:
    råttan. skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Eloge då till dig...

queen

Jag tycker att dagens system är i stort sett bra. Det som saknas är medborgarens rättigheter. Tyvärr är vi alltid rättslösa när staten gör fel.

Syftet med systemet är ju att den som är sjuk ska få ersättning. Det nya är att friska inte ska få ersättning, vilket är utmärkt.

Kanske skulle man införa ett steg mellan sjukkassan och förtidspensionering. När man befinner sig i detta steg finns fortfarande hopp om att kunna arbeta.

ja fast i det nya systemet bryr man sig inte ifall man är sjuk eller inte öht.
    Det är arbetsförmågan som bedömms och det gör den ofta godtyckligt(tyvärr)

Sen är ju frågan hur man kan sätta en gräns rakt av hur länge man får var sjukskriven Rolling Eyes

Som sagt man kan varken lagstagda bort sjukdom eller trolla fram arbetsförmåga.
    Även om man nu försöker så det knakar...

ps min kritik gäller själva systemet, så även om sossarna inte ändrar på det kommer iaf min kritik att vara minst lika hård om inte hårdare då det proklammerat för vissa förbättringar

Att folk ska jobba så mkt som de orkar är en självklarhet.
    Men då måste man väga in att, den sjuka också ska orka med hemmet, familjen och sig själva när de kommer hem..

precis som alla friska gör....

vi kan inte ställa högre krav på sjuka helt enkelt
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 09:50

Att det är arbetsförmågn som ska bedömas ser jag som självklart. De flesta vill ju jobba om de har arbetsförmåga.

Grundidén att man sätter ett tak för sjukskrivningen baserat på vilken sjukdom man lider av kan väl inte heller vara fel.

Din kritik mot sosseriet borde vara lika hård redan idag.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-10, 09:53

martin7lindgren skrev:Självklart är det bara grattulera en både blind och med ett ben om han/hon hittat ett meningsfullt arbete?

Men det gör ju inte Kronråttan till en mindre skitstövel!

Sen håller ju den gravt handikappade ett xantal andra med jobb,för ingen ska inbilla mig att en blind med ett ben klarar sitt jobb utan handräckning,
    Färdtjänst till och från, personlig assistent o.s.v!

Den blinda kvinnan har en ledsagersska som hon använder två timmar per vecka, det ger ingen större arbetstid till andra, men visst hon ger ju en viss tid till denna, och i förlängningen till lärare på hundskolan för utbildandet av blindhund, till kennelpersonal som avlar fram hundar Very Happy

å andra sidan utbildas ju på hundskolan annat med av samma personal Very Happy

sedan har ju ända alla friska folk som jobbar för deras fortlevnad, butikspersonal, bönder osv osv osv....

och tänk, alla sjuka och arbetslösa ger andra jobb utan dessa funnes ju inte arbetsförmedlingens personal, inget akassefolk, inga läkare sjukhus osv, så jag ser detta som en bortförklaring av gravt handikappades arbetslust....utan denna kunde en annan få dennes arbete, så eg stjäl denne enligt dig jobbet från friska.....för denne skulle behövt tjänsten ledsagare osv även UTAN sitt arbete
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 09:55

Det finns alltid jobb. Det är bara se er omkring så är det uppenbart hur mycket som skulle behöva göras.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-11-10, 10:00

råttan. skrev:Att det är arbetsförmågn som ska bedömas ser jag som självklart. De flesta vill ju jobba om de har arbetsförmåga.

Grundidén att man sätter ett tak för sjukskrivningen baserat på vilken sjukdom man lider av kan väl inte heller vara fel.

Din kritik mot sosseriet borde vara lika hård redan idag.

ja visst ska arbretsförmågan bedömmas, men det kan man inte göra från ett papper, den måste helt enkelt testas ordentligt först...
    när dessutom FK går emot flera läkarutlåtande...då är det nåt som är extra snett. Du säger ju själv att de flesta med arbetsförmåga vill jobba, så i vad ligger problemet?

joo det inte bara kan vara fel, utan det är fel också..
    Varför? ingen med densamma sjukdom eller skada mår exakt på samma sätt, läker lika snabbt och kan hantera sjukdomen/skadan på samma sätt

ja den är lika hård, fast det har du väl missat Rolling Eyes

kan tex ta den sjukdommen jag lider av....
    Där finns det folk som inte ens kommer upp ur sängen och har ett liv man inte önskar någon, till tex heltidsjobbande x.medborgare

och jag kämpar med näppar o klor, för att klara 75%
    vilket går sådär... må jävligt dåligt just nu kan jag säga

Ser du orimligheten med att ha tidsbegränsningar på saker??
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 10:03

Problemet ligger i att BARA "de flesta" med arbetsförmåga vill arbeta. Resten måste också hanteras.

Jag tycker inte att varenda individ måste detaljgranskas. Men det borde finnas större möjligheter till kommunikation mellan fk och läkaren när man inte är överens.
    theward
    theward

Inlägg  theward 2009-11-10, 10:08

råttan. skrev:Problemet ligger i att BARA "de flesta" med arbetsförmåga vill arbeta. Resten måste också hanteras.

Jag tycker inte att varenda individ måste detaljgranskas. Men det borde finnas större möjligheter till kommunikation mellan fk och läkaren när man inte är överens.

klart som fan att alla måste detaljgranskas, vad är det annars för ett system vi ska ha???

ja det borde finnas någon möjlighet öht...

min läkare har fått avslag på samtliga ansökningar om sjukersättningar han hjälp till att skicka in i år..

han är en gammal läkare, som arbetat ihop med fk tidigare.
    Så han skriver inga lättvindiga sjukskrivningar eller ansökningar om sjukersättning...

Så kan man säga att reglerna verkar vara bra??
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-10, 11:54

råttan. skrev:Det finns alltid jobb. Det är bara se er omkring så är det uppenbart hur mycket som skulle behöva göras.

Javisst finns det jobb! Problemet är att ingen vill betala för jobbet.

Som sniper skrev så behövs det ledsagare till de gamla och handikappade. Det är en mycket eftertaktad service!!! Jag skall själv ut i fas 3 och arbeta med detta... Men, det är en tjänst som tillhandahålls genom 'gratis' arbetskraft. Kommunen får betalt för att jag 'tvingas' arbeta.

Så... här har vi en vettig, nyttig samhällsservice som efterfrågas men ingen vill betala för det! Alltså förlitar man sig på gratis arbetskraft.

En annan sak med fas 3 som jag retar mig lite på... Jag har den lägsta ersättning som finns att få inom arbetsmaknadspolitiken. Däremot så har jag samma utgifter som alla andra. Nu skall jag även bekosta resor och luncher med min låga inkomster. Det enda jag inte behöver betala är den förhöjda a-kassan... Tur det för min a-kassa ligger då på 430 kr/mån.

queen
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-10, 11:56

Självklart ska väl,människors läkarutlåtande gälla,som det är idag börjar ju många läkare bli rädda för sin egen skull om man inte första hand går i FK:s ledband, framför patienterna bästa!

En FK som handlägger sjukdom och skadeärenden,och struntar totalt i vad läkarna säger är ju helt åt helvete rent ut sagt?

En FK som bara utan betänkligheter avför människor som inte är friska eller hela, efter ett sista datum,är inte värd namnet!

Men det kommer dom rödgröna ändra på när valet 2010 är vunnet,man har varit tydliga med att ingen ska kastas ut från sjukförsäkringen!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-10, 12:04

Det är en stor skam,att samhället tvingar till sig gratis arbetskraft till något så viktigt som att assistera sjuka och äldre!

Vad är det för ordning, samhället sitter och kammar hem vinster på sjuka och äldre samtidigt som man kräver att andra ska göra det viktiga jobbet gratis?

Vill en majoritet av oss verkligen ha det så, nej knappast!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-10, 12:25

martin7lindgren skrev:Det är en stor skam,att samhället tvingar till sig gratis arbetskraft till något så viktigt som att assistera sjuka och äldre!

Vad är det för ordning, samhället sitter och kammar hem vinster på sjuka och äldre samtidigt som man kräver att andra ska göra det viktiga jobbet gratis?

Vill en majoritet av oss verkligen ha det så, nej knappast!

Nu trror jag ju inte att samhället kammar hem VINSTER på äldre och sjuka, snarare gör de vad de kan att minimera FÖRLUSTERNA på dessa, men detta med gratisarbetare för sjuka och svaga är inte större idag än på sosseriets tid, om du bara funderar lite så kanske du kommer ihäg hur mycket ex frälsningsarmen och kyrkan lägger, liksom RK och andra frivilligorganisationer, utan dessa skulle det stå sig slätt och troligen rada ihop!!

och det oavsett vilka som sitter vid rodret i Sverige
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-11-10, 19:23

theward skrev:
    råttan. skrev:Problemet ligger i att BARA "de flesta" med arbetsförmåga vill arbeta. Resten måste också hanteras.

klart som fan att alla måste detaljgranskas, vad är det annars för ett system vi ska ha???

ja det borde finnas någon möjlighet öht...

min läkare har fått avslag på samtliga ansökningar om sjukersättningar han hjälp till att skicka in i år..

han är en gammal läkare, som arbetat ihop med fk tidigare.
    Så han skriver inga lättvindiga sjukskrivningar eller ansökningar om sjukersättning...

Så kan man säga att reglerna verkar vara bra??

Om allt ska detaljgranskas så hinner vi inte jobba.

Huruvida din läkare skriver lättvindiga sjukskrivningar eller ej har jag ingen synpunkt på. Men om samtliga får avslag skulle det iof kunna vara en fingervisning.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 13:25