Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
bing
R.O.F.L
theward
RedCloud
MartinLindgren
formsvackan
fredrik rahm70
11 posters

The Wanja Principle

fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

The Wanja Principle Empty The Wanja Principle

Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-27, 12:49

The Wanja Principle

I seriestrippen Dilberts barndom gav skaparen ut en bok som hette The Dilbert Principle. Tesen i boken, själv principen, var att en person stiger i organisationen i omvänd proportion till sin kompetens. Detta för att minimera skadan personen kan åstakomma bland de som faktiskt utför något arbete.

Ju mer inkompetent, desto högre upp.

En variant av detta kan vi kalla för The Wanja Principle, döpt efter Wanja Lundby-Wedin, där den mest inkompetenta och oansvarige LO-medlemmen når så högt upp i organisationen som möjligt, för att minimera skadan lägre ner. Inkompetens kan här bland annat bestå i dyslexi, eller för den delen oförmåga att läsa och förstå. Eller kanske rent av trodde att hon skrev under med ”Läst men inte förstått”. Oansvaret är en nödvändighet, för annars hade hon avgått långt längre ner i hierarkien. Och hon har ju nått en position där motsvarande innehavare har kunnat stoltsera med att inte kunna skilja på en porrklubb och en restaurang.

För jag har förtroende för Wanja. Jag tror nämligen att hon faktiskt blivit lurad. Jag har fullt förtroende för att hon är fullkomligt inkompetent, och därför bör vara förvisad till högsta posten i organisationen. Läs bara följande uttalanden från henne.

”Det är oerhört cyniskt och det är vidrigt att se den här arrogansen.” - WLW SVT december 2001
    ”Det som upprör människor, det är mängden pengar oavsett om det är pension eller bonus eller option eller vad han kallar det för.” - WLW SVT februari 2002
    ”Det är oerhört oansvarigt av våra höga chefer att inte orka hålla igen på sina löner. Att de är så gnidna. För det är ju vad det handlar om.” - WLW SVT december 2006
    ”När man uppfattas som girig, då blir det väldigt obehagligt. Vi har försökt i tio års tid att peka på maktelitens löner, att göra det synligt.” - WLW SVT 2008

Nej, jag tror inte att hon är kompetent nog att sitta och ljuga folk och media rakt upp i ansiktet, utan jag tror att hon bara är helt inkompetent.

Så jag tycker att Wanja skall få sitta kvar som LO:s högsta höns. Hon tydliggör på ett bra sätt kompetensen hos arbetarrörelsen, och bjuder på storartad underhållning.

Sedan är det förstås det där med ansvar, något som arbetarrörelsen och socialdemokraterna har väldigt svårt för. Är man ansvarig så är man ansvarig, även om eventuella fel inte är dina utan bara beror på din inkompetens. Normalt så tar ansvarsfulla individer konsekvenserna av misstag de har ansvar för, och avgår. Därför når inte ansvarsfulla människor speciellt högt i samhällets hierarkier, och enligt The Wanja Principle så når därmed inkompetenta och oansvariga människor högsta pinnen.

Jag föredrar iaf att LO styrs av någon inkompetent. Å andra sidan står det väl massvis med inkompetenta på tur, så det kanske kvittar.

För att slutligen summera The Wanja Principle: Hur högt man når i en organisation står i omvänd proportion mot hur oansvarig och inkompetent man är.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

The Wanja Principle Empty Sv: The Wanja Principle

Inlägg  formsvackan 2009-03-27, 13:15

fredrik rahm skrev:För att slutligen summera The Wanja Principle: Hur högt man når i en organisation står i omvänd proportion mot hur oansvarig och inkompetent man är.

I så fall borde du kanske kunna se din degradering från bardiskmatador till smörgåsnisse som något positivt . Arbetsgivaren insåg förmodligen att din väl utvecklade ansvarskänsla och kompetens kunde tillvaratas på ett bättre sätt med denna förändring i organisationen.

PS. Jag är själv ett offer för Peters Princip, ifall du skulle råkat ha snubbla över även denna och undrar vad det är.
    .

Senast ändrad av formsvackan den 2009-03-27, 17:14, ändrad totalt 2 gånger
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-27, 13:16

Mr. Raahhhmmmm! No Så du säger det? No

Ju mer inkompetens dessto högre upp? Jaha?
    Och hur högt upp anser du din favorit Fredrik Reinfeldt befinna sig då?

Menar du då att han som sitter högst upp, är den mest inkompetente då?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-03-27, 14:53

"För att slutligen summera The Wanja Principle: Hur högt man når i en organisation står i omvänd proportion mot hur oansvarig och inkompetent man är."

Jajjamensan, som exempel:

Fredrik Reinfeldt: Statsminister
    Carl Bildt: Utrikesminister
    Jan Björklund: Utbildningsminister
    Anders Borg: Finansminister
    Mats Odell: Kommun- och finansmarknadsminister
    Maud Olofsson: Näringsminister, vice statsminister

Sket du i det blå skåpet nu igen Fredrik ?
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

The Wanja Principle Empty Touché

Inlägg  theward 2009-03-27, 15:03

RedCloud skrev:"För att slutligen summera The Wanja Principle: Hur högt man når i en organisation står i omvänd proportion mot hur oansvarig och inkompetent man är."

Jag tänkte precis skriva samma.
    Tyvärr har dettta fenomen även gällt diverse sosseregeringar de senaste 20 åren Shocked

ganska skrämmande att både ha lågutbildade, felutbildade och människor som aldrigt haft ett hederligt jobbb i hela sitt liv som beslutsfattare.

Chansen att det blir fel är ju överhängande
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-27, 15:12

Härligt och se att du är i toppform Red Cloud, Wink
    Du utvecklade och fulländade min tanke, det är bara erkänna att där blev man som bäst tvåa, No
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2009-03-27, 15:50

theward skrev:
    RedCloud skrev:"För att slutligen summera The Wanja Principle: Hur högt man når i en organisation står i omvänd proportion mot hur oansvarig och inkompetent man är."

Jag tänkte precis skriva samma.
    Tyvärr har dettta fenomen även gällt diverse sosseregeringar de senaste 20 åren Shocked

ganska skrämmande att både ha lågutbildade, felutbildade och människor som aldrigt haft ett hederligt jobbb i hela sitt liv som beslutsfattare.

Chansen att det blir fel är ju överhängande

Nu består ju partitoppen inom allianzen av högutbildade människor med Maud som undantag, Redclouds påpekande är inget annat en raljerande ur ett ideologiskt vänsterperspektiv.

Har Lars Ohly någon akademisk utbildning i ryggen? Mona ?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-03-27, 15:54

"Redclouds påpekande är inget annat en raljerande ur ett ideologiskt vänsterperspektiv.

nejdå, jag hänger bara på Fredrik "jagbegripernada" Rahms infantila förstainlägg.
    bing

Antal inlägg : 138

Inlägg  bing 2009-03-27, 15:56

R.O.F.L skrev:Har Lars Ohly någon akademisk utbildning i ryggen?

Efter gymnasiet, 1976, började Ohly arbeta på SJ. Han var först spärrvakt och sedan tågvakt. Därefter gick han tågmästarkursen och blev så småningom tågmästare.

R.O.F.L skrev: Mona ?

På gymnasiet gick hon dåvarande samhällsvetenskaplig linje i Saltsjöbadens samskola och vid Södra Latin i Stockholm. Hennes slutbetyg var 3,3 (på en femgradig skala)

tågmästare... räknas det som akademisk utbildning? Smile annars är svaret nej
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

The Wanja Principle Empty kunskap!

Inlägg  Redvictory 2009-03-27, 16:05

Kunaskap och utbildning är inget värt där förnuftet saknas dvs i alliansen!
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-03-27, 16:32

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 22:07, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-03-27, 16:42

Sedan när blev akademiskt utbildning ett krav för politiken? Får man inte engagera sig i politiken utan hög utbildning? Särskild i någon högskolekurs som inte ger några livserfarenheter...

Jag föredrar en person som har gått livets hårda skola och lärt sig hur verkligheten fungerar än någon som bara har läst teori om verkligheten.

queen
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2009-03-27, 17:08

Regndrottning skrev:Sedan när blev akademiskt utbildning ett krav för politiken? Får man inte engagera sig i politiken utan hög utbildning? Särskild i någon högskolekurs som inte ger några livserfarenheter...

Jag föredrar en person som har gått livets hårda skola och lärt sig hur verkligheten fungerar än någon som bara har läst teori om verkligheten.

queen

[i]Jag föredrar en person som har gått livets hårda skola och lärt sig hur verkligheten fungerar än någon som bara har läst teori om verkligheten.

Låter som du föreslår ngn som Martin Lindgren :S
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-03-27, 17:15

Vill belysa lite om detta med "akademisk" utbildning.
    På skolan där jag jobbar så är det ung. 50/50 mellan akademiskt utbildade behöriga lärare och ej akademiskt obehöriga dito.

Det råder inga som helst tvivel om att de s.k. obehöriga är de bättre lärarna ur både pedagogisk och utbildarmässig synvinkel.
    Det är människor med lång livserfarenhet, flera yrkeserfarenheter osv

Så att påstå att konungariket Sverige skulle styras bättre med akademiker i parlamentet är rent nys.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-27, 17:21

R.O.F.L skrev:Nu består ju partitoppen inom allianzen av högutbildade människor med Maud som undantag

Och detta har vad att göra med kompetens ?

"The only thing that interferes with my learning is my education." / Albert Einstein

"Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school." / Samme Albert

.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2009-03-27, 17:24

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:Nu består ju partitoppen inom allianzen av högutbildade människor med Maud som undantag

"The only thing that interferes with my learning is my education." / Albert Einstein

"Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school." / Samme Albert

.

Måste kännas förvirrande att citera en jude när palestinasjalen sitter tajt om halsen med landet Israel bortaget
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-27, 17:28

R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:

.

Måste kännas förvirrande att citera en jude när palestinasjalen sitter tajt om halsen med landet Israel bortaget

Med tanke på din "kommentar" är nog den totala förvirringen din.
    .
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2009-03-27, 17:38

formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:

.

Med tanke på din "kommentar" är nog den totala förvirringen din.
    .

Måste erkänna att inlägget var ett klavertramp eller övertramp.

Med mina 20 högskolepoäng så är jag långt ljusår ifrån en akademisk examen.

Learning by doing fungerar nog alldeles utmärkt.

Apropå citat:

Things fall apart. The center will not hold. - Yeats

eller varför inte

En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj.

Har fastnat för dessa Very Happy
    bing

Antal inlägg : 138

Inlägg  bing 2009-03-27, 17:46

Regndrottning skrev:Jag föredrar en person som har gått livets hårda skola och lärt sig hur verkligheten fungerar än någon som bara har läst teori om verkligheten.

problemet är väl att de flesta politker har inte gjort detta heller... de började som unga som "påläggskalvar" i ungdomsförbunden och har alltså varken livserfarenhet eller utbildning...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-27, 17:55

R.O.F.L skrev:[
    Måste erkänna att inlägget var ett klavertramp eller övertramp.

Med mina 20 högskolepoäng så är jag långt ljusår ifrån en akademisk examen.

Learning by doing fungerar nog alldeles utmärkt.

Apropå citat:

Things fall apart. The center will not hold. - Yeats

eller varför inte

En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj.

Har fastnat för dessa Very Happy

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Sign hanging in Einstein's office at Princeton)
    .
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-03-27, 18:01

Jag använder mig av det här citatet av nämnde Albert i min undervisning:

Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-27, 18:08

Finns mycket gott att hämta där RC.

"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."

"He who joyfully marches to music rank and file, has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would surely suffice. This disgrace to civilization should be done away with at once"

.
    Thors

Antal inlägg : 2065

Inlägg  Thors 2010-02-24, 19:29

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:32