Vad anser ni andra här inne på forum om höga bonusar inom näringslivet och inom statens företag/bolag?
+9
Susz X
Redvictory
marxisten
fredrik rahm70
Regndrottning
MartinLindgren
theward
visuellt
ANNA2LINK
13 posters
Bonus eller inte???
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 1
Bonus eller inte???
Intressant program visades på svt i dag i uppdrag granskning. Anders Borg har gått ut hårt med att han är emot bankernas bonussystem och kritiserat bankerna hårt för detta samtidigt som regeringen har föregående år ändrat regler och låter statens företag/bolag ha höga bonusar som kan vara upp till 3,4,5 miljoner. Hur tänker Anders här??? För mig låter detta mycket förvirrande. Vill våran finansminister ha höga bonussystem eller inte???
Vad anser ni andra här inne på forum om höga bonusar inom näringslivet och inom statens företag/bolag?
visuellt- Antal inlägg : 207
- Inlägg 2
Sv: Bonus eller inte???
Förutom bonusarna så satsar samtidigt många i riksdag och regeringen på att bygga ut förtagshälsovården.
Företag som de själv "äger" och nu kan ta ut större vinster ifrån.
Här gynnar de sig själva genom politiska beslut.
Företag som de själv "äger" och nu kan ta ut större vinster ifrån.
Här gynnar de sig själva genom politiska beslut.
- Inlägg 3
Jag anser
Jag anser att dom inte ska få gynna sig själva!!!
- Inlägg 4
Förtroende
Det skapar ju inte förtroende för våra politiker direkt när dom gynnas av egna beslut. Sitter dessa människor och är politiker för människors bästa eller för sitt eget bästa???
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 5
bonus varför?
räcker mer än väl med deras överdimenenionerade löner.
Som jag ser det borde ingen tjäna mer än 100 000 i månaden.
Varför jo för det behövs överhuvudtaget inte.
Man kan leva jättegott på c.a 50 000 efter skatt.
Sen kan man ju med smarta placeringar se sina pengar växa
Som jag ser det borde ingen tjäna mer än 100 000 i månaden.
Varför jo för det behövs överhuvudtaget inte.
Man kan leva jättegott på c.a 50 000 efter skatt.
Sen kan man ju med smarta placeringar se sina pengar växa
- Inlägg 6
Ja verkligen
Ja verkligen många av dessa chefer tjänar alldeles för mycket. Dom har väl problem med vad dom ska göra med alla pengar, medans vanligt folk får kämpa som fasen för att få ekonomin att gå ihop...
Att samhället/världen är orättvis är en sak men den behöver inte vara så orättvis som det är i dag. Alla skulle vinna på om världen/Sverige blev mer rättvis!!!
Att samhället/världen är orättvis är en sak men den behöver inte vara så orättvis som det är i dag. Alla skulle vinna på om världen/Sverige blev mer rättvis!!!
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 7
Jag lyssnade lite på uppdrag granskning igår
Och kunde konstatera att bonuschefen Maud Olofson vågade inte komma, men Mats Odell var där, och hade problem med den hala isen!
Svammlade nånting om attr dessa höga herrar och bonusmottagare egentligen är offer i finanskrisens fotspår,
Vad han menar med offer undrar man ju över?
Och kunde konstatera att bonuschefen Maud Olofson vågade inte komma, men Mats Odell var där, och hade problem med den hala isen!
Svammlade nånting om attr dessa höga herrar och bonusmottagare egentligen är offer i finanskrisens fotspår,
Vad han menar med offer undrar man ju över?
- Inlägg 8
Ja jisses, idag är det Anders Borg som står i blåsväder,
Han som varit så pådrivande mot bankdirektörernas bonus länge nu, har själv varit med och dubblat statliga chefers bonusar,
Det är väl det som kallas en MataHari, dubbelspel helt enkelt!
Han som varit så pådrivande mot bankdirektörernas bonus länge nu, har själv varit med och dubblat statliga chefers bonusar,
Det är väl det som kallas en MataHari, dubbelspel helt enkelt!
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 9
Jag har en tanke!
Låt all Vd:s, höga chefer, politiker och andra med bonus får behålla sina höga bonusar! Jag menar så här... De får ju sina bonusar för de har gjort en bra jobb, eller hur?
Men ta ifrån dem lönen!
Låt all Vd:s, höga chefer, politiker och andra med bonus får behålla sina höga bonusar! Jag menar så här... De får ju sina bonusar för de har gjort en bra jobb, eller hur?
Men ta ifrån dem lönen!
- Inlägg 10
Det värsta är
Det värsta är att bonusarna är så höga....
fredrik rahm70- Antal inlägg : 3811
- Inlägg 11
skumt hur vänster alltid blanda ihop statliga företag, kommunala företag och privata i en salig röra.
statliga och kommunala = dina och mina SKATTEPENGAR
privata är DERAS pengar
skrattar
privata är DERAS pengar
skrattar
marxisten- Antal inlägg : 5060
- Inlägg 12
fredrik rahm skrev:skumt hur vänster alltid blanda ihop statliga företag, kommunala företag och privata i en salig röra.
privata är DERAS pengar
skrattar
Spelar väl ingen roll om det är privat eller inte. Om det är deras pengar som du uttrycker det. Det är väl exakt lika omoraliskt att ta ut en hög bonus när ett företag går back och man tvingas varsla.
I andra fall är det också omoraliskt. Även när företaget går bra. De pengar man slänger ut på en person som har kanske 100 000 i månaden kunde man lika gärna ge till de arbetande i företaget i form av höjda löner! De behöver höjda löner, det kan man inte påstå om bonusdirektören!
- Inlägg 13
jo marx det spelar roll om det är privat eller allmänt..
En sak vissa med "allt skall vara statligt" och "dina pengar är mina" känslor har svårt att skilja på.
Vad tror DU är skillnanden mellan ett PRIVAT företag och en statlig institution som tex systembolaget??=)
dirren Pelle Urban bajskrona får 1000000 i bonus av bilbolaget arnesautomobil (skattade vinstpengar)
eller Anitra Steen får 4.5 Miljoner av systembolaget
En sak vissa med "allt skall vara statligt" och "dina pengar är mina" känslor har svårt att skilja på.
Vad tror DU är skillnanden mellan ett PRIVAT företag och en statlig institution som tex systembolaget??=)
dirren Pelle Urban bajskrona får 1000000 i bonus av bilbolaget arnesautomobil (skattade vinstpengar)
eller Anitra Steen får 4.5 Miljoner av systembolaget
Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-06, 14:46, ändrad totalt 2 gånger
- Inlägg 15
anna visar igen sina åsikter med en oneliner utan vidare förklaring.. eller ens mening.
Ja..du..har..rätt.
*skrattar*
Ja..du..har..rätt.
*skrattar*
- Inlägg 16
Fredrik
Ha ha Fredrik skulle vilja själv höra till dom som får höga bonusar... Eller hur Fredrik Rahm???
- Inlägg 17
Anna, Mr. Frreeeddddrrrrriiiiiiikkkkkkk, är ett större skämt än vad han var på gammla AB/forumet,!
- Inlägg 18
Hur kunde jag veta att martin skulle skriva direkt efter mitt inlägg och dessutom ett inlägg om mej som Person och inte saken i debatten??
kanske är jag släkt med Saida??
eller så är det kanske hmm.... stalking??=)
Och nej anna.. bonusar är ej RÄTT, eller jo ibland-- när företaget går BRA..
lägg gärna mera åsikter i min mun tack.
Dock är det SKILLNAD på statliga och privata företag ngt ni inte klarar att se och istället ger er på mej lite solidariskt==)
Och nej anna.. bonusar är ej RÄTT, eller jo ibland-- när företaget går BRA..
Dock är det SKILLNAD på statliga och privata företag ngt ni inte klarar att se och istället ger er på mej lite solidariskt==)
Redvictory- Antal inlägg : 12028
- Inlägg 19
Instämmer
Denne pajas är ännu dummare nu! varför är det så! kan det bero på? kan det vara för att hans inlägg får vara kvar?
- Inlägg 20
Mm har man inga svar eller några tankar hoppar man på andra.
typiskt vänster/sosse mane´r
typiskt vänster/sosse mane´r
- Inlägg 21
Hmmm...? Hoppa på andra säger Mr.Rahm, men det vet ju inte han själv ett dugg om?
För i hans eget fall har ju han någon märklig vinklig, som han rättfärdigar sig själv, och anser sig bara ge igen?
Men viktigt att påtala att jag har märkt att han har trampat lite på bromsen mot mig senaste dagarna, och då gör jag det också!
För i hans eget fall har ju han någon märklig vinklig, som han rättfärdigar sig själv, och anser sig bara ge igen?
Men viktigt att påtala att jag har märkt att han har trampat lite på bromsen mot mig senaste dagarna, och då gör jag det också!
- Inlägg 22
Hur kunde jag veta att martin skulle skriva direkt efter mitt inlägg och dessutom ett inlägg om mej som Person och inte saken i debatten??
_______________________> debatt<______________________________________
NEJ bonusar är ej RÄTT, eller jo ibland-- när företaget går BRA..Dock måste det finnas en sans och reson i dessa alltför ofta absurda bonusar
NEJ bonusar är ej RÄTT, eller jo ibland-- när företaget går BRA..Dock måste det finnas en sans och reson i dessa alltför ofta absurda bonusar
- Inlägg 23
Sök för tusan hjälp innan det är för sent!
Självklart står det dig fritt att blockera mig, helt okey!
Men det står mig lika fritt att svar på vilka inlägg jag vill!
Särskilt som det här jag svarar på just nu, när du fortsätter tala om mig, varför?
Med andra ord, när du slutar tala om mig, och börjar betew dig själv som du lär, så slutar jag ge kommentarer direkt till dig!
Självklart står det dig fritt att blockera mig, helt okey!
Men det står mig lika fritt att svar på vilka inlägg jag vill!
Särskilt som det här jag svarar på just nu, när du fortsätter tala om mig, varför?
Med andra ord, när du slutar tala om mig, och börjar betew dig själv som du lär, så slutar jag ge kommentarer direkt till dig!
- Inlägg 24
Susz X- Antal inlägg : 6327
- Inlägg 25
ANNA2LINK skrev:Intressant program visades på svt i dag i uppdrag granskning. Anders Borg har gått ut hårt med att han är emot bankernas bonussystem och kritiserat bankerna hårt för detta samtidigt som regeringen har föregående år ändrat regler och låter statens företag/bolag ha höga bonusar som kan vara upp till 3,4,5 miljoner. Hur tänker Anders här??? För mig låter detta mycket förvirrande. Vill våran finansminister ha höga bonussystem eller inte???
Det är stor skam med fantasisummor och bonusar i dagen Sverige. Oansvarigt och girigt- inget annat.
Personligen bojkottar jag från och med förra veckan SEB.