formsvackan skrev:I samma demokratis namn har GA också tidigare hävdat att folkrätten ger regeringar rätt att internera människor utifrån etnisk eller religiös tillhörighet.marxisten skrev:GustavAnder skrev:Jag blir irriterad och förbannad när folk uttryckligen stödjer gripandet och fängslande i fler år av en man utan rättegång och när han sedan släpps eftersom man inte funnit något som helst bindande bevis anser de att det är fel att släppa honom, att han ska fortsätta vara sitta frihetsberövad för brott han ej kan dömas skyldig till pga. brist på bevis. Att man anser att han trots frisläppande är skyldig. Det blir jag förbannad på.
Men nu har du dålig koll igen, de gripna som satt på Guantanamo är inte gripna av polis, de är krigsfångar gripna av militär.
Då gäller andra regler, tvisten om Guantanamo har ju gällt huruvida de som suttit där varit regelrätta krigsfångar eller ej.
Sluta gå på de där sektmötena har jag ju sagt.
Krigsfångar, vilket smidigt sätt att ursäkta fängslande i åratal utan prövning under tortyr. Vilken bra ursäkt! Är detta också i demokratins namn som sönderbombandet av olika länder?
Så länge det gäller USA eller deras allierade så...