TMB skrev:Det finns vissa saker man inte kan välja etnicitet och föräldrar t.ex.
En neger från Afrika kan aldrig bli svensk, och en svensk i Afrika kan aldrig bli en neger. Skulle jag bosätta mig bland Bantu-negrerna i Kenya så skulle jag inte gå omkring och säga att jag är en Bantuneger.
Hudfärg har ändock inte nödvändigtvis något att göra med samhöre. Det jag pratar om handlar helt enkelt om identifiering, samhöre och "lojalitet" till sitt land. En "neger" kan mycket väl vara svensk (inte etnisk) - i dess rätta bemärkelse - om denne talar flytande svenska, följer svensk sed och kultur och helt enkelt följer samma ramar. Jag har ett flertal vänner som härstammar från afrika och andra länder, och dem ser jag som svenskar då de behärskar språket, har bott här sedan födseln och följer vår kultur. Etnisk svensk kan de aldrig bli, men de kan mycket väl bemärkas vara just svenskar. De lever i ett land där de känner sig hemma i, ett land de kan identifiera sig med. De följer seden och kulturen som vilken annan etnisk svensk som helst. Med andra ord har de influerats av svenskheten och en gemensam kultur!
Däremot, en afrikan som inte kan språket, följer sin säregna kultur, och inte finner någon koppling och samverkan med Sverige (och således inte influeras av kulturen) skall inte benämnas som svensk. Det är lite motsägelsefullt. Denne kommer alltid att förbli just en afrikan med svenskt medborgarskap.