Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
Infra
RedCloud
theward
Regndrottning
Secrist
Vercingetorix
MartinLindgren
R.O.F.L
marxisten
x-medborgare
ANNA2LINK
15 posters

Omskärelse

R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Omskärelse - Sida 3 Empty hmmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-10-01, 22:05

Enligt Islam är omskärelse för pojkar obligatorisk. Detta måste ske så tidigt som möjligt. Omskärelse för flickor är däremot inte obligatorisk Den kvinnliga omskärelsen har relativt svagt stöd i profetens Sunna (traditioner) och är inte något som rekommenderas,,,,,

F.ö upplever jag att tidigare inlägg är ett resultat av massmedias framställande av Islam som fanatisk, och det gör att kontakten mellan muslimerna och det svenska samhället är mycket svag.

Typexempel är Brunfront eviga spammande,,,
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Omskärelse - Sida 3 Empty Sv: Omskärelse

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:08

F.ö upplever jag att tidigare inlägg är ett resultat av massmedias framställande av Islam som fanatisk, och det gör att kontakten mellan muslimerna och det svenska samhället är mycket svag.

Cred för den klarsynheten !
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Omskärelse - Sida 3 Empty Kontaktproblem

Inlägg  Secrist 2009-10-01, 22:15

Fast att aktivt söka sig till och bosätta sig i svårt segregerade områden med obefintlig kontakt med det svenska samhället gör ju inte saken bättre.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-10-01, 22:17

RedCloud skrev:

Cred för den klarsynheten !

De flesta är nog ense om att islam i sig själv INTE är en fanatisk företeelse, dock finns det fanatiker bland dem som vi måste vara försiktiga med, och som de vanliga Muslimerna borde bekämpa mer aktivt, för fanatikerna är trots allt en väldigt liten del av Islam....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:21

De flesta är nog ense om att islam i sig själv INTE är en fanatisk företeelse
    ,

Men ge dig Sniper, har du verkligen missat hatet mot Islam och muslimer som florerar här och på ABs forum och ute IRL ? Då är du sannerligen blåögdare än jag någonsin kunnat tro.

dock finns det fanatiker bland dem som vi måste vara försiktiga med,

Absolut, de finns inom Islam, inom Kristendomen, inom de flesta stora religioner.

och som de vanliga Muslimerna borde bekämpa mer aktivt,

Har du någonsin bekämpat Livets Ord tex ?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:23

Fast att aktivt söka sig till och bosätta sig i svårt segregerade områden med obefintlig kontakt med det svenska samhället gör ju inte saken bättre.

Varför skulle muslimerna vara annorlunda än andra människor.
    Överallt där en grupp är i minoritet så samlas man.

Svensk-ghettona på Spaniens solkust är ett typexempel....
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2009-10-01, 22:24

RedCloud skrev:
    ,

Men ge dig Sniper, har du verkligen missat hatet mot Islam och muslimer som florerar här och på ABs forum och ute IRL ? Då är du sannerligen blåögdare än jag någonsin kunnat tro.

Absolut, de finns inom Islam, inom Kristendomen, inom de flesta stora religioner.

Varför vill du bekämpa Livets ord?

Har någon från den sekten sprängt bussar eller skär huvudet av folk i tv?
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-10-01, 22:26

RedCloud skrev:

Varför skulle muslimerna vara annorlunda än andra människor.
    Överallt där en grupp är i minoritet så samlas man.

Svensk-ghettona på Spaniens solkust är ett typexempel....

Du menar de områdena som folk köpt med sina egna pengar för att leva i stillhet under vinterhalvåret? Ofta pensionärer?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-10-01, 22:28

RedCloud skrev:
    ,

Jag sa DE FLESTA, de som agerar hårt mot muslimer i allmänhet är inte de flesta, de är i minoritet i det stora hela. förvisso en högljudd skara....
    och ja det finns det, men tyvärr är det de fanatiska inom Islam som går till våldsamheter, vi hör inget om kristna som stenar, som hänger homosexuella, som hugger händerr av folk, som skär halsar av människor osv som en del i sin kamp att sprida religionen, men visst ska vi bekämpa deras bigotterier och osunda åsikter osv...

Och ja, jag HAR bekämpat åsikter bland medlemmar i livets ord, och ännu mer Jehovas Vittnens spridande av skit....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2009-10-01, 22:29

Personligen kan jag ju anse att det religiösa könsstympandet av små gossebarn uppvisar ett visst mått av fanatism, för att uttrycka mig milt.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:30

Du skrev nyss att du tyckte att muslimerna skulle stå upp mot fanatikerna inom religionen, varför skulle kristna inte behöva göra det ?

Du menar de områdena som folk köpt med sina egna pengar för att leva i stillhet under vinterhalvåret? Ofta pensionärer?

Ahh, spelar det ngn roll hur boendet är införskaffat ?
    Intressant, kan du utveckla ?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Omskärelse - Sida 3 Empty hmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-10-01, 22:32

"och som de vanliga Muslimerna borde bekämpa mer aktivt, för fanatikerna är trots allt en väldigt liten del av Islam...."

Hur då? Är islamism ett stort problem i Sverige?

Pakistan gör väl vad dem kan för att få bukt med Talibanerna?

Att gripa efter alster från ockuperade länder är inte ett bra exempel Sniper.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-10-01, 22:32

Vad gäller skolmaten är jag kluven... Å ena sidan: Är man fjollig med maten så får man fan ta med sig mat hemifrån, eller som mina föräldrar brukade säga: "Passar inte det som serveras får du gå hungrig..." (Men så lärde jag mig att uppskatta all sorts mat också.)

Å andra sidan kan det ju vara rätt schysst att vara tillmötesgående vad gäller önskemålen, då skolmaten är en central del i hur väl en elev kommer att klara av skoldagen.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Omskärelse - Sida 3 Empty Hålla med

Inlägg  ANNA2LINK 2009-10-01, 22:34

Som bekant är det en dabatt nu med en tjej som vill springa runt i heltäckande niqab för det ska man göra som god muslimsk kvinna enligt hennes tolkning.

Specialmat i skolorna. Skolavslutningar i gympasalen. Barn som inte får vara med på gymnastik, friluftsdagar, klassresor etc etc.
    Secrist

Jag tycker att Secrist tar upp viktiga saker här. Specialmat är en sak men barn som inte får vara med på gymnastik, frilufsdagar,klassresor, skolavslutningar i gympasalen. Varför förhindrar en del föräldrar sina barn till att avstå från detta och vi bara accepterar det???

Skolavslutningar som vi i Sverige många gånger firar i kyrkan. Faktum är att det är inte vi svenskar själva som verkar få bestämma det utan är det så att en del muslimska elever inte får gå till kyrkan, ska resten av barnen fira avslutningar i tex gympasalen då för att några få säger ifrån?

Jag anser också att detta kan vara krav för en del muslimer. Det hela handlar ju om det land vi bor i Sverige. Vi i Sverige ska vara så bra som möjligt mot invandrarna som kommer hit.Men sen så måste invandrare faktiskt ta seden dit dom kommer också. Det handlar om en anpassning ifrån båda håll annars så kommer inte samhället att funka. Vi är på god väg att misslyckas med vårat samhälle på många plan och hur ska vi göra för att vända på detta kaos som vi faktiskt har i dag?

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2009-10-01, 22:44, ändrad totalt 1 gång
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-10-01, 22:35

RedCloud skrev:

Du skrev nyss att du tyckte att muslimerna skulle stå upp mot fanatikerna inom religionen, varför skulle kristna inte behöva göra det ?

Ahh, spelar det ngn roll hur boendet är införskaffat ?
    Intressant, kan du utveckla ?

Överst skrev inte jag.

Nederst, Ja jag tycker att det är stor skillnad på ett "ghetto" i förorten där stora delar lever av skattebetalarna än ett välmående område utan stenkastare på costa del sol.
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-10-01, 22:37

Thetaxpayer skrev:
    RedCloud skrev:
    ,

Har någon från den sekten sprängt bussar eller skär huvudet av folk i tv?

Då måste den naturliga frågan bli har ALLA muslimer gort det ???
    Eller är det möjligen vissa grupperingar..
    Livets ord måste ju vara en gren av kristendomen och i sådant fall finns det ju rent historiskt en hel del att lasta även dom för.Den totala kristenheten.
    Så frågan är är det inte fel att tala om muslimer som en enhet..
    Och bör man inte göra skillnad på religonen oavsett vilken och på vilket sätt olika människor använder sig av den.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:38

Nederst, Ja jag tycker att det är stor skillnad på ett "ghetto" i förorten där stora delar lever av skattebetalarna än ett välmående område utan stenkastare på costa del sol.

Ahha, det gamla vanliga inlindade rasist-tugget alltså...

Detta är inget nytt fenomen, i alla kulturer, överallt under historiens gång har minoriteter slutit sig samman geografiskt, fört att känna sig "hemma".

Problem, ja, bara för de´trångsynta.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Omskärelse - Sida 3 Empty hmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-10-01, 22:39

Vercingetorix skrev:Vad gäller skolmaten är jag kluven... Å ena sidan: Är man fjollig med maten så får man fan ta med sig mat hemifrån, eller som mina föräldrar brukade säga: "Passar inte det som serveras får du gå hungrig..." (Men så lärde jag mig att uppskatta all sorts mat också.)

Å andra sidan kan det ju vara rätt schysst att vara tillmötesgående vad gäller önskemålen, då skolmaten är en central del i hur väl en elev kommer att klara av skoldagen.

Som liberal humanist är du direkt diskvalicerad att delta i denna debatt,
    Att fokusera på att övertyga folk om huruvida Gud ”nog” finns eller inte som om det var en viktig samhällsfråga är i mina ögon ett lyxproblem.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-10-01, 22:41

RedCloud skrev:

Ahha, det gamla vanliga inlindade rasist-tugget alltså...

Detta är inget nytt fenomen, i alla kulturer, överallt under historiens gång har minoriteter slutit sig samman geografiskt, fört att känna sig "hemma".

Problem, ja, bara för de´trångsynta.

Trångsynt får stå för dig men jag tycker fortfarande att jämförelsen är usel.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-10-01, 22:44

I min värld är du fri att tycka så...
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-10-01, 22:48

RedCloud skrev:

I min värld är du fri att tycka så...

Bra då är vi ju överens om något.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-10-01, 22:49

R.O.F.L skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad gäller skolmaten är jag kluven... Å ena sidan: Är man fjollig med maten så får man fan ta med sig mat hemifrån, eller som mina föräldrar brukade säga: "Passar inte det som serveras får du gå hungrig..." (Men så lärde jag mig att uppskatta all sorts mat också.)

Att fokusera på att övertyga folk om huruvida Gud ”nog” finns eller inte som om det var en viktig samhällsfråga är i mina ögon ett lyxproblem.

Que? Och vem är du att diskvalificera människor i en debatt?
    Och hade du haft ögon att se med hade du kunnat se att problemet är betydligt större, än av lyxig art. Men om religiös könsstympning enligt dig är ett lyxproblem i samhället vore det ju i rimlighetens namn vara intressant att veta vad du anser vara en viktig samhällsfråga. Fullkorn eller inte i oblaterna, kanske?

Så länge institutionell religion är en företeelse i samhället, kommer jag att arbeta emot den.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-10-01, 22:50

R.O.F.L Today at 9:39 pm

lol!
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Inlägg  R.O.F.L 2009-10-02, 00:16

Vercingetorix skrev:
    R.O.F.L skrev:

Que? Och vem är du att diskvalificera människor i en debatt?
    Och hade du haft ögon att se med hade du kunnat se att problemet är betydligt större, än av lyxig art. Men om religiös könsstympning enligt dig är ett lyxproblem i samhället vore det ju i rimlighetens namn vara intressant att veta vad du anser vara en viktig samhällsfråga. Fullkorn eller inte i oblaterna, kanske?

Så länge institutionell religion är en företeelse i samhället, kommer jag att arbeta emot den.

Problemet med dig är att du ser ner på religionsutövare, lyxproblem eller dimridå? Det blir bara obehagligt när man tänker på det i ett internationellt perspektiv. Att "arbeta emot" det enda hopp många av människorna i många delar av världen har, deras tro. En tro som är det enda många har att ta till, både för att orka ta sig genom sin dag, och för att orka engagera sig för sin egen och sina medmänniskors situation anser jag vara ett lyxproblem.
    Liberal humansim kommer inte med något positivt som kan förbättra människors liv.

Sä snälla, skona mig fån dina nedlåtande oneliners om oblater (Hostia) samt egna tolkningar vad som är fantatiskt.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Omskärelse - Sida 3 Empty Ulf Ekman

Inlägg  Secrist 2009-10-02, 01:22

Hur många självmordsbombare har Livets Ord producerat?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 06:34