Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
theward
blueheaven
Thetaxpayer
marxisten
Sniperace
Susz X
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

Priset på lycka, nu fastställt

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Priset på lycka, nu fastställt - Sida 4 Empty Sv: Priset på lycka, nu fastställt

Inlägg  Regndrottning 2009-09-25, 10:31

patriot skrev:
    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:jupp det skulle jag, eftersom deras (bh GA) åsikter skulle förr eller senare leda alla i fördärvet.......

Kan mackbiträdet ,
    som enligt egen utsago inte tillhör den dummaste delen av de 20% som inte är så smarta, eller det var tvärtom?,
    vara vänlig och påpeka vilka åsikter jag har som skulle föranleda detta uppror ?Smile

Enkelt. Läs dina egna inlägg och tänk dig hur arbetarna i ditt Sverige skulle reagera på din girighet och kapitalistiska ideologi som bara skulle förtrycka den arbetande klassen! Där har du en hel del som skulle leda till revolution!

Och du, vad är det för fel på att vara mackbiträde?

Nu tror jag att till och med apan vid ditt poasitiv verkar smartare än positivspelaren.
    Vad vet du, som aldrig arbetat om arbetare ?

Arbetare behövs i Sverige. Med låg skatt behövs inte så hög lön. Då får flera arbetare arbete och behöver inte få bidrag. Är det svårt att fatta?

Vilka arbetare är det som får bidrag? Trots relativt låg lön har jag ALDRIG fått ett bidrag... och jag försörjde mig själv alldeles utmärkt.

Och högre löner skulle också leda till att folk inte behöver bidrag... är det så svårt att fatta?

Vare sig med hög lön och skatt eller låg lön och skatt så har låginkomsttagaren fortfarande samma antal kronor i fickan! Så varken mitt sätt eller ditt sätt gör folk rikare, men ditt sätt gör staten fattigare.... men allt vad det innebär.

queen
    patriot
    patriot

Antal inlägg : 340

Priset på lycka, nu fastställt - Sida 4 Empty Sv: Priset på lycka, nu fastställt

Inlägg  patriot 2009-09-25, 11:11

Regndrottning skrev:
    patriot skrev:
    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:jupp det skulle jag, eftersom deras (bh GA) åsikter skulle förr eller senare leda alla i fördärvet.......

Kan mackbiträdet ,
    som enligt egen utsago inte tillhör den dummaste delen av de 20% som inte är så smarta, eller det var tvärtom?,
    vara vänlig och påpeka vilka åsikter jag har som skulle föranleda detta uppror ?Smile

Enkelt. Läs dina egna inlägg och tänk dig hur arbetarna i ditt Sverige skulle reagera på din girighet och kapitalistiska ideologi som bara skulle förtrycka den arbetande klassen! Där har du en hel del som skulle leda till revolution!

Och du, vad är det för fel på att vara mackbiträde?

Nu tror jag att till och med apan vid ditt poasitiv verkar smartare än positivspelaren.
    Vad vet du, som aldrig arbetat om arbetare ?

Arbetare behövs i Sverige. Med låg skatt behövs inte så hög lön. Då får flera arbetare arbete och behöver inte få bidrag. Är det svårt att fatta?

Vilka arbetare är det som får bidrag? Trots relativt låg lön har jag ALDRIG fått ett bidrag... och jag försörjde mig själv alldeles utmärkt.

Och högre löner skulle också leda till att folk inte behöver bidrag... är det så svårt att fatta?

Vare sig med hög lön och skatt eller låg lön och skatt så har låginkomsttagaren fortfarande samma antal kronor i fickan! Så varken mitt sätt eller ditt sätt gör folk rikare, men ditt sätt gör staten fattigare.... men allt vad det innebär.

queen

Om arbetarna har hög lön och hög skatt blir det svårare för säljarna. Med låg lön och låg skatt kan dom sälja mer och fler arbetare får jobb. Då får staten inte betala bidrag till så många och får mer skatt fast den är låg. Nu är lönen hög och skatten också. Andra länder får då sälja istället. Staten betalar ändå bidrag till andra länder av den höga skatten. Sverige förlorar och andra länder vinner.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-09-25, 11:18

En sanning med modifikation, hög lön innebär högre produktionskostander, det kan väl ingen neka till?
    Hög produktionskostnad innebär högre priser, också detta något man inte kan neka till eller hur?

men med lägre skatter får man i praktiken en högre lön, med större köpkraft till lägre priser...
    köper man då mer kommer i slutänden mer pengar i i moms ochj produktioen kanske kan ökas pga att man får råd att köpa mer....

nu är jag ingen ekonom, men i mitt stilla sinne ser jag det som något bra
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-09-25, 11:29

Sniperace skrev:

En sanning med modifikation, hög lön innebär högre produktionskostander, det kan väl ingen neka till?
    Hög produktionskostnad innebär högre priser, också detta något man inte kan neka till eller hur?

men med lägre skatter får man i praktiken en högre lön, med större köpkraft till lägre priser...
    köper man då mer kommer i slutänden mer pengar i i moms ochj produktioen kanske kan ökas pga att man får råd att köpa mer....

Lägre skatt på lönen leder inte till lägre produktionskostnader! Företagaren har fortfarande samma utgift för lönerna.

Och samma sak där... jobbavdraget skall inte leda till mer pengar i lön! Det leder till att lönerna hålls nere men behållningen av den lägre skatten äts upp av ökade kostnader.... Jobbavdraget har införts för att ICA kassörska skall NÖJA sig med lägre lön!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-25, 11:37

Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:

Lägre skatt på lönen leder inte till lägre produktionskostnader! Företagaren har fortfarande samma utgift för lönerna.

Och samma sak där... jobbavdraget skall inte leda till mer pengar i lön! Det leder till att lönerna hålls nere men behållningen av den lägre skatten äts upp av ökade kostnader.... Jobbavdraget har införts för att ICA kassörska skall NÖJA sig med lägre lön!

Nej, men HÖGRE lön leder till högre produktionskostnad, med lägre skatt kan lönen vara lägre eller hur?
    och nej jobbavdraget leder inte till några ökade kostnader, snarare tvärtom.

men visst höga skatter och dubbel lön är melodin för många, även om detta innbär kraftigt ökade kostnader och mindre i plånboken, samt dyrare för hela den offentliga sektorn osv....

jag tror faktiskt inte du läst och förstått vad jag skrev...
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-09-25, 11:44

Nej, men HÖGRE lön leder till högre produktionskostnad, med lägre skatt kan lönen vara lägre eller hur?

men visst höga skatter och dubbel lön är melodin för många, även om detta innbär kraftigt ökade kostnader och mindre i plånboken, samt dyrare för hela den offentliga sektorn osv....

Jag får göra dig besviken, Sniper... Jobbavdraget leder faktisk till högre kostnader! Kommunerna får inte in tillräckligt med pengar och tvingas då höja de kommunala kostnader.....energiavgifter, sophämtning, vatten... ja, avgifterna! Inte att förväxla med priserna för dessa tjänster...det finns alltid avgifter!

Ja, jag förespråkar inte högre löner som sådan... men lönerna bör höjas för vissa underbetalda arbeten och sänkas för andra överbetalda jobb. Då skulle kostnaderna jämna ut sig...

Och varför sades det om jobbavdraget är till för att ICA kassörskan skall nöja sig med lägre lön? Varför sade inte detta om höga chefslönerna? Kanske för att premiera de högavlönade?

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-25, 11:53

Regndrottning skrev:

Jag får göra dig besviken, Sniper... Jobbavdraget leder faktisk till högre kostnader! Kommunerna får inte in tillräckligt med pengar och tvingas då höja de kommunala kostnader.....energiavgifter, sophämtning, vatten... ja, avgifterna! Inte att förväxla med priserna för dessa tjänster...det finns alltid avgifter!

Ja, jag förespråkar inte högre löner som sådan... men lönerna bör höjas för vissa underbetalda arbeten och sänkas för andra överbetalda jobb. Då skulle kostnaderna jämna ut sig...

Och varför sades det om jobbavdraget är till för att ICA kassörskan skall nöja sig med lägre lön? Varför sade inte detta om höga chefslönerna? Kanske för att premiera de högavlönade?

queen

du vet redan vad jag sagt om just lönerna lika lön för alla.....
    det skulle nog göra en ganska stor skillnad i kostnaderna.... nu ser jag just jobbavdraget som fel eftersom det inte kommer alla tillgodo, hellre en generellt lägre skatt som hjälper till att hålla löner nere till förmån för lägre produktionskostnad för alla produkter som behövs som mat osv, är maten billigare så blir mycket ändå billigare för kommunerna genom att lönerna behöver inte höjas lika mycket, allt de ska köpa in blir billigare osv....

så jag tror mycket på låga skatter som ger mer kvar av lönen för arbetarna, vilket ökar möjligheten till konsumtion som i sin tur ger ÖKADE skatteintäkter, samt att fler kanske kan lyckas spara....
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-09-25, 13:14

Lägre produktionskostnader skulle kunna genereras av slopad arbetsgivaravgifter. Ett annat sätt att finansiera det som afgiften bekostar skulle kunna finnes. (Inte heller tror jag, att arbetsgivaravgifterna är öronmärkta till något...de går bara in i skattekistan).

Utan arbetsgivaravgifter skulle kostnader sjunka utan att någon skulle behöva gå ner i lön.

Och jag håller med att en allmän skattesänkning skulle göra mer för den ökade konsumtionen än att bara halva befolkningen skall få. bättre då att hela befolkningen kunde öka sin konsumtion, om det är något att eftersträva....

queen
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-09-25, 13:20

Priset på lycka?

Priset på lycka, nu fastställt - Sida 4 Dogbush

Frågan är - är det det som är lycka- eller enbart ett surrogat och projektion för OLYCKA?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-25, 13:21

Regndrottning skrev:Lägre produktionskostnader skulle kunna genereras av slopad arbetsgivaravgifter. Ett annat sätt att finansiera det som afgiften bekostar skulle kunna finnes. (Inte heller tror jag, att arbetsgivaravgifterna är öronmärkta till något...de går bara in i skattekistan).

Utan arbetsgivaravgifter skulle kostnader sjunka utan att någon skulle behöva gå ner i lön.

Och jag håller med att en allmän skattesänkning skulle göra mer för den ökade konsumtionen än att bara halva befolkningen skall få. bättre då att hela befolkningen kunde öka sin konsumtion, om det är något att eftersträva....

queen
    vem har pratat om arbetsgivaravgifter? inte jag iallafall.... för mycket av dessa kan nog gå till rätt ändamål, har jag rätt för mig ingår väl de sociala avgifterna i denna avgift, så de är i normalfallet en del av LÖNEN, så slopande av dessa vore nog katastrofalt illa för de anställda....
    1. ålderspensionsavgift med 10,21 procent
    2. efterlevandepensionsavgift med 1,70 procent
    3. sjukförsäkringsavgift med 6,71 procent
    4. föräldraförsäkringsavgift med 2,20 procent
    5. arbetsskadeavgift med 0,68 procent
    6. arbetsmarknadsavgift med 2,43 procent
    7. allmän löneavgift med 7,49 procent

Den sammanlagda arbetsgivaravgiften för 2009 blir därmed 31,42 procent

ovanstående är vad arbetsgivaravgiften täcker.....
    på ett sätt är ökad konsumtion bra eftersom det generar JOBB och inkommande skatter genom både löneskatter och moms osv....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-25, 13:23

Susz X skrev:
    Priset på lycka?

Priset på lycka, nu fastställt - Sida 4 Dogbush

Frågan är - är det det som är lycka- eller enbart ett surrogat och projektion för OLYCKA?

utan det skulle du inte kunna göra din röst hörd här, även detta är en del av det konsumtionen ger, utan konsumtion finns inga inkomster eller något som ger oss liv, mat är en viktig del, köper du inte mat så dör du ganska snart....
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-09-25, 13:47

Sniper... Bra lista på vad arbetsgivarafgifter skall täcka.... Tack.

Ja, jag vet redan innan att avgifterna skall gå till just dessa saker, men gör det det, verkligen? Jag är inte så säker.... Om pengar skulle saknas i en pott, vad sker då? Om det är för mycket pengar i en pott, vad händer med dessa?...

Om avgifterna slopades, priserna sjönk p.g.a detta och konsumtionen ökade p.g.a de lägre priserna... skulle inte skatteintäkterna från detta kunna användas till de olika posterna? (Bara en tanke).

Och ja, för rikets och världens finanser är ständigt ökande konsumsion nödvändigt och därför eftersträvansvärt... Men, för världen, planteten, miljön, etc? Jag tror inte det..... och behöver vi verkligen alla dessa 'ting' som vi omger oss med? Knappast! Jag skulle vilja föreslå ett tillbakagång till slit-och släng samhället. Jag själv bemödar mig att leva enligt detta och inte utav snålhet.

queen
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-09-25, 13:55

BRYR ni er alls om det som är onödigt och VERLIgEN kostar oss skattebetalare , mänsklighetetn och vår miljö??

syns väl här om inte annat:
    https://acbladet.swedishforum.se/-f2/nej-till-vapenindustrins-nya-lobbymyndighet-ondskans-dubbelmoral-hycklare-t2981.htm
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-09-25, 14:08

Regndrottning skrev:Ja, jag vet redan innan att avgifterna skall gå till just dessa saker, men gör det det, verkligen?

Detta säger lagen

Lag (2000:981) om fördelning av socialavgifter

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om fördelning av socialavgifterna enligt socialavgiftslagen (2000:980) för finansiering av systemen för social trygghet.

2 § Termer och uttryck som används i denna lag har samma betydelse som i socialavgiftslagen (2000:980).
    Sjukförsäkringsavgifter

3 § Sjukförsäkringsavgifter skall finansiera kostnader för följande ersättningar som utges enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring

1. sjukpenning och andra ersättningar enligt 3 kap.,
    2. inkomstrelaterad sjukersättning och inkomstrelaterad aktivitetsersättning enligt 8 kap., och
    3. rehabiliteringspenning och andra ersättningar enligt 22 kap. Lag (2006:1346).

4 § Sjukförsäkringsavgifter skall också finansiera

1. Centrala studiestödsnämndens kostnader med anledning av att studielån som avser en sjukperiod inte behöver återbetalas enligt studiestödslagen (1999:1395) eller bestämmelser som har meddelats med stöd av den lagen,
    2. kostnader enligt lagen (1988:1465) om ersättning och ledighet för närståendevård,
    3. den allmänna försäkringens kostnader enligt lagen (1991:1047) om sjuklön,
    4. vissa av Försäkringskassans förvaltningskostnader och kostnader för att delta i finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser, samt
    5. sådana statliga ålderspensionsavgifter enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift som betalas för förmåner enligt 1 och 2 ovan samt 3 §. Lag (2004:850).
    Föräldraförsäkringsavgifter

5 § Föräldraförsäkringsavgifter skall finansiera

1. föräldrapenningförmåner enligt 4 kap. lagen (1962:381) om allmän försäkring,
    2. kostnader för administration av föräldrapenningförmåner, och
    3. sådana statliga ålderspensionsavgifter enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift som betalas för föräldrapenningförmåner.

Ålderspensionsavgifter

6 § Den andel av influtna ålderspensionsavgifter som beräknas utgöra avgifter för inkomster som överstiger 8,07 gånger det för året gällande inkomstbasbeloppet enligt 1 kap. 6 § lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension skall föras till staten.

Den andel av avgifterna som beräknas motsvara pensionsrätt för premiepension för samma år skall föras till Riksgäldskontoret för tillfällig förvaltning enligt 8 kap. 1 § första stycket lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension.

Återstoden av avgifterna skall föras till Första-Fjärde AP- fonderna för förvaltning enligt lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder). Lag (2002:51).

7 § Beräknade andelar av ålderspensionsavgifter enligt 6 § skall stämmas av mot de slutliga avgifter som avser fastställda pensionsrätter för premiepension och inkomster som överstiger 8,07 gånger det för året gällande inkomstbasbeloppet enligt 1 kap. 6 § lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension.
    Skillnaden mellan beräknade belopp och de belopp som slutligt framräknas för det aktuella året skall regleras vid en kommande överföring.

Medel som regleras gentemot staten skall beräknas med sådan ränta som anges i 19 kap. 3 § skattebetalningslagen (1997:483). Medel som regleras gentemot Riksgäldskontoret skall beräknas med tillägg av sådan avkastning som avses i 8 kap. 1 § första stycket lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension. Lag (2002:325).

Efterlevandepensionsavgifter

8 § Efterlevandepensionsavgifter skall finansiera

1. inkomstgrundad efterlevandepension och änkepension enligt lagen (2000:461) om efterlevandepension och efterlevandestöd till barn och lagen (2000:462) om införande av lagen om efterlevandepension och efterlevandestöd till barn, och
    2. kostnader för administration av pension enligt 1. Lag (2002:217).

Arbetsmarknadsavgifter

9 § Arbetsmarknadsavgifter skall finansiera

1. arbetslöshetsersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och kostnader för tillsyn av utbetalning av sådan ersättning enligt lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor,
    2. aktivitetsstöd till den som tar del av ett arbetsmarknadspolitiskt program, under förutsättning att han eller hon uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring,
    3. kostnader enligt lönegarantilagen (1992:497), och
    4. sådana statliga ålderspensionsavgifter enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift som betalas på ersättningar enligt 1-3.

Arbetsskadeavgifter

10 § Arbetsskadeavgifter skall finansiera

1. ersättningar enligt lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring,
    2. kostnader för administration av ersättningar enligt 1, och
    3. sådana statliga ålderspensionsavgifter enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift som betalas på ersättningar enligt 1.

Fördelning av arbetsgivaravgifter

11 § Influtna arbetsgivaravgifter skall fördelas mellan avgiftsändamålen enligt beskattningsbeslut som följer av 11 kap. skattebetalningslagen (1997:483).

Regndrottning skrev:Jag är inte så säker.... Om pengar skulle saknas i en pott, vad sker då? Om det är för mycket pengar i en pott, vad händer med dessa?...

I och med att sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna blev kraftigt överfinansierade, sänktes avgifterna för dessa försäkringar. Istället höjdes den enda odefinierade posten, den allmänna löneavgiften med samma summa, en skattehöjning på 3,09% alltså. Dessa pengar skulle ha "gått tillbaka" till arbetsgivarna för överföring till det löneutrymme från vilket de tidigare dragits.

Det är populärt inom forumets högerfalang att kalla alla dessa avgifter för skatt, för att på så sätt få ett högre "skattetryck" att ondgöra sig över. Smygskattehöjningen på 3,09% vill man dock inte ens höra talas om Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 16:48