formsvackan 2009-09-22, 22:23
Ezzlirsk skrev: Då har du inte läst tråden särskilt noggrant. Jag antyder inte på några plan att islamism är i höjd med nazism.
Nu vet jag inte vad du menar med "i höjd med", men om islamism skulle vara bättre eller sämre än nazism bekymrar inte mig. Jag avstår från båda.
Ezzlirsk skrev: Däremot belyser jag ett omfattande samarbete mellan radikal islamism/whahhabism och just nazism.
Det har förekommit ett omfattande samarbete mellan radikala islamister och flera andra grupperingar också. Samtliga har deltagit i dessa "joint ventures" för enbart egennyttans skull.
Ezzlirsk skrev: Vidare påstår jag att dessa islamister de facto innehar nazistiska sympatier och åsikter
Det tror jag är fel. Det finns säkerligen muslimer som har nazistiska sympatier, men radikala islamister är och förblir islamister enligt min tro. Med mindre än att du lyckas få in profeten i nazistpartiet får du inte in de andra heller.
Ezzlirsk skrev: och därutöver existerar en "kooperativ" allians mellan dessa likasinnade.
Som sagt, sådana "allianser" har funnits i alla tider och mellan de mest skilda grupperingar. Är målet viktigt nog, slår man följe med fan själv om så behövs för stunden.