Ett nytt försök
ANNA2LINK skrev:I ett samhälle så behöver man vårda samhällets gemensamma ekonomi samtidigt som samhället "vårdar" sin befolkning. Dessa två ting hör ihop. Samhället ska ge förutsättningar för att alla medborgare ska kunna ha det bra i ett land. Samhället handlar ju om vi alla tillsammans och då handlar det ju att skapa en grundtrygghet åt människor för att ifrån början ha en "plattform" att stå på.
Ett sätt att göra detta är att införa en "medborgarlön". Utformningen av denna kan naturligtvis diskuteras hur länge som helst. Min uppfattning är den att det inte skulle vara speciellt svårt att åstadkomma detta med ganska enkla medel.
Avskaffa alla bidrag och garantipensioner, (någon form av "katastrofhjälp" måste dock finnas kvar) och inför istället ett åldersrelaterat allmänt bidrag till ALLA. Åldersrelaterat därför att de ekonomiska behoven är olika i olika åldrar, spädbarn, tonåringar, yrkesverksamma, pensionärer etc. har inte riktigt samma behov.
Detta "superbidrag" kan väl kallas medborgarlön, eller kanske existensminimum om det faller högersympatisörerna bättre på läppen. Det ska dock inte förväxlas med dagens norm avseende existensminimum. Reinfeldts synpunkt om hjälp endast vid svältgränsen, är så urbota dumt att vi lämnar det därhän.
Denna lön/bidrag ska naturligtvis vara livslång, från vaggan till graven. Finansiering av detta görs genom att dagens alla bidrag dras in, och tillsammans med dem alla förbaskade behovsprövningar och kontrollfunktioner. Varför ägna en massa resurser åt behovsprövning när vi redan vet att alla har behov ?
Självklart räcker detta inte till att finansiera en lön/bidrag på en vettig nivå, (svältgränsens förträfflighet får Reinfeldt ha för sig själv) utan det måste skjutas till en hel del ytterligare slantar. Varför skulle detta vara ett problem ?
Eftersom ALLA får denna lön/bidrag, torde det inte innebära några som helst problem för våra kära politiker, skattmasar och andra fogdar att tillsammans justera skatteskalorna så att en automatisk återbetalning sker från dem som inte är i behov av extra stöd.
Nivån för denna lön/bidrag, samt skatteskalornas utfomning kan gärna vara huvudnumret i kommande valrörelser, så politikerna har något de kan utnyttja till att motivera sin egen existens. Min egen uppfattning är den att som politiker ska man då inte få ut speciellt mycket mer än denna garanterade lön/bidrag. Vill de ha mer får de fasiken agera så att ALLA får det bättre. Det borde egentligen vara deras förbaskade skyldighet redan idag.
De högermuppar som envisas med att se detta som att individens ansvar för sin försörjning försvinner, får nog tänka till en aning och ställa sig själv denna fråga.
Kommer jag själv att lägga mig på sofflocket och nöja mig med den låga standard denna lön/bidrag innebär ? Är svaret "ja" kan man kanske fortsätta argumentera för att detta enbart gynnar latoxarna i samhället. Inser man att man lik förbaskat kommer att arbeta för att levnadsstandarden ska kunna vara högre, är det lika bra att vara tyst om andras preferenser.
.