Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
fredrik rahm70
Regndrottning
formsvackan
theward
Corven
Susz X
blueheaven
ANNA2LINK
12 posters

    Grundtrygghet- Kapitalism

    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 14:30

    fredrik rahm skrev:formsvackan blir ledsen om man ej hugger på hans konspiratoriska intetsägande nonsens inlägg som enkom skall visa hur "smart" denna foliehatts krigare är och hur dumma alla andra är.


    Låg självkänsla?=)

    Herr ram hugger som vanligt likt en huggorm ...
    Allt ringlar vidare och slingrar sig listigt. Om orm är i form det blir som en storm eller behövs en svacka för att bli i form...Orm grop tänkte jag få in idet hela för att försöka vara lite vitsig å inte så viktig..hehee
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 14:31

    Vänsterns moment 22.

    ALLT i samhället som ej funkar kan lösas med MERA pengar (inte mera ansvar och kontroll)

    dessa pengar skall man ta av dom "rika"(luddigt vem som är rik dock) som uppgår till ca 2-3% av Sveriges befolkning.

    Dom rika däremot drar snabbare än vänstern hinner säga rättvisa 2 ggr och därmed blir det "folket" som får betala.


    Folket ser då hur ALLT i samhället ÄNDÅ inte funkar med allt mera skattepengar och så är karusellen igång.


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-19, 14:32, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-19, 14:32

    blueheaven skrev:Nu var det ju inte frågan om att få blåtrollen att förstå...... affraid

    Nej, du har helt rätt där. Omöjligheter ska man låta andra uslas med Laughing
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 14:35

    fredrik rahm skrev:formsvackan blir ledsen om man ej hugger på hans konspiratoriska intetsägande nonsens inlägg som enkom skall visa hur "smart" denna foliehatts krigare är och hur dumma alla andra är.


    Låg självkänsla?=)

    Låg själv känsla......Hmmm visst jag har mer förstånd i det undermedvetna och det är förknippat med alltet.

    Men jag ska ta det väldigt slow så att alla kan hänga me eller på för även ryggklättrare finns det ju plats för i vårt universialla universum.

    Jag börjar då så här med beskrivningen ....Allt beskriver jag som en skogaholms limpa innan vi ska skiva den så vill jag att ni kan se denna limpa som en bbeskrivning av alltet. Nästa lektion blir om en vecka och det kommer int eva ´ra om mecka. Tills tåls to then
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-19, 14:36

    fredrik rahm skrev:Vänsterns moment 22.

    ALLT i samhället som ej funkar kan lösas med MERA pengar (inte mera ansvar och kontroll)

    Hallå där, har du den minsta aning om vad du surrar om ?

    Vilka det är som just nu skyfflar ut tusentals miljarder vet förmodligen alla utom du. Dessutom brukar väl ni blåtroll ondgöra er över att vänstern vill ha för mycket regleringar, inte tvärtom.

    Skärpning strutsen.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 14:36

    som sagt "stefan" 09-02-24 reggade du dig och har producerat 33 inlägg alla riktade enkom till mig.

    Lite dåligt att köra dubbla nick kanske??

    nej inte lågt nog för en röd.
    lol! lol!

    (intressant åxå att formsvackan liksom martin inte fattar att har man blokerat denna så SER jag ej deras ständiga påhopp.) tongue


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-19, 14:37, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  blueheaven 2009-03-19, 14:37

    Blocka fanskapet! lol!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 14:38

    blueheaven skrev:Blocka fanskapet! lol!

    redan gjort.."stefan" är ett minneblott..ungefär som tandvärk..man glömmer snabbt, och håller den borta om man borstar tänderna regelbundet=)


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-19, 14:41, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 14:41

    fredrik rahm skrev:som sagt "stefan" 09-02-24 reggade du dig och har producerat 33 inlägg alla riktade enkom till mig.

    Lite dåligt att köra dubbla nick kanske??

    nej inte lågt nog för en röd.
    lol! lol!

    (intressant åxå att formsvackan liksom martin inte fattar att har man blokerat denna så SER jag ej deras ständiga påhopp.) tongue

    Nej nej jag bryr mig om alla, prata inte så där det är ju orättvist att du får så mycke uppmärksamhet..
    Alla behöver ju uppmärksamhet du har så rätt så.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-19, 14:41

    blueheaven skrev:Blocka fanskapet! lol!

    Snart har du och Fredrik inga lekkamrater kvar, men i och för sig så går det utmärkt att leka skrubbleken på två Smile
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-19, 14:43

    Hur LÅNGT kan man föra ner debatter på ett forum??

    svar :fråga smutsvänstern...
    lol!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  blueheaven 2009-03-19, 14:45

    fredrik rahm skrev:Hur LÅNGT kan man föra ner debatter på ett forum??

    svar :fråga smutsvänstern...
    lol!

    Man får inga svar av dem! scratch
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 14:45

    Blocka ja man får väl bocka.

    Men varför då Blocka på bara kul kul...Kan tänka mig att ni blockar allt som säger något ni inte vill höra ja då får ni väl bara lyssna på er själva ååå hur roligt kan det vara, ------------------
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Stefan 2009-03-19, 14:47

    blueheaven skrev:
    fredrik rahm skrev:Hur LÅNGT kan man föra ner debatter på ett forum??

    svar :fråga smutsvänstern...
    lol!

    Man får inga svar av dem! scratch

    Fastna Fredrik i halsen?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Håll er till ämnet

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-21, 13:44

    Håll er till ämnet. Vill ni gapa och skrika så finns det ett ämne för det!!!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-21, 14:48

    Ett nytt försök

    ANNA2LINK skrev:I ett samhälle så behöver man vårda samhällets gemensamma ekonomi samtidigt som samhället "vårdar" sin befolkning. Dessa två ting hör ihop. Samhället ska ge förutsättningar för att alla medborgare ska kunna ha det bra i ett land. Samhället handlar ju om vi alla tillsammans och då handlar det ju att skapa en grundtrygghet åt människor för att ifrån början ha en "plattform" att stå på.

    Ett sätt att göra detta är att införa en "medborgarlön". Utformningen av denna kan naturligtvis diskuteras hur länge som helst. Min uppfattning är den att det inte skulle vara speciellt svårt att åstadkomma detta med ganska enkla medel.

    Avskaffa alla bidrag och garantipensioner, (någon form av "katastrofhjälp" måste dock finnas kvar) och inför istället ett åldersrelaterat allmänt bidrag till ALLA. Åldersrelaterat därför att de ekonomiska behoven är olika i olika åldrar, spädbarn, tonåringar, yrkesverksamma, pensionärer etc. har inte riktigt samma behov.

    Detta "superbidrag" kan väl kallas medborgarlön, eller kanske existensminimum om det faller högersympatisörerna bättre på läppen. Det ska dock inte förväxlas med dagens norm avseende existensminimum. Reinfeldts synpunkt om hjälp endast vid svältgränsen, är så urbota dumt att vi lämnar det därhän.

    Denna lön/bidrag ska naturligtvis vara livslång, från vaggan till graven. Finansiering av detta görs genom att dagens alla bidrag dras in, och tillsammans med dem alla förbaskade behovsprövningar och kontrollfunktioner. Varför ägna en massa resurser åt behovsprövning när vi redan vet att alla har behov ?

    Självklart räcker detta inte till att finansiera en lön/bidrag på en vettig nivå, (svältgränsens förträfflighet får Reinfeldt ha för sig själv) utan det måste skjutas till en hel del ytterligare slantar. Varför skulle detta vara ett problem ?

    Eftersom ALLA får denna lön/bidrag, torde det inte innebära några som helst problem för våra kära politiker, skattmasar och andra fogdar att tillsammans justera skatteskalorna så att en automatisk återbetalning sker från dem som inte är i behov av extra stöd.

    Nivån för denna lön/bidrag, samt skatteskalornas utfomning kan gärna vara huvudnumret i kommande valrörelser, så politikerna har något de kan utnyttja till att motivera sin egen existens. Min egen uppfattning är den att som politiker ska man då inte få ut speciellt mycket mer än denna garanterade lön/bidrag. Vill de ha mer får de fasiken agera så att ALLA får det bättre. Det borde egentligen vara deras förbaskade skyldighet redan idag.

    De högermuppar som envisas med att se detta som att individens ansvar för sin försörjning försvinner, får nog tänka till en aning och ställa sig själv denna fråga.

    Kommer jag själv att lägga mig på sofflocket och nöja mig med den låga standard denna lön/bidrag innebär ?

    Är svaret "ja" kan man kanske fortsätta argumentera för att detta enbart gynnar latoxarna i samhället. Inser man att man lik förbaskat kommer att arbeta för att levnadsstandarden ska kunna vara högre, är det lika bra att vara tyst om andras preferenser.
    .


    Senast ändrad av formsvackan den 2009-03-21, 17:32, ändrad totalt 3 gånger
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-21, 15:20

    Som sagt, vad man gör på ett ocensurerat forum, No
    När man som dessa små blånästa garderobsgubbar bara uppmanar till blockeringar och censur, No
    Undrar om dom inte slickar sig själva i röven också, Wink

    Dom kan inte ens respektera Anna och hennes fullt berättigade tråd, där hon säger det självklaraste av allt, att alla har rätt till ett drägligt liv, No
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  blueheaven 2009-03-21, 17:48

    martin7lindgren skrev:Som sagt, vad man gör på ett ocensurerat forum, No
    När man som dessa små blånästa garderobsgubbar bara uppmanar till blockeringar och censur, No
    Undrar om dom inte slickar sig själva i röven också, Wink

    Dom kan inte ens respektera Anna och hennes fullt berättigade tråd, där hon säger det självklaraste av allt, att alla har rätt till ett drägligt liv, No

    Visst har du det men vem blir då skyldig att förse dig med detta?????
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Precis

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-21, 18:13

    Det är precis Martin vad jag menar. Alla i ett välfärdsland ska kunna ha ett drägligt liv för i detta fall så handlar det om människovärdet. Ingen är värd att vara uteliggare och inte ha tak över huvudet,mat för dagen, kläder på kroppen...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-22, 11:03

    ANNA2LINK skrev:Det är precis Martin vad jag menar. Alla i ett välfärdsland ska kunna ha ett drägligt liv för i detta fall så handlar det om människovärdet. Ingen är värd att vara uteliggare och inte ha tak över huvudet,mat för dagen, kläder på kroppen...

    Hur ska detta kunna garanteras med mindre än att vi alla enas om att så ska ske ?

    Den enda vägen är via statliga åtgärder, och då naturligtvis inte vid Reinfeldts svältgräns. Privatfinansierat försörjningsstöd lär vi få leta länge efter.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Formsvackan du har en massa poänger

    Inlägg  theward 2009-03-22, 11:21

    Men tyvärr har ju högerdelen av forumet till vana, att såga allt andra säger vid fotknölarna.

    Reinfeldt uttalande är så himla låga, att man kan ju undra hur förtroendet kan ligga så högt.

    Enda anledningen torde vara att folk inte vet eller tror att dessa uttalanden är sanna.

    Eller så är det så illa att en normalarbetare är så gniden att den inte unnar de ej arbetande ett drägligt liv.
    Heller mindre skatt, till en egen konsumtion, än att en sjuk eller arbetslös kan ha nåt mera än det absolut grundläggande

    Tycker detta skiner igenom, titt som tätt.
    Då det verkar som att en arbetslös eller sjuk inte ska kunna ha nåt kul eller unna sig nåt extra öht.
    För då blir det ett ramaskri, från "arbetarna"


    Frågan är om det inte är markant skillnad på drygt 25000 som är lönesnittet och högsta stämpling som är på c:a 15000 ??

    Menar någon på fullt allvar att man hellre lever på 10 000kr än på 18000 kr efter skatt?

    Sen finns det ju de som har så låg stämpling, tror det lägsta är typ 320 kr per dag före skatt....Så hur skulle de vilja vara hemma och "slippa" jobba på den summan.

    För mig personligen är skillnad på heltidsjobb(där jag jobbar nu) och att vara hemma. En skillnad på 3000 kr.

    Vill jag leva på 9000kr rent eller vill jag hellre jobba 100% (om jag kunde) och tjäna 12000 kr istället?

    Några tusenlappar är för vanliga fattiga arbetare mkt, för tex politiker,eller andra välbetalda är det kaffepengar.

    Kanske är det just de som klagar mest på att folk lever på andra, de är lata osv, är de som har störst önskan att inte behöva göra något Wink
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Theward

    Inlägg  kanaljen 2009-03-22, 11:35

    theward skrev:

    Enda anledningen torde vara att folk inte vet eller tror att dessa uttalanden är sanna.

    Gäller inte det alla människor oavsett parti tillhörighet?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  formsvackan 2009-03-22, 11:54

    theward skrev:Eller så är det så illa att en normalarbetare är så gniden att den inte unnar de ej arbetande ett drägligt liv.
    Heller mindre skatt, till en egen konsumtion, än att en sjuk eller arbetslös kan ha nåt mera än det absolut grundläggande

    Tycker detta skiner igenom, titt som tätt.
    Då det verkar som att en arbetslös eller sjuk inte ska kunna ha nåt kul eller unna sig nåt extra öht.
    För då blir det ett ramaskri, från "arbetarna"

    Så illa är det idag. En av högerns strategier har under alla år varit "söndra och härska". Man har med bl.a. illasinnad propaganda lyckats finta löntagarna upp på läktaren. De svenska löntagarna försöker inte längre "sno åt sig" en större del av kakan från arbetsgivarna. Man har lurats till att tro att pengarna istället kan hämtas från andra hållet, från sjuka och/eller arbetslösa.

    Högerpropagandan har gjort detta till en rättvisefråga ! Det är orättvist att den som har minst ändå har så mycket. Den svenske löntagaren inbillar sig att det är han/hon som får avstå en j*vla massa pengar, för att kunna försörja de svagare grupperna. De hundratals miljoner som de "ovanför" stoppar i fickorna är inte längre av intresse.

    Snart kanske den svenske arbetaren åter står, i påtvingad tacksamhet över att ha ett jobb, och bockar och bugar med mössan i hand. Om hjälp finns att få, först vid svältgränsen, är ett uselt betalt arbete bättre än inget alls. Det är förmodligen ytterst få på forumet som upplevt och/eller minns den tid då detta var de egendomslösas verklighet. Jag gör det.
    .
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  blueheaven 2009-03-22, 13:09

    Och formsvackan försöker övertyga sig själv hur låga skatterna är och hur mycket man får för dessa?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty varför lägga fokus på det man ej har

    Inlägg  theward 2009-03-22, 13:40

    eller det man ej får, dvs skatten.

    Har personligen aldrig reflekterad över hur mkt jag betalt i skatt.
    Har bara noterat vad jag fått ut i lön.
    Det ju liksom det som är huvudsaken Wink

    Att man vill betala mindre skatt, har jag liten förståelse för, har mera förståelse för att man vill ha högre lön.

    Att lägre skatt ger mindre intäkter till staten är ju ganska klart.
    Alltså måste det sparas in någonstans i samhället.
    Speciellt i kristider, så lägligt tongue

    Sponsored content


    Grundtrygghet- Kapitalism - Sida 2 Empty Sv: Grundtrygghet- Kapitalism

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 10:15