Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
lazy
Susz X
marxisten
Regndrottning
Thetaxpayer
blueheaven
råttan.
11 posters

    Göteborg kan få trängselskatt

    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  lazy 2009-08-19, 16:32

    råttan skrev:Ursäkta om jag låter motsträvig, men perrongerna har ju sin längd. Jag hoppas verkligen att man kör med så långa tåg det någonsin är möjligt i rusningstrafiken, men jag är inte säker.

    Har hittills aldrig sett några korta tåg i rusningstid men det kan ju
    kanske vara nästa steg att jäklas med trafikanterna? Wink Resultatet
    blir i.a.f att fler tar bilen i desperation o sitter o gråter i
    köerna där istället.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 16:32

    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
    ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
    längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
    dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
    att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.

    Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!

    PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?


    Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.

    Ha ett eller två tåg extra då.


    Det får inte plats många fler tåg på tåglinjerna runt stan. De ska ju även samsas med fjärrtågen. Söderut från centralen finns bara 2 spår. Man jobbar väl på det, men det går inte fort. Samtidigt fortsätter befolkningen att öka.

    Cykel? Smile

    Eller miljöbil, slapp man inte tullarna då?


    Absolut, varför inte. Men det hjälper ju inte mot trafikkaoset tullarna orsakat i Solna.

    Men det borde ju gå att ordna, Typ kamera och ta plåten på bilen och en dosa eller något och för de i stockholm någon dosa som kameran känner av slipper man kolla igenom stockholmarnas bilder om passerar dagligen, så slipper man det kaoset och problemet.

    Den biten har man redan ordnat och det får nog anses fungera bra. Min enda invändning är att om pengarna kommer en enda dag försent till skatteverket så får man böta 500 kr.

    Det kaos som trängselskatten orsakar beror på att folk tar omvägar för att slippa betala skatt. E4:an korkar igen totalt mellan 15-19 varje dag. Tacka trängselskatten för det.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-19, 18:09

    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
    ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
    längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
    dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
    att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.

    Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!

    PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?


    Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.

    Ha ett eller två tåg extra då.


    Det får inte plats många fler tåg på tåglinjerna runt stan. De ska ju även samsas med fjärrtågen. Söderut från centralen finns bara 2 spår. Man jobbar väl på det, men det går inte fort. Samtidigt fortsätter befolkningen att öka.

    Cykel? Smile

    Eller miljöbil, slapp man inte tullarna då?


    Absolut, varför inte. Men det hjälper ju inte mot trafikkaoset tullarna orsakat i Solna.

    Men det borde ju gå att ordna, Typ kamera och ta plåten på bilen och en dosa eller något och för de i stockholm någon dosa som kameran känner av slipper man kolla igenom stockholmarnas bilder om passerar dagligen, så slipper man det kaoset och problemet.

    Den biten har man redan ordnat och det får nog anses fungera bra. Min enda invändning är att om pengarna kommer en enda dag försent till skatteverket så får man böta 500 kr.

    Det kaos som trängselskatten orsakar beror på att folk tar omvägar för att slippa betala skatt. E4:an korkar igen totalt mellan 15-19 varje dag. Tacka trängselskatten för det.

    Okej, hmm. Hade jag ingen aning om.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-19, 18:10

    lazy skrev:
    råttan skrev:Ursäkta om jag låter motsträvig, men perrongerna har ju sin längd. Jag hoppas verkligen att man kör med så långa tåg det någonsin är möjligt i rusningstrafiken, men jag är inte säker.

    Har hittills aldrig sett några korta tåg i rusningstid men det kan ju
    kanske vara nästa steg att jäklas med trafikanterna? Wink Resultatet
    blir i.a.f att fler tar bilen i desperation o sitter o gråter i
    köerna där istället.

    Kanske det, skulle man kunna höja priset också. Utbud och efterfrågan. Smile
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 18:18

    Visst kan man höja priset på kollektivtrafiken för att mota bort de nya trängselskattekunderna tillbaka till sina bilar.

    Det kan ju också vara så att Stockholm inte borde tillåtas öka mer befolkningsmässigt förrän man löst de gigantiska infrastrukturproblemen.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-19, 18:40

    råttan skrev:Visst kan man höja priset på kollektivtrafiken för att mota bort de nya trängselskattekunderna tillbaka till sina bilar.

    Det kan ju också vara så att Stockholm inte borde tillåtas öka mer befolkningsmässigt förrän man löst de gigantiska infrastrukturproblemen.

    Typ som i Kina menar du eller?

    Jag tycker dock att vi inte skulle ha så mycket flytt till städer, vi skulle satsa mer på landsbygden.

    PS: Det var ett svar till Lazy, om de gör tågen mindre så kan de ju öka priset, kanske nästa sak i det marknadsliberala samhället att göra. Smile Jag menar, många stockholm saknar ju körkort vad jag hört så folk skulle ju åka iaf.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 18:47

    Nej, inte som i Kina.

    Men jag vet heller inte riktigt hur. Ett sätt är ju att helt enkelt inte bygga nåt nytt.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-19, 18:49

    råttan skrev:Nej, inte som i Kina.

    Men jag vet heller inte riktigt hur. Ett sätt är ju att helt enkelt inte bygga nåt nytt.

    Och om man ska bygg hyresrätter som är billiga för ungdomar!
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-08-19, 18:59

    Vet ni förresten varför vi ingen T-bana har i Götet?

    Vi har inget att dölja. Very Happy
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-19, 19:24

    Thetaxpayer skrev:Vet ni förresten varför vi ingen T-bana har i Götet?

    Vi har inget att dölja. Very Happy

    Japp. Ni har spårvagn har jag för mig?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-08-19, 20:03

    marxisten skrev:
    Thetaxpayer skrev:Vet ni förresten varför vi ingen T-bana har i Götet?

    Vi har inget att dölja. Very Happy

    Japp. Ni har spårvagn har jag för mig?

    Ja men i ärlighetens nam så skulle jag gärna ha T-bana. Bra mycket effektivare än spårvagn. Kan ju stoppa upp hela stan när det händer något.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  lazy 2009-08-19, 22:00

    marxisten skrev:
    råttan skrev:Visst kan man höja priset på kollektivtrafiken för att mota bort de nya trängselskattekunderna tillbaka till sina bilar.

    Det kan ju också vara så att Stockholm inte borde tillåtas öka mer befolkningsmässigt förrän man löst de gigantiska infrastrukturproblemen.

    Typ som i Kina menar du eller?

    Jag tycker dock att vi inte skulle ha så mycket flytt till städer, vi skulle satsa mer på landsbygden.

    PS: Det var ett svar till Lazy, om de gör tågen mindre så kan de ju öka priset, kanske nästa sak i det marknadsliberala samhället att göra. Smile Jag menar, många stockholm saknar ju körkort vad jag hört så folk skulle ju åka iaf.

    Öka priset = att öka antalet "snyltare" tror t.o.m att jag själv skulle
    överväga att "hoppa över spärren" OM jag hade pendlat dagligen med en
    kollektivtrafik som inte fungerar o måste betala ännu mer, meningen med
    tullarna var ju att de stockholmare som bor i innerstaden skulle slippa
    avgaserna o att pengar skulle tas för att göra kollektivtrafiken bättre.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 23:28

    marxisten skrev:
    råttan skrev:Nej, inte som i Kina.

    Men jag vet heller inte riktigt hur. Ett sätt är ju att helt enkelt inte bygga nåt nytt.

    Och om man ska bygg hyresrätter som är billiga för ungdomar!

    Bygg dem i dina hemtrakter.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 23:29

    lazy skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:Visst kan man höja priset på kollektivtrafiken för att mota bort de nya trängselskattekunderna tillbaka till sina bilar.

    Det kan ju också vara så att Stockholm inte borde tillåtas öka mer befolkningsmässigt förrän man löst de gigantiska infrastrukturproblemen.

    Typ som i Kina menar du eller?

    Jag tycker dock att vi inte skulle ha så mycket flytt till städer, vi skulle satsa mer på landsbygden.

    PS: Det var ett svar till Lazy, om de gör tågen mindre så kan de ju öka priset, kanske nästa sak i det marknadsliberala samhället att göra. Smile Jag menar, många stockholm saknar ju körkort vad jag hört så folk skulle ju åka iaf.

    Öka priset = att öka antalet "snyltare" tror t.o.m att jag själv skulle
    överväga att "hoppa över spärren" OM jag hade pendlat dagligen med en
    kollektivtrafik som inte fungerar o måste betala ännu mer, meningen med
    tullarna var ju att de stockholmare som bor i innerstaden skulle slippa
    avgaserna o att pengar skulle tas för att göra kollektivtrafiken bättre.


    Precis. Men får kanske Solna överväga att också införa biltullar då de drabbats av avgaserna istället.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  lazy 2009-08-20, 00:12

    råttan Today at 10:29 pm
    Precis. Men får kanske Solna överväga att också införa biltullar då de drabbats av avgaserna istället.

    Precis vad min äldsta son säger, Solna har blivit det "nya avgashålet"
    Någonstans har det i.a.f blivit fel.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-20, 00:21

    Trängselskatten borde ha fått vänta tills förbifart Stockholm är klar. Minst. När den är klar man avgiftsbelägga Essingeleden.

    Ett problem återstår då. När man infört tull på Essingeleden så är man tillbaka där man började. De som pendlar kan då lika gärna åka genom stan.

    Ska man höja avgiften till såna höjder att folk inte har råd att åka till jobbet? Det verkar ju inte så smart.

    Eller ska man erbjuda seriösa alternativ? Dessa är jättedyra, så det kommer inte att hända.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Susz X 2009-08-20, 00:28

    Att införa x-tra avgift UTAN att alternativa kollektiva färdssätt finns är inte vidare seriöst.. No
    det håller jag med om.
    Samtidigt så är det väl många som av gammal vana tar bilen- och avskyr att åka kollektivt?
    Trots att det finns en utmärkt förbindelse..
    Sådan har jag iaf varit själv tidigare...och är säkert inte ensam om det heller..eller? cat
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-20, 01:24

    Sådan är jag fortfarande. Men det har inte med saken att göra. Inte ens jag väljer bilen i rusningstrafik.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  marxisten 2009-08-20, 09:09

    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    råttan skrev:Nej, inte som i Kina.

    Men jag vet heller inte riktigt hur. Ett sätt är ju att helt enkelt inte bygga nåt nytt.

    Och om man ska bygg hyresrätter som är billiga för ungdomar!

    Bygg dem i dina hemtrakter.

    I Nybro har vi faktiskt många billiga hyresrätter utan alltför lång kö, typ ingen kö alls och billiga. Men, mitt småland är det konstigt nog inte så attraktivt att bo trots nära till skog och sjö. Där det behövs är ju i t.ex. Lund och i Stockholm där det finns många utan bostad. Här nere kan man ordna nästan direkt, om man inte ska ha ett speciellt hus eller något så är det i princip nästa dag man kan flytta in. Så är finns det, men det är ett av få ställen. Dessutom är SAMTLIGA lägenheter renoverade och fina. Smile
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty intressant...

    Inlägg  GustavAnder 2009-08-20, 12:36

    Thetaxpayer skrev:Kanske det blir enklare här. Det finns ju inte så många infartsleder. Om de lägger en kontroll i Mölndal, Lerum och Kungälv så tycker jag nog att det kan vara bra men om dom skallner i smeten och störa kan det ju bli jobbigt.

    Skulle vara intressant vad all genomfarts trafik skulle anse om att behöva betala för att PASSERA Kal och Ada....
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-20, 13:42

    "Där det behövs är ju i t.ex. Lund och i Stockholm där det finns många utan bostad."

    Må så vara. Att bygga bostäder när man inte har infrastrukturen kan bara vara fel.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Regndrottning 2009-08-20, 13:51

    råttan skrev:"Där det behövs är ju i t.ex. Lund och i Stockholm där det finns många utan bostad."

    Må så vara. Att bygga bostäder när man inte har infrastrukturen kan bara vara fel.

    Så... det är viktigare att bilarna får plats än människorna???

    Det tycker jag är en konstig inställning....


    queen
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  råttan. 2009-08-20, 17:15

    Infrastrukturen behöver inte nödvändigtvis bestå av bilar.

    Testa att åka tunnelbana med ett par byten genom city i rusningstrafik. Det är olidligt.

    Men självklart finns det plats för människorna. Det är bara det att alla inte kan bo i Stockholms innerstad bara för att de vill.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Regndrottning 2009-08-20, 18:00

    råttan skrev:Infrastrukturen behöver inte nödvändigtvis bestå av bilar.

    Testa att åka tunnelbana med ett par byten genom city i rusningstrafik. Det är olidligt.

    Men självklart finns det plats för människorna. Det är bara det att alla inte kan bo i Stockholms innerstad bara för att de vill.

    Jag har testat... Jag tycker t-banan är kul!

    Förutom då för de karlar som alltid skall ta tillfället iakt och klämma okända kvinnor på brösten.
    No

    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Sniperace 2009-08-20, 18:02

    Regndrottning skrev:
    råttan skrev:Infrastrukturen behöver inte nödvändigtvis bestå av bilar.

    Testa att åka tunnelbana med ett par byten genom city i rusningstrafik. Det är olidligt.

    Men självklart finns det plats för människorna. Det är bara det att alla inte kan bo i Stockholms innerstad bara för att de vill.

    Jag har testat... Jag tycker t-banan är kul!

    Förutom då för de karlar som alltid skall ta tillfället iakt och klämma okända kvinnor på brösten.
    No

    queen

    hmmmf, det är femtio mil till närmaste tbana, så den har jag ringa användning för *s*
    och jag klämmer ändå aldrig okända kvinnor på brösten, möjligen min egen fru, när ingen annan ser Very Happy

    Sponsored content


    Göteborg kan få trängselskatt - Sida 3 Empty Sv: Göteborg kan få trängselskatt

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 10:17