Kanske behövs ytterligare satsning på ex spårvagnar
och parkeringar
för att slippa det?
råttan skrev:marxisten skrev:Vägskatten, borde den inte ändras om pojkar? Inte baseras på vad för bil jag har utan även på antalet km. per år jag kör?
En sådan skatt har vi ju redan i form av bränsleskatt.
råttan skrev:marxisten skrev:blueheaven skrev:marxisten skrev:blueheaven skrev:marxisten skrev:råttan skrev:Efter trängselskattens fiasko i Stockholm kommer eländet snart till Göteborg. Förmodligen är det bara början. Det slutar inte förrän varenda byhåla har infört trängselskatt.
Det som hänt i Stockholm är att samtliga trafikleder runt omkring tullarna är fullständigt igenproppade med bilar som köar för att ta sig in på Essingeleden. Att ta sig in till stan i rusningstid tar numera längre tid än det gjorde innan tullarna fanns. Brakfiasko.
Stockholm och Götet är väl långt till att bi byhåla iaf!
Förresten, har inte trafiken minskat sedan skatterna infördes? Jag bor ju ganska så långt från Stockholm, så jag vet inte mycket om det, men har hört det minskat iaf!
Turismen till Stockholm och intäkterna från den har nog minskat i allafall!
Och hur är det med CO2 delen då?
Förresten tror jag inte turismen till Stockholm minskar för det.
Jag har ju för egen del inte varit i Stockholm sedan de införde trängselavgiften och det var väl det som var meningen att få folk att undvika Stockholm?
Inte jag heller förutom en gång med skolan, men var där knappt innan heller så...
Isåfall borde du kanske överväga att lyssna på hur Stockholmarna själva vill ha det.
lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:Vägskatten, borde den inte ändras om pojkar? Inte baseras på vad för bil jag har utan även på antalet km. per år jag kör?
En sådan skatt har vi ju redan i form av bränsleskatt.
Ja, men vägskatten ska väl vara beroende på mitt slitage på vägen etc. Om jag kör 2000 mil eller 5000 mil får jag betala samma ändå. Borde det inte avgöra en del också.
marxisten skrev:
Inga vägtullar, inga extra kostnader för bil alls är väl hur de vill ha det!
marxisten Today at 2:45 pm
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:Vägskatten, borde den inte ändras om pojkar? Inte baseras på vad för bil jag har utan även på antalet km. per år jag kör?
En sådan skatt har vi ju redan i form av bränsleskatt.
Ja, men vägskatten ska väl vara beroende på mitt slitage på vägen etc. Om jag kör 2000 mil eller 5000 mil får jag betala samma ändå. Borde det inte avgöra en del också.
Nja, jag antar att den fasta avgiften är till för att även fordon som rullar väldigt lite ska vara med och betala. Sen är det ju så att alla skatter går in i stora svarta hålet. Någon öronmärkning finns inte.
lazy skrev:marxisten Today at 2:45 pm
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Har du ngn aning om hur många det är som ska fram i rusningstid? Sen
är det ju så att de flesta byter på vägen, det är alltså inte bara
ett transportmedel utan kanske två, tre vilket innebär att det blir
förseningar hela vägen, som tur är så är ju de flesta arbetsgivare
medvetna om situationen. Vad gäller tidtabeller så är det nog oftast
alla dessa förbaskade signalfel som ställer till det, inte "snäva"
tidtabeller.
råttan skrev:marxisten skrev:
Inga vägtullar, inga extra kostnader för bil alls är väl hur de vill ha det!
Du vill väl inte heller betala en massa extra avgifter baserat på vart du bor.
Min poäng med tråden är dock att trafikkaoset nu är värre än någonsin.
marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
råttan skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:
Inga vägtullar, inga extra kostnader för bil alls är väl hur de vill ha det!
Du vill väl inte heller betala en massa extra avgifter baserat på vart du bor.
Min poäng med tråden är dock att trafikkaoset nu är värre än någonsin.
Om jag har möjlighet till kollektivt och ändå tar bilen så bör jag få betala mer för det än den som inte har möjlighet till kollektivt men vill åka det och tvingas ta bilen!
råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:
Inga vägtullar, inga extra kostnader för bil alls är väl hur de vill ha det!
Du vill väl inte heller betala en massa extra avgifter baserat på vart du bor.
Min poäng med tråden är dock att trafikkaoset nu är värre än någonsin.
Om jag har möjlighet till kollektivt och ändå tar bilen så bör jag få betala mer för det än den som inte har möjlighet till kollektivt men vill åka det och tvingas ta bilen!
Du har möjlighet att åka kollektivt men har valt bort det genom att bosätta dig där kollektivtrafik saknas.
Sen smutsar inte min bil ner mer än din (om de nu är av samma modell).
marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
Ha ett eller två tåg extra då.
råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
Ha ett eller två tåg extra då.
Det får inte plats många fler tåg på tåglinjerna runt stan. De ska ju även samsas med fjärrtågen. Söderut från centralen finns bara 2 spår. Man jobbar väl på det, men det går inte fort. Samtidigt fortsätter befolkningen att öka.
marxisten skrev:
Valt, lätt att välja när man föds på ett ställe.
Och det handlar inte om du smutsar ner extra eller ej, det handlar om du kan undvika det. Men förresten, varför har stockholm kvar tullarna. Trodde obrgerligheten lovade att ta bort de?!
marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
Ha ett eller två tåg extra då.
Det får inte plats många fler tåg på tåglinjerna runt stan. De ska ju även samsas med fjärrtågen. Söderut från centralen finns bara 2 spår. Man jobbar väl på det, men det går inte fort. Samtidigt fortsätter befolkningen att öka.
Cykel?
Eller miljöbil, slapp man inte tullarna då?
råttan Today at 3:08 pm
Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
lazy skrev:råttan Today at 3:08 pm
Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
Fullständigt korrekt analys!
råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:råttan skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Att åka kollektivt i Stockholms län i rusningstid är definitivt
ingen höjdare, speciellt inte vintertid men många har inget val
längre då det är lika illa att försöka ta sej fram med bil. Den
dag då tågen verkligen kommer som de ska kommer alla stockholmare
att fira, än så länge är det mest en källa till irritation.
Bättre 10 minuter för sent än inget tåg eller buss på en hel dag som det är här!
PS: Om de nu kommer för sent i rusningstid, varför ha så snäva tidtabeller då? Är det så svårt att ändra den 10 minuter eller vad förseningen blir på?
Det handlar om kapacitet. Det är många människor som rör på sig i Stockholm rusningstrafik. 6 tåg i timmen är normalt under rusningstid. När det rapporteras om 10 minuters försening så innebär det ofta att ett tåg är helt inställt. När nästa tåg kommer får folk inte plats på det. Och så fortsätter det. Folk står packade som sardiner i vagnarna. Ett mindre civiliserat sätt att resa tycker jag. Men hyllat av alla som slipper.
Ha ett eller två tåg extra då.
Det får inte plats många fler tåg på tåglinjerna runt stan. De ska ju även samsas med fjärrtågen. Söderut från centralen finns bara 2 spår. Man jobbar väl på det, men det går inte fort. Samtidigt fortsätter befolkningen att öka.
Cykel?
Eller miljöbil, slapp man inte tullarna då?
Absolut, varför inte. Men det hjälper ju inte mot trafikkaoset tullarna orsakat i Solna.
råttan skrev:Ursäkta om jag låter motsträvig, men perrongerna har ju sin längd. Jag hoppas verkligen att man kör med så långa tåg det någonsin är möjligt i rusningstrafiken, men jag är inte säker.