Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
blueheaven
R.O.F.L
råttan.
theward
Blåfront
MartinLindgren
DMustaine
Susz X
12 posters

Finns det nåra snälla nordiska män?

råttan.

Antal inlägg : 4318

Finns det nåra snälla nordiska män? - Sida 2 Empty Sv: Finns det nåra snälla nordiska män?

Inlägg  råttan. 2009-08-18, 14:25

Jag är inte så orolig för polismyndigheten. De gör vad de kan. Men när kvinnan tar tillbaka sin anmälan kan de inte göra mycket mer än att lägga ner förundersökningen. Och där står sedan grannen som ett fån när paret kommer hem mer "kära" än någonsin.

Sen är det ju så att även om mannen döms i domstol så är straffet betydligt lägre än för en fildelare. Men jag hör aldrig några feminister kräva att deras älskade våldsverkare ska straffas. Det är alltid "andra" män som ska ta ansvar. Mycket märkligt.
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Finns det nåra snälla nordiska män? - Sida 2 Empty Sv: Finns det nåra snälla nordiska män?

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 14:34

råttan skrev:Jag är inte så orolig för polismyndigheten. De gör vad de kan. Men när kvinnan tar tillbaka sin anmälan kan de inte göra mycket mer än att lägga ner förundersökningen. Och där står sedan grannen som ett fån när paret kommer hem mer "kära" än någonsin.

Sen är det ju så att även om mannen döms i domstol så är straffet betydligt lägre än för en fildelare. Men jag hör aldrig några feminister kräva att deras älskade våldsverkare ska straffas. Det är alltid "andra" män som ska ta ansvar. Mycket märkligt.

Sant- oftast gör de det-polisen- och dilemmat du beskriver är en brist kan man tycka..
    å andra sidan kan polisen anmäla- trots att den utsatte tar tebax anmälan..
    Det kan ju göras av olika skäl- där hot är ett exempel- vilja att tro
    på den som misshandlat ett annat..
    Ofta slutar sådant i VÄRRE / utökad misshandel.
    Så- nåt är väl åt helsike fel i rättssystemet/lagen?

Samtidit FINNS det oxå poliser som bemöter en vilja att anmäla med ord som:
    "vad hade du gjort då?" eller "du kan anmäla -
    men du ska veta att det kan ta ett år innan anmälan tas upp- OM den gör det- det bestämmer åklagaren.."

Är det rätt?
    Är det rätt att straffet är lägre för misshandel/våldtäkt än för fildelning ?

Senast ändrad av Susz X den 2009-08-18, 14:42, ändrad totalt 2 gånger
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-18, 14:37

Man kan numera inte ta tillbaka en anmälan!
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 14:40

martin7lindgren skrev:Man kan numera inte ta tillbaka en anmälan!
    Vad bra om det ändrats! En nödvändighet..
    Hur är det om man bevittnat en misshandel av ett barn
    och anmäler även om inte den utsatta tonåringen/vuxne vill anmäla då?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-18, 14:48

Lagen ändrades för länge sedan,just för att kvinnor tog tillbaks sina anmälningar av rädsla, vilket är bra!

Psst..., Tack för kramen SuszX, den satt bra!
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-08-18, 14:50

Susz X skrev:
    råttan skrev:Jag är inte så orolig för polismyndigheten. De gör vad de kan. Men när kvinnan tar tillbaka sin anmälan kan de inte göra mycket mer än att lägga ner förundersökningen. Och där står sedan grannen som ett fån när paret kommer hem mer "kära" än någonsin.

Sant- oftast gör de det-polisen- och dilemmat du beskriver är en brist kan man tycka..

men du ska veta att det kan ta ett år innan anmälan tas upp- OM den gör det- det bestämmer åklagaren.."

Är det rätt?

Rättsystemet fungerar inte när det gäller våld och sexbrott. Man kan nästan misstänka att högt uppsatta individer inte är helt rena själva.

Dock tycker jag det är bra ifall polisen är ärlig mot brottsoffret. Bryr sig inte åklagaren så är det inte mycket polisen kan göra.

Uppenbarligen är det ju svårt att ta sig ur destruktiva förhållanden. Där borde samhället hjälpa till. Det enda som kan stoppa misshandeln är ju att kvinnan befrias från våldsverkaren.
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 15:09

råttan skrev:
    Susz X skrev:

Är det rätt?

Rättsystemet fungerar inte när det gäller våld och sexbrott. Man kan nästan misstänka att högt uppsatta individer inte är helt rena själva.

Dock tycker jag det är bra ifall polisen är ärlig mot brottsoffret. Bryr sig inte åklagaren så är det inte mycket polisen kan göra.

Uppenbarligen är det ju svårt att ta sig ur destruktiva förhållanden. Där borde samhället hjälpa till. Det enda som kan stoppa misshandeln är ju att kvinnan befrias från våldsverkaren.

Håller med dig - du har helt rätt i vad du skriver här!Delar din kunskap/åsikt i att den som behandlar offer nonchalant själv är den som oxå är förövare..
    Dock finns en möjlihet att JO- anmäla som inte synliggörs..det är synd- för då syns det inte..felen som myndihetspersoner begår..
    På en del håll es bra stöd- dock finns det inte alls på andra orter..inte ens stöd att finna annat boende..ej heller erbjuds stöd från brottsofferjouren..
    Är det rimligt att den som utsätts inte ens får möjlihet att flytta- utan är helt hänvisad till sig själv i sin sårbara situation??
    Konstit att en del tvingas bo kvar?

Senast ändrad av Susz X den 2009-08-18, 15:22, ändrad totalt 3 gånger
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 15:14

Susz X skrev:Borde du tänka om själv fs- och framför allt LÄSA vad tråden handlar om innan du vrålar och viftar med armarna??
    Som jag skrev har jag inte läst rapporten, men jag läste dina formuleringar.

Fins det nåra reko snälla karlar?
    Borde vi sätta män på en öde ö typ alcatraz ?

Är detta inte att generalisera en aning för mycket.
    Susz X skrev:Är det så du fungerar?Varför gömmer du dig bakom "jag och andra män"?
    Det är jag och andra män som angrips på ett ojust sätt.
    Susz X skrev:Anser du inte att frågan om misshandel/förtryck inom hemmets låsta dörrar / mord av egna barn är viktig att sätta ljuset på och diskutera?
    Självklart ska detta problem fram i ljuset och förhoppningsvis även minskas.
    Susz X skrev:Vill du att det ska tystas ned?
    Nej, men proportionerna kanske ska vara de rätta. Det rör sig om en liten minoritet av män som begår dessa hemskheter.
    Susz X skrev:I denna tråden ser ja inlägg från män som fördömer misshandel etc...utan att gå till atack mot mi som person..
    Det gör garanterat en mycket stor majoritet av alla män, utan att för den skull "stå på barrikaderna".
    Susz X skrev:En eloge till dessa män som verkligen har en ärlig vilja att förhindra våld mot kvinnor/barn i hemmet!
    Samtidigt ska de som nu inte syns i främsta ledet dömas för medhjälp, eller t.o.m. delaktighet i brotten No

Jag angriper på intet sätt dig som person. Du har vad jag vet inte uppvisat det blinda manshat man tyvärr möts av från vissa grupperingar i samhället.

Män är INTE djur !
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 15:16

Vänligen håll dig till ämnet/ kärnan.
    Eller starta en egen tråd i det du anser är viktigt!
    Alla människor är djur- av arten homosapiens.
    Andra djur än homosapiens förtrycker/misshandlar inte sina kvinnor/ungar!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 15:22

Susz X skrev:Vänligen håll dig till ämnet/ kärnan.
    Svarade bara på ditt inlägg, förlåt.
    Susz X skrev:Andra djur än homosapiens förtrycker/misshandlar inte sina kvinnor/ungar!
    Det gör inte speciellt många homosapienshanar heller Very Happy
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 15:22

Susz X skrev:

Flicka på 13 år misshandlad till döds av sin far..
    https://acbladet.swedishforum.se/-f1/13-arig-flicka-dodad-av-sin-far-t2326.htm

Saxat ur amnestyrapport:

"Rätten att inte utsättas för könsrelaterat våld är i allra högsta grad en fråga om demokrati, jämställdhet och grundläggande mänskliga rättigheter. Ändå utsätts minst en tredjedel av världens alla kvinnor för allvarligt våld under sin levnad. De flesta övergreppen sker i hemmet och förövaren är en närstående man. Bakom stängda dörrar utsätts kvinnor för våld från sin partner eller nära släktingar. Många kvinnor är alltför skamsna och rädda för att anmäla övergreppen. De som anmäler blir inte tagna på allvar.

Könsrelaterat våld drabbar också många flickor och kvinnor i väpnade konflikter där våldtäkt ofta utgör en del av krigföringen. Men övergreppen tar inte slut när striderna upphör. Det är vanligt att våldet mot kvinnor i hemmet trappas upp när soldaterna kommer hem.

Vår tids människorättsskandal
    Från slagfältet till sovrummet är kvinnor i riskzonen. Det könsrelaterade våldet drabbar kvinnor i alla åldrar, överallt i världen. Det förekommer i alla samhällsklasser, hos alla folkgrupper och i alla kulturer - och förövarna går oftast fria. Det finns fog för att beskriva det könsrelaterade våldet mot kvinnor som vår tids största människorättsskandal.

Även i Sverige utsätts kvinnor i alla åldrar och samhällsklasser för könsrelaterat våld. Mäns våld mot kvinnor i nära relationer, våldtäkt och sexuella övergrepp, hedersrelaterat våld och trafficking är exempel på olika former av våld som i huvudsak drabbar flickor och kvinnor i vårt land. "

http://www.amnesty.se/kampanj/stoppavaldetmotkvinnor/

Fins det nåra reko snälla karlar?
    Borde vi sätta män på en öde ö typ alcatraz ?
    Är dessa män ett hot mot världsfreden- och vår överlevnad?
    Hur löser vi detta ? Förslag?
    För visst måste det bli en förändring!
    Lägg härtill alla de som utsätter barn för våldtäkter.../sexuella överrepp.
    Samt krigar och dödar/torterar...

Varför är det mest män som utsätter andra?Finns forskning i det?
    cyclops

Vi kanske ska göra som detta radikala band vill göra med de du talar om. Smile

marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 15:28

Susz X skrev:
    cyclops

Varför främst män utsätter andra för våld, enkelt. Det är i urtidshjärnan. För att få flera avkommor och föra sina gener visare var mannen tvungen att visa sig stark och för att visa han hade starka gener. Våld mot kvinnor kommer av att mannen kan känna att han position är hotad som överhuvud och reagerar instinktivt med styrka för att visa vem som bestämmer, jag är starkast jag bestämmer, typ. Detta är ett gammalt försvarssystem som vi män främst får dras med. De flesta kan som tur är kontrollera det idag, men bevisligen inte alla, speciellt inte med alkohol. Då släpper spärrarna, speciellt på vissa män och börjar slåss för minsta småsak. Ganska konstigt, men i vilket fall så är det så. Det gamla revirtänkandet finns i människor ännu. Det är bara att kolla på våra nära släktingar, primaterna, vem som bestämmer och hur de gör upp. Störst och starkast hane bestämmer och får flest avkommor. Tänk in vi har samma förfäder så har du din egen forskning klar.

Senast ändrad av marxisten den 2009-08-18, 15:34, ändrad totalt 2 gånger
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 15:29

formsvackan skrev:
    Susz X skrev:Vänligen håll dig till ämnet/ kärnan.
    Svarade bara på ditt inlägg, förlåt.
    Susz X skrev:Andra djur än homosapiens förtrycker/misshandlar inte sina kvinnor/ungar!
    Det gör inte speciellt många homosapienshanar heller Very Happy
    Jisses- vill du starta en tråd om manshatare/ att älska homosapienshannar- så gör det- spring inte runt här och förstör- eller är det ditt revir du pinkar in? I love you .
    Kärnan i detta ämne är viktigare än så- är det så svårt att begripa?
    Eller är det ditt sätt att försvara misshandel och förtryck inom hemmets dörrar samt offenligt
    förtryck? Att själv förlöjliga och osynliggöra
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 15:37

Susz X skrev:Eller är det ditt sätt att försvara misshandel och förtryck inom hemmets dörrar samt offenligt förtryck?
    Självklart, på samma sätt som att jag stödjer Talibanerna för att jag inte kan förklara för Blåfront var 500.000 arbetslösa invandrare ska bo ?
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 15:45

marxisten skrev:
    Susz X skrev:
    cyclops

Varför främst män utsätter andra för våld, enkelt. Det är i urtidshjärnan. För att få flera avkommor och föra sina gener visare var mannen tvungen att visa sig stark och för att visa han hade starka gener. Våld mot kvinnor kommer av att mannen kan känna att han position är hotad som överhuvud och reagerar instinktivt med styrka för att visa vem som bestämmer, jag är starkast jag bestämmer, typ. Detta är ett gammalt försvarssystem som vi män främst får dras med. De flesta kan som tur är kontrollera det idag, men bevisligen inte alla, speciellt inte med alkohol. Då släpper spärrarna, speciellt på vissa män och börjar slåss för minsta småsak. Ganska konstigt, men i vilket fall så är det så. Det gamla revirtänkandet finns i människor ännu. Det är bara att kolla på våra nära släktingar, primaterna, vem som bestämmer och hur de gör upp. Störst och starkast hane bestämmer och får flest avkommor. Tänk in vi har samma förfäder så har du din egen forskning klar.

Marxisten- du e bässt! Så ung och så mycket klok man! sunny

Tack för du delar med dig av vad vi oftast faktiskt glömmer bort..
    reptilhjärnans övertagande av mekanismen..
    Och visst år detta hand i hand med missbruk OXÅ..
    "finns ing en större egoist än en alkoholist"
    är vad som inår i AA:s( =anonyma alkoholister) avprogrammering till självkännedom.

Kanske är det så att svara med samma mynt är det enda språk dessa misshandlare förstår?
    Samtidit är de ofta trevlia feisar utåt..och oerhört manipulativa..

Senast ändrad av Susz X den 2009-08-18, 15:49, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 15:48

Susz X skrev:
    marxisten skrev:
    Susz X skrev:
    cyclops

Marxisten- du e bässt! Så ung och så mycket klok man!
    Tack för du delar med dig av vad vi oftast faktiskt glömmer bort..
    reptilhjärnans övertagande av mekanismen..
    Och visst år detta hand i hand med missbruk OXÅ..
    "finns ing en större egoist än en alkoholist"
    är vad som inår i AA:s( =anonyma alkoholister) avprogrammering till självkännedom.

Glömmer bort? Det är ren logik. Även om vi är en utvecklad ras så finns ju rötterna kvar. Undrar om det även är reptilhjärnan typ som tar över när kvinnor dras till våldsamma män? Att han är stark och ger därmed stark avkomma?
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 15:55

Susz X skrev:
    Kanske är det så att svara med samma mynt är det enda språk dessa misshandlare förstår?
    Samtidit är de ofta trevlia feisar utåt..och oerhört manipulativa..

Om du vill lära dig språket som en kvinnomisshandlare förstår så rekommenderar jag feministiskt självförsvar. Något som Ung Vänster har och som vi försökt få in på landets skolor, utan större lyckande. Sad

http://www.ungvanster.se/template/sida/?pageID=198

http://www.sjalvforsvar.nu/

Visste du t.ex. detta?

"Genom diskussioner och övningar försöker vi träna bort tjejers invanda sätt att vara till lags, väja undan och göra sig mindre än de är. Bara genom att sträcka på sig och uttrycka självrespekt genom sin röst och sitt kroppsspråk kan man undvika att utsättas för kränkningar. Undersökningar visar att de tjejer som utsätts för våldtäkt har en enda sak gemensamt. Inte utmanande klädsel eller onykterhet. De utstrålar rädsla"

"Ung Vänster har utbildade och diplomerade instruktörer över nästan hela landet. De jobbar för att tjejer ska slippa vara rädda eller känna sig svaga. Vi vill helt enkelt att tjejers ställning skall stärkas, så att samhället kan bli jämlikt på riktigt, och inte bara på pappret. kontakta Ung Vänster och våra instruktörer för:

* Stöd och råd om hur du som tjej kan tillvarata dina rättigheter.
    * Utbildningar i feministiskt självförsvar för tjejer.
    * Hjälp att starta jämställdhetsgrupper.
    * Föredrag om feminism för såväl killar som tjejer."

"För att öka tjejers självförtroende och handlingsberedskap inför kränkande situationer vill vänsterpartiet att alla gymnasieskolor ska erbjuda kurser i feministiskt självförsvar. Feministiskt självförsvar är träning i att ta plats med hjälp av röst och kroppsspråk. Det är att lära sig våga prata fast man blir avbruten, att sträcka på sig i skolkorridoren och träna på att lägga skulden på den som står för övergreppen istället för att klandra sig själv."

http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=151:feministiskt-sjfar&catid=36:feminism

Ändå sker inte detta. Sad

Senast ändrad av marxisten den 2009-08-18, 16:05, ändrad totalt 2 gånger
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 16:04

Nopp- det visste ja inte.. Very Happy
    Är jädra glad att ungdomar tar tag i det min generation gubbar inte lyckats med alls..
    inte tanterna heller för den delen..
    Läste förresten att undomar super mindre än vuxna i dag - kan det ha med misshandeln att öra och viljan /oviljan att lösa den?

Vad kan ja göra för att hjälpa till så ni kloka underbara ungdomar /människor ska få makten i stället för cementhäckarna
    av i dag ?

Senast ändrad av Susz X den 2009-08-18, 16:06, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 16:05

Susz X skrev:Nopp- det visste ja inte.. Very Happy
    Är jädra glad att ungdomar tar ta i det min eneration gubbar inte lyckats med alls..

Vad kan ja göra för att hjälpa till så ni kloka underbara ungdomar /människor ska få makten i stället för cementhäckarna
    av i dag ?

Rösta på det parti som står för det, dvs. V.
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-18, 16:07

marxisten skrev:
    Är jädra glad att ungdomar tar ta i det min eneration gubbar inte lyckats med alls..

av i dag ?

Lyfts Ungdomar fram där då?
    Eller är det bässt med personval?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-08-18, 16:15

"Är det rimligt att den som utsätts inte ens får möjlihet att flytta- utan är helt hänvisad till sig själv i sin sårbara situation??
    Konstit att en del tvingas bo kvar?"

Rimligen borde dömda våldsverkare tvingas betala avsevärda belopp till brottsofferfonden som i sin tur skulle kunna användas till detta ändamål. Det är viktigt att de kriminella bär sina egna kostnader.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-08-18, 16:28

Susz X skrev:
    marxisten skrev:

av i dag ?

Lyfts Ungdomar fram där då?
    Eller är det bässt med personval?

Lyfts fram och lyfts fram. Beror på hur du menar. Jag t.ex. är med på V: s möten när jag vill det och kan påverka då. Dessutom kan du kryssa i en ung kandidat på valsedeln.
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-19, 00:29

råttan skrev:"Är det rimligt att den som utsätts inte ens får möjlihet att flytta- utan är helt hänvisad till sig själv i sin sårbara situation??
    Konstit att en del tvingas bo kvar?"

Rimligen borde dömda våldsverkare tvingas betala avsevärda belopp till brottsofferfonden som i sin tur skulle kunna användas till detta ändamål. Det är viktigt att de kriminella bär sina egna kostnader.

Kloka ord- värda att lägga på minnet för framtida bruk och sammanställning med konstruktiv kritik..
    I da är det enbart kvinnojourer som finns till hands OM de har tid- om de har plats..OM
    personen som utsatts har vänner som puffar på att uppsöka jouren..

Polisen är inte behjälplig i något alls- inte tipsar de om jourer som finns- ej heller ges stöd att hämta sina egna tillhörigheter
    från sitt hem om den misshandlade valt att för sitt eget livs skull tvingas fly från det.
    Ej heller att hjälpa den som förföljs av misshandlaren direkt.

Detta innebär alltså helt krasst att misshandlaren behåller allt- även makten-för vilken person som är nedtryckt och misshandlad orkar driva en sådan sak alls- just då är det viktiaste att avskärma si och komma i balans- vilket kan ta många år..som alla trauman.
    Varför får den drabbade inget stöd med sådant? Är det rätt?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-19, 01:15

Men hur gör man om gärningsmännen inte har några pengar,då finns det ju inget och hämta för varken offer eller fonden?

Tror att det är ont om välbärgade gärningsmän,för dom med stålar köper väl det dom vill ha?

Det är väl därför alla åtalde som blir dömda förutom straffet för gärningarna också förpliktas betala 500 kronor till brottsofferfonden?

Så har det varit i många år, alltså många 500 till fonden,särskilt som beloppet är sådant att ingen kommer undan,
    Men många 500 har drivits in sen starten!
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-08-19, 01:31

Värsta av allt är att denna avart av misshandlare bara fortsätter skörda offer..utan gränser.Med hot tystas offer ned..
    En person som bor långt bort vet inget alls ju..och inte tror man att gubbar ljuger som visar kärlek-..innan kvinnan flyttat dit tex..( i VÄRSTA fall med små barn)

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:32