Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
DMustaine
formsvackan
6 posters

Finns det några snälla talibaner?

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Finns det några snälla talibaner? Empty Finns det några snälla talibaner?

Inlägg  formsvackan 2009-08-17, 20:18

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ollesvenning/article5649678.ab

Några verkliga alternativ finns knappast i det afghanska valet

På torsdag försöker Afghanistan hålla val. Hamid Karzai erövrar då ytterligare några år som president i det sönderslitna landet, ett av världens fattigaste. Några verkliga alternativ finns knappast. Förre finansministern ställer upp med valparollen: ”Hela landet har blivit kriminellt”. Sånt övertygar inte den västvärld som administrerar eller, rentav, ockuperar landet.

Karzai, som suveränt och folkföraktande vägrat delta i valdebatter, förblir det bräckliga stödet för USA och Nato. Han samverkade en gång i tiden, precis som USA:s administration, nära med talibanerna . Presidenten tjänade också energiskt Unocal, det kaliforniska oljebolag som ville dra pipelines genom Afghanistan. Unocal bjöd talibaner på ståtligt mottagande i USA.

Vänner en gång i tiden

En gång i tiden var ju talibanerna västvärldens vänner, trogna allierade i kampen mot Sovjet. Möjligen är den med tiden inställda vänskapen på väg att återvända. Realpolitiken har sitt givna regelsystem. Vi måste börja tala med talibanerna, säger nu Natoledare lika tydligt som David Miliband, brittisk utrikesminister. Hans franska kollega Bernard Kouchner instämmer. Kouchner, som berikat sig på samverkan med juntan i Burma, har med tiden annars rekommenderat bomber för att sprida sin varma humanistiska tro.

De vänliga blinkningarna av praktiskt samförstånd riktas knappast mot Mullah Omar, snarare mot de mer moderna talibanerna, neotalibaner med dvd, datorer och glad teknologi.

Kriget går uselt

Kriget går uselt för västvärlden, för Nato och dess allierade Isaf, befolkat också av svenska soldater. I juli uppmättes rekord för antalet döda utländska soldater. ”Talibanerna är på väg att vinna”, skriver Wall Street Journal. Tidningen har lyssnat till Stan McChrystal, USA:s högste militäre ledare i Afghanistan. Västvärldens krig ”saknar en sammanhängande idé och strategi, baserad på realiteter och kunskap om den afghanska kulturen”, heter det i en utskottsrapport lämnad till brittiska parlamentet.

Kanske kan man sammanfatta fiaskot med ortsnamnet ”Bala Bulok”. Där slet bomber från USA-plan sönder kropparna på ett hundratal barn och kvinnor.

När USA 2001 under ett par månader, och utan FN:s stöd, bombat det utfattiga Afghanistan samlades givarländer i Bonn; de skulle dela ut en författning till det besegrade landet och skriva ut väldiga biståndsprojekt. Oxfam, den brittiska hjälporganisationen, har utrett att mindre än hälften av den utlovade hjälpen har delats ut. 40 procent av biståndet rinner tillbaka till de rika länderna, som konsultarvoden och vinster på investerings- och handelsprojekt.

Lever på knarkpengar

Ändå, bistånd är tillsammans med den flödande, rikliga knarkhandeln Afghanistans mäktigaste inkomstkälla. Presidentens bror Ahmed Wali Karzai har föredragit heroinaffärer för att bygga sin enorma förmögenhet. Kriget har skapat en liten, svårt korrupt, elit. Långt från den lever bortåt hälften av afghanerna i extrem fattigdom: mindre än en dollar om dagen.

”Vägen leder till kaos”

Den nuvarande vägen leder ner i kaos, skriver Ahmed Rashid, förmodligen den främste kännaren av Afghanistanregionen och talibanerna. Liberala imperialister har ett givet svar på denna förödande dom: Fler soldater, effektivare vapen. Ja, de vill också att soldater (PRT-modellen) ska bygga vänskapligt sinnade byar, ungefär som USA på sin tid prövade i Vietnam, utan spår av framgång. Västvärldens svar, Obamas svar och om man ska leta långt ute i periferin, Carl Bildts och Urban Ahlins svar, reduceras till: mer av samma sak. De välsignar en havererad strategi. Kriget har hittills spritt massdöd bland civila, befäst krigsherrarnas makt, både över politiken och knarkhandeln och drivit våldet och kriget in i grannländer. Bland dem Pakistan, utrustat med kärnvapen. Våldet, nöden, korruptionen, det sönderfallna rättssystemet, den isolerade marionettregeringen; alla dessa levande realiteter har stärkt talibanernas makt och deras rigida, antihumana ideologi.

Snart har västvärldens krig pågått lika länge som den sovjetiska 80-tals ockupationen. Nederlaget är redan utskrivet: västledare letar nu hyggliga talibaner att samtala med.
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Finns det några snälla talibaner? Empty Sv: Finns det några snälla talibaner?

Inlägg  DMustaine 2009-08-18, 02:33

Och inte många ord om hur talibanstyret skulle påverka det afghanska folket. Jag såg inte en mening där han lade tyngd i det afghanska valet som är förestående!! Och varför talibanerna är så intresserade av att förstöra detta val. Må vara att nuvarande president är förhandstippad (till största delen beror det på att det afghanska folket är jävligt less på talibaneran och deras skövlande av vanliga afghanska människor) . Må vara att han är skolad i väst? Det är talibanernas fulla rätt att POLITISKT OCH DEMOKRATISKT få sin egen man (Mulla Omar) vald!!! Talibanerna vet att de inte har folkets stöd. Det afghanska folket vill inte ha sharialagar i deras land (något som vänstermuppar tydligen vill ha i landet). Därför hotar talibanerna alla afghaner som väljer att rösta på något annat än dem att de är fiender till islam.! Formsvackan är uppenbart en vän av islam! Om inte så allt annat än något som liknar demokrati!!
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2009-08-18, 02:50

Det är så uppenbart att talibanerna är problemet. Man vill införa sharialagar 1400 år bakåt i tiden. Kanske KTR och Formsvackan skulle åka ned dit och fråga den afghanska bonden om det är dit han vill? Jag vet regndrottning kritiserade mina synpunkter åxå. Vill du åka ned dit och fråga Afghanerna om de vill sändas tillbaka till stenåldern? Är det pipelinen det handlar om så är jag övertygad om att de hellre ser ett amerikanskt bolag administrera detta än talibanerna. Det är iaf min övertygelse att jänkarna inte skjuter kvinnor som visar handleder lr fotknölar under sina kläder. Man till och med kapar inte deras händer lr fötter om de stulit något och hänger upp det i något träd som trofeer.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-08-18, 08:51

DMustaine skrev:Det är så uppenbart att talibanerna är problemet. Man vill införa sharialagar 1400 år bakåt i tiden. Kanske KTR och Formsvackan skulle åka ned dit och fråga den afghanska bonden om det är dit han vill? Jag vet regndrottning kritiserade mina synpunkter åxå. Vill du åka ned dit och fråga Afghanerna om de vill sändas tillbaka till stenåldern? Är det pipelinen det handlar om så är jag övertygad om att de hellre ser ett amerikanskt bolag administrera detta än talibanerna. Det är iaf min övertygelse att jänkarna inte skjuter kvinnor som visar handleder lr fotknölar under sina kläder. Man till och med kapar inte deras händer lr fötter om de stulit något och hänger upp det i något träd som trofeer.

Näääää... jänkarna skjuter inte kvinnor för att de visar vristerna, det är korrekt. Jänkarna bara bombar dem för ingen anledning alls! No

Och var fan har jag kritiserat dig om just talibanerna???? No

Om du tänker lägga ord och åsikter i munnen på mig så kan du prata med dig själv.
    No

queen
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 10:49

DMustaine skrev:Formsvackan är uppenbart en vän av islam! Om inte så allt annat än något som liknar demokrati!!
    Din ”argumentation” liknar alltmer Blåfronts. Använder sig någon av andra formuleringar än dina, så står den personen för både det ena och det andra.

Fortsätt gärna att redogöra för dina åsikter, men överlåt mina till mig.

Svackan är ingen ovän med vare sig Islam eller någon annan religion. Däremot känner han en mycket stor avsky för religiös fanatism oavsett var den återfinns. Hänsynslösheten mot oliktänkande är inte mindre inom vissa sekter i USA och Sverige än vad den är i Afghanistan. De skillnader i uttryck som denna hänsynslöshet tar sig, är beroende på det ”omgivande” samhället, inget annat.
    DMustaine skrev:Det är så uppenbart att talibanerna är problemet. Man vill införa sharialagar 1400 år bakåt i tiden. Kanske KTR och Formsvackan skulle åka ned dit och fråga den afghanska bonden om det är dit han vill?
    Varför inte fråga jänkare, saudier och pakistanier av vilken anledning de aktivt medverkade till uppkomsten av dessa Talibaners styre.
    DMustaine skrev:Är det pipelinen det handlar om så är jag övertygad om att de hellre ser ett amerikanskt bolag administrera detta än talibanerna.
    Det har aldrig varit tal om annat. Beviljande av nödvändiga transiträttigheter samt erhållande av inkomster från denna är dock en angelägenhet för Afghanistans regering.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-08-18, 11:08

formsvackan skrev:
    Varför inte fråga jänkare, saudier och pakistanier av vilken anledning de aktivt medverkade till uppkomsten av dessa Talibaners styre.

Får fråga hur formsvackan skulle löst Afganistanfrågan? Laughing
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Finns det några snälla talibaner? Empty hmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-08-18, 11:16

Inför nackskottskommunism per omgående! Det löser allt!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 11:51

blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    Av vilken anledning ska Svackan, eller någon i Sverige överhuvudtaget, lösa detta ?
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-08-18, 12:23

formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    Av vilken anledning ska Svackan, eller någon i Sverige överhuvudtaget, lösa detta ?

Så du hade ingen lösning bara gnäll? Laughing
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 12:48

blueheaven skrev:Så du hade ingen lösning bara gnäll? Laughing
    I vad består detta ”gnäll” ?

Jag uppfattar trots allt att det är du och ett par till som ondgör er över att någon har fräckheten att inte se kriget i Afghanistan som enbart syftande till att flickor ska få gå i skolan.

Vill du inte se de bakomliggande orsakerna så behöver du inte. Det ger dig dock inte rätt att idiotförklara dem som vill.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-08-18, 13:27

formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Så du hade ingen lösning bara gnäll? Laughing
    I vad består detta ”gnäll” ?

Jag uppfattar trots allt att det är du och ett par till som ondgör er över att någon har fräckheten att inte se kriget i Afghanistan som enbart syftande till att flickor ska få gå i skolan.

Vill du inte se de bakomliggande orsakerna så behöver du inte. Det ger dig dock inte rätt att idiotförklara dem som vill.

Att smaka på egen medicin kan vara surt ibland! Laughing
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 14:22

blueheaven skrev:Att smaka på egen medicin kan vara surt ibland! Laughing
    Spotta då, du måste inte svälja Very Happy
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-08-18, 15:56

Regndrottning skrev:
    DMustaine skrev:Det är så uppenbart att talibanerna är problemet. Man vill införa sharialagar 1400 år bakåt i tiden. Kanske KTR och Formsvackan skulle åka ned dit och fråga den afghanska bonden om det är dit han vill? Jag vet regndrottning kritiserade mina synpunkter åxå. Vill du åka ned dit och fråga Afghanerna om de vill sändas tillbaka till stenåldern? Är det pipelinen det handlar om så är jag övertygad om att de hellre ser ett amerikanskt bolag administrera detta än talibanerna. Det är iaf min övertygelse att jänkarna inte skjuter kvinnor som visar handleder lr fotknölar under sina kläder. Man till och med kapar inte deras händer lr fötter om de stulit något och hänger upp det i något träd som trofeer.

Näääää... jänkarna skjuter inte kvinnor för att de visar vristerna, det är korrekt. Jänkarna bara bombar dem för ingen anledning alls! No

Och var fan har jag kritiserat dig om just talibanerna???? No

Om du tänker lägga ord och åsikter i munnen på mig så kan du prata med dig själv.
    No

queen

Jänkarna bombar för ingen anledning

Talibanerna dödar för att folk går och röstar?

Men du anklagar aldrig några talibaner? du är en vänsterparist som hellre gnäller på jänkarna än talibaner?

Regn

Kan du inte sätta på en burka? så jävla sexigt!

mumsfillibaba!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-24, 14:22