Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
GustavAnder
formsvackan
DMustaine
blueheaven
Susz X
råttan.
Blåfront
Sniperace
R.O.F.L
MartinLindgren
marxisten
15 posters

    SAAB är sålt

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-18, 20:47

    blueheaven skrev:Men vänstern vill snabbt dela ut skattemedel så att man kan få några röster vid nästa val! tongue
    Absolut inte, men om/när det går åt skogen för leksaksbilsfantasten kan Mona med sin bästa röstfiskestämma säga "Vi hade tagit vårt ansvar och räddat SAAB och jobben, men alliansen svek de svenska löntagarna"

    Planering min käre Watson Very Happy
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  råttan. 2009-08-18, 21:17

    Det är ju den fördelen man har i opposition. Man behöver inte ta ansvar för sina förslag eftersom de aldrig blir verklighet.

    sniper,

    1. Det köps varje dag massor av aktier där någon utdelning inte finns i sikte.

    2. Att kicka folk måste kosta betydligt mer än idag. Det är enda sättet att tvinga fram bättre planering.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Sniperace 2009-08-18, 21:24

    råttan skrev:Det är ju den fördelen man har i opposition. Man behöver inte ta ansvar för sina förslag eftersom de aldrig blir verklighet.

    sniper,

    1. Det köps varje dag massor av aktier där någon utdelning inte finns i sikte.

    2. Att kicka folk måste kosta betydligt mer än idag. Det är enda sättet att tvinga fram bättre planering.

    Ja, det görs så i spekulationssyfte, där man räknar med att deb sja gå upp i pris, men vem köper aktier om de ser att ett företag går dåligt, och inte gör något för att rädda situationen.

    Ja, det har du rätt i, men samtidigt skulle detta kunna orsaka att ännu fler blir arbetslösa, just pga att de inte kan göra av med övertalig personal, och då går med ännu mer förlust och en eventuell kk och nedläggning.

    Vilket ska vi se som bäst, att ett företag halverar sin personalstyrka under en dålig tid, för att sedan återanställa när det vänt, eller tvingas behålla full personalstyrka tills pengarna är slut och företaget läggs ner och HELA personalstyrkan blir av med jobben?
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 00:24

    Jag skulle nog påstå att det alltid görs något för att hjälpa upp situationen. Ibland kan t.ex konkurs vara ett aktivt val för att frigöra skatteavdrag.

    Idag är det ju så att neddragningar redan kostar gigantiska belopp för företagen. Tyvärr kommer liten del av detta de kickade arbetarna till godo. Nånstans på vägen äts pengarna upp. Jag har länge förespråkat en prislista för att säga upp folk. Då kommer pengarna arbetaren till godo. Dessutom skapar det trygghet att veta vad som gäller om man blir uppsagd.

    Bara riktigt dåliga företag halverar sin personalstyrka under en lågkonjunktur för att sedan återanställa. Såväl neddragningarna som återrekryteringen kostar gigantiska summor. Man talar om en miljon per rekrytering i många branscher. Tyvärr kickas det ofta folk för att man tror att "marknaden" vill detta. Det kan även vara chefer som vill rädda sitt eget skinn genom att söka framstå som handlingskraftiga.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty reflex

    Inlägg  GustavAnder 2009-08-19, 12:19

    råttan skrev:Oppositionen ville ge pengar till GM, varför ljuga om det?

    Ljuga ? vänster reflex.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty extra lån

    Inlägg  GustavAnder 2009-08-19, 12:22

    Det verkar som om "finansiärerna" skrapat ihop 220 miljoner, vill ha lån med statliga garnatier på 4.5 miljarder,
    OCH, nu vill de ha ett ytterligare lån från staten på 1 miljard.

    Det verkar kört, för SAAB, kanske också för skattebetalarna.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 12:31

    Jag vet inte om det är kört. Avtalet med GM är ju helt nytt. Förhandlingarna med staten har således bara börjat. Just nu förhandlar man via media, som alltid i ett tidigt skede. Båda parter söker sätta press på varann.

    Dock är det solklart att båda parter vill få detta i mål. Finansiärerna vet att de måste hosta upp mer pengar själva för att kunna få fler lånegarantier av staten. Jag tror det löser sig.

    Sen är ju nästa fråga hur det komer att gå för det nya bolaget. Vi får väl se. Jag tänker iallafall inte döma ut dem på förhand.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-19, 13:29

    GustavAnder skrev:
    råttan skrev:Oppositionen ville ge pengar till GM, varför ljuga om det?

    Ljuga ? vänster reflex.
    Sedan när kan oppositionen i vårt land dela ut pengar ur statskassan ?
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  råttan. 2009-08-19, 13:35

    Oppositionen ville att pengar skulle tas ur statskassan och gå in i GM's konkursbo. Sen att rödgröna röran saknar makt ska vi bara vara tacksamma för.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  blueheaven 2009-08-19, 13:38

    Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-19, 14:08

    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-19, 14:09

    råttan skrev:Oppositionen ville att pengar skulle tas ur statskassan och gå in i GM's konkursbo. Sen att rödgröna röran saknar makt ska vi bara vara tacksamma för.
    Hade man innehaft regeringsmakten, hade det varit ett helt annat ljud i skällan. Att lägga någon vikt vid vad oppositionen "lovar" mellan valen, är allt annat än förståndigt.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Sniperace 2009-08-19, 14:11

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-19, 14:14

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:
    råttan skrev:Oppositionen ville ge pengar till GM, varför ljuga om det?

    Ljuga ? vänster reflex.
    Sedan när kan oppositionen i vårt land dela ut pengar ur statskassan ?



    Nej dem måste lyckas sälja alla Svenska bolag till mestbjudande !!






    Sad
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-19, 14:14

    Sniperace skrev:Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...
    Ungefär som snacket om pengar till SAAB alltså.

    Hur mycket pengar hade staten via EIB tvingats ställa upp med till Skåne ? Fyra miljarder till SAAB är småslantar i sammanhanget Very Happy
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-19, 14:15

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...


    Skåne fritt ??

    Från vad ??


    Invandrare ?? Muslimer ??


    Eller ??
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty hm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-08-19, 14:17

    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...


    Skåne fritt ??

    Från vad ??


    Invandrare ?? Muslimer ??


    Eller ??

    Fritt från Serber och assyrer,
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  formsvackan 2009-08-19, 14:18

    Sportbiltillverkaren Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg verkade dock inte bekymrad när han under tisdagseftermiddagen mötte media på Saab-museet i Trollhättan.

    – Vi har stoppat in det som krävs, det vill säga 70 procent av de 100 procent som vi anser behövs, säger Christian von Koenigsegg


    Aj fan då, behöver de så många procent Very Happy
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-19, 14:21

    R.O.F.L skrev:
    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...


    Skåne fritt ??

    Från vad ??


    Invandrare ?? Muslimer ??


    Eller ??

    Fritt från Serber och assyrer,


    Har jag frågat dig något Zigenar Jägaren ??
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Sniperace 2009-08-19, 14:26

    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...


    Skåne fritt ??

    Från vad ??


    Invandrare ?? Muslimer ??


    Eller ??


    Ok, så då menar du att ett fritt Kroatien skulle vara just fritt från Serber, eller????

    Gör dig inte till, ett Skåne som fritt vore att skåne precis som kroatien fick sin frihet att bilda en egen stat utan styrning från Sverige som sedan 1600-talet ockuperat skåneland.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-08-19, 14:30

    Det är ett fritt land/forum så acceptera det eller logga ut din nöt
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-19, 14:33

    [quote="Sniperace"]
    KickTheRasist skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Formsvackan köper gärna några röster genom att ta från statskassan om så landet går i konkurs spelar mindre roll! Laughing
    Jag har tyvärr ingen som helst nytta av "några röster".

    Att oppositionen alltid fiskat röster med idéer och "löften" de på intet sätt kunnat ansvara för, är absolut inget nytt.

    Det är lika relevant som om Mona lovat att befria oss från Skåne.

    Jo HADE Mona lovat släppa skåne fritt skulle JAG röstat på henne OM JAG TRODDE PÅ DET, men se det vore nog bara valfläsk som aldrig ens var avsett att uppfyllas...


    Skåne fritt ??

    Från vad ??


    Invandrare ?? Muslimer ??


    Eller ??

    citat:
    "Ok, så då menar du att ett fritt Kroatien skulle vara just fritt från Serber, eller????"


    Fritt från beväpnade serber som ville sammanfoga Kroatien i den Storserbiska drömmen.


    Till din Upplysning det bor fortfarande en hel del Serber i mitt land och dem mår bra !!


    citat:
    "Gör dig inte till, ett Skåne som fritt vore att skåne precis som kroatien fick sin frihet att bilda en egen stat utan styrning från Sverige som sedan 1600-talet ockuperat skåneland."


    Jag tror att jag och du har diskuterat det redan någonstans , men jag skall skriva igen till dig ...


    Skåne är inte ockuperat , skåne har alltid varit Svensk javisst Skåne land var i Svenska händer från 1600 -talet men detta fick Svensken efter Danska härjningar genom Svea Land.


    Så Skåne är egentligen ett eftergift för Dansk ockupation av Svea Landet !!

    Och denna kommer att förbli Svensk i många 1000 år ...


    Föresten tycker du inte att Pia ser ut som en Inavlad Kosa??


    MVH
    //KTR
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Sniperace 2009-08-19, 14:35

    Rolling Eyes

    Skåne är inte ockuperat , skåne har alltid varit Svensk javisst Skåne land var i Svenska händer från 1600 -talet men detta fick Svensken efter Danska härjningar genom Svea Land.

    Palestina är inte ockuperat, det har alltid varit i Israeliska händer sedan 1948, och var det tidigare när fiendskap från romarna tog deras land, men som nu återtagitsm och kommer så vara i tusentals år Very Happy

    så kroatien är inte ett fritt land?
    stackere då....


    Senast ändrad av Sniperace den 2009-08-19, 14:38, ändrad totalt 1 gång
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-19, 14:36

    Sniperace skrev:Rolling Eyes


    Very Happy
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Susz X 2009-08-19, 14:44

    marxisten skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5656038.ab

    Tror nu SAAB:s framtid är tryggad nu när/om det är sålt till Koenigsegg group?
    Är du säker på det?
    Han vill ju ha våra skattepengar flera miljarder..i statligt stöd/lån..Om det inte funkar-
    försvinner de väl bara som alltid..

    Sponsored content


    SAAB är sålt - Sida 2 Empty Sv: SAAB är sålt

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 00:35