Vad anser du dig själv stå på skalan då?
+23
x-medborgare
Regndrottning
marxisten
Blåfront
RedCloud
berralarzon
GustavAnder
Secrist
formsvackan
ANNA2LINK
Susz X
DMustaine
R.O.F.L
Redvictory
Sniperace
Corven
Thetaxpayer
SiP
lazy
blueheaven
råttan.
MartinLindgren
theward
27 posters
LEVE MONA SAHLIN...
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 126
Sv: LEVE MONA SAHLIN...
Jaså du säger det Mr.Råtta,jag är en idiot?
råttan.- Antal inlägg : 4318
- Inlägg 127
Jag är väl inget snille, men med tanke på vad jag åstakommit så torde jag vara smartare än de flesta.
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 128
råttan skrev:Jodå, lägg ihop de sjukpensionerade med de långtidssjukskrivna så hamnar du ungefär på en miljon.
Du vet väl att de flesta som går långtidssjukskriva kommer att bli "friskförklarade", dvs deras dagar tar slut efter maximalt 550 dagar(de flesta får "bara" 300dagar ocg dessa dagar dras som hela dagar även om du är sjukskriven 25% )och en mkt lite del av dessa kommer att få sjukersättningen godkänd när deras sjukskrivningtid är över.
Så hux flux är hälften av de du "ondgör" dig över utanför sjukförsäkringen och fort går det.........
Få verkar förstå vidden och djupet med den nya sjukförsäkringen och hur dålig den faktiskt är för oss innevånare
De riktigta konsekvenserna kommer att vissa sig om ett halvår...lagom innan valet kommer det visa sig vilken katastrof detta är.
Fast det kommer der ju givetvis att försöka mörkas om, eller ges löften om bättring
- Inlägg 129
Visst är det så att tiden går ut. Det kan vitacka Alliansen för. Tidigare kunde det ju pågå i oändlighet. De nya reglerna tvingar fram att något händer. Det är tyvärr nödvändigt.
Att konstant ha en miljon sjuka är inte rimligt i ett samhälle av vår klass.
blueheaven- Antal inlägg : 5228
- Inlägg 130
Hur många som går på bidrag?
Ja det är väl bara att kolla på de som skriver inlägg här minst fem av åtta eller åk in till något köpcenter mitt på dagen en vardag, ja inte är det tomt på folk inte och det gäller året runt!
Ja det är väl bara att kolla på de som skriver inlägg här minst fem av åtta eller åk in till något köpcenter mitt på dagen en vardag, ja inte är det tomt på folk inte och det gäller året runt!
Susz X- Antal inlägg : 6327
- Inlägg 131
Är du verkligen så okunnig bh? Eller är det dig själv du beskriver?blueheaven skrev:Hur många som går på bidrag?
- Inlägg 132
Susz X skrev:Är du verkligen så okunnig bh? Eller är det dig själv du beskriver?blueheaven skrev:Hur många som går på bidrag?
Nej jag beskriver de flesta som skriver här och jag beskriver alla de som tillbringar dagarna på köpcentret istället för på jobbet!
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 133
Min dotter har i alla år gått i skola mitt i stan vilket föranlett
till många frågor om ngn ö.h.t jobbar här? Visst vet jag att det
är mycket skiftgång m.m men så många "lediga" mitt på dagen?
till många frågor om ngn ö.h.t jobbar här? Visst vet jag att det
är mycket skiftgång m.m men så många "lediga" mitt på dagen?
- Inlägg 134
råttan skrev:Visst är det så att tiden går ut. Det kan vitacka Alliansen för. Tidigare kunde det ju pågå i oändlighet. De nya reglerna tvingar fram att något händer. Det är tyvärr nödvändigt.
Det orimligt med tidsbegränsningar på sjukdom och handikapp.
Det borde alla förstå.
Däremot ska folk få all hjälp och stöd de någonsin kan få, för att komma tillbaka till så mkt arbete som möjligt.
Det är en stor skillnad på dessa två saker.....
Det går inte att sitta och säga tyvärr osv.
Man måste se till individerna som drabbas också.
inget blir friskare eller mer rörligt bara för dagarna tar slut.
Friskare blir man förhoppningsvis genom olika former av behandling: såväl medicinsks som rent fysiska och träning.
Lider man av kroniska åkommor och handikapp, lär ju en begränaad sjukförsäkring ha ingen nytta som helst, den bara stressar upp en och förstör mer eller mindre ens chanser till ett drågligt liv..
Att sjuka kostar är ju självklart, men ska de inte få kosta då.
Ska vi ha ett samhälle där folk nästan blir arga om en sjukskriven verkar ha roligt och faktiskt någon gå´ng orkar göra nåt annat är bara vara sjuk
En frisk med bara de vanliga skavankerna har inte en aning om vad en långvarigt sjuk eller handikappad genomlider
Dessa personer har alla vanliga bekymmer, som vi människor har, plus en hel del andra som vanlig folk aldrig ägnar en tanke åt
Varför ska man tvingas leva så mkt fattigare och knappt klara av vardagen ekonomisk som så väl praktisk för att man är sjuk.
Undrar hur en frisk arbetare skulle tycka det var att tvingas leva på tex 75-50 eller 25% av lönen som deras arbete ger?
Så blir det för de allra flesta deltidssjukskrivna när deras dagar tar slut.
De får leva på det de orkar jobb ihop helt enkelt..
De som orkar 75% de klarar sig iaf hjälpligt, men resten de sitter verkligen i skiten.
Desom redan har ett fast jobb att gå till, samt en bra anpassad arbetsmiljö, känns det desutom ganska dumt att tvinga iväg och prova andra arbeteen, bara för det ska vara så.
Så många deltidsarbetelösa nekar man fortsatt sjukskrivning om de inte byter jobb.
Låter ju som om att både bli av med jobbet i dessa tider och dessutom kämpa mot sjukdom är en lyckad kombination.
Varför är inte blåslampan mer på alla arbetslösa, det borde väl vara där man först viner piskan, om den nu ska vinas öht
- Inlägg 135
Visst är det så att reglerna kan slå snett ibland. Men är det inte så att en omprövning sker då dagarna är slut?
Är man kroniskt arbetsoförmögen så är det ju tyvärr förtidspensionering som gäller.
Men faktum kvarstår. 1 miljon riktigt svårt sjuka är inte en rimlig siffra med vårt välstånd.
Är man kroniskt arbetsoförmögen så är det ju tyvärr förtidspensionering som gäller.
Men faktum kvarstår. 1 miljon riktigt svårt sjuka är inte en rimlig siffra med vårt välstånd.
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 136
Inte rimligt? Människor väljer inte själv att insjukna?
Inte blir någon frisk av att utförsäkras efter ett visst antal dagar heller?
Men det blir nog annat ljud i Mr.Råttas skälla den dagen verkligheten hinner ikapp även honom?
Den som ylar högst innan något händer i livet, ylar nog högst även när eventuellt elände drabbar den personen?
Så håll stämbanden i trim råttan, det är stor risk att du kommer behöva dom senare i livet?
Inte blir någon frisk av att utförsäkras efter ett visst antal dagar heller?
Men det blir nog annat ljud i Mr.Råttas skälla den dagen verkligheten hinner ikapp även honom?
Den som ylar högst innan något händer i livet, ylar nog högst även när eventuellt elände drabbar den personen?
Så håll stämbanden i trim råttan, det är stor risk att du kommer behöva dom senare i livet?
- Inlägg 137
martin lille,
Du har faktiskt helt rätt i att människor inte själva väljer att insjukna. Just därför är det orimligt att 20% (en miljon) av arbetskraften skulle vara så illa däran att de i princip aldrig mer kan arbeta. Som lazy påpekar är köpcentrumen knökfulla även på vardagar...ringer det nån klocka?
Redan nu har jag mycket svårt att acceptera det makalösa fusket samt slöseriet med skattemedel. Skulle jag själv bli sjuk skulle det vara ännu svårare att acceptera att skattemedel slösas bort.
Du har faktiskt helt rätt i att människor inte själva väljer att insjukna. Just därför är det orimligt att 20% (en miljon) av arbetskraften skulle vara så illa däran att de i princip aldrig mer kan arbeta. Som lazy påpekar är köpcentrumen knökfulla även på vardagar...ringer det nån klocka?
Redan nu har jag mycket svårt att acceptera det makalösa fusket samt slöseriet med skattemedel. Skulle jag själv bli sjuk skulle det vara ännu svårare att acceptera att skattemedel slösas bort.
- Inlägg 138
råttan skrev:martin lille,
Så du menar att är man sjuk ska man varken orka handla eller ha råd att handla, eller hur menar du??
klart köpcentran alltid är i princip fulla, iaf större städer...
För det första bor det oerhört mkt folk i städerna, sen kommer lediga från landsorten också in och handlar
Så att tro att någon större del av de som som går runt i affärena ätr sjuskrivna eller arbetslösa, är inget annat än ren strunt
ps är det skillnad på att aldrig kunna rbeta och på att det kan ta lite tid innan man kan det.
Sen beror det ju på utsräckningen man orkar jobba.
Det verkar vara svårt att fatta att man får ingen hjälp efter 300 dagars sjukskriving.
Man får klara sig bäst man kan efter det..
Kan ta mig som exempel, jag försöker vrkligen.. och jag kämpar som få.
Min kropp skriker att den snart går över gränsen.
Men jag måste klara av 75% annars blir jag av med allt jag äger o har.
Som tack för mit slit, så blir jag dessutom av med sjukpenningen senast 16 januari och då spelar det öht ingen roll hur jag mår eller vad jag orkar.
Så kom inte inte och säg att nya sjukförsaäkringen är bra, för denm straffar alla, även de som verkligen försöker..
- Inlägg 139
råttan skrev:Visst är det så att reglerna kan slå snett ibland. Men är det inte så att en omprövning sker då dagarna är slut?
ibland?...
omprövning nja det är ju en sanning med modifikation..
För att få förlängd sjukpenning i max 250 (till)Förutom de 300 man har .
Måste man lida av livshotande tillstånd.
En svårt värkande, sliten eller orörlig kropp räknas inte dit.
Sen sjukersättning beviljas i princip aldrig..numera så det kan man se sig stjärnorna efter.
Bedömning ska göras utifrån hur det ser ut i nulägen och sedan ska man kunna se att det inte blir bättre inom överskådligt framtid.
Jiust detta luddiga tillvägagångssätt leder till att väldigt få klarara av att komma genom nålsögat sas.
Skulle väl vara om man är totalförlammad ellöer mist båda benen eller armarna . För sådanskador är inreversibla.
Ska man hårdra det, som FK givetvis i sin spariver gör..så är det ju få sjukdommar och skador man kan säga är inreversibla på låt oss säga en 30 år period. Då nekas man mao sjukersättning.
Själv ska jag ansöka, men räknar inte med att få nåt för de 25% jag inte klarar av att jobba..
Trots att jag har en medfödd ryggskada och har en ganska så obotlig sjukdom(den varierar i styrka under tid
- Inlägg 140
Varför sticka huvudet i sanden theward?
Gå in på valfritt köpcenter och det är fullt med folk året runt på arbetstid, dessutom får man ju en förklaring på varför inte skattepengarna räcker, varför hyckla om detta theward?
Gå in på valfritt köpcenter och det är fullt med folk året runt på arbetstid, dessutom får man ju en förklaring på varför inte skattepengarna räcker, varför hyckla om detta theward?
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 141
hur många av sveriges befolkning tror du jobbar två eller treskift?
hur många jobbar ständig natt, eller helger som ger dagledighet mitt i veckan?
sedan har vi ju föraäldraledighet, människor som jobbar flextid, arbetslösa finns det många av....
Av dem du ser på köpcentret är det nog en väldigt liten del som går på sjukpension eller är sjukskrivna...
hur många jobbar ständig natt, eller helger som ger dagledighet mitt i veckan?
sedan har vi ju föraäldraledighet, människor som jobbar flextid, arbetslösa finns det många av....
Av dem du ser på köpcentret är det nog en väldigt liten del som går på sjukpension eller är sjukskrivna...
- Inlägg 142
blueheaven skrev:Varför sticka huvudet i sanden theward?
Varför ljuga om detta och överdriva så infernaliskk som ni gör...
Ni verkar ha jättesvårt med logik, även om den slår er rakt i i pannan..
För det första har de flesta sjuka inte råd att shoppa, inte de arbetslösa heller.
Förklaringeen ligger i det jag skrev förrut..
plus at många jobbar konstiga tider...
Både skift och sk jobba 2-3 veckor och vara ledigt 1-2 veckor i stöten.
Är mkt vanligt.
Sen är det mkt ungdomar som rör sig på köpcentarn, de har väl håltimme och shoppar upp det deras föräldrar gett dom. Eller bara går och tittar
Jag vill påstå att av de besökare som är i ett köpcenrum mitt på dan är max 5-10% arbetslösa eller sjukskrivna
Det är hiskligt vilka vanföreställning en del av er på högerkanten har, fast det är klart. Det gör ju livet mkt lättare för er. Då går det ju bra att sparka på folk som redan ligger. För egentligen blufar de ju...
- Inlägg 143
theWard,
Jag har full förståelse för att din situation är jobbig. Vore det inte för det makalösa fusket så skulle reglerna inte behövas.
Jag har full förståelse för att din situation är jobbig. Vore det inte för det makalösa fusket så skulle reglerna inte behövas.
- Inlägg 144
råttan skrev:theWard,
Hur stort är detta "fusk"... om man inte vet det.
Kan man inte heller säga att det är stort...
Som jag ser det finns det fusk, det kommer det alltid att finnas.
Men jag tycker det är nåt typ av försvar eller att bortföklara den nuvarande situationen. Att den är så pga att många har fuskat.....
Fusk komer man åt genom ökade kontroller, att kollektivbestraffa alla är kontarproduktivt
ps för notering så är jag ledig idag... ska jobba 6 dar denna vecka..pga av att det är folk borta för semester. Blir 4 dagarsvecka nästa vecka om jag nu inte tar ut mig för mkt och får en djup dal igen
Då känns det iaf tryggt att slippa karens och att arbetsgivaren slipper betala sjuklön..
- Inlägg 145
theward skrev:råttan skrev:theWard,
Hur stort är detta "fusk"... om man inte vet det.
Kan man inte heller säga att det är stort...
Som jag ser det finns det fusk, det kommer det alltid att finnas.
Men jag tycker det är nåt typ av försvar eller att bortföklara den nuvarande situationen. Att den är så pga att många har fuskat.....
Fusk komer man åt genom ökade kontroller, att kollektivbestraffa alla är kontarproduktivt
ps för notering så är jag ledig idag... ska jobba 6 dar denna vecka..pga av att det är folk borta för semester. Blir 4 dagarsvecka nästa vecka om jag nu inte tar ut mig för mkt och får en djup dal igen
Då känns det iaf tryggt att slippa karens och att arbetsgivaren slipper betala sjuklön..
Det är ingen som klandrar dig det ser ut som om du gör så gott du kan mer kan man inte begära!
Hur man än vrider och vänder på det hela så är det någon som har jobbat ihop pengarna åt de som tillbringar dagarna på shoppingcentret och det är betydligt fler än 5-10% av befolkningen man ser defacto knappt någon skillnad på antalet besökare på arbetstid som utanför normal arbetstid!
- Inlägg 146
Det är svårt att säga exakt hur stort fusket är eftersom inga ansträngningar gjorts för att ta reda på det. Jag gissar att det ligger mellan 100000 och 500000. Troligen i mitten av det intervallet. Gissningen är baserad på det faktum att det är totalt orimligt att 20% av befolkningen i arbetsför ålder är jättesjuka. Jag tror inte på det. Jag tycker 10% vore en hög siffra.
Samtidigt vill jag ju inte tro att så många fuskar. Tror heller inte att de anser sig fuska. De tycker säkert att de är sjuka.
Jag håller med om att det alltid kommer finnas fusk, och om det handlade om 10000 så skulle det inte vara något att bråka om. Dock kan man inte äventyra samhällsekonomin. Dock kan jag hålla med om att fk's nya regler lämnar en hel del att önska och här borde Alliansen ingripa och se till att färre oskyldiga kommer i kläm.
Samtidigt vill jag ju inte tro att så många fuskar. Tror heller inte att de anser sig fuska. De tycker säkert att de är sjuka.
Jag håller med om att det alltid kommer finnas fusk, och om det handlade om 10000 så skulle det inte vara något att bråka om. Dock kan man inte äventyra samhällsekonomin. Dock kan jag hålla med om att fk's nya regler lämnar en hel del att önska och här borde Alliansen ingripa och se till att färre oskyldiga kommer i kläm.
- Inlägg 147
men ska alla inom sjukvården som faktiskt jobbar treskift tvingas gå och handla efter kl 17, och inte på den lediga tiden ex kl 11 eller 14?
det är otroligt många människor som jobbar treskift osv
det är många ARBETSLÖSA som kanske går där för de har inget annat att göra, sedan har vi ju alla vanliga pensionärer, som alltid bildar lång kö, just när vanliga arbetare har lunchrast och passar på att handla
det är många ARBETSLÖSA som kanske går där för de har inget annat att göra, sedan har vi ju alla vanliga pensionärer, som alltid bildar lång kö, just när vanliga arbetare har lunchrast och passar på att handla
- Inlägg 148
Sniperace skrev:men ska alla inom sjukvården som faktiskt jobbar treskift tvingas gå och handla efter kl 17, och inte på den lediga tiden ex kl 11 eller 14?
Det är nog ingen som säger emot dig men många blir det som handlar utanför arbetstid!
Så väldigt många som jobbar treskift blir det nog inte, förresten när tror du då dessa sover?
- Inlägg 149
blueheaven skrev:Sniperace skrev:men ska alla inom sjukvården som faktiskt jobbar treskift tvingas gå och handla efter kl 17, och inte på den lediga tiden ex kl 11 eller 14?
Det är nog ingen som säger emot dig men många blir det som handlar utanför arbetstid!
Så väldigt många som jobbar treskift blir det nog inte, förresten när tror du då dessa sover?
När de inte är vakna såklart...
Mitt på dagarna sover man väl bara om man jobbat natt..
tex jobbade jag 6-14, 13,30-23,30. samt 20-06 när jag jobbad treskift
Eftermiddagsveckan var jag ledig fredagar, eftersom vi arbetade in den dagen
Sov gjorde jag mellan 23-05, 01-8 resp 7-14....
Så nog hade funnits mkt tid att shoppa, på dagarna om man velat gjord det
- Inlägg 150
blueheaven skrev:Sniperace skrev:men ska alla inom sjukvården som faktiskt jobbar treskift tvingas gå och handla efter kl 17, och inte på den lediga tiden ex kl 11 eller 14?
de sover under en del av den tid de är lediga, det är 16 timmar att välja.
ex de som slutar kl 07 på morgonen, väntar ofta med sömnen till kl 16, för att sova tills de ska till jobbet igen, många som börjar kl 14, handlar innan de går till jobbet.
det finns många olika möjligheter....
men visst sjukpenionärer handlar säkert hellre på dagen än efter arbetstid, kanske av välvilja att inte orsaka köer och trängsel när de vanliga dagarbetarna har möjlighet att handla