Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+25
Infra
Corven
R.O.F.L
formsvackan
ANNA2LINK
KickTheRasist
GustavAnder
DMustaine
SiP
Blåfront
berralarzon
mimra
PE Dal
theward
blueheaven
kanaljen
Sniperace
Redvictory
Regndrottning
marxisten
Thetaxpayer
lazy
RedCloud
råttan.
MartinLindgren
29 posters

NYA SIFFROR/OPINION...!

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 35 Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

Inlägg  Sniperace 2009-08-25, 19:05

Eg så är det ju så att alliansen har haft FLER sysselsatta under sina år än vad de rödgröna hade tidigare, och då var det dessutom HÖGKONJUNKTUR...

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet
    och tid
    2005 2006 2007 2008
    totalt
    totalt 15-74 år
    arbetslösa 366.8 336.3 297.5 304.7

var gjorde den förra regeringen av jobben?

varför hade vi högre arbetslöshet under dem, det ser ju ut som om alliansen faktiskt ökade sysselsättningen,,,,

Och att hänvisa till DAGENS arbetslöshet ger felaktiga siffror eftersom man då borde jämföra med en tidigare lågkonjunktur.

Jag tror inte att NÅGON regering skulle haft annorlunda idag, vad de än gjort
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-25, 19:30

Du menar att alliansen får ansvarsfrihet, allt är sossarnas fel,
    Men hur gör vi med borgarnas fagra löften om arbete till alla, när dom tog över i dånande högkonjuktur?

Vad tycker du själv om arbetsmarknads minister Littorin,kommer han gå till historien som en handlingskraftig minister?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-08-25, 19:41

martin7lindgren skrev:Du menar att alliansen får ansvarsfrihet, allt är sossarnas fel,
    Men hur gör vi med borgarnas fagra löften om arbete till alla, när dom tog över i dånande högkonjuktur?

Vad tycker du själv om arbetsmarknads minister Littorin,kommer han gå till historien som en handlingskraftig minister?

Nej, absolut INTE, men tror du SJÄLV på att de kunde veta att lågkonjunkturen skulle slå till, en sak är säker, sysselsättningan ÖKADE KRAFTIGTfram till nedgången....

den ökade den låga sysselsättning som fanns under sossarnas högkonjuktur, tycker du att det var ILLA, och att den inte skulle gjort det?
    VET du själv om det skulle varit bättre med sossarna?

för min det tror jag att det faktiskt nästan saknar betydelse vilka som sitter där....
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-08-25, 19:45

Nej, absolut INTE, men tror du SJÄLV på att de kunde veta att lågkonjunkturen skulle slå till, en sak är säker, sysselsättningan ÖKADE KRAFTIGTfram till nedgången....

Ja, Sniper... Alliansen visste att lågkonjunkturen skulle inträffa. Lågkonjunkturen var väntat och alla andra visste det!

För övrigt har du någorlunda rätt....'sysselsättningen', (jag hatar det ordet för arbete), ökade, helt klart...men kan den verkligen beskrivas som 'kraftigt'? Jag antar att det beror på hur man värderar...

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-08-25, 19:52

Regndrottning skrev:

Ja, Sniper... Alliansen visste att lågkonjunkturen skulle inträffa. Lågkonjunkturen var väntat och alla andra visste det!

För övrigt har du någorlunda rätt....'sysselsättningen', (jag hatar det ordet för arbete), ökade, helt klart...men kan den verkligen beskrivas som 'kraftigt'? Jag antar att det beror på hur man värderar...

queen

Jovisst visste alliansen att den skulle komma, det visste även sossarna när de satt vid makten, bara det att ingen visst NÄR den skulle komma, och det kommer FLER, men ännu kan ingen säga vilka årtal de kommer!

Så, löftet med arbete åt alla var något som kunde blivit verklighet OM inte denna kommit när den kom, och som sagt, DÅ visste de inget varken datum eller ens årtal....

jag tycker att 60.000 fler i arbete är en kraftig ökning speciellt när detta skett från toppen på en högkonjunktur.....
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-25, 20:09

Enligt en Sifo i veckan så säger en majoritet av oss väljare att man tror oppositionen har bäst ideer att få fart på arbetsmarknaden,

Man har alltså tagit tillbaks sin hjärtefråga, borgarna har misslyckats!

Om man nu visste om i den dånande högkonjukturen,att en lika dånande lågkonjuktur väntade, så är ju löftena om arbete till alla ändå märkligare?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-08-25, 20:17

martin7lindgren skrev:Enligt en Sifo i veckan så säger en majoritet av oss väljare att man tror oppositionen har bäst ideer att få fart på arbetsmarknaden,

Man har alltså tagit tillbaks sin hjärtefråga, borgarna har misslyckats!

Om man nu visste om i den dånande högkonjukturen,att en lika dånande lågkonjuktur väntade, så är ju löftena om arbete till alla ändå märkligare?

då an man ALDRIG se positivt utan att bara tänka, det kommer en låg konjunktur, det kommer en lågkonjunktur...........

åh, nej, bäst att göra inget, det kommer ju en lågkonjunktur om inte i morgon, så om 11 år,,,,,,
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-08-25, 21:10

råttan skrev:Nej ward, det jag menar är att just fler borde dela på "bördan" om man nu ska kalla det "börda". Det är helt orimligt att som den rödgröna röran kalla miljontals människor för hjälplösa miffon. Många av dessa skulle kunna vara med och hjälpa de som verkligen behöver hjälpen. Det är där utmaningen ligger.

Någonstans måste det finnas en rimlighet i beskattningsgraden. Med ditt sätt att se det kommer skatten att fortsätta höjas tills den slår i det absoluta taket.

Du borde ställa dig frågan: Varför finns inte fler jobb? Fler jobb kunde ha skapats under högkonjunkturen. Men kapacitetsutnyttjandet slog i taket trots ett enormt utanförskap. Hade inte bidragsberoendet varit fundamenta så hade många jobb kunnat skapats varav en stor andel idag funnits kvar.

300 dagar är en ganska lång tid att vara sjukskriven. Inte ens den rödgröna röran vill ha tillbaka systemet där individen själv bestämde hur länge denne kände sig sjuk. Är det inte uppenbart att något behövde göras? Är det inte rimligt att det krävs skäl för att fortsätta en 300-dagars sjukskrivning, att man då gör en bedömning. Sen om det finns anledning att se över hur dessa bedömningar går till så tycker jag man omedelbart borde ta tag i det.

ok men du har fortfarande inte förstått problemet.
    Undrar hur många ggr jag måste skriva det innan det går upp ett ljus.
    300 dagar är inte långt om du fått en kronisk icke dödlig sjukdom eller skada.
    Sen när de nästan omöjliggjort rätten att få sjukersättning(sjukpension)
    Så innebär det i praktikenför de som inte har livshotande sjukdomar.
    Att efter 300dagar är man utförsäkrad.

Ska det verkligen vara så??

Vem har talat om att man ska ha skäl till sjukskrivning? inte jag iaf

Som jag sagt det var för slappt förrut, men nu är det för hårt.
    Varför ska det bara vara ytterligheter?

Min ryggskada och min fibromylagi med allt det innebär av smärta, orörlighet och svår trötthet och svåra magproblem i perioder går inte över för att mina dagar tar slut....

Jag måste pga att FK pressa mig till det yttersta, dvs jobba 75% eftersom mindre har jag ingen chans att klara mig på när sjukskrivningdagarna är ändade..

Lider med de tusentals som inte klar mer än 25-50% och hur det ska gå för alla dessa när deras dagar är räknade

Tyvärr verkar ju väldigt få som inte är sjuka själva eller har sjuka nära sig(inte ens alla bekanta verkar vilja förstå eller bry sig)förstå problemet

På nåt sätt är det ok att offra sjuka för att de själva ska få mer kvar efter skatten är dragen,nåt annat är det svårt att komma fram till. När man läser högerinläggen

Jag förespråkar en ökad dialog och sammarbete mellan FK, läkare,AF och den sjuke..
    För en hållbar återgång till arbete..
    Det må innebära att fler är sjukskrivna än i dag, men i slutänden ger det friskare och lyckligare människor och färre nedbrutna vrak, som pressats för hårt

Att bara klippa av bidragen, utan att öht hjälp den sjuke och tvinga ut den på den öppna arbetsmarknaden är som jag ser det snudd på kriminellt, det är iaf moraliskt helt förkastligt
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-26, 10:01

Vadå tänka negativt,det kommer en lågkonjunktur, klart våra styrande politiker måste ha det med i sina beräkningar,
    Att montera ner trygghetsystemen allt man hinner i en dånande högkonjunkturm och när man fått ta över fulla kassakistor,helt blind för det som komma skulle ser jag som ett stor misslyckande,

Men det nya tuffa borgarsverige drabbar ju inte dom regerande själva,,som några exempel kan junämnas Ulrika Schenström, Marianne Samuelson,sparkade med bibehållna topplöner,

Till skillnad mot alla utförsäkrade och arbetslösa utan akassa som tvingas gå till sociala!
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-08-26, 12:59

martin7lindgren skrev:Vadå tänka negativt,det kommer en lågkonjunktur, klart våra styrande politiker måste ha det med i sina beräkningar,
    Att montera ner trygghetsystemen allt man hinner i en dånande högkonjunkturm och när man fått ta över fulla kassakistor,helt blind för det som komma skulle ser jag som ett stor misslyckande,

Men det nya tuffa borgarsverige drabbar ju inte dom regerande själva,,som några exempel kan junämnas Ulrika Schenström, Marianne Samuelson,sparkade med bibehållna topplöner,

Till skillnad mot alla utförsäkrade och arbetslösa utan akassa som tvingas gå till sociala!

Om man går till akassan, försäkringskassan eller sociala för att få pengar kan väl ändå inte innebära så stora förändringar att man måste skramla med tomma tunnor? Laughing
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-08-26, 13:43

martin7lindgren skrev:Vadå tänka negativt,det kommer en lågkonjunktur, klart våra styrande politiker måste ha det med i sina beräkningar,

visst ska man ha i beräkningarna att en sådan KOMMER, för det gör den, men de beräkningarna ska inte vara så att NEJ, vi satsar inget, för det kommer ju en lågkonjunktur, och göra så hela tiden, det verkar ju vara din melodi....

VET du själv till 100% att någon annan konstellation skulle fixat det bättre?

Själv tror jag att det saknar betydelse vilka som sitter vid makten, de gör alla samma skit, men vissa ska försvaras in absurdum och aldrig erkännas fel för, VARFÖR?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-26, 14:51

Nu börjar regeringen satsa allt på ett kort, vinna eller försvinna efter valet 2010,
    Allt snack om ansvarstagande är som bortblåst, från att länge sagt att det inte finns pengar, så utlovas nu hur många miljarder som helst i höstbudgeten?

Jag tror resonemanget är ska vi ändå "försvinna" 2010, kan vi lika gärna lämna ett djupt svart hål i finanserna efter oss?
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2009-08-26, 15:33

martin7lindgren skrev:Nu börjar regeringen satsa allt på ett kort, vinna eller försvinna efter valet 2010,
    Allt snack om ansvarstagande är som bortblåst, från att länge sagt att det inte finns pengar, så utlovas nu hur många miljarder som helst i höstbudgeten?

Jag tror resonemanget är ska vi ändå "försvinna" 2010, kan vi lika gärna lämna ett djupt svart hål i finanserna efter oss?

Du e rolig du. Så är det säkert.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-26, 20:46

Nu börjar regeringen skrammla med sina tomma tunnor, snedskjutar gänget börjar hartsa dojorna,
    Det man tidigare sågat när man suttit i opposition och kallat AMS politik,tar man nu efter själva, men istället för att kalla beredskaps jobb på vad det är kallar man det lyftet?
    Man kallar nya komvuxplatser för insatser, men talar inte om att man i själva verket återställer det man själv monterat ner, med andra ord sina egna misslyckanden!

Det alliansen nu försöker är helt enkelt att ta oppositinens politik och göra den till sin egen, men många av oss väljare går inte på taktiken,
    Det vi ser nu är att Tomas Östros haft rätt i vad han sagt hela tiden!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 35 Empty NOVUS/OPINION AUGUSTI...!

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-27, 09:12

Vore valet idag, blev det maktskifte enligt ännu en mätning,SD vågmästare förhoppningsvis utan värde, om blocken står för att ingen vill göra sig beroende av SD!
    2000 personer tillfrågade!

48,6% - 44,2% = 4,4%

S 33,7% MP 9,0% V 5,9%

M 25,5% FP 7,8% C 6,3% KD 4,6%

SD 4,6%
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-27, 09:59

Att nu göra somalliansen gör,ge tillbaks 10.000 komvuxplatser, med tanke på hur många man själv tagit bort låter inte tillräckligt, med tanke på att arbetslösheten närmar sig 500.000 människor?

40.000 nya beredskapsjobb, ungdomar får jobba max3 månader, äldre 6 månader får dålig lön,låter ungefär som att spotta i havet?
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-08-27, 11:02

martin lille,

Om det vore val idag...det är inte val idag. Fatta. Men om valresultatet skulle bli enligt den obskyra undersökningen så skulle sd onekligen bli vågmästare. Självklart har detta betydelse.

Hur mycket den rödgröna röran och Alliansen än avskyr sd så kommer de aldrig att rösta in sin motpart i regeringsställning. Det finns bara inte. Det vore dessutom ett hån mot demokratin.

I slutänden står vi där med 2 alternativ som inte når majoritet. SD röstar som de vill, fråga för fråga. Det blir således kaos.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-08-27, 11:06

martin lille,

Nu är det rätta tiden att utbilda sig. I dåliga tider är det en god idé att utbilda sig inför de bättre tider som kommer. Därför är det bra med de nya komvux-platserna och högskolesatsningen. Det är bra för Sverige. Beredskapsjobben är också bra för att se till att folk inte hamnar för långt ifrån arbetsmarknaden.

I goda tider är det helt rätt att dra ner på komvux-platser. I det läget kan en del behöva en spark där bak för att bidra på den arbetsmarknad som i det läget behöver folk.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-08-27, 11:07

martin7lindgren skrev:Nu börjar regeringen satsa allt på ett kort, vinna eller försvinna efter valet 2010,

martin lille,

När sosseriet ökar onödiga utgifter så kallas det aldrig ansvarslöst?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-27, 11:08

Om det vore val idag fick vi ett maktskifte, och inte tror jag alliansen plockar nya poäng genom att bedriva oppositionens politik fullt ut,

Det vi ser idag har Tomas Östros snackat om i flera år redan?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-27, 11:10

Du låter avslagen med din rappakalja,Mr.Råttan?
    Sen tror jag aldrig att ert SD kommer få någon vågmästar roll?

Och med tanke på att oppositionen nu får full utdelning på det man sagt länge bådar bara gott!
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-08-27, 11:13

martin7lindgren skrev:Du låter avslagen med din rappakalja,Mr.Råttan?
    Sen tror jag aldrig att ert SD kommer få någon vågmästar roll?

Och med tanke på att oppositionen nu får full utdelning på det man sagt länge bådar bara gott!

Jag kan bara hålla med dig martin! Alliansen visar sig mycket svaga då de nu tvingas ta ett koncept de kritiserat oppositionen för! (panikåtgärd)
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-08-27, 11:15

Jaså martin lille, du är säker på att sd står på kommunisternas sida och agerar stödparti åt den rödgröna röran?

Du låter faktiskt väldigt avslagen. Antagligen beror det på att röran har fel politik i fel tid. Medans Alliansen genomför rätt åtgärder i rätt tid.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 35 Empty hmm

Inlägg  R.O.F.L 2009-08-27, 11:15

Tror på ett blocköverskridande sammarbete, kanske Mp står för judaskyssen?
    Eller så blir det M och S som sammarbetar. Viktigast är att hålla Lars Ohly utanför!!!!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-08-27, 11:15

Så är det Red Viktory, Reinfeldtarna tvingas ut på samma hala is som Mr.Råtta verkar trivas så bra på,med vingliga och darriga ben!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-28, 06:23