råttan skrev:Nej ward, det jag menar är att just fler borde dela på "bördan" om man nu ska kalla det "börda". Det är helt orimligt att som den rödgröna röran kalla miljontals människor för hjälplösa miffon. Många av dessa skulle kunna vara med och hjälpa de som verkligen behöver hjälpen. Det är där utmaningen ligger.
Någonstans måste det finnas en rimlighet i beskattningsgraden. Med ditt sätt att se det kommer skatten att fortsätta höjas tills den slår i det absoluta taket.
Du borde ställa dig frågan: Varför finns inte fler jobb? Fler jobb kunde ha skapats under högkonjunkturen. Men kapacitetsutnyttjandet slog i taket trots ett enormt utanförskap. Hade inte bidragsberoendet varit fundamenta så hade många jobb kunnat skapats varav en stor andel idag funnits kvar.
300 dagar är en ganska lång tid att vara sjukskriven. Inte ens den rödgröna röran vill ha tillbaka systemet där individen själv bestämde hur länge denne kände sig sjuk. Är det inte uppenbart att något behövde göras? Är det inte rimligt att det krävs skäl för att fortsätta en 300-dagars sjukskrivning, att man då gör en bedömning. Sen om det finns anledning att se över hur dessa bedömningar går till så tycker jag man omedelbart borde ta tag i det.
ok men du har fortfarande inte förstått problemet.
Undrar hur många ggr jag måste skriva det innan det går upp ett ljus.
300 dagar är inte långt om du fått en kronisk icke dödlig sjukdom eller skada.
Sen när de nästan omöjliggjort rätten att få sjukersättning(sjukpension)
Så innebär det i praktikenför de som inte har livshotande sjukdomar.
Att efter 300dagar är man utförsäkrad.
Ska det verkligen vara så??
Vem har talat om att man ska ha skäl till sjukskrivning? inte jag iaf
Som jag sagt det var för slappt förrut, men nu är det för hårt.
Varför ska det bara vara ytterligheter?
Min ryggskada och min fibromylagi med allt det innebär av smärta, orörlighet och svår trötthet och svåra magproblem i perioder går inte över för att mina dagar tar slut....
Jag måste pga att FK pressa mig till det yttersta, dvs jobba 75% eftersom mindre har jag ingen chans att klara mig på när sjukskrivningdagarna är ändade..
Lider med de tusentals som inte klar mer än 25-50% och hur det ska gå för alla dessa när deras dagar är räknade
Tyvärr verkar ju väldigt få som inte är sjuka själva eller har sjuka nära sig(inte ens alla bekanta verkar vilja förstå eller bry sig)förstå problemet
På nåt sätt är det ok att offra sjuka för att de själva ska få mer kvar efter skatten är dragen,nåt annat är det svårt att komma fram till. När man läser högerinläggen
Jag förespråkar en ökad dialog och sammarbete mellan FK, läkare,AF och den sjuke..
För en hållbar återgång till arbete..
Det må innebära att fler är sjukskrivna än i dag, men i slutänden ger det friskare och lyckligare människor och färre nedbrutna vrak, som pressats för hårt
Att bara klippa av bidragen, utan att öht hjälp den sjuke och tvinga ut den på den öppna arbetsmarknaden är som jag ser det snudd på kriminellt, det är iaf moraliskt helt förkastligt