Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
carlwiss
Stefan
DirtyDog
KickTheRasist
MartinLindgren
cleopatra
Corven
Leena-66
pompoo
womanlover
fredrik rahm70
15 posters

    Data support

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-27, 10:55

    Corven skrev:Jo, jag förstod inte heller vitsen med att efterfråga det, eller specen på grafikkortet. Vet inte vad KTR ville ha det för.

    hu, nu ryser jag, Nt var inte kul att installera saker på.... Xircom combokort i NT var en fasa, och genererade massor av samtal varje dag när det kom......Det har onekligen blivit mycket enklare på senare år Smile

    minns när jag var enda supporten på hela nacka kommun...ENSAM;!!

    det var win 3.11 95 98 nt och 2000 i en salig inkompatibel blandning.

    samt en data/it "ansvarig" chef som flyttade bordet efter musen(sladden var för kort)
    LOL

    snacka om att jag var överarbetad
    cat
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  DirtyDog 2009-02-27, 18:58

    Corven skrev:...den handlade om varför bilderna täcker texten i PM, vilket kan bero på att man har en liten skärm, typ "15, och forumet är inte gjort för att skala ner automatiskt. Finns inga inställningar för det som man kan ändra på.
    Du tror möjligtvis inte att det är enklare för honom att öka sin upplösning istället för att byta skärm? Very Happy
    avatar
    Stefan


    Antal inlägg : 65
    Join date : 09-02-24

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Stefan 2009-02-27, 23:11

    fredrik rahm skrev:
    Corven skrev:Jo, jag förstod inte heller vitsen med att efterfråga det, eller specen på grafikkortet. Vet inte vad KTR ville ha det för.

    hu, nu ryser jag, Nt var inte kul att installera saker på.... Xircom combokort i NT var en fasa, och genererade massor av samtal varje dag när det kom......Det har onekligen blivit mycket enklare på senare år Smile

    minns när jag var enda supporten på hela nacka kommun...ENSAM;!!

    det var win 3.11 95 98 nt och 2000 i en salig inkompatibel blandning.

    samt en data/it "ansvarig" chef som flyttade bordet efter musen(sladden var för kort)
    LOL

    snacka om att jag var överarbetad
    cat

    Vad hette det innan nacka komunen?
    Shocked
    avatar
    carlwiss


    Antal inlägg : 72
    Join date : 09-02-20

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  carlwiss 2009-02-28, 00:46

    Stefan skrev:
    fredrik rahm skrev:
    Corven skrev:Jo, jag förstod inte heller vitsen med att efterfråga det, eller specen på grafikkortet. Vet inte vad KTR ville ha det för.

    hu, nu ryser jag, Nt var inte kul att installera saker på.... Xircom combokort i NT var en fasa, och genererade massor av samtal varje dag när det kom......Det har onekligen blivit mycket enklare på senare år Smile

    minns när jag var enda supporten på hela nacka kommun...ENSAM;!!

    det var win 3.11 95 98 nt och 2000 i en salig inkompatibel blandning.

    samt en data/it "ansvarig" chef som flyttade bordet efter musen(sladden var för kort)
    LOL

    snacka om att jag var överarbetad
    cat

    Vad hette det innan nacka komunen?
    Shocked

    He He ibland skulle man vilja nacka både komunen och staten tongue
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  DirtyDog 2009-02-28, 02:12

    Stefan skrev:Vad hette det innan nacka komunen?
    Shocked
    Den första kommunala enheten med namnet Nacka bildades 1888 då Sicklaö kommun lades samman med en del av Brännkyrka.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty En fråga

    Inlägg  Leena-66 2009-03-06, 08:45

    Varför fastnar vissa PM i lådan "utkorgen", och inte går vidare till "skickat"?
    Jag blir inte klok på mailfunktionen, eftersom det fungerar inte som jag vill. Evil or Very Mad Evil or Very Mad
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Corven 2009-03-06, 09:04

    DirtyDog skrev:
    Corven skrev:...den handlade om varför bilderna täcker texten i PM, vilket kan bero på att man har en liten skärm, typ "15, och forumet är inte gjort för att skala ner automatiskt. Finns inga inställningar för det som man kan ändra på.
    Du tror möjligtvis inte att det är enklare för honom att öka sin upplösning istället för att byta skärm? Very Happy

    Det beror ju på vad han har för skärm...... Plattskärmar har ju bara en optimal upplösning. och en 15" brukar ha 1024*768. Och för några år sedan (början av 2000-talet...) så var de flesta sidor optimerade för just den upplösningen. Det var också vanligt att man gjorde sidan så att den skalade om i förhållande till olika skärmar. Det minns jag att jag satt och knackade in i Notepad när jag gjorde min första hemsida.... Men idag med alla förproducerade hemsidesmallar, som man bara fixar till lite efter egen smak, så verkar automatskalning inte finnas med. t ex på den här typen av forum, så kan du inte ställa in upplösningen någonstans.

    Och frågan var varför bilderna täcker texten, vilket jag svarade på, jag sa inte att han skulle byta skärm....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Corven 2009-03-06, 09:06

    Leena-66 skrev:Varför fastnar vissa PM i lådan "utkorgen", och inte går vidare till "skickat"?
    Jag blir inte klok på mailfunktionen, eftersom det fungerar inte som jag vill. Evil or Very Mad Evil or Very Mad

    De ligger kvar i utkorgen tills mottagaren har läst dom. Så det är ett sätt för dig att kunna som om det är läst eller inte.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Tack corven

    Inlägg  Leena-66 2009-03-06, 09:24

    Corven skrev:
    Leena-66 skrev:Varför fastnar vissa PM i lådan "utkorgen", och inte går vidare till "skickat"?
    Jag blir inte klok på mailfunktionen, eftersom det fungerar inte som jag vill. Evil or Very Mad Evil or Very Mad

    De ligger kvar i utkorgen tills mottagaren har läst dom. Så det är ett sätt för dig att kunna som om det är läst eller inte.

    Tack- nu lärde jag mig något nytt. Fan- jag blir vansinnig mellan varven på tekniken..vi fungerar inte så bra ihop alla gånger, eftersom den fungerar som den själv vill, istället för att fungera som jag vill Evil or Very Mad scratch
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Corven 2009-03-06, 09:26

    Du får lära dig att programmera, så att det fungerar så som du vill Smile
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Leena-66 2009-03-06, 09:47

    Corven skrev:Du får lära dig att programmera, så att det fungerar så som du vill Smile

    Jag har försökt ibland ...men som vanligt kommer det alltid upp någon idiotfunktion som ingen kan begripa vad den är till för ..ännu mindre hur det fungerar Evil or Very Mad Shocked
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Data support - Sida 2 Empty ...

    Inlägg  marxisten 2009-03-11, 18:52

    Jag har problem med mitt grafikkort eller snarare drivrutinerna till det. Jag har ett Nvidia GeForce 8400 GS och sedan jag laddade ner den nya uppdateringen till nvidia kontrollpanelen har det bara krånglat. Den uppdateringen heter "GeForce Release 182" och skulle vara till 8000-serien stod det.

    Nu har problemet uppstått att jag inte kan koppla på TV:n till datorn. Och när jag fick igång det på TV:n en gång då ändrades storleksinställningen på den vanliga skärmen så jag fick ta en gammal skärm för att kunna sätlla in den på det vanliga igen!

    Vad gör jag för fel. Man ska väl inte behöva byta skärm inställning för att kunna använda TV:n som datorskärm till filmer! Det funkade med den gamla kontrollpanelen men nu bara krånglar det! Var går man in för att ändra skärm? Provat "set up multiple displays" men de funkar inte! Detta trots att TV finns med där så går det inte att byta till TV skärm. Nån som vet vad man kan göra?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Corven 2009-03-12, 14:12

    Kan du inte bara avinstallera den nya kontrollpanelen? Om problemet nu uppstod efter att du installerade den, så skulle i alla fall jag ta bort den.

    varför installerade du den? För att den fanns?

    Det finns ett engelskt talesätt, och det passar utmärkt in på datoranvändande....

    If it ain't broken, don't fix it.

    Om datorn fungerar bra, utan problem, och drivrutins-uppdateringar inte innehåller fixar av något man råkat ut för, så ska man inte uppdatera.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Internet

    Inlägg  Leena-66 2009-03-13, 09:14

    Nu är jag här igen Embarassed
    Varför avbryts kontakten ibland i acbladet? Gick in på mitt pm och vips...igen kom upp rutan "kontakten avbröts". Fick stänga av internet och öppna igen. Jag blir inte utloggat från acbladet, fast jag stänger internet- jag har en sån här förbannade windows vista, som jag inte begriper alla gånger- är det någon konstig funktion i den som inte gör som jag vill eller är det något annat? Shocked Evil or Very Mad
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Corven 2009-03-13, 09:25

    Är det bara ACBladet du tappar kontakten med, eller är det hela din internetkoppling som går ner? Är det bara ACBladet, så kan du prova att trycka F5 för att uppdatera sidan.

    När man loggar in på forumet, så kan man välja att alltid vara inloggad, då är man inloggad även om man stänger ner Internetkopplingen.

    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty OCH NU:::!

    Inlägg  Leena-66 2009-03-13, 11:51

    OCH ALLDELES NYSS HACKADE DEN HÄR SKITEN UPP SIG Evil or Very Mad affraid
    ...jag blir vansinnig..
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  marxisten 2009-03-13, 14:54

    Corven skrev:Kan du inte bara avinstallera den nya kontrollpanelen? Om problemet nu uppstod efter att du installerade den, så skulle i alla fall jag ta bort den.

    varför installerade du den? För att den fanns?

    Det finns ett engelskt talesätt, och det passar utmärkt in på datoranvändande....

    If it ain't broken, don't fix it.

    Om datorn fungerar bra, utan problem, och drivrutins-uppdateringar inte innehåller fixar av något man råkat ut för, så ska man inte uppdatera.

    Problemet var att jag först inte hittade den gamla kontrollpanelen. Hittade den dock den så nu funkar det...
    Nixons_näsa
    Nixons_näsa


    Antal inlägg : 39
    Join date : 09-02-27
    Age : 68
    Ort : Strömstad

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Nixons_näsa 2009-03-21, 16:28

    fredrik rahm skrev:[quote=]

    Grunnar lite på att köpa en IMAC. Jobbar ganska mycket med PhotoShop, och har hört att Macen ska ha superbra grafik. Har du testat Mac ?

    hmm jag jobbade med mac under min desktop publishing tid. och mina erfarenheter är mest att mac kostar mer än det smakar eftersom mac numera är EXAKT samma hårdvara som "ibm kompatibla datorer" kan man ju iskallt säga att du betalar enkom för utformningen på burken samt operativsystemet

    numera kör jag grafikmässigt ubuntu och Gimp vilket jag tycker är fullvärdigt för mina behov efterso m jag ej är en proffisionell foto och media arbetare so m vill betala 10075 kr för en licens av photoshop

    adress till gimp
    http://www.gimp.org/
    [/quote]


    Betala för Photoshop?????....Smile
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-21, 19:48

    Ledsen nixon men jag gillar faktiskt ej att stjäla.

    Vilket piratkopior är.. STÖLD.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Data support - Sida 2 Empty trams Fredrik

    Inlägg  RedCloud 2009-03-22, 16:00

    "Vilket piratkopior är.. STÖLD."

    En digital kopia är inte stöld, utan intrång på upphovsrätten.
    Vilket är en STOR skillnad.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-22, 16:07

    Okej?? så dom där nästan 11000kr för licensen är liksom bara "cyber"pengar då??=)

    och programmerarnas löner och utveckling är bara spam?

    och affären som säljer mindre licenser är liksom bara virtuell?

    och skatterna som ej kommer in pga icke försäljning är liksom bara digitala?

    Måste vara skönt att "tänka" så ENKELSPÅRIGT som dig Redcloud. bounce

    nej använd Gimp istället så Stjäl du ej andras arbete skatter och tid är mitt tips.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  RedCloud 2009-03-22, 16:38

    "Okej?? så dom där nästan 11000kr för licensen är liksom bara "cyber"pengar då??=)"

    Det tror jag inte, snarare licensavgifter

    "och programmerarnas löner och utveckling är bara spam?"

    nu tror jag du missförstått innebörden av spam Fredrik

    "och affären som säljer mindre licenser är liksom bara virtuell?"

    finns licenserna i olika storlekar ?

    "och skatterna som ej kommer in pga icke försäljning är liksom bara digitala?"

    öhhh, har du otur jämt när du tänker ?

    "Måste vara skönt att "tänka" så ENKELSPÅRIGT som dig Redcloud. bounce"

    Enkelspårig och enkelspårig, digital kopierning är fortarande inte stöld utan intrång i upphovsrätten

    "nej använd Gimp istället så Stjäl du ej andras arbete skatter och tid är mitt tips."


    Min arbetsgivare har sett till så jag har HELA CS-sviten på alla datorer jag använder...så varför skulle jag ?


    Senast ändrad av RedCloud den 2009-03-22, 16:41, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-22, 16:41

    simple mind .

    Mmm din "arbetsgivare" kommunens soc kontor??=)
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  RedCloud 2009-03-22, 16:43

    Soft cell

    Min arbetsgivare är en friskola, som drivs med kommunal skolpeng.
    Kommunens soc. kontor har inget med skolans licensavtal att göra.


    För att vara (sic) egenföretagare i databranschen verkar du mer än lovligt okunnig i upphovsrätt Fredrik. Läs på lite.....


    Senast ändrad av RedCloud den 2009-03-22, 16:45, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-22, 16:44

    SKRATTAR.......

    Sponsored content


    Data support - Sida 2 Empty Sv: Data support

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-26, 22:18