Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+30
Redcluod
admins arsle
PE Dal
berralarzon
formsvackan
Thetaxpayer
R.O.F.L
cleopatra
blueheaven
GustavAnder
Kakmonstret
RedCloud
ANNA2LINK
kanaljen
Sunrise
theward
Janne
Thecharmed
Stefan
Leena-66
DirtyDog
Susz X
lazy
Corven
Sniperace
fredrik rahm70
Regndrottning
KickTheRasist
SiP
MartinLindgren
34 posters

HEMLÖSHET...

fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Sv: HEMLÖSHET...

Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-21, 15:55

Minns när den kom en kille och berättade om droger och brott i vår skola 1979-80 typ..enda det betydde för oss var en ledig timme,.dvs 600 elever som var totalt ointresserade

Ps martin..du får ej börja slåss skrika och få utbrott på RIKTIGT OM ngn säger emot dig eller skrattar åt dej i en skola.

(du är ej känd för att vara "stabil" liksom, och jag skulle nog tänka 2-3 ggr innan jag släppte in DIG med barn om jag vore styrande i en skola.)

då får du antingen ett nytt "boende" eller roliga piller och mjuka väggar.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-21, 16:15

Ja du Mr. Raahhhmmmm! Hitills har ingen börjat bråka eller skratta åt dom grejer jag deltagit i hitills, Wink Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Sen har ju jag fått frågan just för att det finns dom som tycker att jag får fram det jag vill ha sagt, Wink Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Min regel utan prut är, har jag något att tillföra så kommer jag, annars inte, No Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Har också träffat rätt många studenter via missionen, som fått intervjua mig om vad dom vill, när dom skriver sina uppsatser och skolarbeten, Wink
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-21, 16:18

Ja du martin.som en varning hur man INTE skall sköta sitt LIV är du en bra "reklampelare", även hur man bäst slösar bort sitt liv.

men som sagt Jag skulle då ej släppa loss dig i en aulan med 500 BARN..utan ngn vakt i närheten.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-21, 16:20

Nytt boende och lite roliga piller, säger du Mr. Raahhhmmmm! Wink
    Låter spännande, ska jag flytta, hade jag ingen aning om, No
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-21, 16:24

Frågan är närmare hur man efter 20 års hemlöshet och allt elände har lyckats vända på situationen och tagit livet tillbaka, Very Happy

Vem vet, jag kanske har något att tillföra alla dom somm ligger i startgroparna och bestämt sig för samma sak, Wink
    Leena-66

Antal inlägg : 175

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty klinisk studie av 35 hemlösa

Inlägg  Leena-66 2009-03-22, 18:41

Detta är från år 2000.

Av 35 hemlösa var det 6 st som hoppade av undersökningen.Undersökning gjordes av 29 hemlösa.

Orsak till hemlösheten:48% hade blivit vräkta pga obetalda hyror och störningar,och 11% hade blivit utslängda av maka/sambo,21% hade aldrig haft egen bostad, 5 st hade själv sagt upp sin lägenhet , och 3% var okänd andledning.

sammanfattningsvis hade 27 av 29 hemlösa använd alkohol och/eller narkotika under senaste 30 dagarna, 4 som hade amfetamin i urin nekade intadget av droger dom senaste 30 dagarna. Det mest framkommande medlet i urin var amfetaminer följt av cannabis. 6 av 10 som var positiva i urin för cannabis var det också för amfetaminer. 5 hade opiater/heroin i urinet. En person lämnade inga spår av droger i urinet.

Kriminalitet: En av orsakerna till att närmare tre fjärdedelar i dessa hade vistats i häkte eller fängelse hade stark koppling till deras alkohol-och droganvändning som går hand i hand med kriminaliteten.

72% av hemlösa hade vuxit upp med föräldrar med missbruksproblem och/eller psykiska problem och våld.

Var fjärde undersökt person var ordinerat daglig läkemedelsbehandling, företrädesvis mot psykiska besvär.I några enstaka fall förekom regelbunden medicinering mot diabetes,astma och epilepsi.

Undersökningen gjordes av:
    Stockholms läns landsting,socialmedicin, Karolinska Institutet, i samarbete med stockholms stad(enheten för hemlösa), uppsökarteamet,Hvilan,S.t Görans psykiatriska mottagning,Klaragården,Stadsmissionen,Midsommarkransen(natthärbärge),Carisma Care mfl.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-22, 21:28

Och vad vill du lyfta fram och säga med det här? Arrow
    En undersökning bland "29 hemlösa"?
    Skulle den tala för alla tusentals som finns bara här i stan?

Att du och jag Leena har så skilda syn på hemlöshet och orsakerna?
    Jag talar utefter mina egna 20 åriga erfarenheter,
    Vad du utgår ifrån vet jag inte?
    Men att du ständigt kopplar ihop hemlösa med dålig uppväxt, droger, kriminalitet, helt självförvållade orsaker,
    Gör dig långt ifrån trovärdig i mina ögon, får känslan att du tycker alla som inte grejat sig som du säger dig ha gjort, är inte värda mycket i dina ögon?
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-03-22, 21:44

Så Leenas uppgifter var inte bra nog martin? Vad tycker du om
    de här då?

Antalet hemlösa i Stockholm har de senaste 10–15 åren enligt kartläggningarna legat relativt konstant på drygt 3000 personer. I realiteten är de sannolikt fler. Antalet härbärgesboende/uteliggare natten till den 15 april 2008 i Stockholms stad rapporterades vara 390, sannolikt var de fler [2].

Socialstyrelsen har gjort nationella kartläggningar av hemlösa vart sjätte år, senast år 2005 [3]. I dessa finns siffror för Stockholms stad. Socialstyrelsen har en något bredare definition på hemlöshet och har också en längre insamlingsperiod; en vecka jämfört med ett dygn. Bland de hemlösa i Sverige hade år 2005 33 procent psykiska problem, 63 procent missbruksproblem och 22 procent både psykiska problem och missbruksproblem [3
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-22, 22:00

Och vad vill du ha sagt med dina siffror då Lazy?
    Är det 63% enligt det du säger som har Missbruk/psykiska problem bland hemlösa?
    Eller är det 63% + 22%?

Men vilket som så bekräftar det jag säger, långt ifrån alla!
    Sen ställer jag frågan till dig, hade alla dessa procenten sina påstådda problem innan dom blev hemlösa?

Eller kan det vara så att många har fått dom problemen som en ren följd av det hårda och utsatta livet som hemlös!

Självklart är det många som stupar och går under, men alltså långt ifrån alla,
    Vilket skick tror du själv att du skulle vara i efter några år som hemlös under bar himmel i stockholm?

Vad tror du Lazy, skulle du vara bland dom som går ner sig? Bland dom som far psykiskt illa av dom hårda prövningarna, eller skulle du vara bland dom som jag och Leena66, som har lyckats kämpa oss tillbaks till ett värdigt liv igen?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-03-22, 22:08

Skillnaden mellan dej o Leena martin är att hon sitter
    inte o förnekar fakta så när du anklagar henne för att
    inte vara trovärdig så är det istället du själv som
    blir mindre trovärdig.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-22, 22:29

Jag sitter inte och förnekar fakta, No
    Protesterar mot felaktigheten att stämpla hemlösa som kriminella, psykiskt sjuka och missbrukare, No
    Och med mina egna 20 år där ute går jag helt på mina erfarenheter, Wink
    Sen att Leena66, trots sin egen tidigare hemlöshet ägnar sig numera åt att dra alla som är kvar därute över samma kant, säger mig att antingen har hon inte varit hemlös där jag varit det, här i stan, inte lika länge som jag, för då hade hon vetat vem jag är,

Vem vet, hon säger ju själv att i hennes fall handlade hennes hemlöshet på droger, hon kanske vandrat runt på landets behandlingshem, och därmed har sin syn, vad vet jag?

Jag har ju aldrig varit på något behandlingshem,

Jag får bara känslan av hennes påtalande om den statistik kan komma från vårdsvängen, om så är fallet så förstår jag varför vi ser helt olika på det mesta,

Sen att du ser Leenas påståenden som fakta, visar ju att hon står närmasre dig än mig, eller hur?

Och du har ju aldrig varit hemlös? Lika barn leka ju bäst!

Annars skulle det vara intressant att höra hur många år under bar himmel hon har, och var hon tillbringats åren?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-03-22, 22:44

Själv tycker jag att det är mer intressant martin att alla
    som ngn ggn har arbetat med hemlösa har träffat på människor
    med missbruksproblem och efter psykiatrireformen blev det
    också fler med olika psykiska problem/sjukdomar men du som
    har levt som hemlös i 20 år har inte träffat på ngn el. i
    varje fall inte speciellt många, konstigt. scratch
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-22, 23:48

Jag har förstått det, att du tycker det är intressantare att lyssna på människor som inte varit hemlösa en enda dag själva, No

Men då ska berätta något för dig, vet du varför jag blir inbjuden till så pass många, konferenser, seminarium och liknande? Wink

Jo för att dessa människor som du så gärna lyssnar på, lyssnar gärna på vad jag har att berätta också? Wink
    Leena-66

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Hej Martin

Inlägg  Leena-66 2009-03-23, 08:35

Martin- jag har aldrig vistats runt landets behandlingshem- har aldrig gjord behandling för egen del- alla mina år i hemlösheten tillhörde jag i sk mörketal. Jag var inte mantalskriven någonstans, gick aldrig på soc, använde mig aldrig av frivilligorganistationer (en gång besökte jag stadsmissionsgården, och anledningen var att jag sålde kanyler), jag levde enbart av prostitution och kriminalitet.Det enda register jag fanns i var hos polisen, eftersom jag hade titt som tätt med dom att göra pga mitt livstil. Jag har suttit inlåst nästan 8 år i sluten fängelse (effektiv tid), och det systemet var långt ifrån hur kriminalvården ser ut här i sverige. Det är min erfarenhet av intitutioner. detta var på 80-talet och fram tills början på 90-talet.
    dom här 10 åren jag har varit borta från banan, har jag utbildat mig, och jobbat bland stockholms hemlösa, första 5 åren inne i city, och senare åren inom institutionsvården.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 09:59

Det är ju en förklaring till att du och jag har så olika syn på hemlöshet, Wink
    Vi har ju helt klart levt i två olika hemlösa världar, Like a Star @ heaven

Har aldrig någonsin utnyttjat brudar på streetan, något jag är stolt över, har heller aldig heller haft stadsmissionen som verktygs affär, No

Fast utnyttja kanske är fel ord, man kanske ska säga inte blivit utnyttjad av prostituerade heller, för många gånger är det ju så om tjejerna jobbar för att göra sig stålar på gubbarna, No

Stadsgården har jag använt i perioder, käkat, duschat, bytt kläder och så, inget annat, No

Sen är jag den förste att skriva under på att det är två helt olika liv att leva som hemlös för män och kvinnor, No

Jag förstår också att du tagit "stryk" på ett helt annat sätt en jag av det hårda livet, och tur att vi har vänt på steken och tagit oss ur eländet, Arrow
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 10:07

Kan berätta en lite kul historia för dig Leena66, en riktigt nära tjejvän till mig satt förvarad på Färingsö, på 90 talet, var där på besöken både en och två gånger i veckan, Wink

Men på självaste julafton kom jag försent, och blev inte insläppt, åkte då tillbaks till en mack som låg i närheten, och köpte en dröse med marschaller, som jag tände runt ute på parkeringen, Neutral

Döm om min förvåning när fyra brudar några månader kom ner till Lugnet och gav mig rosor just för det där med marchallerna, det hade hela kåken snackat om efteråt Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 10:22

Det förklarar ju också en hel del Leena, vi snackar ju inte riktigt om samma saker jämt, eller hur?

8 år effektiv tid på kåken är ju ett tag, det förklarar ju varför du ofta tar upp kriminalitet, Wink

Sen är det svårt att bedömma också, 8 år på sträck eller sammanlagt visar ju på olika former av kriminalitet, Question

Jag förstår nu varför vi talar så olika språk, du talar ju just om missbrukare eftersom du nu jobbar med dom, för mig låter det som om du jobbar med heroinister, Question

Jag talar om ren hemlöshet, och du vet ju också att långt ifrån alla hemlösa, är missbrukare och kriminella,, No

Jag skulle påstå att dom flesta hemlösa ute på gator och torg inte är kriminella Wink
    kanaljen
    kanaljen

Antal inlägg : 609

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Martään.

Inlägg  kanaljen 2009-03-23, 10:24

martin7lindgren skrev:Kan berätta en lite kul historia för dig Leena66, en riktigt nära tjejvän till mig satt förvarad på Färingsö, på 90 talet, var där på besöken både en och två gånger i veckan, Wink

Men på självaste julafton kom jag försent, och blev inte insläppt, åkte då tillbaks till en mack som låg i närheten, och köpte en dröse med marschaller, som jag tände runt ute på parkeringen, Neutral

Döm om min förvåning när fyra brudar några månader kom ner till Lugnet och gav mig rosor just för det där med marchallerna, det hade hela kåken snackat om efteråt Wink

Ohåå, hjälte igen martäään. Frågan är bara om man tror dig.....not.
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-03-23, 10:33

Varför är du så tyken Kanaljen? Inte fått nåt på länge? Köp en chokladkaka vettja!affraid
    Leena-66

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Martin

Inlägg  Leena-66 2009-03-23, 10:39

Visst är det så- i den världen jag levde i - där var man ensam,det finns ingen kamratskap,vänner eller heder. Den världen jag levde i - det var helt andra attityder, det handlade helt andra summor, där skuldsatte man inte gärna sig eftersom langarna är inte ens vänner,tvärtom- prostitution, rån, inbrott etc har man som yrke- ibland gjorde jag egna avgiftningar eftersom toleransen blev så hög att jag var tvungen att sakta ner för att kunna finansiera mitt- då var jag ofta i lugnet, och gick tillfälligt på amfetamin,alkohol och brass, för att så småningom kunde återvända till mitt huvuddrog. Våldet har ingått i mitt liv i alla möjliga former, jag var inte främmande att använda våld när det behövdes ibland för att skaffa pengar,eller driva in skulder- själv har jag åkt på stryk många gånger. Jag gjorde många människor illa- och mig själv, men idag står jag inte till skuld för någon. Dom människorna som hjälpte mig mest var polisen- stor del av det att jag tröttnade till slutet var deras förtjänst. Bara för att slippa dom var ju en bra motivationsgrund att resa upp sig. Kommer ihåg när jag hade varit drogfri några år- då köpte jag blommor som jag lämnade till mariatorget polistation och tackade dom för att jag hade fått ett underbar liv. Utan deras "terror" skulle jag inte ha varit så totalt kört på slutet- och det är jag taksam för.
    Visst- det ser olika ut med var och ens liv- det som vi har gemensamt är ju att vi båda har varit hemlösa- och det som vi har gemensamt idag-är att vi har båda ett eget hem-vi är inte hemlösa längre.Vi har levt olika liv där ute- och valt olika vägar därifrån- OCH LIVET HAR BLIVIT UNDERBART ATT LEVA

sunny
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 11:05

Ja det har du rätt i, härligt att tagit livet tillbaka, Very Happy Like a Star @ heaven
    Och en sak till har vi gemensamt Leena, att alla människor som hamnat ute i olika misär och eländen, oavsett anledning, No Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Blir lika glada varje gång man hör att en till har kirrat sig, Wink Like a Star @ heaven
    Sen tycker jag det känns bra att änrligen ha förstått varför vi ibland talat olika språk, men nu vet jag, Wink Like a Star @ heaven

Jag vet helt enkelt att vi har lika rätt i det vi säger utifrån våra olika livserfarenheter Very Happy Like a Star @ heaven
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 11:17

Ja du Mr. Kanalj! No

Vad du tror eller inte tror, är som sagt så litet för mig, helt enkelt ingenting, No

Berättade bara en liten udda händelse för Leena, efter att hon berättat om sina år på kåken! Very Happy

Lite kul var det också när dessa rankade och nymuckade brudar sökte upp mig nere i Lugnet och sa att dom aldrig hade varit med om en sån God Jul hälsning tidigare, Very Happy
    Leena-66

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Joo

Inlägg  Leena-66 2009-03-23, 11:23

Så är det- för egen del kan jag säga att idag ser jag min egen del i allt skit som har hänt -( det gjorde jag inte då), jag var mästare för att skapa mina egna problem och tack vare det uppståg det ofta otrevliga situationer (inte minst när jag vistades och bodde i olika trappuppgångar, källare etc etc), jag var inte så där jättechysst och trevlig gentemot andra på den tiden-så är det.
    Sen fanns det ju situationer där jag inte hade någon avgörande del överhuvudtaget-men i dom flesta situationer hade jag faktiskt del i.
    Jag är glad att jag har kunnat titta ärligt på min historia, accepterat, gottgjord,rättat till det som har gått att rätta till- och kunnat gå vidare utan bitterhet,missnöjdsamhet,hat,skuld, och skam.
    Att vara fri- det är så himla häftigt.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-03-23, 11:48

Ja jag har också gjort upp med mycket från det förflutna, har inga fiender, kan gå på stan utan någon oro att springa på några fiender, Wink Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Och hade inte jag åkt på örfilen som jag kallar det, när jag förfrös händer och fötter, med allt skit det förde med sig så hade jag nog inte suttit här idag?
    Samtidigt så är det så, hade jag förstått att det skulle ta 20 år innan jag hade en bostad igen, så hade jag stupat för länge sedan, No Like a Star @ heaven
    Men här sitter jag iallafall, visserligen rejält kantstött, men ändå inne i värmen och ser ut på all snö som fallit där ute! Very Happy Like a Star @ heaven
    Leena-66

HEMLÖSHET... - Sida 13 Empty Joo du...

Inlägg  Leena-66 2009-03-23, 11:52

sunny

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 09:13