theward 2009-05-11, 14:48
Sniperace skrev: Susz X skrev: Sniperace skrev: Susz X skrev: Sniperace skrev: marxisten skrev: Sniperace skrev:Jag anser också att sådant är under allt människovärde, och att de som håller på så inte kan få straff hårda nog..
Men EN sak förundrar mig, många kvinnor går från ett förhållande där det misshandlas till ett nytt där samma sak återupprepas GÅNG på gång, jag vet ex en kvinna som i FEM olika förhållanden mishandlats, inte kan det väl ändå vara så att det är så stor risk att fem gånger i rad bara råka ut för sådana män, KAN det var VAL av man som spelar in, att vissa kvinnor helt enkelt faller för en viss typ av man?
Jag fattar inte ens att någon man kan få för sig det, eller att någon människa kan slå och misshandla en annan helt utan orsak. Om två slåss på puben kan jag förstå det med ruset och lite irritation, men att man systematiskt förnedrar och slår en annan människan, inte alltför sällan barn och kvinnor är för mig ett under. Vad har dessa personer under pannbenet?
Nu var ju min frågeställning hur det kan komma sig att vissa kvinnor gång på gång väljer män som misshandlar dem, finns det SÅ väldigt många män som gör detta att risken är uppenbar att man fem gånger i FÖLJD väljer en man som misshandlar?
Eller är det så att dessa kvinnor söker en speciell sorts man, som tyvärr är denna typ av man?
Är det så? Och hur vet man i förskott om någon misshandlar?
Står det en stämpel i pannan?
Menar du att det är "en speciell TYP av man som misshandlar?
Vilken typ av man då?
Det är ju det som är frågan, vad säger du själv, HUR stora är chanserna att en kvinna lever fem förhållanden i rad där hon i ALLA utsätts för misshandel?
Tror DU att andelen män som misshandlar kvinnor är så stor att det blir så oavsett val?
Så frågan är HUR stora är oddsen att om du väljer ut FEM män i en klunga av 100 st att alla dessa fem är kvinnomisshandlare?
en aspekt, om du slumpmässigt väljer fem, utan att se eller ha hört dem, hur många tror du då är kvinnomisshandlare?
JAG tror att man faller för en viss typ av män, UTAN att veta att de är kvinnomisshandlare, men NÅGOT måste det vara
Snipe- jag tror inte.
Du har fel. Det är mannen som väljer kvinnan. När hon är i ett sårbart läge
- och behov av att bli bekräftad.
Dessa män är bra på det- och att höja en person till skyarna- få henne att blomma- för att sedan bryta ned och ta makten över henne.
Har den utsatte/ utsatta inte haft möjlighet att bearbeta med rätt stöd
och självinsikt..dvs egenmakt- då är det nog lätt hänt att trilla dit igen..
Så du degraderar kvinnan till ett viljelöst djur som MANNEN väljer?
Att FEM misshandlarmän i rad som inte känner varandra alla lyckas hitta just denna kvinna, KANSKE är det en nassekonspiration bak detta, för att förtrycka "villiga" kvinnor?
Njaa, jag vet ett fall där jag känner kvinnan VÄL som råkat ut för detta , och det var INTE männen som valde HENNE, utan HON som valde DEM, och detta MOT min inrådan... hon ville INTE ha en "mjukis" osv....
Att dessa sedan utövar makt genom att lirka, och charma i början är en annan sak, men fortfarande HUR stor tror du risken är att DU ex skulle välja fem misshandlarmän i rad?
hur många förhållanden har DU haft, och hur många av dessa har misshandlat DIG?
följer vi sannolikheten så BORDE du om du haft tre förhållande, MINST en av dessa varit misshandlare...
Vad som är misshandel, vare sig det är psykisik eller fysiskt kan variera beroende på vem man frågar.
Tex finns det ju de som känner sig mobbade, bara de får mothugg är får utstå lite kritik.
Så säkert finns det folk som känner sig fysiskt misshandlade, där andra som blivit utsatta för samma sak. Tar det med en klackspark..
Så den enes sanning, behöver inte vara en annans....
Tror nog tex att i de flesta förhållanden.
Förekommer någon form att fysisk kontakt(som ej är kärleksfull), någon gång.
Lika dant med barnuppfostran.
De som påstår annat tror jag medvetet eler omevetet förtränger denna sanning.
Som sagt ska vi komma någonstans med riktig misshanbdel och våld mot både kvinnor och män.
Måste vi vara sakliga och inte bara få det till att män är svin hela tiden.
De flesta män är trots allt helt ok och det finns inget som män hatar så mkt som andra män som ger sig på kvinnor och barn....
ps jag föredömmer allt våld, men är jag mindre värd för att jag inte aktivt motverkar detta våld?
Hur många agerar öht så handfast i någon politisk eller samhällsfråga??
Däremot tvekar jag "aldrig" att försvara svaga, mot starkare angripare om jag ser sånt IRL