ambassador@iran.se
det går bra att skriva på Svenska
aftonbladets artikel
Senast ändrad av Sniperace den 2009-05-03, 18:40, ändrad totalt 1 gång
Ett av mina barn ställde en gång för länge sedan denna fråga: Kan andra bestämma att jag inte ska få finnas mer ?MammaGuevara skrev:dödsstraff är alltid oacceptabelt
MammaGuevara skrev:Det är egentligen helt irrelevant, för dödsstraff är alltid oacceptabelt, oavsett var och varför det sker, men jag fick inte ihop Aftonbladets artikel; hur kom pojkvännen in i det hela?
"Det var Delara Darabis 19-årige pojkvän som ska ha gett som argument för att den unga kvinnan skulle ta på sig mordet på sin fars kusin."
Gett vad som argument? Var det pojkvännen som mördat kusinen? Har ni också bara läst denna artikel, så vet ni väl inte mer än mig, men...
I övrigt är det ör djävligt
MammaGuevara skrev:Det är egentligen helt irrelevant, för dödsstraff är alltid oacceptabelt, oavsett var och varför det sker, men jag fick inte ihop Aftonbladets artikel; hur kom pojkvännen in i det hela?
"Det var Delara Darabis 19-årige pojkvän som ska ha gett som argument för att den unga kvinnan skulle ta på sig mordet på sin fars kusin."
Gett vad som argument? Var det pojkvännen som mördat kusinen? Har ni också bara läst denna artikel, så vet ni väl inte mer än mig, men...
formsvackan skrev:Ett av mina barn ställde en gång för länge sedan denna fråga: Kan andra bestämma att jag inte ska få finnas mer ?MammaGuevara skrev:dödsstraff är alltid oacceptabelt
Vad skulle ni ha svarat ?
formsvackan skrev:Ett av mina barn ställde en gång för länge sedan denna fråga: Kan andra bestämma att jag inte ska få finnas mer ?MammaGuevara skrev:dödsstraff är alltid oacceptabelt
Vad skulle ni ha svarat ?
cleopatra skrev:MammaGuevara skrev:Det är egentligen helt irrelevant, för dödsstraff är alltid oacceptabelt, oavsett var och varför det sker, men jag fick inte ihop Aftonbladets artikel; hur kom pojkvännen in i det hela?
Här har du förklaringen MG.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5043729.ab
MammaGuevara skrev:cleopatra skrev:MammaGuevara skrev:Det är egentligen helt irrelevant, för dödsstraff är alltid oacceptabelt, oavsett var och varför det sker, men jag fick inte ihop Aftonbladets artikel; hur kom pojkvännen in i det hela?
Den artikeln läste jag, det var dä jag hittade den rumphuggna formulering jag citerade. Jag var mer ute efter den förklaring sniper gav. Men jag förstår ändå inte, var det alltså pojkvännen som förmodas vara skyldig?
Hur som helst tycker jag det är ett vanskligt råd att ta i ett land som Iran. Där verkar lagstifningen skifta från dag till dag. Och fruktansvärt är det. Som jag förstår det finns egentligen rätten att ta avsked, så det är väl någon lokal småpåve på fängelset som sett en chans att djävlas med alla inblandade.
Nu var detta för litet drygt trettio år sedan så grabben var bara fem år. Svaret var naturligtvis "nej" och en kram. Så tror jag att alla föräldrar skulle hanterat frågan, men om jag varit en förespråkare för dödsstraff skulle svaret i ärlighetens namn behövt vara "ja", även till mitt eget lilla barn.MammaGuevara skrev:Beror på hur gammalt barnet var. Var det ett barn på väg mot tonåren inom snar framtid skulle jag ha förklarat att vissa stater förbehåller sig rätten att mörda sina medborgare, och att det är lika förkastligt som de brott de dömda avrättas för. Var det ett litet barn skulle jag ha svarat "Nej".
Den 20 april ska Delara hängas.
Trots att hon nekar till mordet hon anklagas för att ha begått. Och trots att hon bara var 17 år då hon ska ha utfört det.
Tvingades erkänna
I stället ska mordet på Delaras fars kusin ha begåtts av hennes
dåvarande 19-åriga pojkvän Amir Hossein. Han ska ha tvingat henne att
erkänna mordet för att skydda honom från att avrättas. Han sade att hon
var för ung för att dömas till dödsstraff.
Men trots att hon ganska omgående tog tillbaka sitt erkännande dömdes hon av domstol till döden 2003.
Enligt hennes advokat Abdolsamad Khorramshahi har nu den Högsta
domstolen avslagit hans överklagan av dödsstraffet. Straffet ska
verkställas genom hängning på måndag, säger han till den iranska
dagstidningen Etemaad, enligt Iran Human Rights.
Hoppas på blodspengar
Khorramshahi säger till tidningen att hans enda hopp nu är att anhöriga
till den mördade ska acceptera "blodspengar", något de nekat till
tidigare.
Iran bryter mot både FN:s barnkonvention och FN:s konvention om
medborgerliga och politiska rättigheter. Trots att Iran har anslutit
sig till bägge konventionerna.
På nätet har upprop startat både på Twitter och på Facebook för att
rädda Delara Darabis liv, och Amnesty har startat en blixtaktion.
Sniperace skrev:MammaGuevara skrev:cleopatra skrev:MammaGuevara skrev:Det är egentligen helt irrelevant, för dödsstraff är alltid oacceptabelt, oavsett var och varför det sker, men jag fick inte ihop Aftonbladets artikel; hur kom pojkvännen in i det hela?
Den artikeln läste jag, det var dä jag hittade den rumphuggna formulering jag citerade. Jag var mer ute efter den förklaring sniper gav. Men jag förstår ändå inte, var det alltså pojkvännen som förmodas vara skyldig?
Hur som helst tycker jag det är ett vanskligt råd att ta i ett land som Iran. Där verkar lagstifningen skifta från dag till dag. Och fruktansvärt är det. Som jag förstår det finns egentligen rätten att ta avsked, så det är väl någon lokal småpåve på fängelset som sett en chans att djävlas med alla inblandade.
Ja, enligt den version jag läste var det pojkvännen som mördade, flickan var nog iofs inte oskyldig eftersom hon tydligen varit med om att de skulle råna den mördade, men det var enligt henne INTE hon som utförde mordet.
Ja, ung och lättlurad flicka och en kille som inte tvekade att offra henne ....
Jag känner sorg över att sådant förekommer.
Blåfront skrev:Vad är rödingarnas protester här?
Visst fan... ni stödjer ju radikal islam, se bara rapporten om smygsharia i rosengård
bjuda in politiker från norge
gömma er i en vecka när bränder uppstår
Susz X skrev:Blåfront skrev:Vad är rödingarnas protester här?
Visst fan... ni stödjer ju radikal islam, se bara rapporten om smygsharia i rosengård
Asså äärligt- vad är det med dig? Fnurra på tråden? Det är krig och politik som har fördärvat vår jord..kom igen - dra ditt strå till stacke- gör liite nytta
oxå- häng på vettja:
https://acbladet.swedishforum.se/-f2/fn-unicef-va-e-de-finns-de-i-sverige-oops-missa-inte-de-haar-vettigare-an-politik-assa-t846.htm
KickTheRasist skrev:Susz X skrev:Blåfront skrev:Vad är rödingarnas protester här?
Asså äärligt- vad är det med dig? Fnurra på tråden? Det är krig och politik som har fördärvat vår jord..kom igen - dra ditt strå till stacke- gör liite nytta
oxå- häng på vettja:
https://acbladet.swedishforum.se/-f2/fn-unicef-va-e-de-finns-de-i-sverige-oops-missa-inte-de-haar-vettigare-an-politik-assa-t846.htm
Om jag skulle vara på den platsen vart dem hängde
den lilla tjej krake skall du veta att många
av dem skulle dö före dem dödar mig...
IDIOTER!!
Sniperace skrev:KickTheRasist skrev:Susz X skrev:Blåfront skrev:Vad är rödingarnas protester här?
oxå- häng på vettja:
Om jag skulle vara på den platsen vart dem hängde
den lilla tjej krake skall du veta att många
av dem skulle dö före dem dödar mig...
IDIOTER!!
TACK KTR!
lazy skrev:[font=Verdana]Har redan skrivit, det värsta är att hängningen dessutom
genomfördes utan att advokaten underrättades, allt för
att mörka för omvärlden men mänskliga rättigheter är ju
inte ngt som står högt i kurs i Iran.Fick den här länken
i ett mail från en kompis.
http://www.flickr.com/photos/infinit_pictures/275447139/
Susz X skrev:lazy skrev:[font=Verdana]Har redan skrivit, det värsta är att hängningen dessutom
Tycker du att det är det värsta Lazy? Jaha du..
Sniperace skrev:Susz X skrev:lazy skrev:[font=Verdana]Har redan skrivit, det värsta är att hängningen dessutom
Tycker du att det är det värsta Lazy? Jaha du..
så du tycker INTE att detta förvärrade saken?
dödsstraff är lagstadgat i vissa länder, när dessa då går runt lagar som styr detta är det väl förvärrande.
Jag är HELT säker på att just detta att inte ha fått ta farväl, inte ha fått en sista tröst och att de svek uppskovet är väldigt illa.