Vercingetorix skrev: ANNA2LINK skrev: Vercingetorix skrev:Rättvisa för mig är att alla uppmuntras och tillåts att nå sin fulla potential. Men... Om de inte uppnår sin fulla potential är det orättvist då?
Rättvisa för er i högern är jobb,makt och pengar...
För de som förtjänar det, ja.
Undrar bara vart gränsen för vilka som förtjänar det går?
I min värld är att försöka göra det bästa av sitt liv/sin livssituation...allt man någonsin man kan begära av någon....
Finns de som förtjänar all rikedom. Sen finns det de som bara haft turen att födas rika..Eller gjort nåt turartat klipp.
Sen finns det de som sliter ont, för dålig betalning, blir sjuka och dör en alltför tidig död pga det slit och umbärnade de gått igenom
Det farliga är när de som tjänar mer och som är friska och har jobb.
Börjar se ner på de som är fattiga, arbetslösa och sjuka.
Det blir lite frireligiöst över det hela, typ livets ord. Att de som blir sjuka eller råkar illa ut har syndat och därför "förtjänar" sin olycka
Ödmjukhet är nåt som fler borde praktisera...
Saker kan gå oerhört fort i livet...
Livet kan ta slut på några sekunder, det kan förändrs från ett frisk liv, till ett kronisk handikappad liv likafort
Man kan bli arbetslös, man kan råka ut för skiljsmässa osv osv...
Har svårt att förstå att det kan var så hemsk om det i sådana utsatta situationer finn s ett fungerande sysem och skyddsnät som fångar upp individerna...
Varför är det så mkt mera värt med några hundra upp tilldryga tusenlappen mer i plånboken, när det sedan är stora hål i skyddsnätet när/om man behöver det
Det skulle i dagen läga ta mig mer än 2 år sparande för att kompensera tappet jag gör när jag blir utförsäkrad....
Då jobbar jag ändå 75%
Det innebär att om jag inte blir friskare så tappar jag årligen nettoinkomster på runt 20 000 tills min penison...
Det är alltså 540 000kr...
Det skulle ta att mig bortåt 36-40 år för mig att spara in det på skattesänkingen på de 75% jag jobbar..
Räknar man med lite ränta så sjunker väl givetvis deta med 10 år kanske...
Poängen är är ju att låginkomstagare måste hlla sig friska och arbetande i minst 20-25 år innan de råkat bli sjuka eller skadade...och de måste benhårt spara undan alla ören från skattesänkningen....om de öht ska stå pall ifall de blir långtidsjuka och utförsäkrade...
Skulle de helt tappa arbetsförmågan men ändå utförsäkras krävs den att nästan uppnåt pensionsåldern innan de blir sjuka...
Så folk ska nog allvarligt fundera på vad denna regering står för egentligen