Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
RedMentalCase
redalert
Thetaxpayer
Vercingetorix
RedCloud
Sniperace
F.I.S.T
Thecharmed
12 posters

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter - Sida 2 Empty Sv: Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 15:24

Men nu är det nog så att OM vi ställer dessa krav, med kollektivavtal som ger SAMMA lön som svenskar, samma krav på sociala avgifter, skatter osv, så kommer vi inte få hit en enda av dessa utländska arbetare, det är ju då så att då är det inte längre LÖNT, och det ger BÄTTRE resultat att anlita sevensk arbetskraft, man minskar arbetslösheten osv, att det sedan drabbar dessa som kommit hit för att få en utkomst, lär väl sakna betydelse, för det har ju blivit RÄTTVIST, eller hur?

En sak är iallafall säker, skulle bärplockningan kosta lika mycket med denna utländska arbetskraften som om de hade Svensk, då skulle det inte längre finnas behov att anlita dessa, det är ju ganska enkel matematik.
    Thecharmed
    Thecharmed

Antal inlägg : 197

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter - Sida 2 Empty Sv: Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 16:58

Well, Sniper,...de allra flesta av de där bärplockarna önskar nog faktiskt att de HADE stannat hemma istället!
    Vaddå "extra inkomst" Sniper? Har du fullständigt missat plankaten där det står "SOS" på!?!

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 17:30

Thecharmed skrev:Well, Sniper,...de allra flesta av de där bärplockarna önskar nog faktiskt att de HADE stannat hemma istället!
    Vaddå "extra inkomst" Sniper? Har du fullständigt missat plankaten där det står "SOS" på!?!

Av DESSA, ja, men vi har haftmassor av nöjda svampplockare, och vi HAR haft nöjda BÄRPLOCKARE också, som återkommit år efter år.

Så den stora frågan är då, ska vi anpassa bara så där lite grann, att dessa har lägre löner än svenskarna normalt har, just av anledningaen att de ska få jobb, eller ska kravet vara SAMMA lön som en normalsvensk med kollektivavtal osv har, och att det då INTE blir så att det blir jobb till dem här?

Dessa är människor som blivit LURADE av sitt bemaningsföretag, det är inte vår svenska regewring som lurat dem, och inte heller den svenske uppköparen som gör det.

JAg kände en hel drös svampplockare som bodde på ett vandrarhem där jag fixade så att de kunde se hemlandets tv via satellit, och dessa var helnöjda, och var på samma ställe varje år...

Inte var lönerna i närheten av en normal svensk industriarbetare, men det var mycket för dem, de påstod att det de tjänade under plockningssäsongen gav den mycket mer än vad de skulle tjänat hemma...

men detta ska vi då förvägra dem?

anser du att det är bättre att de INTE har någon inkomst om den inte ligger samma som för en svensk?

Hur vill DU lösa problemet att OM de har lägre inkomst så har de chansen till jobb här, med avsevärt högre än i hemlandet, eller att det lagstiftas att de ska ha SAMMA lön som normalsvensken, men att jobben då istället går till svenskar, och de blir utan, DET är ju den enda logiska konsekvensen eller hur?
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-08-15, 17:34

Sniperace skrev:Men nu är det nog så att OM vi ställer dessa krav, med kollektivavtal som ger SAMMA lön som svenskar, samma krav på sociala avgifter, skatter osv, så kommer vi inte få hit en enda av dessa utländska arbetare, det är ju då så att då är det inte längre LÖNT, och det ger BÄTTRE resultat att anlita sevensk arbetskraft, man minskar arbetslösheten osv, att det sedan drabbar dessa som kommit hit för att få en utkomst, lär väl sakna betydelse, för det har ju blivit RÄTTVIST, eller hur?

En sak är iallafall säker, skulle bärplockningan kosta lika mycket med denna utländska arbetskraften som om de hade Svensk, då skulle det inte längre finnas behov att anlita dessa, det är ju ganska enkel matematik.

Hur skulle du reagera om det kom massor med billig arbetskraft ifrån tex polen
    allt ifrån Läkare forskare ingenjörer direktörer programmerare till svarvare målare elektriker m,m och jobbade för mindre än halva lönen så att du blev tvingad att antingen sänka lönen eller bli uppsagd?
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-08-15, 17:52

"Den kapitalistiska produktionens allmänna tendens
    är inte att höja den genomsnittliga normallönen utan att sänka den."
    ur Lön, pris och profit

Trevligt att se dig igen förresten TC!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 18:24

Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:Men nu är det nog så att OM vi ställer dessa krav, med kollektivavtal som ger SAMMA lön som svenskar, samma krav på sociala avgifter, skatter osv, så kommer vi inte få hit en enda av dessa utländska arbetare, det är ju då så att då är det inte längre LÖNT, och det ger BÄTTRE resultat att anlita sevensk arbetskraft, man minskar arbetslösheten osv, att det sedan drabbar dessa som kommit hit för att få en utkomst, lär väl sakna betydelse, för det har ju blivit RÄTTVIST, eller hur?

Hur skulle du reagera om det kom massor med billig arbetskraft ifrån tex polen
    allt ifrån Läkare forskare ingenjörer direktörer programmerare till svarvare målare elektriker m,m och jobbade för mindre än halva lönen så att du blev tvingad att antingen sänka lönen eller bli uppsagd?

JAmen det är ju PRECIS vad jag säger!!

Fundera nu lite RV, OM våra "gästarbetare" får Svenska löner, betalar svensk skatt och svenska sociala avgifter, hur många av dessa tror du då FÅR möjligheten att arbeta här?

Det jag visar på är att då försvinner incitamentet att låte dem arbeta i Sverige, och vi kan lika gärna ta av landets EGEN arbetskraft, dvs vi stänger för gästarbetarna eller hur?

och i detta fall tänker vi då mer på oss själva än de gästarbetare som faktiskt gör en förtjänst jämfört med hur de skulle få det i hemlandet med kanske arbetslöshet osv...

är vi då empatiska och tänker på DERAS väl och ve, eller väljer vi att vara lite mer egoister och att vi själva i första hand ska ha arbete, det går inte att kombinera båda dessa med full rättvisa med lika lön för lika arbete när det gäller svensk eller gästarbetare.

Märk väl att jag redan från börja skrev att jag anser INTE att allemansrätten ska få utnyttjas kommersiellt, och att det känns fel att någon ska göra ett jobb för mindre pengar än vad svensken i gemen får, men visar samtifdigt på konsekvenserna.

vad tycker du själv om det?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter - Sida 2 Empty Bär

Inlägg  Secrist 2010-08-15, 20:01

Sveriges flathet att hantera detta får mig att skämmas en smula.
    En handfallen regering ånyo....

Då har du fått skämmas länge för detta eländet har hållt på i åratal. Långt innan alliansen vann 2006. Frågan är hur man ska få stopp på det.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 20:14

Secrist skrev:Sveriges flathet att hantera detta får mig att skämmas en smula.
    En handfallen regering ånyo....

Då har du fått skämmas länge för detta eländet har hållt på i åratal. Långt innan alliansen vann 2006. Frågan är hur man ska få stopp på det.

Ett sätt är att FÖRBJUDA kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, då försvinner möjligheten att skicka hit folk för att rensa markerna på bär och svamp i ekonomiskt syfte.

ett annat sätt är att allt arbete som genomförs i SVERIGE ska avlönas enligt svenskt kollektivavtal, med svensk skatt, svenska sociala avgifter och svenska regler krig arbetet, dvs att INGET skiljer mot en svensk arbetare.

med detta kommer det INTE längre bli tal om arbetare från låglöneländer som kommer hit och arbetar, ingen kommer då luras av oseriösa bemanningsföretag, och de kan anställas direkt av svenska arbetsgivare, men frågan är då OM utländsk arbetskraft kommer vara efterfrågad, gör det oss något om dessa mister denna födkrok som faktiskt fungerat för många som fått MER än vad de kunder drömma om i sitt hemland, men mindre än vad en vanlig svensk skulle fått för samma arbete.

Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-08-15, 20:17

Ett sätt är att FÖRBJUDA kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, då försvinner möjligheten att skicka hit folk för att rensa markerna på bär och svamp i ekonomiskt syfte.

Det enda som skulle hända är att bären ligger och ruttnar i skogen till ingen nytta. Trots all bärplockning så beräknar man att ca 90% av alla bär i skogen aldrig plockas. Och att importera bär när skogen är full av dem känns ju inte vidare logiskt.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 20:24

Secrist skrev:Ett sätt är att FÖRBJUDA kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, då försvinner möjligheten att skicka hit folk för att rensa markerna på bär och svamp i ekonomiskt syfte.

Det enda som skulle hända är att bären ligger och ruttnar i skogen till ingen nytta. Trots all bärplockning så beräknar man att ca 90% av alla bär i skogen aldrig plockas. Och att importera bär när skogen är full av dem känns ju inte vidare logiskt.

I skogarna här runtomkring, försvinner all svamp och bär i kommersiella fickor, normala fritidsplockare får inte längre något, förr plockade min familj all svamp och bär för årsbehovet, idag blir det knappt något sedan dessa skövlat.....
    bara i denna kommuns skogar är det ett par hundra plockare, som blir både förargade och hotfulla när en vanlig bybo kommer och stör.......

Vilka är det som bör utnyttja allemansröätten, den vanlige människan, eller storföretagen?
    är då inte markägaren mer värd att då få använda denna tillgång än ett helt utomstående företag med enbart vinst för ögonen?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-08-15, 20:29

skogarna här runtomkring, försvinner all svamp och bär i kommersiella fickor, normala fritidsplockare får inte längre något, förr plockade min familj all svamp och bär för årsbehovet, idag blir det knappt något sedan dessa skövlat.....
    bara i denna kommuns skogar är det ett par hundra plockare, som blir både förargade och hotfulla när en vanlig bybo kommer och stör.......

Lokalt kanske det kan bli slitningar men i skogarna runt där jag bor har jag aldrig sett en enda kommersiell bärplockare. Med tanke på att sverige består till ca 60% av skog så borde det finnas utrymme till alla.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 20:36

Secrist skrev: skogarna här runtomkring, försvinner all svamp och bär i kommersiella fickor, normala fritidsplockare får inte längre något, förr plockade min familj all svamp och bär för årsbehovet, idag blir det knappt något sedan dessa skövlat.....

Lokalt kanske det kan bli slitningar men i skogarna runt där jag bor har jag aldrig sett en enda kommersiell bärplockare. Med tanke på att sverige består till ca 60% av skog så borde det finnas utrymme till alla.

Ja, om jag åker till norrland för att plocka kanske Very Happy

men skåne och småland ligger inte bra till för gemene man längre!
    först rensar de här, sedan åker de norrut Very Happy

Men som sagt, skulle dessa ha SVENSKA löner vore det nog inte längre lönsamt för bemaningsföretag från låglöneländer att skicka hit dessa.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-16, 00:26

marxisten skrev:"Den kapitalistiska produktionens allmänna tendens
    är inte att höja den genomsnittliga normallönen utan att sänka den."
    ur Lön, pris och profit

Trevligt att se dig igen förresten TC!

Det var som f-n,
    jag måste skyndsamt berätta det för min elake arbetsgivare som höjt min lön de senaste 20 åren......
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-08-16, 00:36

men skåne och småland ligger inte bra till för gemene man längre!
    först rensar de här, sedan åker de norrut

Jag bor i Halland. Har dock inte sett horder av asiatiska bärplockare här.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:46